eitaa logo
انقلابِ قَلم
385 دنبال‌کننده
625 عکس
137 ویدیو
48 فایل
✔️ مجالی برای نقد،تبیین و تحلیل ارتباط با ما: @Admin7181
مشاهده در ایتا
دانلود
1358-09-04_128k_سخنرانى_در_جمع_پاسداران_تهران_(شناخت_شرايط_زمان_و_مكان).mp3
16.77M
🔉 اگر یک ملت که همه جوانهایش مجهز باشند به همین جهازی علاوه بر جهاز دینی و ایمانی که دارند، مجهز به جهازهای مادی هم باشند، سلاحی هم باشند و یاد گرفته باشند، همچی نباشند که یک تفنگی دستشان آمدند ندانند با آن چه بکنندش. باید یاد بگیرید و یاد بدهید رفقایتان را. جوانها را یادشان بدهید. و همه جا باید این طور بشود که‌ یک مملکت بعد از یک چند سالی بشود یک کشوری با 20 میلیون جوان که دارد بیست میلیون تفنگدار داشته باشد. بیست میلیون ارتش داشته باشد. و این یک همچه مملکتی آسیب بردار نیست. و الآن هم الحمد للَّه آسیب بردار نیست. الآن هم ما پشتیبانمان خداست. و ما برای او نهضت کردیم. برای پیاده کردن دین او نهضت کردیم. و خدا با ماست. ۴ آذر ۱۳۵۸/ ۵ محرّم ۱۴۰۰ ،قم،در جمع نیروهای سپاه پاسداران مرکز تهران‌ جلد ۱۱ صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه ۱۱۷ تا صفحه ۱۲۲ 🆔@manaar_ir
📋بسیج مستضعفان، اندیشه نابِ پیر جماران ✍️ سردبیر مَنار قضیه بسیج همان مسئله‌ای است که در صدر اسلام بوده است. وقتی جنگ می‌شد، طوایف مختلف می‌آمدند و به جنگ می‌رفتند و این مسئله جدیدی نیست و در اسلام سابقه داشته است؛ و چون مقصد ما اسلام است، باید هر جوانی یک نیرو باشد برای دفاع از اسلام؛ و همه مردم و هر کس در هر شغلی که هست مهیا باشد برای جلوگیری از کفر و الحاد و هجوم بیگانگان. امام خمینی (رضوان‌الله علیه)؛ 25 فروردین 1364 اندیشه تشکیل بسیج مستضعفین ایده‌ای ناب و برگرفته از مبانی مستحکم اسلام است که امام خمینی رضوان‌الله علیه آن را عملیاتی ساخت. حضرت روح‌الله بسیج را تنها یک اسم و ساختمان نمی‌داند بلکه موازین و شرایطی برای بارور شدن آن در نظر دارد. ما در این نوشتار بر اساس اسناد تاریخی، نگاه ممتاز امام به جایگاه بسیج را بررسی می‌کنیم: 1- چهارم آذر 58 ایشان در دیدار با جمعی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با تأکید بر این‌که در حال نبرد با بزرگ‌ترین زورگوی جهان _یعنی آمریکا_ هستیم، یادگیری فنون جنگی را یک ضرورت اعلام می‌کند و بر این باور است که ما باید بیست میلیون جوان تفنگدار داشته باشیم. 2- در منظومه فکری امام خمینی، بسیج مستضعفین باید الگویی برای همه جهان باشد و لازمه‌اش توجه به این نکته است که نباید اسلامیت بسیج متزلزل شود. به‌عنوان نمونه بیست و ششم آذر 58 ایشان در فرماندهان و مسئولان سپاه با انتقاد از رفتارهای خلاف قانون، آدم‌هایی که به اسم بسیج و سپاه و بدون ضابطه با مردم رفتار می‌کنند به کرم‌هایی تشبیه می‌کند که آفت اسلام و موجب فساد نهضت هستند و با مارکسیست‌ها تفاوتی ندارند. رفتارهای خارج از مدار آن‌قدر برای حضرت روح‌الله آزاردهنده بوده است که می‌گوید من در رژیم سابق از هیچ فشاری خسته نمی‌شدم ولی حالا از دست خودمان دارم خسته می‌شوم. 3- امام راحل اسلام را عزیزتر از همه‌چیز می‌داند و معتقد است برای حفظ حیثیت اسلام باید وحدت و انسجام بین نیروهای نظامی و مردمی حفظ بشود. 4- در اندیشه حضرت روح‌الله آنچه زمینه حفظ بنیان‌های بسیج را تضمین می‌کند ارتباط عمیق با مسجد است و باید پایگاه بسیج در قلب مسجدها باشد. 5- پایه خدمت در نهاد بسیج عبادت است و دوری از غرور و خودخواهی شرط پیروزی در این راه است. 6- نظم و انضباط در قوای نظامی نیز ازجمله ویژگی‌های بسیج است که امام راحل به‌طور ویژه درباره آن تأکید دارد. فعالیت‌های مرتبط با بسیج باید به‌گونه‌ای باشد که سایر نهادها از آن الگو بگیرند و نباید طوری رفتار شود که تفکر بسیجی را خدشه‌دار کند. چهارم شهریور 59، رهبر کبیر انقلاب در جمع اعضای بسیج مستضعفین می‌گوید "من برای بار چندم است که به این قوای مسلح سفارش می‌کنم، به اینکه نظم در بین هر ارگانی که هست باید برقرار باشد و وظیفه‌دارند که بانظم باشند. اگر نظام بانظم نباشد، این نظام نیست"و پیداست که به‌احتمال تا زمان ایراد این سخنرانی نظم و نسق در برنامه‌های بسیج به‌طورجدی پیگیری نمی‌شده است. 7- امام خمینی بسیج را تنها عامل جلوگیری از نفوذ استکبار می‌داند. روشن است که لازمه مقابله در برابر نفوذ افزایش بصیرت سیاسی در بدنه نیروهای بسیجی است. 8- حضرت روح‌الله بسیجیان را امید اسلام می‌داند و گسترش هسته‌های مقاومت برای تشکیل حکومت بزرگ اسلامی را از وظایف مهم بسیج برمی‌شمارد. 9- آیت‌الله‌العظمی خمینی بسیج توده‌های مظلوم و مستضعف جهان بر ضد استکبار جهان خوار تا قطع طمع آنان نه‌تنها از کشورهای اسلامی که از همه ممالک تحت ستم جهان را امید داشت و البته در این راه قوی شدن و اتصال به ایمان الهی را شرط اساسی می‌دانست. 🆔@manaar_ir‌
13940427_11799_128k.mp3
626.1K
#دعای_پایانی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 لوح | بدرقه ستاره‌ها 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.» ۸۹/۷/۲۹ 🔻پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت سالروز وفات حضرت فاطمه‌ی معصومه (سلام‌الله‌علیها) پوستر «بدرقه‌ی ستاره‌ها» را درباره‌ی تأثیر گسترده‌ی سفر آن حضرت از مدینه به سمت طوس منتشر می‌کند. 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 هم‌اکنون سایت KHAMENEI.IR 🔻 رهبر انقلاب با تأکید براینکه مشکلات اقتصادی قابل حل هستند: حل مشکل اقتصاد نیازمند همت و شجاعت است 💻 ۹۹/۹/۴ | @Khamenei_ir
13940402_11688_128k.mp3
511.3K
#دعای_پایانی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🎙 #تحلیل_و_تبیین | خلوت انس و توسل... 🔻 روایتی از نحوه حضور رهبرانقلاب در مسجد جمکران 🔸 درباره حضور حضرت آقا در مسجد جمکران در این مدتی که بنده آنجا بودم، گاهی در فاصله‌های زمانی خیلی کم مثلاً در ظرف دو تا سه هفته و یا گاهی هم در فاصله‌های زمانی بیشتر ایشان به مسجد جمکران مشرف می‌شدند. معمولاً هم در یک فضای آرام و خلوتی می‌آیند. به‌گونه‌ای که در ایام تابستان چون روزها بلند است به نماز مغرب ختم می‌شود و در ایام زمستان چون روزها کوتاه است از نماز مغرب به مسجد می‌آیند. طبعاً اگر اول مغرب بیایند ابتدا نماز مغرب و عشاء را می‌خوانند و بعد نماز تحیّت و نماز امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را به‌جا می‌آورند و اگر زودتر بیایند ابتدا نماز تحیّت و نماز امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را می‌خوانند و طبعاً آخر برنامه‌شان به نماز مغرب و عشاء ختم می‌شود. 🔗 مطالعه متن کامل: http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=45329
‏📋 ابعاد رشد جامع ✍️ بهروز دلاور، طلبه سطح 4 حوزه و پژوهشگر مطالعات تمدنی و فقه حکومتی در یادداشت قبل گفته شد که رشد جامع، رمز موفقیت شخصیت امامِ انقلاب اسلامی بود. ‏رشد تک‌بعدی بزرگ‌ترین آفتی است که امروزه گریبان گیر مدیران و اندیشمندان جوامع اسلامی ‏است. سخن‌گویی از جامعیت بسیار کم است، اما عمل‌گرایی و تربیت انسان‌ها بر اساس معیارهای ‏رشد جامع بسی بسیار کمتر است.‏ مهم‌ترین ابعاد رشد جامع در شخصیت امام به صورت مختصر و کوتاه عبارت‌اند از:‏ ‏١‏‎️_ علم و سواد عمیق کرسی‌های علم‌آموزی همیشه پابرجا هستند اما دانشجویانی که عشق را در وادی علم تعریف ‏کرده باشند نایاب هستند. خصوصاً در شرایط کنونی که دانش‌های تخصصی، نیازمند کسانی است ‏که در ساعات شبانه‌روز، خود را در لابه‌لای کتاب‌ها و صفحات علوم تمدنی بیابند. امام خمینی ‏علاوه بر راهبری حکومت دینی، عالمی خردمند در عرصه‌های فقه و اصول، فلسفه و منطق، ‏عرفان و حکومت بود. آثار حکومت اسلامی، چهل حدیث، آداب‌الصلوة، تهذیب الاصول و... همه ‏علم و دانش این استاد حکیم را نمایش می‌دهد.‏ ‏۲_ عمل‌گرایی در مقیاس جهانی اگر صفحات زندگی سید روح‌الله را ورق بزنیم عمل به دانسته‌ها دیدنی است. سخن‌دانی، ‏سخنرانی و تئوری پردازی هرچند هنر بزرگی است، اما عمل به تئوری‌ها همت‌های بلند را ‏می‌طلبد. ایشان صرفاً به نوشتن نظریه حکومت اسلامی و ولایت‌فقیه اکتفا نمی‌کند، بلکه برای ‏تحقق آن تلاش می‌کند. بسیاری از عالمان، هنگامی‌که پای عمل به نظریات علمی‌شان به میان ‏می‌آید، سرشان را پایین می‌اندازند و ترجیح می‌دهند کرسی درسشان را رها نکنند؛ اما شخصیت ‏امام را هیچ‌چیز جز عمل به تکلیف نمی‌هراساند.‏ همین‌که می‌بیند در حکومت پهلوی ظلم و فساد نمایان است، استقلال دولت‌های اسلامی رو به ‏فنا می‌رود، جنایات سران آن کشورها فزونی پیداکرده است، کافی است که پاهای خود را استوار ‏نموده و به سمت انقلابی بزرگ رهنمون شود.‏ ‏۳_ تحکیم بنیان خانواده ایشان با رفتار و اخلاق خود جمع میان درگیری‌های اجتماعی و آرامش در درون خانواده را ‏آموخت. از ابتدایی که نهضت امام تحرکات خود را آغاز نمود، چالش‌های بزرگی زندگی ایشان ‏را فراگرفت. هر انسانی در وهله اول حوادث او را منفعل نموده و خانواده‌اش را دچار تزلزل ‏می‌کند. شاید خیلی‌ها خانواده را مانعی بزرگ برای تحرکات اجتماعی خود بدانند، اما خاطرات ‏امام روی دیگری از توجه و رسیدگی به اعضا خانواده را نشان می‌دهد. جلوه‌هایی از این رسیدگی ‏نامه‌هایی است که به همسر و فرزندان خود ارسال می‌کند، سفارش‌هایی است که پیرامون تربیت ‏فرزندان به ایشان ارائه می‌کند. آرامشی است که در میان تلاطم حوادث انقلاب به اعضای خانواده، ‏تزریق می‌کند، اخلاقی است که لبخندهای ثبت‌شده در تاریخ بهترین گواه آن است، نوعی ‏دلدادگی است که از همراهی ایشان در کنار خانواده حکایت می‌کند و... . همگی اسناد ثبت‌شده‌ای ‏است که نشان می‌دهد این بزرگ‌مردی که فریادش کاخ‌های ستمگران را به لرزه درمی‌آورد، ‏خانواده خود را فدای فعالیت‌های وسیع اجتماعی خود نمی‌کند.‏ ادامه دارد... 🆔@manaar_ir
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا. شهادت مهندس محسن فخری زاده مهابادی_ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع_ را به محضر مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا فداه،رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و ملت شهید پرور ایران تسلیت عرض می کنیم. خداوند روح پاکش را با حضرات معصومین علیهم السلام محشور گرداند و عاملان شهادت او را به فجیع ترین عذاب ها مبتلا سازد. 🆔@manaar_ir
💠 شهید در سودای دانشِ تمدّنی ✍ علیرضا ملااحمدی؛ طلبه سطح ۴ حوزه علمیه قم 🔸 مهندس برای فردای ایران افق‌های بلندی داشت و سوداهای تمدّنی در سر می‌پروَراند. او نه برای امروز، که تلاش میکرد برای فردای دانش ایران، رهاوردهای نوینی را از درون منابع معرفتیِ اسلامی و توحیدی کشف کند و در خدمت آینده‌ی انقلاب اسلامی قرار دهد. و بخاطر همین بود که مورد حمایت مستقیم رهبر معظّم انقلاب قرار داشت. 🔹 فهم و دانش خوبی از و داشت و تلاش میکرد با ایجاد گفت‌وگو میان ، ایده‌های نو برای پیش‌رَوی صنعت دفاعی ایران بیابد. توفیق حضور در بعضی نشست‌های گفت‌وگومحورش را یافته‌بودم؛ این آرمان و دغدغه در گفتار و رفتارش و البته در برنامه‌های مدیریّتی‌اش مشهود بود. 🔸 فقط یک "دانشمند هسته‌ای" نبود؛ او را میدانستند. شهید شهریاری که از مؤثّرترین دانشمندان هسته‌ای ایران بود، شاگرد او بود. شهریاری و علی‌محمدی و رضایی‌نژاد و بسیاری از دیگر دانشمندان علوم هسته‌ای و دفاعی را او در کنار هم جمع کرد و در سازمان (سازمان پژوهش و نوآوریِ دفاعی) جریان علمی بابرکتی را شکل داد. 🔹 گرچه با علم و پیگیری‌هایش توانست دانش هسته‌ای را در ایران اسلامی تثبیت کند، اما بی‌تردید با شهادتش، "مدیریّت دانش ایران" با یک خلأ روبه‌رو شد. البته ناگفته پیداست که هیچگاه با حذف دانشمندان متوقّف نشده است و نیز نخواهد شد. -رحمت و رضوان الهی بر او- 🆔@manaar_ir‌
13931019_10252_32k.mp3
75.2K
#دعای_پایانی
پیام رهبر انقلاب درپی ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی شهید محسن فخری‌زاده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پی ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی شهید، دکتر محسن فخری‌زاده پیامی صادر کردند. متن پیام به این شرح است: بسم‌الله الرحمن الرحیم دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ئی و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کم‌نظیر جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاشهای علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست. دو موضوع مهم را همه‌ی دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت. اینجانب به خاندان مکرم او و به جامعه‌ی علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخشهای گوناگون، شهادت او را تبریک و فقدان او را تسلیت میگویم و علو درجات او را از خداوند مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۸ آذرماه ۹۹ 🆔@manaar_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13890616_3637.mp3
1.52M
🔊 میخواهند انقلاب را زمین بزنند. مسئله‌ی انرژی هسته‌ای بهانه است. آن کسانی که خیال میکنند اگر ما مسئله‌ی انرژی هسته‌ای را حل کردیم، مشکلات حل خواهد شد، خطا میکنند. مسئله‌ی انرژی هسته‌ای را مطرح میکنند، مسئله‌ی حقوق بشر را مطرح میکنند، مسائل گوناگون را مطرح میکنند، که اینها بهانه است. مسئله، مسئله‌ی فشار است، میخواهند یک ملت را به زانو در بیاورند؛ میخواهند انقلاب را زمین بزنند. یکی از کارهای مهم همین تحریم اقتصادی است. میگویند ما طرفمان ملت ایران نیست! دروغ میگویند؛ اصلاً طرف، ملت ایران است. تحریم برای این است که ملت ایران به ستوه بیاید، بگوید آقا ما به خاطر دولت جمهوری اسلامی داریم زیر فشار تحریم قرار میگیریم؛ رابطه‌ی ملت با نظام جمهوری اسلامی قطع بشود. هدف اصلاً این است. البته ملت ما را نمیشناسند؛ مثل همه‌ی موارد دیگر محاسباتشان غلط اندر غلط است. از نظر نظام سلطه، گناه بزرگ ملت ایران این است که خودش را از زیر بار سلطه آزاد کرده. میخواهند مجازات کنند به خاطر این گناه، که چرا خودت را از زیر بار سلطه، ای ملت! آزاد کرده‌ای. این ملت راه را پیدا کرده. اصلاً محاسباتشان اشتباه است؛ نمیفهمند چه کار باید بکنند و چه کار دارند میکنند. خب، اما فشار می‌آورند؛ فشار اقتصادی از راه تحریمها. بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور،۱۳۸۹/۰۶/۱۶ 🆔@manaar_ir
13930314_8849_128k.mp3
868.7K
#دعای_پایانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی با تبریک و تسلیت شهادت و فقدان دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی جناب آقای محسن فخری‌زاده، بر مجازات قطعی عاملان و آمران این جنایت و همچنین لزوم پیگیری تلاش علمی و فنی این شهید تأکید کردند. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به همین مناسبت نماهنگ «شهیدِ مُحسن» را منتشر میکند.
‏🗒 بازی کثیف تجمّل ✍️ زهرا نجاتی،طلبه سطح دو و مبلغه حوزه علمیه تجمل‌گرایی، بازی کثیفی است که در طی سال‌های پس از انقلاب توسط برخی مسئولین ‏جمهوری اسلامی، کلید خورده است.‏ اگرچه آلوده شدن به تجمل برخلاف مواضع رهبری و تذکرات مداوم و دردمندانه ایشان است اما ‏حقیقت تلخ این است که در سال‌های دولت سازندگی ازجمله بدعت‌هایی که توسط برخی ‏مسئولین رواج پیدا کرد، تجمل‌گرایی بود. تا جایی که رئیس‌جمهور وقت و امام‌جمعه موقت ‏تهران سال ۱۳۶۸ در خطبه‌های نماز جمعه با صراحت مردم و مسئولین را دعوت به تجمل‌گرایی ‏کرد. مرحوم هاشمی رفسنجانی در 9 آذر 1369 بیان داشت: «اظهار فقر و بیچارگی کافی است. ‏این رفتارهای درویش مسلکانه وجهه جمهوری اسلامی را نزد جهانیان تخریب کرده است. زمان ‏آن رسیده که مسئولین ما به "مانور تجمل" روی‌آورند. از امروز به خاطر اسلام و انقلاب ‏مسئولین وظیفه‌دارند مرتب و باوقار باشند. هرچند ما فقیر باشیم و اقتصادمان به سامان نباشد اما ‏برای آنکه در دیدگان سایر ملل مسلمان و غیرمسلمان "ملتی مفلوک" جلوه نکنیم لازم است تا ‏‏"جلوه‌هایی از تجمل" در چهره کشور و مسئولین حاکمیتی رؤیت شود»‏ او سپس ترویج این فرهنگ را در دولت خود با انتقال دولت به کاخ سعدآباد و هزینه‌سازی‌های ‏چندمیلیونی برای وزارتخانه‌ها آغاز کرد.‏ این طرز تفکر هاشمی رفسنجانی در دولت بعدی که پدرخوانده‌اش نیز شمرده می‌شد، با تمام ‏قدرت پیگیری شد و پس از رسوب در زندگی مسئولین، طبق فرمول "الناس علی دین ملوکهم", ‏به‌تدریج در بدنه اجتماع رخنه کرد. تلویزیون، مجلات و پیام‌های بازرگانی، همه به کمک آمدند ‏تا این فرهنگ غلط جای پایش را محکم کند.‏ تا جایی که دامن تعداد قابل‌توجهی از مسئولین، مذهبی‌ها و حتی برخی مردم کم برخوردار را هم ‏گرفت.‏ شاید بتوان گفت بخشی از نارضایتی‌ها نسبت به وضع اقتصادی موجود، از همین سبک زندگی ‏تجملی و توقعات بالا سرچشمه گرفته است.‏ اما جستجوی کوتاهی در میان سخنان رهبری خطاب به مسئولین و عموم مردم در چند سال اخیر ‏و درهمان سال‌های آغاز تجمل‌گرایی، نشان از موضع مخالف ایشان دارد.‏ به‌عنوان‌مثال ایشان دوم آذر 1368، می‌فرماید:"این‌جانب از این‌که کسانی می‌کوشند تا در میان مردم ما رسم تجمل‌گرایی و اسراف و ‏ولخرجی را شایع کنند، شدیداً نگران و متأسفم و از این‌که مردم فداکار و انقلابی ایران در امور ‏شخصی به مصرف‌گرایی سوق داده شوند و قناعت انقلابی را از یاد ببرند، به خدا پناه می‌برم".‏ آیت‌الله خامنه‌ای در خلال سال‌های ۷۴ تا ۹۸ به‌صورت پیوسته درباره نفوذ تجمّل در زندگی ‏مسئولین و مردم هشدار داده و سخن قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام را در نکوهش این فرهنگ ‏ناصواب یادآوری فرموده‌اند. این‌همه در حالی است که تاکنون مستندات مختلفی از اصرار رهبر ‏انقلاب بر ساده زیستی خود و خانواده ایشان مطرح‌شده است.‏ بی‌شک مسابقه تجمّل و اشرافی گری فشار روانی شدیدی بر جامعه ایجاد می‌کند و در این بازی ‏تلخ مردم قربانی خواهند شد.‏ 🆔@manaar_ir
📋 شرح و توضیح درباره یک یادداشت ✍️ سردبیر مَنار بعد از انتشار یادداشت "بازی کثیف تجمّل"، کاربر محترمی پیغام داده است که این حرف‌ها تهمت به مرحوم هاشمی رفسنجانی است و از این قطعه تصویری نیز نمی‌شود چنین چیزی را برداشت کرد. ما برای روشن‌تر شدن ابعاد ماجرا و پرهیز از قضاوت یک‌جانبه مستنداتی را برای آشنایی بیشتر با مدعای نویسنده یادداشت در اختیار کاربران کانال منار قرار می‌‌دهیم. بیان این نکته نیز لازم است که سیاستِ مَنار تبیین و تحلیل اندیشه امامین انقلاب در موضوعات مختلف است و هدف نویسنده یادداشت مورد نظر هم نقدی درباره بی توجهی به فرامین رهبر انقلاب در موضوع تجمّل گرایی و اشرافی گری بوده است. 1- این خطبه در تاریخ 9 آذر 1369 ایرادشده که نویسنده یادداشت "بازی کثیف تجمّل" بر اساس برخی اطلاعات موجود،تاریخ آن را به‌اشتباه 18 آبان 1368 درج کرده است و ما نیز تاریخ را اصلاح‌کرده‌ایم. 2- مردادماه 1399 مستندی به نام "رؤیای آجری" از تلویزیون پخش می‌شود که به‌صورت تحلیلی و مبتنی بر اسناد و تصاویر دیده نشده، سیاست‌گذاریِ مسکن در ایران را از زمان پهلوی‌ها تا امروز بررسی کرده است. به گزارش رجا نیوز، بعد پخش قسمت‌های مربوط به سیاست‌گذاری مسکن در دوران سازندگی جریان نزدیک به مرحوم هاشمی تحت این عنوان که مستند «رؤیای آجری» شخصیت و عملکرد رئیس دولت پنجم و ششم را تحریف کرده است نسبت به پخش این مستند اعتراض کردند. ازجمله محسن هاشمی نیز به مطالب پخش‌شده در مورد پدرش اعتراض می‌کند و معتقد است هاشمی هرگز درباره تجمّل گرایی مسئولان سخنی نگفته است و آنچه در خطبه موردنظر بیان‌شده تنها درباره اهمیت به آراستگی مساجد بوده است. 3- مهدی نصیری _مدیرمسئول وقت روزنامه کیهان_ خاطرات خود را از آن ماجرا چنین روایت می‌کند: "آقای هاشمی اگرچه از مانور تجمل نمازگزاران سخن گفته بود (که در توصیه‌های دینی به آن اشاره‌شده) و حرفی از مانور تجمل مسئولان نزده بود اما وقتی این موضوع بلافاصله پس از بخش آغازین حرف‌هایش درباره ضرورت سکونت متدینین و حزب‌اللهی‌ها در مناطق لب دریا و شمال شهر مطرح شد، طبعاً این نتیجه گرفته شد که او دارد از ضرورت مانور تجمل و اشرافی گری متدینان و سخن می‌گوید که از نتایج قهری آن تشویق مسئولان کشور ـ که دستشان به بیت‌المال می‌رسید ـ به رفتن به سمت رفاه و اشرافی گری و کسب ثروت بود. این خطبه با واکنش‌های انتقادی تندی در مطبوعات و مجلس مطرح شد و ما در روزنامه کیهان دو مطلب در انتقاد از آن درج کردیم. یکی مقاله آقای حسین شریعتمداری با عنوان «دو گام ناپیموده» بود (که آن روزها برای کیهان یادداشت‌هایی را می‌نوشت) که در کمال احترام به آقای هاشمی بود و دیگر مطلب طنزی بود که من با عنوان «مانور تجمل» و امضای ذره‌بین چی نوشتم و سخنان هاشمی را نقد کردم." 4- 10 مرداد 1395 سایت مشرق نیوز گزارشی با عنوان "هاشمی رفسنجانی چگونه اشرافیت را به مدیران دولتی تعلیم داده است؟" منتشر کرده است که اگرچه باز تاریخ ایراد خطبه اشتباه بیان‌شده اما بر اساس خاطرات روزنوشت هاشمی رفسنجانی مستنداتی را در مورد اعتقاد او به تجمّل گرایی انتشار داده که قابل‌تأمل است. 5- برای شناخت ابعاد بیشتر حاکمیت تفکّر اشرافی گری و تجمّل گرایی در دوران دولت سازندگی پیشنهاد می‌کنیم دو مستند "هاشمی زنده است" و "شورش علیه سازندگی" و این قطعه تصویری را ببینید. 🆔@manaar_ir
به مناسبت دهم آذرماه، سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس و روز مجلس مجلس باید مجلسی باشد که بتواند در مقابل زورگوییها و زیاده خواهیها و مرعوب کردنها و تطمیع کردنهای قدرتمندان جهانی بایستد و مصالح کشور و ملت را محاسبه کند و دنبال آن برود. امام رضوان‌الله‌علیه بارها اسم «مدرّس» را میآوردند. مگر خصوصیت مدرّس چه بود؟ از مدرّس عالِمتر هم داشتیم. مدرّس خصوصیت عمده‌اش این بود که هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریبگری در او اثر نمیکرد. همان وقتی که علی‌الظّاهر فضا را بر ضدّ او آن‌چنان متشنّج کرده بودند که علیهش شعار میدادند، او ایستاد و حرف خودش را زد. این خصوصیت یک نماینده خوب در مجلس است. بیانات در دیدار کارگزاران حج،۱۳۷۸/۱۱/۲۶ 🆔@manaar_ir