┄┅═༅﷽༅═┅┄
🔖 چرا انقلاب ایران "اسلامی" شد؟
✍ مرضیه عاصی
وقتی عوامل و ریشههای بروز انقلاب اسلامی ایران را بررسی میکنیم از سوی انقلابپژوهان داخلی و خارجی عواملی ذکر میشود که بیشتر علل سیاسی- اجتماعی و اقتصادی است. اما کمتر، انقلاب ما از نظر "هویتی – فرهنگی و تمدنیِ" ایرانیان، مورد توجه قرار گرفته است؛ چون انقلاب ایران، از نظر خصلت فرهنگی و هویتیاش از سایر انقلابهای جهانی متمایز میشود. به تعبیری "ایرانیت" و "اسلامیتِ" انقلاب ما از نظر "ساحت هویتی" قابل بررسی است.
ایران، در زمان پهلوی دوم، به ظاهر شرایط انقلاب را نداشت تا آنجا که حتی کارتر در سفری که به ایران داشت، از آن با عنوان "جزیره ثبات" یاد کرده بود و سازمان سیا هم سه ماه قبل از انقلاب ایران تأکید کرده بود که اصلاً در ایران زمینه انقلاب وجود ندارد. منظورش این بود که انقلاب، زمینه، بستر و کنشگر میخواهد که هیچکدام از اینها در ایران وجود ندارند؛ کمونیستها همه یا زندانی یا تحتنظر بودند، نیروهای مذهبی فعال همه دستگیر شده بودند، مابقی هم تبعید و تحتنظر ساواک بودند و بعضی از رهبران مخالف همچون امام خمینی(رحمةالله علیه) نیز در خارج از کشور بودند، اما با وجود همه این مسائل، انقلاب در ایران طی مدت بسیار کوتاهی به پیروزی رسید. با توجه به مسائل فوقالذکر چرا در جامعهای که جزیره ثبات قلمداد میشد، انقلاب رخ داد؟
در جواب این سوال، میتوان زمینههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و علل کارگزاری یا ساختاری را مطرح کرد که در تبیین انقلاب هر یک به تنهایی کافی نیست. در یک نگاه جامعتر میتوان بر سه سطح عوامل کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تأکید کرد. در لایه نخست، باید بر نقش کارگزاران انقلاب مثل نقش رهبری امام خمینی(رحمةالله علیه) و ایدئولوژی و بسیج مردمی بهعنوان علل کوتاهمدت یا شتابدهنده انقلاب اشاره کرد. در لایه دوم، باید بر عوامل میانمدت همچون چالشهای ساختار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تأکید کرد؛ چون ساختار ایران، یک ساختار استبدادی بوده و این ساختار به دوران شاه محدود نمیشد و از دویست سال گذشته تا دوران انقلاب تداوم داشته است، بنابراین، اعتراضها در جریان انقلاب، به علت ساختار استبدادی طولانیمدت در ایران بوده است، یا برخی از وابستگی اقتصادی میگویند و معتقدند که بعد از جنگهای ایران و روس، وابستگیهایی بتدریج در ایران شکل گرفت و بسیاری از جنبشهای اجتماعی به خاطر وابستگی اقتصادی بوده است، حتی زمان قاجار و مشروطه علت اصلی قیام، مبارزه با وابستگی ایران بوده است.
در کنار این دو سطح، سطح سومِ بلندمدتی هم وجود دارد که از اهمیت بسیاری برخوردار است تا آنجا که حتی کارگزاران و ساختارها را باید براساس آن تفسیر کرد و آن "لایه تمدنی، هویتی و فرهنگی" است. هویت و فرهنگ است که به ساختارها و کارگزاران شکل میدهد، اینکه چرا مردم از بین رهبران مخالف، حضرت امام خمینی(رحمةالله علیه) را بهعنوان رهبر انتخاب کردند؟ چون مردم فهمیده بودند تنها کسی که میتواند خواست و نیاز آنها را برآورده کند این شخصیت ممتاز است. چرا انقلاب ایران "اسلامی" شد؟ چرا کمونیستی یا لیبرالیستی نشد؟ همه اینها به لایه سوم یعنی بحث هویت و فرهنگ برمیگردد. لایه سوم، لایه بسیار مهمی است. تصور از مشکلات ساختاری و همچنین پذیرش کارگزاران انقلاب در راستای هویت و فرهنگ غالب شکل گرفت و کارگزاران در بسترهایی که هویت ایجاد کرده بود، جاری شدند. کسی در ایران براساس شعارهای کمونیستی نمیتوانست انقلاب کند؛ چون بستر آن فراهم نبود. غیر از حضرت امام خمینی(رحمةالله علیه) کسی نمیتوانست رهبری انقلاب را بهدست گیرد. حضرت امام و انقلاب ایران بهصورتی طبیعی از این بستر و این هویت و فرهنگ دینی متولد و سخنگوی خواست اکثریت جامعه شدند و نوعی همکفوی بین رهبر و ملت ایجاد شد که منجر به پیروزی انقلاب "اسلامی" گردید.
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
┄┅═༅﷽༅═┅┄
🔖 بیعتِ همافران
✍ چمنخواه
هر سال روز ۱۹ بهمن، یاد دیدارش با امام خمینی(رحمةالله علیه) میافتاد و اشک شوق در چشمانش حلقه میزد.
این دیدار به ۴۶ سال قبل برمیگردد. آنزمان که از ورودش به ارتش ۵ سال گذشتهبود. طی این ۵ سال از طرف دولت، او با عدهای از همدورهایهایش، برای تخصص هواپیمای جنگنده اِف چهارده، دوبار به آمریکا سفر کرده بود. حالا سال ۵۷ بود. او و عدهای از همدورهایهایش مثل مردم از رژیم سرسپردهی پهلوی متنفر شده بودند. برای شروع مخالفت، وقت غذا خوردن در سالن غذاخوری، با نعناع خشک روی ماست شعارهای ضد رژیم مینوشتند. کمکم شعارها پررنگتر و به اشکال مختلف نمودار شد. خیلی سخت بود در محیط نظامی، ضد نظام شعار دادهشود. در شهرها تظاهرات بالا گرفته بود. روز ۱۷ شهریور رسید. هر ماشین ۱۰ نفر سوار شده و خودشان به میدان شهدا_ژاله سابق_ رسانده بودند و قاطی مردم شعار میدادند. عجب روزهایی بود.
رژیم مستأصل شده بود. تند تند نخستوزیر عوض میکرد و وعده سر خرمن میداد. امید شاه به مقامات عالیرتبهی ارتش و گارد شاهنشاهی بود. ولی هیچکدام از این ترفندها جواب نمیداد. مردم در گوشه گوشه کشور مثل رود بهم پیوستند و تبدیل به سیل شدند. دیگر کسی توان مقابله با این سیل خروشان را نداشت. تا اینکه بعد از یک هفته از ورود امام به وطن، در روز ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷ همافران غیور، در مدرسه علوی به دیدار امام رفتند و با او بیعت کردند. آنها ضربهی نهایی را بر پیکر پوسیدهی رژیم منحوس پهلوی وارد کردند. و برگ زرینی از حماسه و رشادت در دفتر پرافتخار تاریخ انقلاب اسلامی به نام همافران نیروی هوایی ارتش به ثبت رسید. «این حرکت ضربهی آخری بود بر پیکر پوسیدهی رژیم پهلوی و خیمهی منحوس آن رژیم را خواباند. آنها که دچار خطای محاسباتی شدهبودند، از جایی ضربه خوردند که آن را محاسبه نمیکردند.» (بیانات رهبر انقلاب در دیدار با پرسنل نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران، ۱۹ بهمن ۱۳۹۹)
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
┄┅═༅﷽༅═┅┄
🔖 خطشکنان تاریخساز
✍ خالقی
امام خامنهای در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش در ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ میفرمایند:
«در هر برههای، در هر میدان و عرصهای، حضور بههنگام، کار بههنگام، اقدام بهموقع، میتواند اثر بزرگی را داشته باشد.»
سوال این است؛ چرا روز ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ تاریخساز شد؟ برای جواب، باید دید همافران نیروی هوایی شاهنشاهی چه نقش ویژهای در ارتش داشتند؟ ژنرال هایزر _ فرستادهی ویژهی آمریکا در تهران برای بررسی امکان کودتا _ این سوال را با ابراز نگرانی خود از این خطشکنی بزرگ اینگونه اعلام میکند: «پیوستن افراد نیروی زمینی به امام جای شگفتی نداشت، زیرا با هدیه گل و اظهار مهر نسبت به آنان از سوی مردم، همخوانی داشت؛ ولی افراد نیروی هوایی که هم ارتباطی با عامه مردم نداشتند و به ویژه همگی تحصیلکردگان در آمریکا بوده و حتی غالباً در پادگانهای خود به زبان انگلیسی صحبت میکردند، نشان از فتح و پیروزی انقلابیون میداد و ناتوانی سران نظامی از رودررویی با مردم.» ( خاطرات سیاسی و اجتماعی، صادق طباطبایی، نشر عروج صفحه ۲۲۸)
آری واقعهی نوزده بهمن یک خطشکنی بزرگ و کاری عظیم بود. همافران، آن تحصیلکردگان آمریکا با صراحت و اعلام اطاعت از رهبری انقلاب و همراهی با مردم به نگاههای از حدقه بیرونزدهی سرکردگان رژیم طاغوت اعتنایی نکردند. این شجاعت و عمل به هنگام و در کنار مردم قرار گرفتن رخنهای عمیق در صفوف نظامیان و تردید در سران ارتش پدید آورد. آن نهی بزرگ همافران با سلام نظامی و رژه زیبا با خلق عکس باشکوه و اثر ماندگار و عمل بههنگام عبدالحسین پرتویی عکاس روزنامه کیهان بهم آمیخت و سبب شد تا تودهنی بزرگی به رژیم طاغوت زده شود و آگاهی مردم با چاپ آن عکس در حال سلام نظامی و رژه در حضور حضرت امام (رحمةالله علیه) اثر عظیم خود را بجا گذاشت. بله مردم نشان دادند، در طول این چهل و پنج سال، هرجا در عرصهها و میدانها، اقدام، ابتکار و حضور بههنگام داشتند؛ توانستند اثر بزرگی خلق کنند و روز به روز بر اقتدار و عزت نظام اسلامی بیافزایند و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی و ظهور را تسریع کنند.
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
┄┅═༅﷽༅═┅┄
🔖 چشماندازی به افق تمدنی با نقش جوانان
✍ چمنخواه
بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی در بهمنماه ۱۳۹۷ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به نگارش درآمده و چراغِ راهی برای روشنشدن مسیر آینده انقلاب و نظام اسلامی است. رهبر فرزانه انقلاب ضمن پرداختن به دستاوردهای شگرف انقلاب در چهل سال گذشته، توصیههای اساسی برای جهادی بزرگ در جهت ساختن ایران اسلامی ارائه دادهاند. نظام جمهوری اسلامی فقط قطعهای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمانهای بلند را برداشته است. دنباله این مسیر باید با همت و هوشیاری و سرعت عمل و ابتکار جوانان طی شود. همانان که به فرمودهی رهبری امید انقلاب و سرشار از امید و نشاط هستند و مایلند کاری که به آنها محول شده است را با شجاعت و خطرپذیری انجام دهند. محصول چنین شخصیتی بیشک تولید افکار جدید و شنیدن سخنان نو خواهد بود و این همان چیزی است که مدیریت کشور در دهه پنجم انقلاب اسلامی به آن نیازمند است.
نیروی جوانی برآمده از سه مولفه «انرژی، امید و ابتکار» است که میتواند او را مبدل به «موتور پیشران» جامعه نماید.
میدانیم توانایی انجام کارها و مدیریت پویا و راهبردی، توان بیشتری را میطلبد که این توان به طور ویژهای در جوانان به واسطه روحیه «تحولخواهی» و «رویکرد انقلابی» و «خلق و خوی ساختارشکنانه» ایشان تمرکز یافته است. بنابراین جوانان یکی از تاثیرگذارترین اقشار در نهضتهای اجتماعی هستند که میتوانند تغییرات بنیادی در جامعه بوجود آورند. جوان «موتورِ محرکِ» پیشرفت انقلاب است و اگر جامعهای بخواهد در مسیر پیشرفت و گسترش مردم سالاری حرکت کند، این جوان آن جامعه است که نقش پررنگ دارد. او با روحیه انقلابی، عمل جهادی و با بهرهگیری از تجربهها و عبرتهای گذشته؛ نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی را به کار میبندد و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی میسازد.
عظمت نقش نیروی جوان متعهد و مسئولیت پذیر در پیشبرد گامهای انقلاب اسلامی و قرار گرفتن آنان به عنوان محور تحولات دهههای آتی پیش روی کشور است. جوان مؤمن انقلابی، حرکتی مبتنی بر منطق آتش به اختیار و در قالب تشکلهای خودجوش انقلابی کشور را به سوی تمدن اسلامی پیش خواهد برد.
جوانان در طول چهار دههی اخیر نشان دادند که قابل «اتکا و اعتماد» هستند و نه تنها توانایی حل مشکلات کشور را با «تدبیر»، «سختکوشی»، «تفکر» و «همت بلند» دارند؛ بلکه گاهی به جز آنان کس دیگری توانایی حل برخی مشکلات کشور را ندارد. این نوع باور داشتن جوانان را میتوان در کلام رهبر معظم انقلاب مشاهده کرد که فرمودند:«سازش با آمریکا مشکلات کشور را حل نمیکند؛ بلکه افزایش خواهد داد. مشکلات سیاسیای اگر داشته باشیم، مشکلات اقتصادی اگر داشته باشیم، مشکلات ما را باید خودمان حل کنیم مشکلات ما را شما جوانان باید حل کنید.» (بیانات در دیدار دانشآموزان و دانشجویان، ۱۲ آبانماه ۱۳۹۵)
بنابراین جوانان با حضور در عرصههای مختلف توانایی و کارآمدی خود را به اثبات رسانده و کارنامه درخشانی برای خود رقم زدند و توانستند در همه میدانها برتری و درخشندگی خود را به اثبات رسانند.
روحیه جوانی با «ایستادگی» و «زیر بار زور نرفتن» گره خورده است. جوان به دلیل آنکه تعلقات کمتری دارد و روحیهی محافظهکاری او مغلوب روحیهی غرور و شجاعت شده است، ذاتاً یک انقلابی است؛ بنابراین در برابر دشمن، «جرات» و «جسارت» بیشتری از خود نشان داده و همواره در صف اول مقابله قرار دارد.
استکبار جهانی با همه توان برای ضربه زدن به نظام اسلامی و ملت ایران به میدان آمده و در این اوضاع و احوال نظام اسلامی نیازمند «میدانداری» جوانان است و جوان امروزِ کشور ما در صف اول «مدافعان» این سرزمین قرار گرفته است و مهیای دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی میباشد. «جوانگرایی» در مدیریت و حضور جوانان «متعهد» حزباللهی در امور تصمیم گیری کلان کشور این امتیاز را برای کشور و ملت به همراه خواهد داشت که از تهدیدات و ارعاب دشمن نهراسیده و شجاعانه در دفاع از حقوق ملت در عرصههای مختلف قدم بردارند.
امام خامنهای فرمودند:«دشمن از جوانان ما میترسد و میداند که اگر نسل جوان گستردهی با ایمان ما، با همین ایمان در صحنه بایستد، هیچ سلاحی، هیچ بمبی و هیچ موشکی نمیتواند این ملت را به زانو درآورد. هر گامی که شما برای ارتقای علمی و عملی و اخلاقی خودتان بردارید، مثل گلولهای است که به سمت دشمن شلیک میکنید. این جنگ و این رزم، جهاد بزرگی است.» (بیانات در دیدار با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۲).
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
┄┅═༅﷽༅═┅┄
🔖 به چه میاندیشی؟
✍ نسا خلیلی
🔰 راز مقاومت تو چیست؟ سرچشمهٔ نامیرای پایداری تو کجاست؟ اگر این سوال در مورد زنان حزبالله لبنان پرسیده میشد، شاید پاسخ آسانتری داشت؛ چراکه رسانهها نقش پررنگتری در انعکاس افکار زنان لبنانی نسبت به زنان در غزه ایفا کردند.
🔸غزهٔ مظلوم اما با ابهت، جایی است که برای خاموش کردن صدایش، اولین گلولهها، حنجر خبرنگارانش را میشکافد، تا وجدانی آگاه نشود. ازطرفی، عظمتِ مقاومت آنها عالَمی است که نمیتوان به راحتی دست به درگاهش رساند.
🔹 در جایی که بانوانش حافظ کل قرآنانند و زیست حضرت خدیجه (سلاماللهعلیه) و حضرت آسیه (سلاماللهعلیه) الگوی آنان است؛ رمز استواریشان را فقط در جلب رضایت خداوند باید جست.
🔸زنان در هر نسل به بازپسگیری سرزمین اشغالشده خود میاندیشند؛ حال چه فرقی میکند پیرزنی نود ساله باشی و خرسند از بازگشت به خانه حتی اگر ویران شده باشد؛ یا دخترکی خردسال که به رغم همهٔ خطرات عَلَم خبرنگاری را بلند کرده باشی، تا صدای مظلومیت غزه را به گوشِ سنگینِ جهان برسانی.
🔹از موفقیتهای زن غزه است که نسل به نسل آرمان فلسطین را به فرزند خود آموخته است و نسل جدیدش بیگانه و غافل از این آرمان نیست. مهمترین ویژگیش این است که میداند چه میخواهد، سرگردان و حیران روزگار از پس باد و بوران نشده و استوار مانده است. بانویی که هدف داشته باشد، نسلش هم سردرگم و بیهدف نمیمانند؛ جایی که تمام عالم توافق کردند که تو را از خانهات برانند، فریاد میزنی یا کشته میشویم یا حقمان را پس میگیریم.
🔸درخت اعتراضات و انتفاضهها در غزه، با پشتوانه، خون و فداکاری زنان غزه آبیاری شده است. جایی که پنجاه هزار شهید تقدیم دفاع از حق خود میکند اما ۶۸ هزار کودک در همان زمان به شمار مقاومان غزه افزوده میشود؛ کودکانی که تضمین حیات آرمان فلسطینند.
🔹آرمانی که از زبان تک تک ساکنان غزه شنیده میشود و چندسال پیش در آخرین ساعات حیات رزان النجار، شهیده شجاع فلسطینی هم جاری بود:«[میخواهیم] در نهایت این پیام را به جهان برسانیم که بدون سلاح هم، ما قادریم هر کاری را انجام دهیم....ما این کار را برای پول انجام نمیدهیم، نمیخواهیم به ما دستمزدی بدهند و یا جایی استخدام شویم، بلکه فقط رضایت خداوند مدنظرمان است».
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
┄┅═༅﷽༅═┅┄
🔖 وعدهی صادقی دیگر
✍ فاطمه مهدوی
راهپیمایی ۲۲بهمن ۱۴۰۳ را میتوان بیاغراق وعدهی صادق ۳ نامید. به هیچوجه نباید این خروش بابصیرت مردم غیور ایران اسلامی را ساده انگاشت و به راحتی و خیلی عادی از کنار آن گذشت.
این عزم همگانی رزمی بود بسیار جدی در جنگ ترکیبی که توسط مردم متن جامعه و به سرانگشت اشارهی فرماندهی کل قوا، رهبر عزیز انقلاب صورت گرفت، رزمی کاملاً پیروزمندانه و قدرتمندانه.
مردم شریف ایران، با کمترین هزینه، در دل امواج جنگ نرم و با وجود تمام فشارهای اقتصادی و روانی، در اوج بصیرت و آگاهی خوش درخشیدند و از کف خیابانهای هر شهری، قلب تلاویو را هدف موشک عزت و ظفر قرار دادند و یک عملیات منحصر به فرد را رقم زدند.
تبعات سنگین این حملهی سهمگین، قطعاً دشمنان را زمینگیر نموده و تمام رشتههایشان را پنبه کردهاست.
آنان باری دیگر دریافتند که این مردم همان سدّ مستحکم مقابل زورگویی آنانند و هیچ تلاطمی این سد فولادین عزمها و ارادهها، شور و شعورها را نخواهد شکست.
درود بر مردم فهیم شریف وطنم که مردانه پای مراد خویش ایستاده و از هیچ تهدید و تحریم و تنگنایی نمیهراسند و اینگونه آگاهانه محور مقاومت را تقویت نموده و آرمانهای مقدس امامین انقلاب را یاری مینمایند.
بوسهی جانانه میزنم بر کف پای زن و مرد، پیر و جوان و کودک بینظیر میهن اسلامی مقدسم، ایران!
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
#جهاد_تبیین
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی