هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🌄 زندگیِ رنجآور
✍🏻 عینصاد
❞ زندگى دردناک و رنجآور و تلخ، زندگىاى نيست كه درونش درد و حادثه و گرفتارى هست؛ بلكه زندگىاى است كه نمىدانى با اين حادثهها و رنجها و تلخىها چگونه برخورد كنى!
📚 #خون_خدا | ص ۷۷
#️⃣ #عکس #عکس_نوشته #امامت
▪️ #عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
📜 خدا را نمیشناسیم!
✍🏻 عینصاد
❞ دوستى میگفت مادر من از كودكى رنج برده و گرفتار بوده، با شوهرش و بستگان شوهر، گرفتار بوده، با خانوادهاش مشكل داشته، با فرزندانش مصيبتها ديده و امروز هم گرفتار فرزند عقبافتادهاى است كه شديداً به آن وابسته است و او را از جلو چشم دور نمیكند و شبها بارها برمیخيزد و او را میپوشاند و خواب و راحت خودش را میزند.
اين دوست میگفت مادرم كه بارها قصد خودكشى هم داشته، تازه آنجا كه آرام است و حالش خوب است اين را قبول ندارد كه خدا مهربان است و رحيم و رحمان است، میگويد آخر اين چه محبتى است و به خودش نگاه میكند؛ كهچقدر مواظب است و فداكار است.
راستى كه بدون معرفت، آدمى از ذكرها هم بهره نمیبرد. همين مادر مهربان، همين كودك ضعيف و محبوب و عقب افتاده را، اگر بخواهد بيرون برود و يا زير باران بماند و يا غذاى كثيفى بخورد، آنچنان میزند و میكشد و میبندد كه جاى انگشتهايش بر بدن او مینشيند و مادر اينها را از مواظبت و مراعات و محبت میداند.
پس چطور شكستن بتها و دور كردن شيطان و كنار زدن تعلقها را نمیفهمد و محبت را در تمامى چهرهها و نعمتها را در تمامى داد و ستدهاى او نمیبيند؟!
مشكل همين است. كه ما گل و شل باران و كثيفى بچهها و آلودگى غذا را میفهميم و فرزند دلبندمان را میزنيم و نمیگذريم ولى گرفتارى بتها و اسارتها و آلودگى شهوات و جلوههاى دنيا را نمیفهميم و صنايع و كارسازى خدا را نمیشناسيم!
📚 #وارثان_عاشورا | ص ۱۸۳
#️⃣ #متن #بریده_کتاب #امامت
▪️ #عین_صاد | عضو شوید
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
آثار کاربردی۶.mp3
1.16M
استعدادهای بشر باید توسط چه کسی مدیریت شود❓❓
✅ امام امین خداست
و استعدادهای انسان جزء امانتهاست و شکوفایی استعداد انسانها به عنوان امانتداری...🌱
📌اگه میخوای کاری انجام بدی از کسی که طالب و تسلیم هست شروع کن.☝️
(کسی که پرسشگر باشه و اگر حقی را بفهمد تسلیم میشود.)
⬅️ #آثار_کاربردی_اعتقاد_به_ولایت (قسمت ششم)
🔳 @Ensan_Jari
🔘 روایت بخوانیم
اصبغ بن نباته از امير مؤمنان على (عليهالسّلام) نقل كرده است كه آن حضرت فرمودند:
خداوند به حضرت داود (عليهالسّلام) وحى فرستاد:
اى داوود! تو اراده مىكنى،من هم اراده مىكنم؛ولى آنچه من اراده مىكنم،انجام خواهد شد.
پس اگر به آنچه اراده كردهام،تسليم شوى،آنچه خود اراده كردهاى نيز به تو خواهم داد. و اگر به آنچه اراده کردهام تسلیم نشوی، نسبت به آنچه خود خواستی، تو را به زحمت میاندازم سپس جز آنچه من میخواهم انجام نمیگیرد.
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ اَلْهَمْدَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مَرْوَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ ثَابِتِ بْنِ أَبِي صَفِيَّةَ عَنْ سَعْدٍ اَلْخَفَّافِ عَنِ اَلْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :
أَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى دَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ
يَا دَاوُدُ تُرِيدُ وَ أُرِيدُ وَ لاَ يَكُونُ إِلاَّ مَا أُرِيدُ فَإِنْ أَسْلَمْتَ لِمَا أُرِيدُ أَعْطَيْتُكَ مَا تُرِيدُ وَ إِنْ لَمْ تُسْلِمْ لِمَا أُرِيدُ أَتْعَبْتُكَ فِيمَا تُرِيدُ ثُمَّ لاَ يَكُونُ إِلاَّ مَا أُرِيدُ.
📚 التوحيد ‚ شیخ صدوق(متوفی۳۸۱ق) ‚ جلد۱ , صفحه۳۳۷
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
🔳 @Ensan_Jari
سید- اصحاب.mp3
16.65M
🔳 #جلسه_شنبه_شبها
🎙 جناب آقای سید محمد موسوی
🗒 ۳۰ تیر ۱۴۰۳
🗓 ویژگیهای اصحاب اباعبدالله(علیهالسلام)
🔳 @Ensan_Jari
انسان جاری
با توجه به بیشترین نظرات ارسالی، اولین جلسه هفتگی «جمعخوانی و گفتگوی» کتاب«عوامل رشد، رکود، انحطاط
⚠️ یادآوری ادامه جلسه جمعخوانی (پس از دهه اول محرم)
امروز ساعت ۱۷:۳۰
منتظر حضور گرمتان هستیم 🌱
آثار کاربردی۷.mp3
1.09M
✅ جایگاه امام درزندگی ما مدیریت و تمامیّت نعمتها بر ماست.
👈ما باید خواستههامونو با خواستهٔ امام هماهنگ کنیم👌
📌نعمتها بدون امام کامل نمیشه پس نماز بی ولایت هم قبول نمیشه❌
⬅️ #آثار_کاربردی_اعتقاد_به_ولایت (قسمت هفتم)
🔳 @Ensan_Jari
🔘 روایت بخوانیم
قال الحسين (عليهالسلام):
1 - لاتتكلفْ ما لاتطيق ٢ - و لاتتعرضْ لما لاتدرك ٣ - و لاتعتدّ بما لاتقدر عليه ٤ - و لاتنفقْ إلاّ بقدر ما تستفيد. ٥ - و لاتطلبْ من الجزاء إلاّ بقدر ما صنعت ٦ - و لاتفرحْ إلاّ بما نلت من طاعة اللّه ٧ - و لاتتناولْ إلاّ ما رأيت نفسك له أهلاً.
📚 منبع: جمالالدین یاقوت بن عبدالله مستعصمی بغدادی(متوفی۶۹۸ق)(از خطاطان مخصوص مستعصم آخرین خلیفه بنیعباس) ؛ اسرار الحکماء من قبیل النصیحة و التصوف؛ ص۹۰
🔸فرازهای این روایت و شرح استاد صفایی(کتاب چهل حدیث از امام حسین(ع)؛شماره۱۸) را مرور خواهیم کرد:
1⃣ لا تَتَكَلَّفْ ما لا تُطيق
1⃣ آنچه را طاقت ندارى به زور بر خود مبند
آدمى در مرحلهاى توانايى خود را به كار نمىگيرد و بخاطر ضعف انگيزه و يا جهل به آثار و يا دورى از ضرورتها، خالى و كند مىرود
و گاهى با توجه به رقابتها و يا احساس ضرورت و تنگى وقت و يا درك نيازها و حاجتهاى گسترده، به حالتى مىرسد كه بيش از ظرفيت خود بار بر مىدارد و بيش از طاقت خود عهدهدار مىشود.
اين تكلّف و مشقّت، باعث توقع زياد از پاداش و يا خستگى و نفرت و حتى بازگشت و ارتداد، از مقصد و راه است.
خداوند هميشه به كمتر از توانايى تكليف كرده، كه وسع و گنجايش آدمى را در نظر آورده و خستگى و توقع و نفرت و بازگشت را در انسان ضعيف و طمعكار شناخته است
و تازه اين تكليفِ كمتر از ظرفيت و هماهنگ با گنجايش آدمى، نيروهاى معرفت و محبّت و تمرين را با خود دارد؛
معرفت به پاداش
و محبت به خدا و روز ديگر
و تمرين و تدريج مستمر،
كه از امام على روايت هست:
قليلٌ مَدومٌ عَليهِ خيرٌ مِن كَثيرٍ مملولٍ مِنهُ(نهجالبلاغه؛ح۴۴۴)
كم مستمر بهتر از زياد ملالآور است.
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
🔳 @Ensan_Jari
فلسفیان-شام عاشورا444.mp3
18.64M
🎙 حجةالاسلام فلسفیان
🗒 ۲۶تیر۱۴۰۳ /شام عاشورا
🗓با موضوع:نقش خدا در هستی
📝 خلاصه:
▪️نقش و اقدام خداوند در برابر ظلم در جامعه چیست؟(مانند واقعهٔ کربلا و وقایع غزه و شعب ابیطالب)
▪️از نقش انسان گفتگو شده که: ترکیب انسان نشان میدهد آدم برای حرکت آمده که ماندن گندیدن است⬅️حرکت جهت میخواهد که جهت باید عالی(خدا) باشد=رشد/ رشد انسان در عبودیت و مسئولیتپذیری است
▪️حق یعنی: امر هدفدار(مقابل باطل)، عدل(مقابل ظلم)، ثبات(مقابل تزلزل)
▪️خدا میخواهد در این عالم حق تحقق پیدا کند و تمام این حادثهها در پی همین تثبیت است؛
آن هم برای انسانی که اراده خداوند اینگونه است که جبراً باید آزاد باشد⬅️ چون آزاد است باید انتخاب کند⬅️ برای انتخاب باید دو راه وجود داشته باشد(هدیناهُ النَّجدَین) یک قله شر و یک قله خیر؛
بر خلاف خواست ما که دوست داریم همیشه پیروزی و حق باشد
▪️افراد باید این حق را با شناخت و معرفت انتخاب کنند/
سخن امام حسین(ع) در وقایع منتهی به کربلا: لِيَهلِكَ مَن هلك عن بيّنةٍ و يَحيىٰ من حيّ عَن بينة(انفال؛۴۲)
▪️همچنین عنایت خداوند برای سربرآوردن گروههایی در هر مقطع زمانی در مقابل اقلیت فاسد و مفسدی که میخواهد تک قطبی و تنها حاکم باشد، برای همین ارائه حق است
□ و لو کرِهَ المشرکون،کافرون،مجرمون (کسانی که پیوندهای انسانی و ارتباط افراد با منبع معنویت را قطع کردند)
□و لولا دفعُ اللهِ الناسَ بعضَهم ببعض...
▪️نقش ما هم این است که در هر دورهای
1⃣حق را بشناسیم(آمادگی فکری و معرفتی)
2⃣آمادگی روحی
3⃣طرح و برنامه
4⃣از حق دفاع کنیم(اقدام و عمل صالح)
و آماده شویم برای تحقق جهانی حق
🔳 @Ensan_Jari
انسان جاری
🔘 روایت بخوانیم قال الحسين (عليهالسلام): 1 - لاتتكلفْ ما لاتطيق ٢ - و لاتتعرضْ لما لاتدرك ٣ - و لا
.
🔘 ادامه روایت و شرح استاد صفایی
2⃣ و لا تَتَعَرَّضْ لِما لا تُدْرَك
2⃣ و آنچه را كه بدست نمىآورى متعرّض نشو (به آن اقدام مکن)
◇ هدفها و خواستههاى آدمى گاهى دست يافتنى و گاه دور و دراز هستند.
كسانى كه براى هدفهاى دور زمينه فراهم كنند و مقدمات بسازند، موفق هستند و كسانى كه بدون مقدمه رو به راه مىگذارند نااميد و محروم مىشوند.
◇ دستور اين است كه متعرّض آنچه به دست نمىآيد مباش.
هر هدف نزديكى بدون مقدّمات و امكانات، دست نيافتنى است و هر هدف دورى با ايجاد زمينه وتأمين نيازها و امكانات، دست يافتنى است.
در اين خطاب دورى و نزديكى هدف مطرح نيست كه دست يافتن و زمينه فراهم كردن مطرح است.
نمىگويند كه هدفهاى بلند را نخواه، مىگويند هدفهاى بلند و نزديك را بدون مقدمات متعرض مباش كه به آن دسترسى نخواهى داشت.
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
🔳 @Ensan_Jari
#جلسه_شنبه_شبها
🎙 در محضر: حجةالاسلام محمدمهدی الهیمنش
🗓 با موضوع: «تربیت نسل مهدوی»
📌 ساعت : ۱۷:۳۰ 📌📌📌
🔹 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری
بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست)
🔳 @Ensan_Jari
.
#اطلاع_رسانی_یاد_آوری_ثبت_نام #یکشنبهها_کلاس_اعتکاف_علمی_بانوان
🎺🎺🎺توجه🎺🎺🎺
کلاسهای یکشنبه ۶ مردادماه تعطیل میباشد.
کانون فرهنگی - تبلیغی انسان جاری
@ensan_jari
.
انسان جاری
🔘 روایت بخوانیم قال الحسين (عليهالسلام): 1 - لاتتكلفْ ما لاتطيق ٢ - و لاتتعرضْ لما لاتدرك ٣ - و لا
.
3⃣ و لا تَعْتَدّ بِما لا تَقْدِرُ عَلَيه
3⃣ و بر آنچه كه قدرت ندارى حساب باز نكن
🔸 آدمى گاهى امكانات ديگران و قدرتهاى آنان را قدرت خود مىداند و روى آن حساب مىكند و در هنگام عمل، تنها مىماند
و گاهى قدرتها و توانايىهاى خود را نفى مىكند و به حساب نمىآورد.
براى حركت بر امكانات خود تكيه داشته باش و بر آنچه كه خود قدرت ندارى و امكان ندارى حساب باز مكن و برنامه نريز.
كه مرغهاى كشتزار هم از امكانات همسايه و خويش واهمه ندارند و بلدرچينها هم فقط از تصميم و داس تيز تو مىترسند.
➖➖➖ 📌 توضیح :
بند آخر این شرح، اشاره به داستانی دارد که مرحوم استاد در صفحه۲۴۹ کتاب «مسئولیت و سازندگی» ذکر کردهاند :
... و [باید] به او نشان داد كه ما در انتظار بيرون نيستيم؛ كسانى كه در انتظار نشستهاند، حتى مرغها برايشان حسابى باز نمیكنند.
🔅در كتاب فارسى ما داستانى بود:
«بلدرچين و برزگر»،
اين داستان، داستان مرغى بود كه در يك كشتزار زندگى میكرد و جوجههايى آورده بود و روزها براى غذايشان بيرون میرفت و شامها كه باز میگشت، از داستان روز كشتزار مىپرسيد و آنها برايش شرحمیدادند.
يك بار برايش گفتند كه امروز برزگر و فرزندش به كشتزار آمده بودند و رقص طلايى گندمزار را ديدند و سنبلههاى پر را تماشا كردند.
برزگر به فرزندش گفت: وقت درو رسيده. برو به دوستانمان بگو كه فردا بيايند تا گندمها را خرمن كنيم.
بلدرچين گفت: ترسى نداشته باشيد، هنوز خبرى نيست.
شب ديگر برايش گفتند: برزگر آمد، اما دوستانش نيامدند.
او به فرزندش گفت: فردا به دنبال خويشانمان برو، با آنها شروعمیكنيم.
بلدرچين گفت: باز هم خبرى نيست. باشيد، هنوز وقت كوچ نيست.
شب آخر گفتند:
اين بار برزگر آمد و هيچ كس با او نيامد. او با ناراحتى به فرزندش گفت: داسها را تيز كن، فردا خودمان شروعمیكنيم، در انتظار كسى نمینشينيم.
بلدرچين گفت: برخيزيد، جاى درنگ نيست. اينها خودشان شروعمیكنند.
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
🔳 @Ensan_Jari
📸 گزارش تصویری جلسه شنبه با سخنرانی حجةالاسلام محمدمهدی الهیمنش
🔹 کانون فرهنگی تبلیغی انسان جاری
#جلسات_هفتگی
#گزارش_تصویری
🔳 @Ensan_Jari
الهی منش -نسل.mp3
50.13M
#جلسه_شنبه_شبها
🎙 حجةالاسلام محمدمهدی الهی منش
🗒 ۶ مرداد ۱۴۰۳
🗓 با موضوع: تربیت نسل مهدوی
📀کیفیت: خوب - 47MB
📝 ▪️قبل از پاسخ به سؤالمان(که چطور یاور برای امام(ع) تربیت کنیم؟) باید ابتدا بفهمیم:
هدف و برنامه امام(ع) چیست؟
امام، ادامهدهنده راه انبیاست...
▪️یکی از اهداف انبیاء را مدنظر قرار میدهیم:
تزکیه (پاک شدن)
🔸قدم اول در تربیت: طهارت و پاکیِ خودِ ما والدین است وگرنه منقل کننده ویروسها هستیم.
آلودگیها در سه حوزهٔ وجود ماست:
1⃣ افکار 08:10
عقاید ما حاصل مجموعه بههمریختهای است از خرده اطلاعات مذهبی و بعضا از منابع غیر مستند و غلط
2⃣ محبت و بغض (حوزه قلب) 19:54
آیا محور در آن و در تعاملاتمان امام و خداست یا خودمان؟
➖نحوه رفتار ما با برخی افرادی که رفتار مذهبی کاملی ندارند؟ 25:33
✔️ راه حل: 1- اصلاح فکر(محبت و بغض تابع افکار و نگاه ماست) 2- تمرین از حب و بغضهای کوچک
3⃣ رفتارها و خلقیات 41:38
🔸قدم دوم: اینهمه خودسازی کی قرار است به کنشگری و یاورسازی ختم شود؟
کی قرار است هزینه کنیم؟ 52:05
➖ازدواج/ افزایش نسل مهدوی یا کمک به سایر مادران و خانوادهها 59:11
🔸قدم سوم: ترغیب فرزندان به [تحقیق،بررسی و] انتخاب مسیر طلبگی یا حتی برخی از بزرگترها طلبه شوند 1:05:52
🔳 @Ensan_Jari
انسان جاری
🔘 روایت بخوانیم قال الحسين (عليهالسلام): 1 - لاتتكلفْ ما لاتطيق ٢ - و لاتتعرضْ لما لاتدرك ٣ - و لا
.
4⃣ و لا تُنْفِقْ إلاّ بِقَدْرِ ما تَسْتَفيد
4⃣ و جز به اندازهاى كه بدست مىآورى نبخش
🔸 بخشش براى بعضى سخت است و نالان و گريزان هستند
و براى بعضى شيرين مىشود يا با طبع يا با معرفت و عشق خدا و عنايت محبوب.
آنجا كه بخشش شيرين مىشود چه بسا زياده روى شكل بگيرد و بيش از توان و امكان، داد و ستد شود. در اين مرحله انفاق به اندازهى وسعت و توان آدمى است و ملاك اين است كه مُقعِد (زمينگير) و ملامت كننده و حسرت خورنده نباشى كه در اين آيه هست:
وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا (إسراء؛۲۹)
[ هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن، (و ترک انفاق و بخشش مکن) و بیش از حدّ (نیز) دست خود را مگشای، تا ملامتشده و حسرتزده برجای مانی ]
و در اين خطاب، امام مىفرمايد: جز به اندازهى آنچه كه بدست آوردهاى و حاصل دارى انفاق مكن كه بيش از اين مقدار را تو از خودت ندادهاى كه از ديگران ربودهاى.
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
🔳 @Ensan_Jari
انسان جاری
با توجه به بیشترین نظرات ارسالی، اولین جلسه هفتگی «جمعخوانی و گفتگوی» کتاب«عوامل رشد، رکود، انحطاط
⚠️ یادآوری جلسه جمعخوانی
امروز ساعت ۱۷:۳۰
منتظر حضور گرمتان هستیم 🌱
انسان جاری
🔘 روایت بخوانیم قال الحسين (عليهالسلام): 1 - لاتتكلفْ ما لاتطيق ٢ - و لاتتعرضْ لما لاتدرك ٣ - و لا
.
5⃣ و لا تَطْلُبْ مِن الجَزاءِ إلّا بِقَدْرِ ما صَنَعْتَ
5⃣ و جز به اندازهاى كه كار انجام دادهاى پاداش مخواه
🔸 آدمى گاهى چشم بر پاداش ندارد، فارغ است كه در غنا و استغناى او طلب و چشمداشتى نيست
و گاهى از كارى كه مىكند پاداش مىخواهد، ولى طمعكار است و بيش از كارش مزد مىطلبد،
اين است كه خفيف و خوار مىشود و يا رنجور و محروم مىماند.
دستور اين است كه اگر پاداش مىخواهى بيش از آنچه كه انجام دادهاى و كار كردهاى طلب مكن.
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
🔳 @Ensan_Jari
#جلسه_شنبه_شبها
🎙 در محضر: حجةالاسلام صاحبی
🗓 مروری بر رسالهٔ حقوق امام سجاد(علیهالسلام)
📌 ساعت : ۲۰
🔹 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری
بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست)
🔳 @Ensan_Jari
انسان جاری
🔘 روایت بخوانیم قال الحسين (عليهالسلام): 1 - لاتتكلفْ ما لاتطيق ٢ - و لاتتعرضْ لما لاتدرك ٣ - و لا
.
6⃣ و لا تَفْرَحْ إلّا بِما نِلْتَ مِنْ طاعَةِ اللّه
6⃣ و جز به آنچه كه از طاعت خدا رسيدى، خوشحال مباش
🔸 آدمى شادىها و رنجهايى دارد.
و آدمى درست به اندازهى همان چيزهايى است كه او را خوشحال و يا رنجور مىسازد.
خوشحالى با نعمتها، با موقعيتها، خوشحالىهاى متحول و لرزانى است كه دوام ندارد.
امام حسين عليهالسلام مىگويد: جز به اطاعت خوشحالى نداشته باش كه اين طاعت اگر چه همراه رنج باشد، ولى پيچيده به عنايت و لطف اوست و رنجهايش هم جزء پاداشها به حساب مىآيد و خوشحالى دارد.
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
🔳 @Ensan_Jari
#خاطرات_و_حکایات (خاطرات و حکایاتی از مرحوم استاد صفایی حائری)
🔰 تفاوت ديد
با يكى از دوستان خوبم بر سر سفره نشسته بوديم. او به پياز علاقه داشت و به خوردن آن مشغول بود.
كودكى در آن جا بود، مقدارى از آن پياز را دهان گذاشت. اشكش سرازير شد و زبانش سوخت و آن را رها كرد.
دوستم خنديد؛ خندهاى پربار و پر از برداشت؛ كه عدهاى به خاطر جهتى از چيزهايى مىگذرند، اما عدهاى ديگر، همان چيز را به همان خاطر مىخواهند. آن تيزى و تندى كه كودك را فرارى كرده، مرا به سوى خود كشانده است و سپس ادامه داد در برابر سختىها و ناراحتىها عدهاى به همان خاطر كه ما فرار مىكنيم، به استقبال مىروند و از سختىها بهره مىگيرند.
همان دردها و فشارها كه ما را از پاى در مىآورد، همانها به عنوان پا، عامل حركت و پيشرفت و ورزيدگى عدهاى مىشود.
📚 آیههای سبز، ص۱۳ / مسئولیت و سازندگی، ص۱۰۹
⚪️ @Ensan_Jari ⚪️
انسان جاری
#خاطرات_و_حکایات (خاطرات و حکایاتی از مرحوم استاد صفایی حائری) 🔰 تفاوت ديد با يكى از دوستان خوبم
🔰 آیا شما هم خاطره یا تجربه مشابه این خاطره دارید❓
🤔 آن را با خود مرور کنید
♻️ و اگر برای دیگران هم مفید بود با ما به اشتراک بگذارید:
🆔 @vamir2000
⚪️ @Ensan_Jari ⚪️
انسان جاری
🔘 روایت بخوانیم قال الحسين (عليهالسلام): 1 - لاتتكلفْ ما لاتطيق ٢ - و لاتتعرضْ لما لاتدرك ٣ - و لا
.
7⃣ و لا تَتَناوَلْ إلّا ما رَأَيْتَ نَفْسَكَ لَه أَهلاً.
7⃣ و جز آنچه كه خودت را سزاوار و اهل آن مىدانى عهده دار مشو و در دست مگير.
🔸 گاهى بخاطر تنهايى و نبود همراه
و گاهى بخاطر خودخواهى و غرور بسيار، آدمى دست به كارهايى مىزند كه اهل آن نيست و سزاوار آن نيست،
اگر اين كارها به سامان شود كه بيشتر وقتها نمىشود تو پاداشى ندارى كه مجرمى و با خود خواهى راه را بر ديگران بستهاى،
🔰 كه آن بزرگ، در جواب بزرگى ديگر كه با تواضع گفته بود :
بايد چوب بخورم كه درس نخواندم، فرموده بود :
بايد دو چوب بخورى، يكى كه درس نخواندى و ديگر اينكه كار درس خواندهها را هم عهدهدار شدى و اگر بسامان نشود كه بيشتر همينطور است، تو مجازات خرابى كار و سد راه و جلوگيرى از سبيل اللّه را هم دارى.
🔰 و امّا در هنگام تنهايى و ضرورت، بجاست كه ياور فراهم كنى و اهلى را بيابى كه با ناچارى نمىتوان دست در شكم گرفتارى برد و بخاطر نبود طبيب او را با چاقو دريد.
امام چه حكم مىفرمايد:
لاتتناول الاّ ما رأيت نفسك له اهلا.بدست مگير مگر آنچه كه خود را براى آن سزاوار و اهل مىدانى.
تنهايى بايد تو را به كشف و خلق نيرو و ياور بكشاند و غرور نبايد جلوگير راه باشد و بار را در ميان راه بگذارد و خود را تغذيه نمايد.
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
🔳 @Ensan_Jari