eitaa logo
عرفان نما
1.9هزار دنبال‌کننده
596 عکس
337 ویدیو
45 فایل
نقد شبه معنویت‌های نوپدید وابسته به مؤسسهٔ فرق و ادیان حق پژوهی مشهد 📩 ارتباط: @haqpajouhi 🔗 سایت: haghpajohi.ir/category/nozoho ⛓‍💥 کانال تلگرام: t.me/erfan_nama 🔰 لینک گروه عرفان نما eitaa.com/joinchat/2749366708Cf7db90c1ed
مشاهده در ایتا
دانلود
از ولنگاری مجازی تا ترویج شبه معنویت‌های نوپدید 🔻استوری نعیمه نظام‌دوست بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایران درباره خرافهِ جذب در اینستاگرام، که به ترویجِ موضوعِ معنویت بدون دین می‌پردازد. 🔻خرافه جذب، که بر این باور است، تصور ذهنی انسان خالقِ پدیده‌ها است، هیچگونه دلیل علمی و عقلی قابل توجه بر آن اقامه نشده است. 🔻این پست فقط نمونه‌ای از فضای فرهنگی رها شده در میان مخاطبان فارسی زبان است. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama
✍ پاسخ به پرسش مخاطبان گروه عرفان‌نما ❓چرا ادعاها درباره وجود چاکراهای انرژی علمی نیستند؟
عرفان نما
✍ پاسخ به پرسش مخاطبان گروه عرفان‌نما ❓چرا ادعاها درباره وجود چاکراهای انرژی علمی نیستند؟
✅ پاسخ: 🔹هیچ تأیید علمی برای وجود چاکرا پیدا نشده است. دانشمندان در هیچ بررسی‌ای نتوانسته‌اند وجود چنین نوع انرژی‌ها و مناطقی را در بدن انسان کشف کنند. اگر دانشمندی می‌توانست به چنین کشفی برسد، علم را دگرگون می‌کرد و دریچه جدیدی از انسان و جهان به چشم بشریت می‌گشود. 🔸نه‌تنها برای چاکراها هیچ‌گونه شواهد علمی وجود ندارد، بلکه حتی این موضوع علمی هم نیست.‌ توافق جامعه علمی این است که چاکراها و چاکرا درمانی کاملاً یک موضوع شبه‌علمی محسوب می‌شوند. در ادامه به دلایل این موضوع می‌پردازیم. 🔹شاید پیش خودتان بگویید که خب ایرادی ندارد که مردم به چاکرا باور داشته باشند. باور به آن که زیانی ندارد؛ اما آیا این‌چنین است؟ متأسفانه خیر. در حیطه سلامتی، باور به چاکرا و توجه و صرف هزینه (زمانی، انرژی و پولی) برای آن، باعث می‌شود که فرد توجه کمتری صرف درمان‌ها و راهکارهای علمی برای رفع بیماری‌ها و کسب سلامتی کند. 🔸فرض کنید شخصی به بیماری خطرناکی مبتلا شود و به جای صرف تمرکز بر روی تشخیص پزشکی و درمان‌های مؤثر، به دنبال متعادل کردن چاکراهای خودش برود. در چنین وضعیتی بیماری او پیشروی کرده و می‌تواند جان و سلامتی دائمی او را به خطر بیندازد. 🔹همچنین درباره موفقیت نیز باور و عمل به چاکراها می‌تواند انگیزه فرد را بکاهد و او دیگر زمان و تلاش کافی صرف روش‌های مؤثر نکند. در چنین حالتی می‌توانیم بگوییم او به دنبال نخود سیاه فرستاده شده است. 🔸در دهه ۹۰ میلادی پژوهشی جنجالی توسط یک دختر ۹ ساله به نام امیلی رزا (Emily Rosa) انجام شد. این آزمایش نشان داد که درمانگران لمس درمانی (نوعی انرژی درمانی) حتی قادر به تشخیص انرژی‌ای که ادعا می‌کنند از بدن انسان‌‌ها خارج می‌شود نیز نیستند. کارشناسان لمس درمانی (Therapeutic touch) ادعا می‌کردند با کمک گرفتن از انرژی، می‌توانند از مشکلاتی مثل استرس و اضطراب را بکاهند. 🔹در این آزمایش، یک دیوار چوبی نازک بر روی یک میز قرار گرفت. تنها در پایین دیوار دو سوراخ برای عبور دست درمانگران ساخته شده بود. به همین خاطر درمانگران نمی‌توانستند آن‌سوی میز را ببینند. درمانگران کف دست خود را به طرف بالا بر روی میز قرار می‌دادند و امیلی دست خود را به فاصله کمی بالای دست آن‌ها می‌گرفت. درمانگران می‌بایست می‌گفتند که دست امیلی بالای کدام دستشان قرار دارد. 🔸حتی به بعضی از درمانگران این فرصت نیز داده شد که پیش از شروع آزمایش، دست‌های امیلی رزا را بررسی کنند و از نظر خودشان ببینند که کدام یکی از دست‌های او انرژی بیشتری دارد. در این موارد، امیلی از همان دستی که آن‌ها به عنوان دست پرانرژی‌تر شناسایی کرده بودند، استفاده کرد. درمانگران می‌بایست با توجه به انرژی بدن امیلی و حس کردن آن جواب پرسش را می‌دادند. 🔹نتایج بسیار ناامیدکننده بود. از ۲۸۰ باری که این آزمایش روی ۲۱ درمانگر مختلف انجام شد، فقط ۱۲۲ بار (۴۴% موارد) درمانگران پاسخ درست دادند. نتیجه‌ای حتی کمتر از ۵۰% که نشان‌دهنده شانسی بودن کامل پاسخ‌هاست. این پژوهش توسط نشریه پزشکی American Medical Association منتشر شد. پس از آن نیز هیچ‌کدام از رهبران لمس درمانی حاضر نشدند تحت آزمایشی مشابه قرار بگیرند و یا خودشان آزمایشی علمی برای تأیید ادعاهایشان طراحی و اجرا کنند. عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama
سکولاریزاسیون معنویت؛ تهدیدی فرهنگی.pdf
حجم: 690.1K
| سکولاریزاسیون معنویت؛ تهدیدی فرهنگی 🔻چکیده 🔸معنویت در حوزه ادیان سنتی، به دلیل پیوستگی و تعامل بسیار با دین‌داری، به یک مفهوم مستقل و دارای ویژگی‌ها، پیامدها، آسیب‌شناسی و خاستگاه مخصوص به خود تبدیل نشده است، اما امروزه بر اثر فرایند سکولاریزاسیون و کاسته‌شدن جایگاه دین، به معنویت سکولار توجه بسیاری می‌شود. بخشی از این توجه، مرهون تأثیرگذاری فوق ‌العاده معنویت بر فرد و جامعه و حوزه‌های کار، تعلیم و ‌تربیت و سلامت است. 🔹در چنین شرایطی، بر ماست که مفهوم معنویت را در حوزه دین اسلام مورد بازاندیشی و بازتعریف قرار دهیم و تمایزهای معنویت اصیل اسلامی ‌را با معنویت سکولار آشکار سازیم، زیرا رشد معنویت سکولار لطمه‌های جبران‌ناپذیری بر هویت ملی و انقلابی ما وارد می‌سازد. 🔸آن‌چنان که در این مقاله نشان داده‌ایم «معنویت اسلامی» را می‌توان تلاش برای زیستن معنادار (یعنی داشتن هدفی فراتر از اهداف جزئی در زندگی و دسترسی به منبع ارزش) در پرتو هدف حقیقی و منبع ارزش حقیقی (و نه هدف و منبع جعلی)، یعنی تقرب الی‌الله دانست. وجوه تشابه میان معنویت اسلامی ‌و معنویت سکولار را می‌توان از جمله چنین برشمرد: باطن‌گرایی، نفی مادی‌گرایی، تأثیرات عمیق بر افراد و جوامع... ✍️ بهزاد حمیدیه عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید؛ ایتا | تلگرام | سایت
| ورکشاپ طبیعت درمانی :) 🔹اسلام با شادی، تفریح و نشاطِ پیروانش موافقه و توصیه‌های متعددی در این زمینه داره. برای نمونه در روایتی از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که پیاده‌روی، سوارکاری، شنا و دیدن سبزه‌زار از عوامل ایجاد نشاطه. (...المشی، والرکوب، والارتماس فی الماء، والنظر الى الخضرة...) 🔸ولی در معنویت مدرن (معنویت منهای دین) توصیه می‌شه که هرچی حالتون رو خوب می‌کنه و شما رو به آرامش می‌رسونه و زندگی رو براتون معنادار می‌کنه، استفاده کنید. از مصرف مواد مخدر و آزادی کامل و بدون چهارچوب در روابط جنسی بگیرید تا دوچرخه‌سواری در هوای پاک جنگل و کوهستان. 🔹متأسفانه در گوشه و کنار کشور افراد و مؤسساتی با همین تفکر و رویکرد، تورهای طبیعت‌گردی دارند و مشغول به فعالیتند؛ مراقب باشیم. 🔻گروه علمی نقد معنویت‌های نوپدید مؤسسهٔ راهبردی حق‌پژوهی ✍ سیدابوالقاسم ظریف عرفان نما؛ نقد شبه معنویت‌های نوپدید 🔅@erfannama
| مدتی است که فعالیت فردی به نام «اعظم جبلی» رو بررسی می‌کنم. 🔻فعالیت ایشون چندین مشکل داره: ادامه مطلب👇👇👇