ماه رمضانی همراه با سرمستی و حضور در میخانه حقیقت.mp3
12.51M
🎙 #ماه_رمضانی_همراه_با_سرمستی_و_حضور_در_میخانه_حقیقت
🔹 #استاد_طاهرزاده
#جلسه_دوم
▪️اعتکاف ماه رمضان
📆 دوشنبه 28 فروردین ماه 1402
#میخانه #خیال_تیز_پرواز
@esharat
May 11
ماه رمضانی همراه با سرمستی و حضور در میخانه حقیقت.mp3
19.37M
🎙 #ماه_رمضانی_همراه_با_سرمستی_و_حضور_در_میخانه_حقیقت
🔹 #استاد_طاهرزاده
#جلسه_سوم
▪️اعتکاف ماه رمضان
📆 سه شنبه 29 فروردین ماه 1402
#میخانه #خیال_تیز_پرواز
@esharat
#در_انتظار_همدیگر
#گفت_و_گو
سلام خدمت استاد بزرگوار استاد مطالعه کتابهای دکتر داوری و مواجه شدن با دردِ پوچی زمانه و توسعهنیافتگی، به شدت ما را رنجور و خسته کرده. جوانهای باصفایی که با این نگرش مواجه میشوند، گویی خود را در بنبستی بیفرار مییابند، آزرده میشوند و حتی متوقف میشوند. در جلسه سوم «دیدار آوینی» که تشریف آوردید فرمودید همان طور که همهی شما حاج قاسم هستید، همهی شما یک نیچه در وجود خود دارید. لطفا کمک کنید که چگونه از درد پوچی که نیچه با آن روبرو شد به افق پرامید حاج قاسم برسیم؟ در ادامه متنی که در مواجهه با این درد به قلمم جاری شد، خدمتتان ارسال میکنم. لطفاً ما را راهنمایی کنید.
پوچی، درد فراگیر زمانه است اما مواجهه با این درد، این رنج جانکاه، همیشه یکسان نیست؛ بیشترِ مردم آن را همچون مشکلی لاینحل و عمومی مینگرند، از آن گریزی نمیبینند و همچون بیماری که پزشکان از درمان او اعلام عجز کردهاند، تلاش میکنند. چند روز باقیمانده از حیاتشان را در غفلت از بیماری در خوشی بگذرانند، به «روزمرّگی» و «روز- مرگی» رضایت میدهند. اما کسانی هم هستند که به دنبال شفایافتناند، نه تنها برای خود که برای زمانهی خود، گویی میخواهند و امیددارند که نه به نحوی صرفاً فردی، به نحوی تاریخی، با اپیدمی پوچی مبارزه کنند و خود را در قامت مصلحان بزرگ تاریخ تعریف میکنند، میشود ذیل گام بزرگی که امام خمینی در مبارزه با روحِ به نیستی رضایتدادهی زمانه قدم برداشت، سلوک کرد. میشود در دشت وسیعی که او برای ما راه به سوی او گشوده، قدم برداشت و افق روشن عصر ظهور را در آن ترسیم کرد. آری! اگر خمینی نیستم، بیخمینی هم نیستم.
#استاد_طاهرزاده:
باسمه تعالی: سلام علیکم: واقعاً قضیه چنین است که بخواهیم و یا نخواهیم ما در این تاریخ، انسانی هستیم که تنها خود را در خود جستجو میکنیم و این آغاز طوفانی است که نه میتوان از آن رهایی یافت و نه میتوان آن را آرام کرد. تنها و تنها میتوان خود را در ابعادی بسی متعالی، ولی در درون خود جستجو نمود و نگهبانِ «وجودِ» خود شد، آنهم وجودی که نسبتی با وجود مطلق دارد و وجود مطلقی که در صحنههای تاریخی به سراغ ما میآید، و این تازه اول ماجرا است. زیرا در موقعیتی قرار میگیریم که معلوم نیست چه موقعیتی است و هیچ تعریفی از آن نمیتوانیم داشته باشیم از آن جهت که «وجود»، چیزی نیست که انسان بتواند در کنار آن قرار گیرد و چیزی نیست کنار چیزها. و اینجا است که با جناب حافظ همراه میشویم که ندا سر داد: «چو بید بر سر ایمان خویش میلرزم». به این نکته نیز خوب است فکر کنیم که فرمودهاند: «در همه سنتهای حکمی فلسفی گونهای جهتگیری به سوی درک واقعیت ناب که اغلب نامِ «حقیقت» بر آن نهادهاند، وجود دارد. اما بر اساس موقف نیهیلیسم، اگر این جهتگیری نام و تعریف و توصیفی نهایی پیدا کرد، دیگر «حقیقت» نیست.» و باز: «چو بید بر سر ایمان خویش میلرزم». آیا این همان گزارشی نیست که رسول خدا«صلواتاللهعلیهوآله» در مناجات با حضرت ربّ العالمین به میان آوردند و عرضه داشتند: «ما عرفناک حقّ معرفتک»؟! و این به همان معناست که فرمودند: «اگر این جهتگیری نام و تعریف و توصیفی نهایی پیدا کرد، دیگر «حقیقت» نیست.» موفق باشید
@esharat
اشارت
#در_انتظار_همدیگر #گفت_و_گو سلام خدمت استاد بزرگوار استاد مطالعه کتابهای دکتر داوری و مواجه شدن با
واقعاً قضیه چنین است که بخواهیم و یا نخواهیم ما در این تاریخ، انسانی هستیم که تنها خود را در خود جستجو میکنیم و این آغاز طوفانی است که نه میتوان از آن رهایی یافت و نه میتوان آن را آرام کرد.....
چه خوش است رنج و محنت، به ره وفا کشیدن!
چه خوش است ناز جانان، همه را به جان، خریدن!
دوستی چیزی نوشت و من نیز چیزی. و مائیم و در این چیزها!
#آن_دوست؛
سلام علیکم. خداقوت استاد عزیز
جسارتا میخاستم عرض کنم که این چند جلسه غیبت ما به علت مسائلی بوده. حلال بفرمایید.... بیشتر از همه خود من متضرر از عدم حضور هستم. البته مجازا پیگیرم.
با سلام. نسبت ما با #همدیگر در این تاریخ از این حرف ها گذشته است . خدا می داند ابدا احساس نبودن شما را و شماها را نمی کنم . چرا که #همه در پیش #هم هستیم و از این هم #بیشتر. پیش آمدی است که در دل این انقلاب به ظهور امد.
#استاد_طاهرزاده
@esharat
اشارت
همین اندازه میدانم دلم در هوای عزمی است که نام آن را «آینده این تاریخ» میگذارم. و این راز دلدادگی
بخاطر این جمله؛
« دلم در هوای عزمی است که نام آن را آینده ی این تاریخ می گذارم ... که این روزها نامی برای وصف آن ندارم».
این روزها،
نام،
نداشتن،
بخاطر هر سه تای این ها، باهم.
@esharat
اشارت
خداوندا، کشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزهاند و نیازمند به مشعل شهادت؛ تو خود این چراغ پر
#کربلا_و_رازی_که_شهدا_متوجه_آن_بودند
آنچه ما را دعوت می کند تا به راز شهید و شهادت در حضور تاریخیِمان بیندیشیم، جمله حضرت امام خمینی«رضواناللهتعالیعلیه» است که بعد از قبول قطعنامه این طور بیان داشتند:
« خداوندا! کشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزهاند و نیازمند به مشعل شهادت؛ تو خود این چراغ پر فروغ را حافظ و نگهبان باش.»
حال سؤال این است! در این آغازِ راه مبارزه که پس از قبول قطعنامه و تمامشدن جنگ با صدام در میان است، چه چیزی باید مدّ نظر ما باشد که حضرت امام از خداوند تقاضا میکنند تا او خودش چراغ پر فروغ شهادت را حافظ و نگهبان باشد؟...
@esharat
ما و آغازی دیگر در محرم.pdf
108.2K
#نمیدانم برای جناب حافظ در مسیری که رو به سوی آن داشت و میتوان آن را افق حضور او نامید، با چه امری روبرو میشود که زبانش برای سرودن این غزل به گفت آمد؟ ولی بنده در این روزها و در این #آغازی_که_ماه_محرمِ_امسال_در_مقابل_بنده_گشوده_شده از این غزل چنین افقی را مقابل خود یافتهام که ذیلاً عرض میکنم. حال این شما و این غزل وآنچه در دل این کلمات در مقابل شما گشوده میشود....
#استاد_طاهرزاده
#زبان_اشارت
#غزل ۱۲۵ حافظ
@esharat
.
#قرآن_بانک_سکوت_چندین_ساله_حضرت_محمّد«صلیاللهعلیهوآله»
🔹 جلسه تفسیر قرآن شنبههای #استاد_طاهرزاده
تفسیر سوره مبارکه "العلق"
جلسه پنجم
امروز شنبه، ساعت ۱۸:۰۰
به صورت زنده از طریق #سها_روم
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/tafsir