امام هادی(علیهالسلام) میفرمایند:
«الْغِنَى قِلَّةُ تَمَنِّيكَ وَ الرِّضَا بِمَا يَكْفِيكَ وَ الْفَقْرُ شِرَّةُ النَّفْسِ وَ شِدَّةُ الْقُنُوطِ»
بىنيازى، یعنی كمىِ آرزو، و رضايت به چيزى كه تو را كفايت مىكند؛ و فقر يعنى سيرىناپذيرىِ نفس و نااميدى شديد.
بحارالأنوار، جلد ۷۵، صفحۀ ۳۶۸
🌐 Saehat.ir
📱 @Lotfiiazar
ما فکر میکنيم #رجب هم مثل ماههای ديگر میآید و میرود. چون #عادت کردهايم همه چیز را با معیارهای ظاهری و حسی بسنجیم.
اما چنین نیست. رجب با همهٔ ماهها فرق دارد. اینگونه نیست که راحت بگوییم: «اگر توانستم ذکرهای این ماه را بگويم، میگويم و اگر نگفتم هم نگفتم! روزهاش را گرفتم، گرفتم؛ نگرفتم هم نگرفتم! نمازش را خواندم، خواندم؛ نخواندم هم نخواندم! طاعت و حسن خُلق داشتم که داشتم، نداشتم هم نداشتم!»
نمیشود از کنار رجب به سادگی و بیخیالی گذشت. زیرا آثار و برکات اين ماه، در محاسبات ماده نمیگنجد و فوق اینهاست.
برگرفته از #بیانات_استاد_لطفی_آذر
@Lotfiiazar
🍀🌺🍀🌺
🌺🍀🌺
🍀🌺
🌺
🌦 طلوع باران 🌦
🍀 ادامه ی جلسه ی سوم ماهیت مرگ 🍀
معمولا انقدر از مرگ هراس داریم،که تا حرفش به میان میآید، می گوییم:
« حرفای خوب بزنیم،مرگ چیه»
حتی از فکر کردن به مرگ هم فراری هستیم؛
حیات حقیقی در گرو مرگ است....
حال چگونه؟؟!
🌺 سعادت و شقاوت ما بیش از آنکه به حیاتمان بستگی داشته باشد، به نوع مرگمان بستگی دارد؛
چون وقتی نگاه ما به مرگ غلط است، حیات را هم درست نمیبینیم و در همۀ امور طبق میل خود دست میبریم.
🍃 ما فقط آمدهایم که بمیریم تا حیات حقیقی را ظهور دهیم. 🍃
اما اگر اسیر کفها شویم، دیگر به جای
«سمیع» و «بصیر» و «متکلم» و سایر اسماء الهی، گوش و چشم و زبان خود را همهکاره میبینیم و به جای دین و حکم خدا، با فکر و ارادۀ خودمان نظر میدهیم.
حال، کفهایی که ما را اسیر و از آب جدا میکنند، گاهی تعلق به مال و مقام و شأن و شئون دنیا دارند و گاه حتی علم و عبادتی که آن را از خود میبینیم و برایمان عُجب و ریا میآورد.
ما از آغاز زندگی، بارها بیتأثیر شدن اسباب ظاهری و ظهور آیات الهی را دیدهایم و وسیله و سببی را که در دستمان بوده، از دست دادهایم؛
اما نفهمیدهایم که این، مرگ است و معترض شدهایم!
مرگ دیگران و قطع کلی آنها از همۀ اسباب را هم بارها دیدهایم؛ اما باز به خود نیامدهایم و از دنیا و اسبابش دل نکندهایم.
خداوند "يَا مَنْ فِي الْمَمَاتِ قُدْرَتُهُ"است
(دعای جوشن کبیر: ای آنکه قدرتش در مرگ است.)؛
اما ما در مواجهه با مرگها به جای اینکه قدرت خدا را ببینیم و قادر شویم، فقط ارث و میراث بردهایم !
ادامه دارد...
#مرگ
#ماهیت_مرگ
#تولدی_دوباره
@ketabezendagi
🌺
🍀🌺
🌺🍀🌺
🍀🌺🍀🌺
🌳💐🌳💐🌳💐🌳
💐🌳💐🌳
🌳💐
🌦 طلوع باران 🌦
💐ادامه ی جلسه ی سوم ماهیت مرگ 💐
یک جاهایی لازم است مقابل حرف یا عملی سکوت یا صبر کنیم ... ؛
خلاف نفس خود عمل کنیم اما در درون کاملا در فشار و سختی هستیم،
جریان این سختی و فشار چیست؟؟!
🌳💐 مرگ، حکم قطعی خدا برای نفْس است؛
پس وقوع مرگ، اطاعت مطلق نفْس از خداست:
"وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ..."؛
[ سورۀ آلعمران، آیۀ 145:
هیچ نفسی نمیمیرد، مگر به اذن و ارادۀ خدا.]
هنگام رفتن از دنیا، همۀ نفوس به جبر از این حکم اطاعت میکنند.
اما در دنیا جبری نیست و باید مرگ را اختیار کرد.
مثلاً مرگ اختیاری در حرف زدن، این است که نفسمان مطیع حق باشد و حق را بگوییم، اگرچه تلخ باشد؛
جایی هم لازم است، سکوت کنیم، اگرچه استخوان در گلو و تیغ در چشممان باشد!
با این نوع مرگ است که حقیقت نورانیت را میبینیم و "أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ" ؛
[ زیارت جامعۀ کبیره: نفسهای شما (اهلبیت(ع) در نفسهاست.] را کشف میکنیم؛ و چون حیات ولایت از ما ظهور پیدا میکند، قدرت میگیریم و قادر میشویم.
مرگ اختیاری، حیات "عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ"
[ سورهی آل عمران،آیه 169: نزد پروردگارشان روزی میخورند.] را در پی دارد، آن هم نه فقط برای شهدا.
🍃 زندۀ حقیقی کسی است که هر لحظه میمیرد و حیات میگیرد. چه در جهاد اصغر و چه جهاد اکبر، نفْس خود را به دست مرگ میسپارد و در تلخ و شیرین، مطیع حق میشود؛ 🍃
و چون این حقیقت را یافته که مرگ هر لحظه هست و قیامت هر لحظه برپا میشود، همین جا به بهشت امنیت و کمال میرسد.
او چون مرگ را چشیده، شیرینی حیات را میفهمد و حاضر است از همه چیز خود بگذرد تا آن حیات برتر را حفظ کند.
اما اگر غیر از این باشد و شخصیت خود را فدای به دست آوردن و حفظ کفها کند، مرده است، اگرچه ظاهراً نفَس بکشد؛
چنانکه خداوند برای این نوع زندگان که هدایت نمیپذیرند، مرگ را اثبات میکند:
"إِنَّكَ لاتُسْمِعُ الْمَوْتى..."!
[ سورۀ نمل، آیۀ 80 : همانا تو نمیتوانی مرده را بشنوانی! ]
ادامه دارد....
#مرگ
#ماهیت_مرگ
#تولدی_دوباره
@ketabezendagi
🌳💐
💐🌳💐🌳
🌳💐🌳💐🌳💐🌳