🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️ درس هفتم ❇️
💠آشنایی با مقامات
🔴قسمت ششم
🎼 مقام حجاز
🔶معنای لغوی :
نام منطقهای در شبه جزیره عربستان و همچنین نام پردهای از پردههای موسیقی است و گفتهاند صدایی که از زنگوله خیزد.
🔷گستردگی و پیشینه :
حجاز از جمله مقامهای اصیل و قدیمی عرب است. بعضی آن را از الحان اهل مدینه و مکه و حجاز میدانند و برخی معتقدند صحرانشینان منطقه حجاز در طی مسیرهای طولانی سوار بر شتر شده و تحت تأثیر راه رفتن این حیوان نغمات خاصی را زمزمه میکردند. که با گذشت زمان بر وسعت آنها افزوده شد و به مرور به دلیل منحصر به فرد بودن اعراب، نام «حجاز» را بر آن نهادهاند. این مقام را در مغرب «الحجازالکبیر» و در عراق به عنوان «مثنوی» میشناسند.
🔶کیفیت آهنگ :
این مقام تا حدودی با حجاز پارسی اختلاف دارد، و عربها حق مطلب را اداء نمودهاند و با فاصله یک پنجم، گوشه را شروع میکنند که خود یک جهش معنوی به سوی دنیای بالا است، از این رو مناجات به درگاه الهی با این مقام خوانده میشود. به روایتی صوت قرآن نیز در آهنگ حجاز بسیار مؤثر میافتد و در قلوب اهل ایمان جای میگیرد. حجاز حالتی جهشی دارد و گویی انسان میخواهد با خدای خود راز و نیاز کند مانند مناجات بالای گلدستههای مساجد.
اساتید لحن در توصیف این مقام آن را ناله برخواسته از غم هجران حوادث گذشته میدانند و اجرای آن را با جریانی بسیار ملایم و روان همراه دانسته و هر نوع تکلّف در آن را باعث کاهش میزان اثرگذاری قلمداد نمودهاند.
🔷تطبیق این مقام با مضامین آیات :
از مقام حجاز در آیات بشارت، انذار، خوف، القاء مطلب، عظمت، جاودانگی، هشدار، عقاب و عتاب، اوامر، صفات الهی، تحکم، تأکید، خطاب و بلندنظری و قصص قرآنی بهره میجویند. همچنین گوشههای حجاز در آیات توحید، اسماء و صفات الهی، نشانههای الهی به کار میرود.
🔶تأثیرات :
حجاز، مقامی بسیار جذاب و گسترده است. برخی گوشههای آن سرور معنوی به ارمغان میآورد. و برخی دیگر حالت بشارتدهنده دارد و عشق و محبت الهی را در انسان زنده میسازد و حالتی که این مقام در ذهن متصوّر میسازد حالت ذهنی و ضمیری آن است و غالباً تلاوت با این مقام در ذهن شنونده فاصله دور و بعد مسافت را ایجاد مینماید و شنونده احساس میکند که از مکانی بالا و دور سخن میگویند.
🔷جایگاه اجراء :
این مقام غالباً با مقام سهگاه و صبا تجانس داشته و پس از مقام بیات، صبا و سهگاه اجرا میشود.
🔶گوشهها و نغمههای فرعی :
مهمترین نغمه های فرعی مقام حجاز، نغمات «حجازکار و حجاز نوا» هستند و برخی دیگر به نغمات فرعی «زنگران، اصفهان، غطا، نسوی، رمل، منصوری و دوکا» اشاره نمودهاند.
🔷قاریان برتر :
برخی از اساتیدی که در اجرای این مقام تبحّر داشته اند عبارتند از : اساتید محمد رفعت، عبدالفتاح شعشعاعی، مصطفی اسماعیل، کامل یوسف، حصّان، شحات انور و ...
🔶مصداق سازی ذهنی برای مقام حجاز :
از آنجا که یکی از بهترین روش ها برای در ذهن ماندن مقامات و الحان موسیقایی، مصداق سازی ذهنی می باشد ، برای مصداق سازی #مقام_حجاز می توان به موسیقی فیلم فاخر و مشهور « #محمّد_رسول_اللّه (ص)» ساخته مرحوم مصطفی عقّاد اشاره نمود.
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#تلاوت_تیتراژ_سریال_یوسف ع اِذ قَالَ یُوسُفُ. ... /مقام حجاز @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@naghmehaye_beheshti1_140513782.mp3
زمان:
حجم:
19.46M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻
📖 آموزش صوت و لحن قرآن کریم 📖
🔵استاد غلامرضا شاه میوه
📌جلسه هفتم
@eshragholqoran
📣 درشتخطترین قرآن جهان اسلام منتشر شد
https://iqna.ir/00GDGz
⭐️🌈
#آشنایی_باانواع_صوت
🌈⭐️انواع صوت از نظر منبع تولید:
#اصوات_طبیعی: همچون صدای رعد وبرق؛ وزش باد ؛بارش باران امواج دریا و. ..
#اصوات_حیوانی : ... اصوات پرندگان و حیوانات و. .
#اصوات_انسانی... که به بیش از #سی گروه/
🌈از نظر ارتفاع و گستردگی/
🌈از نظر شدّت ورسایی/
🌈از نظر طنین صوت/🌈
از تظر خوشایندی و ناخوشایندی صوت.. .و در #انسان
که خود به #شش_گروه تقسیم میشود:
💎باس/= به صدای بم مردان
💎باریتون/= به صدای توسط مردان گفته میشه.
💎تِنور/ به صدای صدای زیر( صدای نازک) مردان گفته میشود.
💎آلتو/ = به صدای بم زنان و کودکان گفته می شود.
💎سپرانو/= به صدای توسط زنان گفته میشود.
💎متروسپرانو/= به صدای زیر(صدای نازک) در زنان و کودکان گفته می شود.
#واصوات_آلی: مانند .. تولید آلات موسیقی.. .و. ..ذوب کردن آهن و غیره...گفته می شود..
💎 @eshragholqoran
⭐️🌈
#نغمه_شناسی
💎بحث نغمه شناسی ارتباط مستقیم با موسیقی دارد و برای یک ملودی یا یک نغمه از کلمه یا حروف استفاده میشود
💎 در عرب درجات صوت عبارت از :
Do Re Mi Fa Sol La Si
Doدرجه رست
💎 و یَا أَیُّهَالّذِینَ...
و نخستین روایتی که در موضوع روش و شیوه ے تلاوت قرآن وجود دارد:
روایت معروف از پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمّد ابن عبد الله صلواة الله است که فرمودند:
#اِقرَءُوا القُرءانَ بِٲَلحَانِ العَرَبِ و ٲَصوَاتِهَم
#وَ اِیَّاکُم وَ لُحُونِ ٲَهلِ الکَبِائِرِ؛
فَاِنَّهُ سَیَجِیءُ مِن بَعدی ٲَقوَامُ یُرجِِعُونَ القُرءانَ تَرجِیعَ الغِنَاءِ وَ النَّوحِ وَ الرَّهبَانِیَّةِ؛
#لَا یَجُوزُ تَرَاقِیّهِم =ترجمه: قرآن را با لحن و صوت عرب ها بخوانید و از لحن های اهل گناه و لهو و لعب دوری بجوییذ که همانا بعد از من اقوامی خواهند آمد که قرآن را به صوت غنا؛ نوحه گری و مانند مسحیان (دعا کردن مسیحیان در کلیسا ) می خوانند که این خواندن از گلوی آنان تجاوز نمی کند.
و #این_روایات می رساندکه : صوت و لحن در کنار هم بر مفهوم موسقیایی آن دلالت داشته و به خوبی می توان دریافت که صوت و نغمه که عناصر اصلی یک فرایند موسقیایی هستند تا چه اندازه برای تلاوت زیبا و مٶثّر قرآن مجید اهمیّت دارند. و با ارتباطی که میان موسیقی و زبان یک ملت وجود دارد می توانیم دریابیم که قرآن کریم به عنوان برترین کلام الهی پس از نخستین اَوامر نبیّ مکرم اسلام صلواۀ الله است. که با توجه به لحن عرب و قواعد تجویدی و با استفاده از صدای خوش با هدف تأثیر بر مخاطب صورت می گرفته است. { زَیّنُو القُرءانَ با صوَاتِکُم... } #بسیارمهمّ
⭐️🌈 @eshragholqoran
www.telavatquran.vcp.ir1_152033746.mp3
زمان:
حجم:
761.9K
اجرای حجاز نوا - استاد شحات محمد انور #قراز_حجاز
www.telavatquran.vcp.ir1_152033950.mp3
زمان:
حجم:
233.5K
اجرای حجاز حسینی - استادمحمد شحات محمد انور #حجاز_جواب