1_144200250.mp3
531.2K
🎤 صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻
🎼 مقطعی از تلاوت قاری محبوب کشورمان ، استاد شهریار پرهیزگار در مقام رست
📖 سوره مبارکه یاسین ، آیات ۵۵ الی ۶۴
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️ درس سوم ❇️
💠آشنایی با مقامات
🔴قسمت دوم
🎼 #مقام_رست
💠 معنای لغوی : رست یا راست به
معنی حقیقت و درستی به کار می رود.
رست کلمهای تازی است به معنای مستقیم . این مقام در مغرب به اسم «استهلال» شناخته میشود.
💠 گستردگی و پیشینه : این مقام در تمامی بلاد مسلمین کاربرد داشته و دارد عدهای معتقدند که این مقام از دیرباز ماهیت و حقیقت خود را حفظ کرده و تا به امروز پابرجا مانده است. در قرون وسطی این مقام به عنوان اوّلین و اصلیترین مقامات موسیقی بوده و امروزه اعراب آن را در جایگاه دوم بعد از بیات قرار دادهاند و لقب «أب النّغمات یا پدر نغمات» و در پارهای از موارد نام «مَلِکالنّغمات» را به خود گرفته است.
عدّهای از اساتید لحن، قدمت این مقام را به زمان حضرت آدم (ع) میدانند و میگویند. رست نالهٔ انسانی است که دست از همه چیز برای بهشت شسته است.
این مقام پس از بیات از جمله وسیعترین و گستردهترین مقامات است آن چنان که بسیاری از قراء زیربنای قرائت خود را به صورت مبسوط خوانی بر آن استوار نمودهاند. این مقام کلید ورود به سایر مقامات و الحان است.
نغمهٔ رست در موسیقی ایرانی نیز به عنوان یکی از دستگاههای هفتگانه و اصلی مطرح است.
💠 کیفیت آهنگ : این مقام از جمله مقامهای زیبا اصلی و با صلابت عرب است و براساس یکی از امثال عربی «إذَا طَالَ لَیْلُکَ فَالرّست» یعنی در شب به این مقام سفارش شده است.
همچنین حالت وقار، متانت و بیانگری در آن مشاهده میگردد و بسیار مناسب قرائات مجلسی است.
💠 تطبیق این مقام با مضامین آیات:
این نغمه از نظر لحنی حالتی ضربی داشته و تحکّم و تأکید و القاء امر را متصوّر میگرداند. به این خاطر غالب آیاتی که دارای تاکید، تحکّم، امر، تضرع، درخواست، ادعیه، توبه، انابه» است در آن تلاوت میگردد. این مقام حالتی شبیه به اشاره به نزدیک و ضمیر این دارد.
همچنین این مقام در آیات «توحید، اسماء و صفات الهی، نشانههای الهی، نبوت عامه، عقاید، احکام و عبادات، مورد استفاده قرار میگیرد.
💠 تأثیرات : از جمله تأثیرات این مقام برانگیخته شدن حس مردانگی و جسارت و حرکت به سوی کشف حقیقت در شنونده است. و زیرشاخههای آن نیز تأثیراتی نظیر آغاز بهار یا حقیقت روایت سرگذشت انسانهای حقیقتجو و ایجاد تصویری زیبا از حقیقت و درستی در ذهن شنونده ایجاد میکند.
💠 جایگاه إجراء : بصورت حرفه ای و کلاسیک، این مقام پس از مقام بیات، نهاوند، عجم و سهگاه ارائه میگردد ولی با گستردگی ای که دارد در هر موقعیتی از قرائت قابل اجراء میباشد.
💠 گوشهها و نغمههای فرعی : نغمات فرعی رست عبارتند از «سوزناک، نوروز، دلنشین، اصفهان، ماهور، سازگار، سوز، دارا، نیشابورک و پگاه»
💠 قاریان برتر در مقام رست: از اساتیدی که در این مقام شهرت بیشتری دارند میتوان به اساتیدی چون راغب مصطفی غلوش، مصطفی اسماعیل، محمد رفعت، حصّان، شعشاعی، صیّاد و متولّی عبدالعال اشاره کرد.
#آشنایی_بامقام_رست
4_507651510750937170.mp3
2.83M
🎤صوتی👆🏻👆🏻👆🏻
🕌اذان بسیار زیبای استاد محمد عبدالوهّاب طنطاوی
🎼این اذان در دستگاه « رست » اجراء شده است .
1_140512204.mp3
24.48M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻
📖 آموزش صوت و لحن قرآن کریم 📖
🔵استاد غلامرضا شاه میوه
📌جلسه ششم/حجاز
💎بِسم اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیم💎
#عوامل_مٶثردرنیکویی_تحسین_صوت
1🌾تربیت صوت =یعنی میزان تربیت پذیری صوت و تأثیر و تمرین و ممارست در بهبود آن در انسان که یه جوهره صوت و نغمه پذیری ذاتی بستگی دارد و به گوش آدمی خوشایند و مطبوع است. (انعطاف پذیری صوت)
ودر کلّ تربیت صوت تنها در مواردی اصواتی مٶثر است که دارای جوهره ذاتی بوده و اثر نغمه پذیری در انسان داشته باشد🌾
🌾ممارست و تمارین بر اصوات و نغمات قاریان خوش الحان ...
2🌾تربیت گوش=که یک گوش سالم وتیز؛ نقش فوق العاده ؛ مهمّی در دریافت هر چه بهتر ودر نتیجه پیامهای حاصل از آن برای مغز ما دارد.
🌹🍃راههای کاهش اضطراب و افزایش کیفی زندگی
🌾تغذیه صحیح و با کیفیت نه پر کمیت
(فلینظر الانسان الی طعامه)
وپرهیز از نوشیدنیهای خیلی سرد و غذاهای چرب..
🌾داشتن زندگی ساده و بدون تجملات
🌾ورزش و قدم زدن در هوای آزاد
🌾مشغول کردن خود به کار خیر ونیک فعالیت (بهتر است سبک باشد)
🌾مثبت اندیشی؛ استراحت وخواب کافی
🌾رفتن به طبیعت و نظاره کردن مناظر زیبا. ..
🌾 تنفس عمیق هوای پاک وتازه
- پرهیز ازسیگار و اسانس های الرژیزا
نوشیدن آب گرم و عسل به هنگام خواب. ..
- خوردن دمکرده زعفران
- دمکرده اسطوخدوس سنبل الطیب، گل گاوزبان به مقدار مساوی
4_5909080808303363950.mp3
841.3K
#تلاوت_تیتراژ_سریال_یوسف ع
اِذ قَالَ یُوسُفُ. ... /مقام حجاز
@eshragholqoran
به نام خدا☝️☝️☝️
🌍 تیتراژ ابتدایی سریال یوسف پیامبر مزین به آیه 4 سوره یوسف با صدای استاد کریم منصوری شده و ایشان این فراز را در مقام اصلی #حجاز و یکی از فرعیات این مقام اجرا نموده اند که موضوع تحلیلی و بحث امشب ماست
برخلاف اینکه استاد منصوری از قدیم الایام به عنوان عبدالباسط ایران معروف شده اند اما نوع اجرای لحنی این فراز که پرده صوتی بالایی نیز دارد بیشتر به سبک قاریان قدیمی مصر مانند استاد عبدالفتاح شعشاعی و... نزدیکتر است تا شیخ عبدالباسط. مسلما رسیدن به محیر حجاز آن هم بدین شکل در سبک استاد عبدالباسط دیده نمی شود. همچنین می توان ادعا نمود با توجه به تک فراز بودن اثر، روی آن کار و دقت شده و طراحی صوتی لحنی مناسبی انجام شده است.
در ابتدای فراز محوریت نغمه بر عهده #درجه_چهارم مقام است (نوا) و از یک پرش صوتی نیز استفاده شده است.
✏️ مجددا این فراز را بشنوید سپس به تصویر هادی مقام و فایل های صوتی مربوطه دقت نمائید👇👇
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#تلاوت_تیتراژ_سریال_یوسف ع اِذ قَالَ یُوسُفُ. ... /مقام حجاز @eshragholqoran
🌍 تشریح ساختار لحنی فراز ابتدایی سریال یوسف پیامبر در یک قاب تصویر
1_134485341.mp3
254.1K
📢 #اذان
🗣 #استاد_شریف
🎶 مقام حجاز