📸 تصاویر کمتر دیده شده از قیام 17 شهریور (جمعه سیاه) سال ۱۳۵۷
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🏴 @eshragholqoran
🔶⚜🔶⚜🔶⚜
⚜
🔶
بِسمِ اللهِ رَبَّ النُّورِ العَظِیم
#ودرادامه_طرق_وقف_برآخرکلمه:
🔶با تنها مورد وقف #اشمام که به روایت حفص در قرآن رعایت میشود همراه باشما. ..
#چنانکه قبلاً عرض شد اشمام به معنای بوئیدن /که در موضع قرآن ؛در وسط کلمه هم آمده است و انجام آن#لازم است (بر خلاف وقف #اشمام که اختیاری است. )
🔶در این کلمه که عبارت است از فعل(( لَا تأمَنَّا))از ریشه #أمن=امین..
( #سوره_یوسف_11)؛
⚜ قاری در لحظه #اداء_نون_مشدد؛ باید لحظه اے #لبها را به حالت #ضمّه در آورد تا بر بیننده معلوم شود که اصل این کلمه (( #لَا_تَأمَنُنَا)) بوده است.
⚜ #فایده ے اشمام در اینجا #تمیز بین دو نوع #فعل است.(فرق بین دوفعل)
✅(( لَا تأمَنُنَا)) با ضمّه ے نون اوّل #فعل (#نفی) است = به معنای ما را أَمین نمیدانی)) به ما اطمینان نداری ؛
یعنی ( حال که اینطور است بحثی نیست! امّا بحث همچنان ادامه دارد. .!! ). ..
2✅ امّا (( # لٰا تَأْمَنْنَا)) با سکون نون اول #فعل_نهی))است. و چنین معنا می دهد.(( ما را اَمین ندان ! به ما اطمینان #نکن )) فعل نهی
🔶لذا برای نشان دادن نوع فعل در آیه که فعل(( #نهی)) است ؛
#اشمام ضمّه ے #نون_اول اجرا میشود #مهمّ
✅ دقت داشته باشید ما نون را با ضمّه تلفظ نمی کنیم #بلکه تنها لبها یک لحظه غنچه یا جمع میشود #به سمت او_ (به ثانیه نمی کشد)_همچنانکه لبها؛ حالت ضمّه دارد #پشت_سر_زبان به محل خروج نون دوم می رود و نَا #تلفظ میشود؛ (نون مشدد وجود دارد ) و با باغنّه همراه است.
بسیار حسّاس و #الزامی
🔶دو نکته ے مهمّ
*(( روم)) و((اشمام)) در کلمه اے که حرف آخر آن مفتوح؛ ساکن اصلی (دارای حرکت عارضی) ؛ هاء تأنیث و یا میم جمع باشد؛ جایز نیست.
💢مانند:👇👇
مُؤْمِنوُنَ - فَلْيَنْظُرِ الْاِنْسٰانُ ( فَلْيَنْظُرْ) - عٰامِلَةٌ - مِنْهُمْ
*مقصود از (روم) و (اشمام) بیان حرکت حرف موقوفٌ علیه (حرفی که وقف رویش انجام شده) برای دیگران است.
⚜ لذا هنگامی که قاری در تنهایی و بدون حضور دیگران آیه را تلاوت می کند؛ لزومی برای انجام وقف روم و اشمام نیست.
#مگر از لحاظ ممارست بر فرق دو فعل لَا تأمَنَّا و تأمَنُنَا و تثبیت این دو فعل در حافظه. .. و تمرین در موارد فوق الذکر..
🔶اُصولاً روش عاصم ؛ وقف بر طبق رسم الخط قرآن است. #مهمّ
⚜ لذا #مهمترین و طبیعی ترین و بهترین طرق وقف همان وقف #ابدال و #اسکان است.
و ما نیز خواننده محترم را فقط به تبعیت از دو نوف وقف توصیه می کنیم.
🌿موفّق و پیروز باشید🌿
🔶 @eshragholqoran
🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ قالُواْ يَا أَبَانَا مَا لَكَ لاَ تَأْمَنَّا عَلَى يُوسُفَ..
تنها مورد وقف اشمام در قرآن
آیه "11"سوره یوسف باتلاوت سه قاری بزرگ عصرطلایی قرآن؛شیخ مصطفی اسماعیل و منشاوی و عبدالباسط
🔶 @eshragholqoran
4_507651510750939073.mp3
13.96M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻
📖 آموزش ترتیل قرآن کریم 📖
🔶استاد احمد ابوالقاسمی
📌جلسه ششم
🔶 @eshragholqoran
قرآن را بخوانید و آن را به قلب خود بسپارید(حفظ کنید)و همیشه به آن متکی باشید زیرا خداوند قلبی را که قرآن در خود جا داده باشد عذاب تخواهد کرد.
#مستدرک_الوسیله/
✅ @eshragholqoran
🔶⚜🔶⚜🔶⚜
⚜
🔶
#بِسمِ_اللهِ_رَبَّ_النُّورِالعَظِیم
✅ احکان #هاءِ آخر کلمه :
🔶حرف #هاء در آخر کلمه از سه نوع خارج نیست :
⚜۱_هاء #جوهری/ ۲_هاء #سکت/ ۳_هاء #ضمیر
1🔶 #هاء_جوهری:
چنان که در نامش #مشخص است از جوهره و ذات کلمه می باشد و هر حرکتی هم داشته باشد با #حفظ_حرکت #وقف می گردد. و ما نمی توانیم هاء جوهری را در پایان قرائت #ساکن کنیم و بر هیچ یک از انواع وقف منتسب نمی باشد #مهمّ
💢 الفاظ ؛ #هاء_جوهری در قرآن عبارتند از : 👇👇
#اللهُ_ اِلَهُ_/
#نَفقَهُ(هود: ۱۹)
#تَنتَهِ ( مریم ۴۶) و( شعَراء ۱۱۶ و ۱۶۷)
#یَنتَهِ ( احزاب_۶۰ ) و( علق _۱۵)
#فَوَاکِهُ( مٶمنون _۱۹ ) ؛(صَافَّات _
۴۲ ) و (مرسلات _۴۲)
َ#وَجهُ _ #وُجُوهٌ _ #کَرِهَ _#شُبِّهَ _ #سَفِهَ _#وَانهَ _
⚜بدیهی است؛ حرکت #هٰاء_جوهری هر چه باشد؛ بدون تغییر شکل و عدم اشباء و بدون کشش(حنی اگر حرف بعدش متحرک باشد) اداء میشود؛ تلفظ می گردد. #مهمّ
🔶تنها در کلمه ے ( #هٰذِهِ) با وحود این که #هاء آخر آن #جوهری=ذاتی است؛ با این حال #به_اشباء خوانده میشود؛ ( هٰذِهِی) و در وقف؛ #ساکن؛ (هٰذِه ْ) خوانده می شود.
4_5830243312035956056.mp3
192.8K
اجرای ناب - #بیات
فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّىٰ لَكِ هَٰذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ(3/37)⚜🔶⚜🔶⚜
۲🔶 #هاء سَكْت:
⚜ هاء سَكْت ؛ هاء ساکنه اے است که جزء کلمه نیست؛ بلکه به آخر آن #ملحق میشود و معنی هم ندارد!
🔶 وجه کاربرد آن؛ در واقع #حفظ_حرکت حرف اخر کلمه در موقع #وقف است؛ و با این کار بر وقف این کلمات #تأکید میشود.
⚜ البته در روایت #حفص؛ موقع وصل نیز #هٰاهْ_سَكْت حذف نمی گردد.
_______________________
#موارد_هٰاهْ_سَكْت_در_قرءآن
_______________________
۱🔶لَمْ يَتَسَنَّهْ ( بقره _۲۵۹)
۲🔶اقتَدهْ (انعام_۹۰)
۳🔶مَاهِیَهْ ( قارعه _۱۰)
۴🔶کِتَابیَهْ ( حاقه _۱۹ و ۲۵)
۵🔶حسابیَهْ( حاقّه _۲۰ و۲۶ )
۶🔶مَالیَهْ ( حاقّه _۲۸)
۷🔶سُلطَانِیَهْ ( حاقَّه _۲۹)
_______________________
✅ به نظر میرسد #غیر از دو کلمه ے اوّل ؛ در بقیه ے موارد ؛ هدف از#الحاق هٰاهْ_سَكْت :
(( هماهنگی با فوصل آیات قبل و بعد)) مدّ نظر بوده است. ( مانند: قافیه در شعر )
✅ نکته ؛ هاء ساکنه در دو کلمه ے
أَرجِهْ _و_ فَأَلقِهْ ) بر خلاف ظاهر؛ هاء ضمیر است) که در بخش مربوطه خواهد آمد. ⚜🔶⚜🔶⚜
_______________________
#هاء_تأنیث_بدل_از_تاء_تأنیث
_______________________
۱🔶کَلَا تُحِبُّونَ العاَجِلَةَ(قیامة ۲۰) دروقف --->عَاجِلَهْ
۲🔶الحَاقَّةُ---->هنگام----> وقف حَاقَّهْ
۳🔶بِالقَارِعَةِ---->در وقف --->قَارعَهْ
۴🔶رَابِیّةً --->در وقف --->رَابِیَهْ
۵🔶خَاوِیَةٍ ---->در وقف---->خَاوِیهْ
۶🔶وَاحِدَةٌ---->دروقف---->وَاحِدَهْ
(شماره ۱ الی۶ در سوره حاقه)
✅همچنین :
۱🔶یُقِیمُوالصَّلوٰ ةَ -->در وقف---> صَلوٰهْ
۲🔶وَیُٶتُوالزَکوٰةَ--->در وقف--->زَکوٰهْ
(تاء تأنیث چه چسبان و چه مدوره #هر حرکتی اعم از حرکاة کوتاه یا #تنوینها؛ در هنگام وقف تبدیل به هاء ساکنه می گردد. ) و ربطی با هاء سکت ندارد #مهمّ
✅ سوره حاقّه تقدیم می گردد و هدف ما روی هاء سکت که ۶ مورد در این سوره که کِتَابِیهْ و حسَابِیَهْ دو بار آمده)
⚜همچنین از ابتداء سوره اگر دقت شود الی آیه ۲۷ بسیاری از موارد تاء تأنیث مشهود است. که میشنویم.
#از مصحف شریف استفاده شود و دقت در موارد فوق و هماهنگی آیات با یک دیگر نیز و روش قرائت تدویر #به شیوه ترتیل...
🔶 @eshragholqoran👇👇
4_5974074551233937731.mp3
1.22M
🎙سوره مبارک الحاقّه همراه با مصحف شریف قرآن. .
1_95157777.mp3
3.95M
ﷺ:سوره مبارک کهف-شاکرنژادﷺ
@eshragholqoran