eitaa logo
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
1.2هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
149 فایل
#تابع قوانین جمهوری اسلامی دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات ✨️اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام ✨️تواشی و ابتهال ✨️نگارش نستعلیق✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 عناصر چهارگانه اثرگذاری تلاوت 🔹احمد ابوالقاسمی، مدرس و قاری بین‌المللی قرآن کریم علل اثرگذاری تلاوت را چهار عنصر جنس و رنگ صدا، نحوه استفاده هنرمندانه از صدا و تکنیک‌های صوتی، الحان و تجوید دانست و اظهار کرد: اگر کسی بتواند علت اثرگذاری قاری مصری مورد نظرش را شناسایی کند و آن علت را با خواندن خود تطبیق دهد، می‌تواند نقایص تلاوتش را برطرف کند. https://iqna.ir/00GW9B 🌿🌱🌿 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#اسامی_صفات_اصلی
❁﷽❁ ✅با تحیت در ادامه باب صفات اصلی : 9_ : در لغت به معنای (( خاموش کردن_ساکت کردن)) آمده است. 🔶((صْمْت))در برخی کُتُب تجوید به (( خاموشی_منع_پُری_ثِقل )) نیز تعبیر شده است. مجموعه ے این تعابیر بر می آید که اصمات عبارت است از : ((سنگین و سخت اداء شدن حرف و امتناع آن از سهولت در تلفظ)) 🔶تعبیر جالب دیگری نیز در برخی از کُتُبِ تجویدی به چشم می خورد که نشان از و سرزندگی زبان عرب و آن از و سنگینی دارد و آن از این قرار است. 🌱 ((اصمات یعنی امتناع این حرف از جمع شدن در کلمات حرفی)) 🔷توضیح این که ؛ در کلمات چهار یا پنچ حرفی(البته کلمات جامد و غیر مشتق )؛ غیر ممکن است که تمامی حروف آن از حروف اصمات باشند. 💢مانند: تَأَصَّصُوا =جمع شدن(یعنی غیر ممکن هست حروف یک حرف عربی آن هم چهار حرفی و یا پنج حرفی باشد و تمام حروف آن از حروف =به معنای ثقل و سنگین باشد. ) 🔶حتماً باید حدّ اقل یکی از حروف (ضدّ اصمات) در آن بیاید تا از سنگینی آن بکاهد. 🔷لذا اگر کلمه اے چهار یا پنج حرفی در زبان عرب بیابین که حروف آن تماماً دارای اصمات باشند؛ آن کلمه غیر عربی لست و از زبان بیگانه وارد شده است ؛ زیرا زبان چنین کلماتی نمی سازد. 💢مانند ((عَسْجَد)) (به معنای جواهر_طلا ) یا ((عسْطُوس)) ( نوعی درخت ) 💢غیرارحروف شش گانه که خواهدآمد 🔶ب_ر_ف_ل_م_ن🔶 بیست دو حرف دیگر . 🔶⚜🔶
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#اسامی_صفات_اصلی
✅و در ادانه صفات اصلی صفت از صفات ده گانه اصلی(که دو به دو ضدّ یکدیگرند) 10_ 🔶((اذلاق)) در لغت به معنای(( تیز کردن_بی آرام کردن )) آمده است. 🌱در اصطلاح تجویدی عبارت است از: (( سرعت و سهولت تلفظ حرف )) 🔷حروف (( مذلَقِه)) شش عدد بوده و عبارتند از{ ب_ر_ف_ل_م_ن_} که در عبارت((فَرَّ مَن لُبٍِ )) جمع آمده اند.1 : 🌱فرار کرد از عقل! چنانکه شاعر می گوید: 🌱 🔶اگر دقت کنیم در حروف( (اذلاق )) سه حرف((ب_ف_م_)) به لب ها وسه حرف ((ل_ن_ر_)) به(( نوک زبان )) یا((ذَولقْ اللسان)) منسوبند. 🌱 🔷شاید این واقعیّت که لب ها و نوک زبان در ظاهر نسبت به سایر نقاط دستگاه تکلّم از(( حرکت )) بیشتری برخوردارند_تا آنجا که هر دو قسمت می توانند آواهای (( تکریری )) تولید کنند. 2_{نوک زبان آوای تکراری((ر)) را تولید می کند و ها نیز می توانند دو حرف((پ)) و (( ب ))به حالت ((تکرار)) اداء کنند!! مانند صدای گوسفند چرانان !! } 🔶همین آواهای تکریری موحب شده است که این حروف را حروفی(( روان )) و برخورد از سهولت تلفظ ؛ بدانند. 🔷 اصمات و اِذلَاق مانند دیگر صفات (( )) هستند و تحت هیچ شرایطی و یا و نمی شوند. لذا این(( تَوٍّهُم))که بعضی ((اِذلَاق)) را مربوط به حالت((سکون )) این حروف می پندارتد و یر همین اساس ؛ هشدار می دهند که (( از حروف اذلاق به هنگام باید به سرعت گذشت )) غلط است❌ و ربطی به (( اِذلَاق )) ندارد. ❌ 🔶البته در اینکه (( نباید روی حروف به هنگام بی جا نمود)) شکّی تیست! امّا مقصود ما این است که این قاعده ربطی به صفت آنها ندارد و تعریف چنین نیست. دلیل آن اینکه: 🌱اوّلاً این توصیه اختصاص به حروف ندارد بلکه بی مورد روی هر حرف ساکن دیگری نیز است. 🌱 🔷ثانیاً آیا روی حرف (( ب )) که از حروف((اذلاق )) است ؛ عملاً می توان مکث کرد که حالا گفته شود این کار ممنوع است!!؟؟ 🔶نکته: صفات و هیچ گونه کاربردی در تجوید ندارد! [ وما به تبعیّت نوشتار اُستاد عزیز در کتاب حلیۀ القرآن و هماهنگی با فاخران علم تجوید از قُدما از جمله ابن جزریها آورده ایم 🌱_و تعداد اندکی نیز با اختلاف نظر ! ] 🔷بی جهت نیست که تعدادی از دانشمندان علم تجوید ؛ اصولاً این دو صفت را جزء صفات اصلی نیاورده اند. ما نیز چنانکه عرض شد صرفاً جهت هماهنگی با اقوال مشهور؛ علم تجویذ به بیان این دو صفت پرداختیم. و سلامت باشید . . ( در شنیدن نظرات بزرگان علم تجوید ؛ و دانستن بهتر از شنیدن و ندانستن و اظهار نظر کردن است.) 🔶 @eshragholqoran 🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_318529914431081952.mp3
8.87M
🔈تلاوت کامل زیبا از سوره قصص را حتماً با دقت استماع بفرمایید با مصحف شریف قرآن. .و. .. 💠سوره قصص آیات72الی آخر 🌴 استاد منشاوی اجرا شده در کویت به سال 1966 میباشد ✅ @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ترتیل فوق العاده ی استاد محمود شحات انور 📖سوره "مبارک الرحمن" 🌅و حسّ آرامش... 🎧کیفیت صدای بی نظیر @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اِلهی یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد یا عالیُ بِحَقِّ علی یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان ✨شب جمعه و بهار صلواة @eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#کانال آموزش و دانستنیهای قرآن #تابع قوانین جمهوری اسلامی ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتی
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا... ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻧﺶ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺩﺭﻭﺩ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﻣﻰ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪ . ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺑﺮ ﺍﻭ ﺩﺭﻭﺩ ﻓﺮﺳﺘﻴﺪ ﻭ ﺁﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ، ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﻴﺪ .(٥٦) { اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ} 💠با سلام و عرض تحیت عکس بالا را لمس بفرمایید.. ✅ @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ... 💠 مقطع تصویری بسیار زیبای استاد مرحوم محمدشبیب در ایران ✳️تلاوتی به یاد ماندنی ✅ @eshragholqoran
🚩 مشکل جدی قاریان ایرانی در ادای فتحه 🔹احمد ابوالقاسمی، مدرس و قاری بین‌المللی قرآن کریم: حلقه مفقوده در بسیاری از تلاوت‌ها رعایت‌ نکردن فتحه عربی است. 🔹فتحه آنگونه که نوشته می‌شود، خوانده نمی‎شود و دهان در حین ادای آن به کسره تمایل دارد. در میان قاریان ایرانی نیز شاید جز چند نفر، مشکل جدی در ادای فتحه وجود دارد. https://iqna.ir/00GWKU 🌴🌿 @eshragholqoran
1_5391954.mp3
3.09M
صلواة بر پیامبر خاتم صلواۀ ولله و سلَّم_اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ. ..
🚩 نقش مؤسسات قرآنی در معافیت مالیاتی 🔹مهدی قره‌شیخلو، رئیس مركز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه: برخی از مؤسسات قرآنی در تهیه دفاتر مالی و اظهارنامه مالیاتی کوتاهی می‌کنند و دچار مشكل می‌شوند. 🔹بنابراین پرداخت مالیات مسئله‌ای دوطرفه است که اداره مالیات و مؤسسات قرآنی هردو در آن نقش دارند. https://fars.iqna.ir/00GWNs 🌿🍃 @eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
✅این👆👆 هفت حرف همیشه استعلاء هستند...(دارای صفت استعلاء) و تنها تحت شرایط خاصّ از بار تفخیم آنها کا
با سلام و در خواست سعادتمندی از بارگاه بی نیاز خداوند.. برای اعضای بزرگ این کانال آموزشی ... 🔶با توجّه به فرمایشات: قاری برتر و داور بین الملی کشور عزیز ایران : 🌈💎 ✅درمورد آسیب بعضی قُرآء در مورد فتحه و آسیب قرائت : ❗️❗️ 🔶چنان که قبلاً عرض شده حرف با توجه به تصویر سمت چپ در بالای این پست: دارای استعلاء هستند + حرف راء زمانی که((مفتوح ))باشند ؛ ( حرکت فتحه ) دهان هنگام تلفظ حالت عمود تنها یک بار ⬆️ به سمت #آ ( مفخم ) می شود و مابقی حروف غیر از حروفی که گفته شد ؛ دارای صفت((استفال)) و حالت دارند ؛ 🔶زمانی که این 21 حروف(مابقی حروف) دارای حرکت (( فتحه)) باشند به حالت باز می شود و فتحه ے آنها به سمت ↗️ و کم حجم (ترقیق ) تلفظ می گردد و باید توجه داشت که در میزان کشش نشود (تنها به اندازه یک حرکت ؛ یک ضرب کشیده شود. ) 🔰شما قاری بزرگ هرچند قاری فرهیخته اے باشی گاهاً روی فتحه و میزان کشش و همچنین دیگر حرکات کوتاه (کسره ِ) و( ضمّه_ ُ) تمرین گردد.! 🔶نیز گفته می شود روی حرکات کوتاه که 🔑شاه کلید تلفظ لحن می باشند. لازم بشود 🔶⚜🔶 (( تمام کسره ها بدون استثناء به سمت ⬅️ ولی یک ضرب )) ((تمام ها به سمت ↙️ واو ولی یک ضرب )) و (بهترین ضمّه ؛ ضمّه اے است که قبل از تلفظ ؛ لبها حالت جمع شدن بخود بگیرد تا از بین دو لب به شایستگی خارج گردد.(( بدون هیچگونه انسدادی)) ( رهش درحال گیرش ) و میزان کشش هر ((حرکت )) فقط یک ضرب یا یک حرکت... ( نه کمتر و نه بیشتر ❗️) 🔶 @eshragholqoran
31.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉تلاوت استاد احمد ابوالقاسمی روز ولادت امام حسن عسکری علیه السلام در حرم مطهر سیدالکریم الحسنی علیه السلام 💎🌈 @eshragholqoran
📸 واکنش جامعه قرآنی به شهادت دانشمند هسته‌ای 🔹جمعی از قاریان و فعالان قرآنی کشور به شهادت مظلومانه دکتر محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان واکنش نشان دادند. https://iqna.ir/00GWNT 🏴ضمن عرض تسلیت بر آحاد ملت شریف ایران 🏴 @laylatolghadrnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ ... 💎صفات اصلی را دانستیم و اینک : ✅ با صفات فرعی(غیر متضاد) 🔶همان گونه که ذکر شد؛ این صفات را((غیر فرعی)) یعنی(( صفاتی که فاقد ضدِّ خود هستند)) نامیده اند. 🔶در کُتُب تجویذی ؛ متأسفانه شرح و توضیحی بیش ازاین حدّ ؛مشاهده نمی شود. این تعریف محدود و ناقص از صفات فرعی به(( صفات عارضی ))تعبیر شده است ❗️و حتی برخی گفته اند : صفات فرعی فقط(( زینت ))حروفند ! ☑️حال آنکه صفت(( عارضی ))صفتی را گویند که تحت شرایطی((عارض)) حروف می شود و حذف آن هم لطمه اے به اصل و ماهیت حرف وارد نمی سازد. 📌آیا مثلاً صفت( صفیر ) که صفت فرعی است(( عارض )) حرف ((س)) شده است و یا(( زینت ))آن است؟ ❗️ 🔶آیا جزءِ ذات این حرف نیست❗️ 🔷اگر صفیر را از((س)) بگیریم ؛چه چیزی از اصل این حرف باقی می ماند؟ 📌جز این که احتمالاً صدایی شبیه ((ث))به گوش خواهد رسید؟ 🌴لذا باید گفت : [ تمامی صفات أعمّ از اصلی و فرعی ؛ ذاتی هستند] و اگر پدیده اے بتوان به عنوان(( صفات عارضی ))یاد کرد ؛ آن همان ((احکام حروف ))🌷 است💢مانند : ادغام (( نون ساکنه )) که فقط از مجاورت با حروف(( یرملون )) پیش می آید. 🌷🍃 ✅تعریف صفات فرعی(ازدید مٶلف): 🔶((فروع )) پدیده هایی هستند که از(( اُصول )) ناشی می شوند. 🌴لذا:👇👇 (( مجموعه ے به اضافه )) آن حاصل می شود. 🔶به عبارت دیگر؛ صفت فرعی حرف (( برآیندی از ویژگی های مختلف حرف یعنی و اصلی)) آن است (( تابلوی کلّی ))و((ویژگی نهایی ))حرف محسوب می شود.🌱 🔷باز برای بیشتر می توان گفت ؛صفات فرعی آن (( خاطره )) و أَثری است که از(( ))حرف درذهن به جامی ماند: 💢مانند: صدای((سوت)) از((س)) ویا پخش صدا از((ش))و تکرار پذیری(( ر)) ( ررر..) و ((نرمی))صدای((و)) و (( ی)) 🌱 🔷درواقع باید گفت صفت صفیر(سوت ) از ((س)) وجود دارد؛ بر می آید و حاصل ویژگی((مخرج))به اضافه ((صفات اصلی )) آن از جمله : و است؛ امّا در ((ص))که هم مخرج ((س))بوده 🌱 لیکن از صفات((استعلاء)) و((اطباق ))برخوردار است. ((صفیر )) آن نیز از ((س ))قوی تر است.🔶⚜🔶 ✅صفات فرعی طبق قول ابن الجزری و بسیاری ازمٶلفین کُتُب تحویدی که از وی کرده ان و اسامی آنها از این قرار است. 👇👇👇