المیزان - مریم.pdf
697K
چکیده¬ی چکیده تفسیر سوره مریم:
-کتاب را محکم بگیر ممکن است به این معنی باشد که از آن محافظت کن یا آن را دست کم نگیر. علامه طباطبایی می گوید یعنی به آن عمل کن. شاید هم عمل کردن به کتاب همان محافظت و کوچک نشمردن آن باشد.
-به نظر علامه طباطبایی تمثل یعنی روح در ذهن حضرت مریم به صورت بشری به نظر آمده است. شاید منظور این نیست که این موجود خیالی به معنای غیرواقعی است بلکه ظرفیت ادراک مریم توانست این تمثل را درک کند.
-در المیزان چند بار برتری مخلَص بر مخلِص تبیین شده است.
-تعبیر «مابین ایدینا و ماخلفهم» را علامه طباطبایی فلسفی تر معنا می کند. جلو و عقب متعلقات ما هستند.
-آیه «وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وارِدُها» یعنی همه وارد جهنم می شوند! در مورد این آیه مبحث زیادی مطرح شده و حداقل معنای آن این است که همه ما در خطر آتش هستیم مگر اینکه خدا نجاتمان بدهد!
-آیه «كاَنَ عَلىَ رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا» یعنی خدا به زبان عقل ما بیان کرده که خودش چیزی بر خودش واجب کرده است. و گرنه در حقیقت چیزی بر او حاکم نیست.
-علامه دقت کرده که در آیه نحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَي الرَّحْمنِ، نگفته «إلي الجَنّة». به قول آیت الله جوادی خيلي از مؤمنيناند كه إِلَي الْجَنَّةِ محشور ميشوند و بعضی با الرّحمان محشور ميشوند كه فوق جنّت است.
-نوع تفسیر علامه از عبارت «یَسّرناهُ» این است که قرآن آسان شده نه اینکه قرآن ذاتاً آسان است. یعنی قرآن در عین آسانی عمیق و ثقیل است.
چکیده اصلی را دانلود کنید👆
#گروه_مطالعاتی_المیزان
لینک عضویت :
https://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a
@estentagh
هدایت شده از خدا ودیگرهیچ
سیری در آثار و اندیشه های قرآنی امام خمینی (ره)
متن سخنرانی در محفل قرآنی رهرو قرآن به همت نهاد کتابخانه های عمومی
13 خرداد 1400
http://r1001.blog.ir/1400/03/13
هدایت شده از KHAMENEI.IR
30.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مستند کوتاه | قرآنِ موسی
👈🏻 مروری بر زندگی شهید مدافع حرم موسی جمشیدیان و اتفاقاتی که در دیدار خانواده وی با رهبر انقلاب روی داد
📲 در آپارات ببینید👇
https://aparat.com/v/mBJj8
استنطاق
📹 مستند کوتاه | قرآنِ موسی 👈🏻 مروری بر زندگی شهید مدافع حرم موسی جمشیدیان و اتفاقاتی که در دیدار خان
مستند قرآنی «قرآنِ موسی» 👆جلوه ای است از قاعده «جَرْی و تطبیق» که در روایات آمده و مفسرینی مانند علامه طباطبایی بر روی آن تأکید میکردند. طبق این قاعده قرآن ثابت نمیماند و مانند خورشید و ماه جاری میشود و با مصادیق تازه تطبیق پیدا میکند.
در این مستند میبینیم که چگونه نام موسی در قرآن بر روی نام یک شهید معاصر جاری میشود. با دیدن این مستند کوتاه می بینیم که چگونه انس با قرآن در وجود شهید و همسرش آنها را در معرض رودخانه جاری این کتاب جاودانه قرار داده است.
@estentagh
com.talieenoor.javadi-1.apk
27.74M
دانلود نرم افزار اندروید «حکیم»
(مجموعه آثار آیت الله جوادی آملی)
تفسیر تسنیم و...
با قابلیت جستجو، کپی برداری و...
@estentagh
استنطاق
در کتاب پرسش ها و پاسخهای دانشجویی، مؤلف روایت «اقوام متعمقون» را تفسیر به رأی کرده است. مؤلف با هدف
در کتاب پرسش ها و پاسخهای دانشجویی، مؤلف روایت «اقوام متعمقون» را تفسیر به رأی کرده است. مؤلف با هدف بیان اینکه آخرالزمان فقط فساد و تباهی نیست استدلال ناقصی را مطرح کرده است و مدعی شده بنابه حدیث امام سجاد ع مردم آخرالزمان از عقل و هوش بیشتری برخوردارند! (مهدویت، ص18).
امام سجاد علیه السلام فرموده اند:
« ان الله عزّ و جلّ علم انه يكون فى آخر الزمان اقوامٌ متعمِّقون فأنزل الله عزّ وجلّ:(قل هو الله احد الله الصمد) و الآيات من سورة الحديد الى قوله:(و هو عليم بذات الصدور) فمن رام وراء هنالك هلك»(كليني،1363،ج1 ص91).
اولاً مؤلف قضاوت خود را در داخل گیومه آورده گویا این کلمات جزو متن روایت هستند! ثانیاً قضاوت مؤلف محل تردید است چون بر سر اینکه متعمقون در این روایت مدم است یا ذم؟، اختلاف نظر وجود دارد. ثالثاً بر فرض مثبت بودن تعمق، نمی توان نتیجه گرفت که کلمات روایت دلالت بر این باشد که مردم آخرالزمان از عقل و هوش بیشتری برخوردارند! چون روایت وصف همه مردم نیست بلکه به وجود اقوامی در مردم اشاره دارد و متعمقون وصف همه مردم آخرالزمان نیست. به عبارت دیگر در حدیث آمده که «فى آخر الزمان اقوامٌ متعمِّقون» نه اقوام آخرالزمان متعمقون.
آیات قرآن هم سابقین را بیشتر در اولین می داند و نه در آخرین: ثله مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ قَلِیلٌ مِنَ الْآخِرِینَ. تفاسیر به بیان مصداقی این مفاهیم و تبیین اولین و آخرین با معیار زمانی پرداخته اند که لازمة این اقوال تقلیل سابقون در گذر زمان بوده است(مجله آموزه های قرآنی، 16، ص135).
اصولاً برتری عقل و هوش مردم در دوران انفجار اطلاعات و فضای مجازی مورد تردید پژوهشگران قرار گرفته و آنها مدعی شده اند بار زیاد اطلاعات موجود کاهش قدرت تحلیل انسان ها شده است. به عنوان مثال نیکلاس کار با عنوان کم عمق ها (Shallows) کتابی نوشته که در ایران آن را بیشتر با عنوان فرعیاش میشناسیم: اینترنت با مغز ما چه می کند؟ در این کتاب استفادهکنندگان اینترنت به کمعمق بودن و نگرش سطحی متهم شدهاند.
کتاب پرسش ها و پاسخهای دانشجویی، که توسط نشر معارف به عنوان یکی از مهم ترین ناشران کشور منتشر شده، از جمله آثار مؤثر و مرجع برای دانشجویان کشور است و بر اساس مشهورات و به صورت غیرعلمی نباید اعتماد و تشنگی دانشجویان و جوانان را به صورت تفسیر به رأی و گمانه زنی پاسخ دهد.
@estentagh
cheshme.pdf
2.87M
دانلود کنید👆
فایل کتاب چشمه های بهشت (گزیده کتاب عیون اخبارالرضا ع) – ویژه رده سنی بزرگسالان
روشهای شرکت در مسابقه جشنواره کتابخوانی رضوی از طریق سایت samakpl.ir :
مسابقه چهارگزینه ای، پویش (ارسال ویدیو)، تولید آثار هنری، قصه گویی، داستان و متن ادبی و شعرسرایی بر اساس کتاب
پرسش و پاسخ مهدویت.PDF
3.34M
دانلود کنید👆
فایل کتاب پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوع مهدویت – ویژه رده سنی بزرگسالان
روشهای شرکت در مسابقه جشنواره کتابخوانی رضوی از طریق سایت samakpl.ir :
مسابقه چهارگزینه ای، پویش (ارسال ویدیو)، تولید آثار هنری، قصه گویی، داستان و متن ادبی و شعرسرایی بر اساس کتاب
zendegi emam reza.pdf
4.65M
دانلود کنید👆
فایل کتاب زندگی امام رضا علیه السلام- ویژه کودکان 4-12 سال
روشهای شرکت در مسابقه جشنواره کتابخوانی رضوی از طریق سایت samakpl.ir :
ارسال نقاشی و ویدیو
14masum-emame zaman.pdf
3.77M
دانلود کنید👆
فایل کتاب امام زمان علیه السلام- ویژه کودکان 4-12 سال
روشهای شرکت در مسابقه جشنواره کتابخوانی رضوی از طریق سایت samakpl.ir :
ارسال نقاشی و ویدیو
10ghese az emam zaman.pdf
32.63M
دانلود کنید👆
فایل کتاب ده قصه از امام زمان علیه السلام- ویژه نوجوانان 13 الی17 سال
روشهای شرکت در مسابقه جشنواره کتابخوانی رضوی از طریق سایت samakpl.ir :
ارسال نقاشی و ویدیو، مسابقه چهارگزینه ای، قصه گویی، شعرسرایی