استنطاق
در کتاب پرسش ها و پاسخهای دانشجویی، مؤلف روایت «اقوام متعمقون» را تفسیر به رأی کرده است. مؤلف با هدف
در کتاب پرسش ها و پاسخهای دانشجویی، مؤلف روایت «اقوام متعمقون» را تفسیر به رأی کرده است. مؤلف با هدف بیان اینکه آخرالزمان فقط فساد و تباهی نیست استدلال ناقصی را مطرح کرده است و مدعی شده بنابه حدیث امام سجاد ع مردم آخرالزمان از عقل و هوش بیشتری برخوردارند! (مهدویت، ص18).
امام سجاد علیه السلام فرموده اند:
« ان الله عزّ و جلّ علم انه يكون فى آخر الزمان اقوامٌ متعمِّقون فأنزل الله عزّ وجلّ:(قل هو الله احد الله الصمد) و الآيات من سورة الحديد الى قوله:(و هو عليم بذات الصدور) فمن رام وراء هنالك هلك»(كليني،1363،ج1 ص91).
اولاً مؤلف قضاوت خود را در داخل گیومه آورده گویا این کلمات جزو متن روایت هستند! ثانیاً قضاوت مؤلف محل تردید است چون بر سر اینکه متعمقون در این روایت مدم است یا ذم؟، اختلاف نظر وجود دارد. ثالثاً بر فرض مثبت بودن تعمق، نمی توان نتیجه گرفت که کلمات روایت دلالت بر این باشد که مردم آخرالزمان از عقل و هوش بیشتری برخوردارند! چون روایت وصف همه مردم نیست بلکه به وجود اقوامی در مردم اشاره دارد و متعمقون وصف همه مردم آخرالزمان نیست. به عبارت دیگر در حدیث آمده که «فى آخر الزمان اقوامٌ متعمِّقون» نه اقوام آخرالزمان متعمقون.
آیات قرآن هم سابقین را بیشتر در اولین می داند و نه در آخرین: ثله مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ قَلِیلٌ مِنَ الْآخِرِینَ. تفاسیر به بیان مصداقی این مفاهیم و تبیین اولین و آخرین با معیار زمانی پرداخته اند که لازمة این اقوال تقلیل سابقون در گذر زمان بوده است(مجله آموزه های قرآنی، 16، ص135).
اصولاً برتری عقل و هوش مردم در دوران انفجار اطلاعات و فضای مجازی مورد تردید پژوهشگران قرار گرفته و آنها مدعی شده اند بار زیاد اطلاعات موجود کاهش قدرت تحلیل انسان ها شده است. به عنوان مثال نیکلاس کار با عنوان کم عمق ها (Shallows) کتابی نوشته که در ایران آن را بیشتر با عنوان فرعیاش میشناسیم: اینترنت با مغز ما چه می کند؟ در این کتاب استفادهکنندگان اینترنت به کمعمق بودن و نگرش سطحی متهم شدهاند.
کتاب پرسش ها و پاسخهای دانشجویی، که توسط نشر معارف به عنوان یکی از مهم ترین ناشران کشور منتشر شده، از جمله آثار مؤثر و مرجع برای دانشجویان کشور است و بر اساس مشهورات و به صورت غیرعلمی نباید اعتماد و تشنگی دانشجویان و جوانان را به صورت تفسیر به رأی و گمانه زنی پاسخ دهد.
@estentagh
cheshme.pdf
2.87M
دانلود کنید👆
فایل کتاب چشمه های بهشت (گزیده کتاب عیون اخبارالرضا ع) – ویژه رده سنی بزرگسالان
روشهای شرکت در مسابقه جشنواره کتابخوانی رضوی از طریق سایت samakpl.ir :
مسابقه چهارگزینه ای، پویش (ارسال ویدیو)، تولید آثار هنری، قصه گویی، داستان و متن ادبی و شعرسرایی بر اساس کتاب
پرسش و پاسخ مهدویت.PDF
3.34M
دانلود کنید👆
فایل کتاب پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوع مهدویت – ویژه رده سنی بزرگسالان
روشهای شرکت در مسابقه جشنواره کتابخوانی رضوی از طریق سایت samakpl.ir :
مسابقه چهارگزینه ای، پویش (ارسال ویدیو)، تولید آثار هنری، قصه گویی، داستان و متن ادبی و شعرسرایی بر اساس کتاب
zendegi emam reza.pdf
4.65M
دانلود کنید👆
فایل کتاب زندگی امام رضا علیه السلام- ویژه کودکان 4-12 سال
روشهای شرکت در مسابقه جشنواره کتابخوانی رضوی از طریق سایت samakpl.ir :
ارسال نقاشی و ویدیو
14masum-emame zaman.pdf
3.77M
دانلود کنید👆
فایل کتاب امام زمان علیه السلام- ویژه کودکان 4-12 سال
روشهای شرکت در مسابقه جشنواره کتابخوانی رضوی از طریق سایت samakpl.ir :
ارسال نقاشی و ویدیو
10ghese az emam zaman.pdf
32.63M
دانلود کنید👆
فایل کتاب ده قصه از امام زمان علیه السلام- ویژه نوجوانان 13 الی17 سال
روشهای شرکت در مسابقه جشنواره کتابخوانی رضوی از طریق سایت samakpl.ir :
ارسال نقاشی و ویدیو، مسابقه چهارگزینه ای، قصه گویی، شعرسرایی
Baraye Zamen Aho.pdf
6.97M
دانلود کنید👆
فایل کتاب برای ضامن آهو (پرسش و پاسخ درباره امام رضا علیه السلام)- ویژه نوجوانان 13 الی17 سال
روشهای شرکت در مسابقه جشنواره کتابخوانی رضوی از طریق سایت samakpl.ir :
ارسال نقاشی و ویدیو، مسابقه چهارگزینه ای، قصه گویی، شعرسرایی
soore hajj.MP3
26.06M
نکاتی از تفسیر سوره حج
#گروه_مطالعاتی_المیزان
شنبه 12تیر1400 - کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه
@estentagh
قربانی از شعائر الهی است که تعظیم آن نشانه تقوی است. اما آیا خود قربانی موضوعیت دارد یا هدف اطعام است؟
اگر هدف اطعام باشد گیاهخواران دیندار میتوانند استدلال کنند خود قربانی اصالت ندارد و می توان بدون قربانی اطعام کرد و این سنت به اقتضای زمانه مرسوم شده و اکنون عمل اخلاقی نیست.
اما شواهد به نفع اصالت قربانی فراوانند:
- تأکید و تکرار عبارت بهیمه الانعام رزق الهی است مٰا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ اَلْأَنْعٰامِ َ (حج ۲۸ و ٣٤) و انعام حلال الهی اند: ِ وَ أُحِلَّتْ لَكُمُ اَلْأَنْعٰامُ إِلاّٰ مٰا يُتْلىٰ عَلَيْكُمْ (حج٣٠)
- بُدْن (نوعی قربانی) از شعائر الهی است: وَ اَلْبُدْنَ جَعَلْنٰاهٰا لَكُمْ مِنْ شَعٰائِرِ اَللّٰه
- تأکید و تکرار مسخر بودن قربانی (حج۳۶و۳۷)
- تعبیر ظریف «وَجَبَتْ جُنُوبُهٰا» (پهلویش زمینگیر شد) که تأکید دیگری بر تسخیر قربانی هنگامذبح است
- توصیه به اکل قبل از اطعام فَكُلُوا مِنْهٰا وَ أَطْعِمُوا (حج۳۶)
این شواهد همگی بهنفع اصالت قربانی و خون ریختن و گوشتخواری شهادت میدهند.
پس، از آیه لَنْ يَنٰالَ اَللّٰهَ لُحُومُهٰا وَ لاٰ دِمٰاؤُهٰا وَ لٰكِنْ يَنٰالُهُ اَلتَّقْوىٰ مِنْكُمْ نمیتوان به نفع گیاهخواری استدلال کرد و این آیه نقش گوشت و خون را انکار نمیکند چون شواهد قبلی خلاف این نوع مصادره آیه است و در ادامه هم به اینکه قربانی مسخر است تصریح می شود و از همه مهم تر اینکه منظور از تقوی صرفاً اطعام نیست بلکه تقوی در سیاق این آیات، همان تعظیم شعائر الهی است و قربانی صراحتا از شعائر الهی است. بنابراین منظور از اینکه گوشت و خون به خدا نمیرسد این است که قلب ما متوجه خدا باشد و اگر بدون تقوی (قصد قلبی تعظیمامر الهی) خون بریزیم و گوشت بخوریم بی فایده است ولی ذکر یادخدا در سنت تسخیر بدون ریختن خون و خوردن گوشت تعظیم شعائر الهی را ناتمام میگذارد.
قربانی سنت تسخیر است و این سنت خدا را قادر متعال معرفی میکند ولی بشر مدرن بدون نگرش توحیدی همه چیز را با اخلاق سکولار می سنجد. متدینین اخلاقگرا هم تلاش می کنند قربانی را به سنت اطعام تنزل دهند و حکم آن را موقتی و تاریخ گذشته تلقی کنند.
اما گوشتخواری صرفا خوردن برای زنده ماندن یا لذت بردن نیست بلکه شرکت در سنت تسخیر در آفرینش و سلسله مراتب عالم است. عالم مسخر انسان است و هدف تسخیر این است که به مقام شکر برسد: كَذٰلِكَ سَخَّرْنٰاهٰا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (حج٣٦) و با شکر خدا بزرگ داشته شود : كَذٰلِكَ سَخَّرَهٰا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اَللّٰهَ عَلىٰ مٰا هَدٰاكُمْ(حج٣٧). این اهداف قربانی به طور کامل با اطعام به دست نمیآید.
البته نباید به بهانه این سنت مؤکد توهم استقلال و یا درندهخویی یا لذتپرستی غلبه کند بلکه باید گفت: تَقُولُوا سُبْحٰانَ اَلَّذِي سَخَّرَ لَنٰا هٰذٰا وَ مٰا كُنّٰا لَهُ مُقْرِنِينَ (زخرف١٣). برای همین تسخیر انعام بدون یادخدا رجس و شرک و قول زور است.
اگر درکتوحیدی از هستی ادامه پیدا کند، تسخیر شامل انسان نیز میشود پس سنت قربانی یک مرحله تکمیلی شگفت دارد آنجا که خود انسان قربانی میشود! این سنت از زمان اقدام به ذبح اسماعیل توسط ابراهیم شروع شد و به ذبح عظیم ختم شد. گیاهخواران چه بی دینها وچه دینداران ، چه صادق هدایت و چه حجتالاسلام دکتر اسلامی، همگی درگیر مفروضات مدرنیته هستند. آنها ابتدا باید تفسیر توحیدی از سنت تسخیر را درک کنند شاید مستعد درک حقیقت ذبح عظیم شوند.
به قول مرحوم دولابی در کتاب مصباحالهدی:
بنای نظام آفرینش بر قربانی شدن مادون برای مافوق است. همهی موجودات طبیعت خود را قربان مؤمن میکنند، او خود را قربان اهلبیت «علیهم السلام» و آنها خود را قربان خدا میکنند.
@estentagh
Faith and action.MP3
22.39M
بحث تفسیری درباره رابطه ایمان و عمل
(با تمرکز بر آیات ابتدایی سوره مؤمنون)
دوشنبه ۴مرداد ۱۴۰۰
کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه
http://estentagh.blog.ir/post/124
#گروه_مطالعاتی_المیزان
لینک عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a
@estentagh
هدایت شده از جرعههای ناب از آیات قرآن
49.ضرورت عقلی وصایت نبی اکرم(1).mp3
34.79M
#جلسه_چهل_نهم
ضرورتهای عقلی وصایت بعد از نبی اکرم (صل الله علیه و آله)
قسمت اول
سهشنبه: ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
https://eitaa.com/sabileroshd1
هدایت شده از جرعههای ناب از آیات قرآن
50.ضرورت عقلی وصایت بعد از نبی اکرم(2).mp3
45.5M
#جلسه_پنجاه
ضرورتهای عقلی وصایت بعد از نبی اکرم (صل الله علیه و آله)
قسمت دوم
چهارشنبه: ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
https://eitaa.com/sabileroshd1