eitaa logo
استنطاق
129 دنبال‌کننده
77 عکس
38 ویدیو
65 فایل
نوشتارها و گفتارهای قرآنی و حدیثی رضاکریمی لینک گروه مطالعاتی المیزان: http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a ارتباط: @rezakarimi1001
مشاهده در ایتا
دانلود
63. سوره بقره آیه 168.MP3
30.61M
ترجمه و فهم آیات سوره بقره آیه: ۱۶۸ چیستی و اهمیت غذای طیب پنج‌شنبه: ۱۴۰۰/۰۵/۲۱ https://eitaa.com/sabileroshd1
المیزان-خلاصه حمد تا آل عمران.pdf
1.28M
خلاصه تفسیر المیزان؛ سوره حمد و بقره و آل عمران (منتشر شده در سال 1395)
توصیه های به ، در دیداری که اول انجام شد، علاوه بر تبلیغ معارف عاشورایی سطح معرفت شیعیان را وارد لایه عمیق‌تری می‌کند. یکی از این توصیه‌ها همان جمله معروف است که "اگر میخواهی بر چیزی گریه کنی بر حسین ع گریه کن". این جمله بسیار عمیق است و می‌تواند محل بحثی مفصل قرار بگیرد و می‌توان گفت می خواهد همه گریه‌ها را به گریه بر حسین تبدیل کند و نوع مواجهه انسان با رنج‌ها را جهت‌دهی کند. این حدیث و چند حديث رضوی درباره جدش در کتاب در فصل پنجم از دفتر سوم جمع شده است. *** یکی دیگر از جملات شگفت و غریب امام است که به ریان فرمود:فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ. این جمله در ترجمه کتاب حذف شده است و در کتاب چشمه‌های بهشت هم نیامده است! شاید چون آن را برای عموم قابل فهم ندانسته یا خود راز آن را درک نکرده‌اند. در مورد کبش می‌توان با کمک از تفسیر ابن عربی در مورد حقیقت آن و روایت امام رضا در مورد ماجرای ذبح اسماعیل، راز این جمله امام را بیشتر درک کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حدیث #سِلسِلَة_الذَّهَب حدیث قدسی منقول از امام رضا علیه السلام در باب توحید و شروط آن است. امام این حدیث را هنگام عبور از نیشابور به طرف مرو بیان کرد. راویان این حدیث همگی امامان معصوم‌اند تا به پیامبر(ص) و سرانجام به خداوند می‌رسد. به همین دلیل این حدیث را «سلسلة الذهب» به معنای «زنجیرۀ زرّین» توصیف کرده‌اند. طبق برخی گزارش‌ها، هم‌زمان با نقل حدیث، بیش از بیست هزار نفر آن را مکتوب کردند. در #سریال_ولایت_عشق شکوه جمعیت و تعدد مخاطبین و راویان این حدیث به خوبی نشان داده شده است اما این حدیث با همه ظرافتهایی که در کتب حدیثی آمده است روایت نشده است. بر اساس این حدیث، اعتقاد به توحید باعث نجات از آتش است، ولی امام خود را از شروط این نجات معرفی کرده است. امام عبارت «بشرطها و شروطها...» را با فاصله و وقفه بیان می کنند که احتمالا موجب تأکید بر قید پایانی و به یاد ماندن آن در ذهن مخاطبان است. اما در سریال می بینیم که به این وقفه اهمیت داده نشده است! بگذریم از این که کلوزآپ بر چهره هایی که مستمع این حدیث هستند خیلی متناسب نیستند و نمی توان آنها را به یک مخاطب متأثر شبیه دانست و حتی گویا بعضی هم عجله دارند تا همراه امام به سفر ادامه دهند!
68 - ترجمه و فهم آیات قرآن (سوره بقره از آیه ۱۷۴).mp3
24.13M
ترجمه و فهم آیات سوره بقره آیه: ۱۷۴ یک‌شنبه: ۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - کتمان ماانزل الله چه ربطی به آیات قبل درباره خوردنی‌های حلال و حرام دارد؟ - کتمان مثبت با کتمان منفی چه فرقی دارد؟ - چرا "کتمان ماانزل الله" و "خوردن مال یتیم"، هر دو به منزله خوردن آتش است؟ - تکلم نکردن خدا با مجرمین چگونه عذابی است؟ https://eitaa.com/sabileroshd1
momenon.MP3
19.54M
تفسیر سوره مؤمنون- قسمت دوم -لایه های معنایی کلمه لغو -نظریه «جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء بودن نفس» در قرآن -توسعه نسب در سوره مؤمنون @estentagh
المیزان- مؤمنون.pdf
682.2K
تفسیر سوره مؤمنون چکیده ی چکیده: -اعتقاد، علم عملى است. -اعراض از لغو كنايه از كرامت نفوس است. -آیات خلقت در سوره مؤمنون به قاعده «جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء بود نفس شباهت زیادی دارد. -در احاديث معناى" حفظ فروج" به حدى تعميم داده شده كه شامل ترك ازدواج با غير عفيفه هم شده است، و متعه را نكاح و ازدواج خوانده است -در قصه نوح مؤمنین هم خانواده نوح بودند. یعنی کلمه اهل در اینجا توسعه و تعمیم داده می شود و منظور از نسب رسول الله هم عمل صالح است. - منظور از عذاب نوع خفیف آن است و اگر تضرع نشود عذاب شدید می آید. - آیه لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها فقط به این معنی نیست که: به هیچ کسی تکلیف خارج از توان نمی دهیم بلکه یعنی: هیچ کسی را خارج از توانش مکلف نمی کنیم. - برزخ همان قبر است و همان عالم مثال. اسامی گوناگون از این عالم هر کدام یک زاویه دید را نشان می‌دهند. @estentagh
خطبه۱۴۶.m4a
15.09M
رابطه خطبه۱۴۶ با آیه۵۵سوره‌نور و نقد بر تفسیر آلوسی @estentagh @rezakarimi
ea57f01426ce4340b715ca92ecff938a (1).pdf
3.28M
فایل کتاب دوران حيرت اثر حجت الاسلام مسعود عالی @estentagh
هدایت شده از خدا ودیگرهیچ
حجت الإسلام علی کشوری، از پژوهشگران الگوی اسلامی پیشرفت، اعتقاد دارد که در دوره غیبت برای همه مسائل مورد احتیاج بشر در کتاب و سنت راه حل وجود دارد. او یکی از ادله این امر را روایت امیرالمؤمنین علیه السلام خطاب به جناب کمیل می‌داند که فرمودند من همه علوم را برای شما افتتاح کردم؛ يا كُمَيلُ ، ما مِن عِلمٍ إلّا وأنَا أفتَحُهُ (تحف العقول، ص۱۷۱). این اعتقاد فراتر از مسئله جامعیت اسلام، در مورد دوران غیبت هم هست یعنی مدعی در مورد محدودیتهای غیبت امام سکوت می‌کند و بلکه نادیده می‌گیرد. در اينجا بر سر جامعیت اسلامی و امکان تحقق علومی همچون طب اسلامی و فقهی نیست بلکه بر فرض جامعیت اسلام، پرسش این است که در دوران غیبت هم راه‌حل همه مسائل مورد احتیاج بشر در کتاب و سنت در دسترس است؟ آیا معنای افتتاح همه علوم توسط امام دسترسی پیروان ايشان به آن علوم است؟ لزوماً از این حدیث برداشت نمی‌شود که امام همه علومی که افتتاح کرده‌اند را در اختیار دیگران قرار  داده اند چون عموم مردم ظرفیت فهم همه مسائل را ندارند. در ترجمه آقای کشوری عبارت "برای‌شما" به متن افزوده شده است در حالی که پرسش این است که این‌ افتتاح عمومی است یا خصوصی؟ برای پاسخ به این پرسش متن حدیث مجمل است از بلکه از مخاطب کلام، کمیل که حامل اسرار بود، می‌توان حدیث را ناظر به اسرار دانست. پس افتتاح این علوم می‌تواند علاوه بر علوم عمومی به میراث های مخفی اهل بیت همچون کتاب علی و جفر و جامع عمومی اشاره داشته باشد که یا فقط خود اهل بیت یا محرمات حامل اسرار از آن خبر دارند.  بلکه بر اساس دیگر روایات، غیبت امام محدودیت‌هایی پیش می‌آورد که مانع مبسوط الید شدن شیعیان می‌شود. از جمله روایاتی که غیبت را دوران حيرت می‌نامد. این نوع نگرش به میزان محدودیتهای دوران غیبت می‌تواند جایگاه انتظار را کم و زیاد کند و معیت با امام را تعریف کند. این حدیث امام به کمیل تتمه‌ای دارد که آن را به قائم‌ربط می‌دهد  وَ مَا مِنَ سِرٍّ إِلَّا وَ الْقَائِمُ ع یخْتِمُه. امام از همان ابتدا نظر به دوران بعد از غیبت هم داشته و نباید اعلام افتتاح علوم را به معنی دسترسی به همه اسرار دانست، آنچنانکه عبارت "راه حل برای مسائل" این تصور را تداعی می‌کند. مگر آنکه بگوییم اسرار حاوی مسائل مورد احتیاج بشر نیستند! میراث اهل بیت افتتاح شده ولی هنوز  اختتامیه برگزار نشده است. @rezakarimi
المیزان - نور.pdf
616.2K
چکیده چکیده تفسیر سوره نور: -دو تعبیر انزلنا در ابتدای سوره نشان می دهد که علاوه بر آنکه باید آیات هر سوره را بفهمیم خود سوره را هم باید درک کنیم. - دروغ دو نوع است: دروغ شرعی و دروغ عرفی. ممکن است کسی عرفاً دروغ نگوید ولی شرعاً دروغ باشد! -علامه طباطبایی نور را به وجود تفسیر می کند. این تفسیر آشکارا رنگ فلسفی دارد. اگر نور را وجود بدانیم می توانیم بگوییم آیه نور توضیح عالم خلقت است. -تعبیر «نور علی نور» وحدت در کثرت را توضیح می دهد. -در حدیث آمده که خدا مثل ندارد ولی علامه می‌گوید مثل نوره می‌تواند به خدا برگردد. - علامه طباطبایی نظر آلوسی را، که با استناد به نهج البلاغه مصداق آیه استخلاف را صدر اسلام دانسته، با استفاده از بازخوانی همان منبع نقد کرده است. چکیده را دانلود کنید👆 http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a
noor.MP3
25.67M
جلسه پنجشنبه 13آبان ماه1400 -تمثیل هم برای عوام و هم برای علماست. -نور علی نور وحدت در کثرت را توضیح می دهد. -لاشرقیه و لاغربیه یعنی نه مسیحی و نه یهودی. - نار و نور در دعای نور -نور در مؤمن تجلی دارد و حقیقت بیوت رجال است و آداب دخول در بیوت برای ایجاد اهلیت است. -خطبه 222 نهج البلاغه به فهم آیه نور کمک می کند. لیک عضویت: http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a @estentagh