eitaa logo
استنطاق
129 دنبال‌کننده
77 عکس
38 ویدیو
65 فایل
نوشتارها و گفتارهای قرآنی و حدیثی رضاکریمی لینک گروه مطالعاتی المیزان: http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a ارتباط: @rezakarimi1001
مشاهده در ایتا
دانلود
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کسانی که این آیات و مباحث تفسیری ذيل آن را می‌دانند بهتر می‌توانند ظرافت‌های این‌ ویدئو را درک کنند! وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاّٰ تُقْسِطُوا فِي اَلْيَتٰامىٰ فَانْكِحُوا مٰا طٰابَ لَكُمْ مِنَ اَلنِّسٰاءِ مَثْنىٰ وَ ثُلاٰثَ وَ رُبٰاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاّٰ تَعْدِلُوا فَوٰاحِدَةً أَوْ مٰا مَلَكَتْ أَيْمٰانُكُمْ ذٰلِكَ أَدْنىٰ أَلاّٰ تَعُولُوا وَ آتُوا اَلنِّسٰاءَ صَدُقٰاتِهِنَّ نِحْلَة (نساء۳و٤) وَ لَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ اَلنِّسٰاءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلاٰ تَمِيلُوا كُلَّ اَلْمَيْلِ فَتَذَرُوهٰا كَالْمُعَلَّقَةِ... (نساء١٢٩) @estentagh
نامه٣١-٤.m4a
4.28M
سیری در نامه ۳۱ - بخش چهارم @rezakarimi @estentagh
هدایت شده از با نهج البلاغه
بسم الله «وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَكُنْ مِنْ أَهْلِهِ » ۳۱ نهج‌البلاغه 🔻درترجمه این جمله، مرحوم‌ سیدجعفر شهیدی نوشته است : به كار نيك امر كن و خود را در شمار نيكوكاران در آر. 🔻مرحوم دشتی نیز نوشته است که: به نيكى‌ها امر كن و خود نيكوكار باش. ☑️این واو بین دوجمله اضافی به نظر می‌رسد. ترجمه درست این است که امربه معروف کن تا از اهل معروف باشی. بر اساس این ترجمه پیشنهادی، جمله دوم عاقبت و ادامه جمله اول می شود ولی در ترجمه دو مترجم یادشده، جمله دوم مستقل است و اشکالش این است که دیگر نمی‌توان گفت نتیجه امربه معروف این است که آمر خود اهل معروف می‌شود بلکه دو جمله بی ارتباط به هم نشان داده شده و ظرافت پیوند آنها از بین می رود. ✍️رضاکریمی؛ پژوهشگر قرآن و حدیث در رشته دکتری تفسیر تطبیقی ،‌ شماره 72 https://eitaa.com/banahjolbalaghe
hashr.MP3
30.62M
تفسیر سوره حشر پنجشنبه ۳۰دی۱۴۰۰ - درباره سوره های مسبحات - تحلیل اخوت در قرآن - محاسبه اعمال - اسماءالله در سوره حشر لینک عضویت https://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a @estentagh
مادر.pdf
309.5K
مقاله جایگاه مادری در اسلام با تأکید بر مصحف فاطمه سلام الله علیها مادر به خاطر تحمل سختی های فراوان در هنگام حمل فرزند در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است. مادر قبل و بعد از تولد فرزند وظایفی دارد و این وظایف صرفا به وضع حمل و شیردهی محدود نمی شود جایگاه مادر نسبت به فرزندان تعریف می شود و گاه تصمیماتی خطیر و بزرگ و سختی های زیاد تمام می شود. ولی این وظایفش رنگی الهی و حتی وحیانی دارد. اوج چنین جایگاهی در مصحف فاطمه تعریف می شود که نقش پدرانه ندارد یعنی در مقام تعیین حلال و حرام نیست بلکه به نوعی پیگیری وحیانی وضعیت و سرنوشت آینده فرزندان در آن است. مادر از این جهت بر پدر اولویت دارد. وقتی در مورد مقام حضرت زهرا سلام الله علیها تحقیق می کنیم می فهمیم آن حضرت واسطه مؤمنین با پیامبر و امام می شوند و ما را به آن حضرات ملحق می کنند. وقتی به احادیث درباره مصحف فاطمه مراجعه می کنیم می فهمیم آن مصحف مثل قرآن راهنماي حلال و حرام نيست بلكه درباره وضعیت و سرنوشت ذريه حضرت است. ما مصحف فاطمه را نخوانده ایم اما می دانیم ایشان در کتاب خود نگران فرزندانش است و می تواند ما را به پیامبر و امام برساند. مصحف فاطمه مادرانه است و مادران همیشه نگران فرزندانشان هستند. این ماییم که باید به مقام آن حضرت توسل کنیم. آنچنانکه در زیارتنامه ایشان آمده است که تو را تصدیق می کنیم تا ما را به پدرت و به وصی اش ملحق کنی تا ما به خودمان بشارت بدهیم که با ولایت تو پاک شده ایم. @estentagh
نامه۳۱_۵.m4a
5.21M
سیری در نامه ۳۱ - بخش پنجم وَ تَفَقَّهْ فِي اَلدِّينِ وَ عَوِّدْ نَفْسَكَ اَلتَّصَبُّرَ عَلَى اَلْمَكْرُوهِ وَ نِعْمَ اَلْخُلُقُ اَلتَّصَبُرُ فِي اَلْحَقِّ وَ أَلْجِئْ نَفْسَكَ فِي أُمُورِكَ كُلِّهَا إِلَى إِلَهِكَ فَإِنَّكَ تُلْجِئُهَا إِلَى كَهْفٍ حَرِيزٍ وَ مَانِعٍ عَزِيزٍ وَ أَخْلِصْ فِي اَلْمَسْأَلَةِ لِرَبِّكَ فَإِنَّ بِيَدِهِ اَلْعَطَاءَ وَ اَلْحِرْمَانَ وَ أَكْثِرِ اَلاِسْتِخَارَةَ وَ تَفَهَّمْ وَصِيَّتِي وَ لاَ تَذْهَبَنَّ عَنْكَ صَفْحاً فَإِنَّ خَيْرَ اَلْقَوْلِ مَا نَفَعَ @rezakarimi @estentagh
almizan250896.wma
20.41M
هنگام غروب بر ابراهیم چه گذشت؟ بازنشر جلسه تفسیر آیات 74 الی 79 سوره انعام 25آبان1396 لینک عضویت https://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a @estentagh
نامه۳۱_۶.m4a
2.56M
سیری در نامه ۳۱ بخش ششم چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ @estentagh @rezakarimi
المیزان - فرقان.pdf
620.9K
از تفسیر سوره فرقان در المیزان و تسنیم فهمیدیم که: -فرقان از اسامی قران و هم به معنای جداکننده و هم به معنای جداشده است. - خواست و شهوت بهشتیان بر اساس اراده الهی است. - آیه ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْلا دُعاؤُكُمْ دو معنا دارد: پروردگار شما را نمی خواند چون او را تکذیب کردید. پروردگار اعتنایی به شما ندارد اگر او را نخوانید. گروه مطالعاتی المیزان http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a @estentagh
نامه۳۱-۷.m4a
4.39M
سیری در نامه ۳۱ بخش هفتم اهمیت و آثار سیر در زمین و تفکر در تاریخ چهارشنبه ۴اسفند ۱۴۰۰ @estentagh @rezakarimi