eitaa logo
استنطاق
129 دنبال‌کننده
77 عکس
38 ویدیو
65 فایل
نوشتارها و گفتارهای قرآنی و حدیثی رضاکریمی لینک گروه مطالعاتی المیزان: http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a ارتباط: @rezakarimi1001
مشاهده در ایتا
دانلود
مادر.pdf
309.5K
مقاله جایگاه مادری در اسلام با تأکید بر مصحف فاطمه سلام الله علیها مادر به خاطر تحمل سختی های فراوان در هنگام حمل فرزند در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است. مادر قبل و بعد از تولد فرزند وظایفی دارد و این وظایف صرفا به وضع حمل و شیردهی محدود نمی شود جایگاه مادر نسبت به فرزندان تعریف می شود و گاه تصمیماتی خطیر و بزرگ و سختی های زیاد تمام می شود. ولی این وظایفش رنگی الهی و حتی وحیانی دارد. اوج چنین جایگاهی در مصحف فاطمه تعریف می شود که نقش پدرانه ندارد یعنی در مقام تعیین حلال و حرام نیست بلکه به نوعی پیگیری وحیانی وضعیت و سرنوشت آینده فرزندان در آن است. مادر از این جهت بر پدر اولویت دارد. وقتی در مورد مقام حضرت زهرا سلام الله علیها تحقیق می کنیم می فهمیم آن حضرت واسطه مؤمنین با پیامبر و امام می شوند و ما را به آن حضرات ملحق می کنند. وقتی به احادیث درباره مصحف فاطمه مراجعه می کنیم می فهمیم آن مصحف مثل قرآن راهنماي حلال و حرام نيست بلكه درباره وضعیت و سرنوشت ذريه حضرت است. ما مصحف فاطمه را نخوانده ایم اما می دانیم ایشان در کتاب خود نگران فرزندانش است و می تواند ما را به پیامبر و امام برساند. مصحف فاطمه مادرانه است و مادران همیشه نگران فرزندانشان هستند. این ماییم که باید به مقام آن حضرت توسل کنیم. آنچنانکه در زیارتنامه ایشان آمده است که تو را تصدیق می کنیم تا ما را به پدرت و به وصی اش ملحق کنی تا ما به خودمان بشارت بدهیم که با ولایت تو پاک شده ایم. @estentagh
نامه۳۱_۵.m4a
5.21M
سیری در نامه ۳۱ - بخش پنجم وَ تَفَقَّهْ فِي اَلدِّينِ وَ عَوِّدْ نَفْسَكَ اَلتَّصَبُّرَ عَلَى اَلْمَكْرُوهِ وَ نِعْمَ اَلْخُلُقُ اَلتَّصَبُرُ فِي اَلْحَقِّ وَ أَلْجِئْ نَفْسَكَ فِي أُمُورِكَ كُلِّهَا إِلَى إِلَهِكَ فَإِنَّكَ تُلْجِئُهَا إِلَى كَهْفٍ حَرِيزٍ وَ مَانِعٍ عَزِيزٍ وَ أَخْلِصْ فِي اَلْمَسْأَلَةِ لِرَبِّكَ فَإِنَّ بِيَدِهِ اَلْعَطَاءَ وَ اَلْحِرْمَانَ وَ أَكْثِرِ اَلاِسْتِخَارَةَ وَ تَفَهَّمْ وَصِيَّتِي وَ لاَ تَذْهَبَنَّ عَنْكَ صَفْحاً فَإِنَّ خَيْرَ اَلْقَوْلِ مَا نَفَعَ @rezakarimi @estentagh
almizan250896.wma
20.41M
هنگام غروب بر ابراهیم چه گذشت؟ بازنشر جلسه تفسیر آیات 74 الی 79 سوره انعام 25آبان1396 لینک عضویت https://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a @estentagh
نامه۳۱_۶.m4a
2.56M
سیری در نامه ۳۱ بخش ششم چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ @estentagh @rezakarimi
المیزان - فرقان.pdf
620.9K
از تفسیر سوره فرقان در المیزان و تسنیم فهمیدیم که: -فرقان از اسامی قران و هم به معنای جداکننده و هم به معنای جداشده است. - خواست و شهوت بهشتیان بر اساس اراده الهی است. - آیه ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْلا دُعاؤُكُمْ دو معنا دارد: پروردگار شما را نمی خواند چون او را تکذیب کردید. پروردگار اعتنایی به شما ندارد اگر او را نخوانید. گروه مطالعاتی المیزان http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a @estentagh
نامه۳۱-۷.m4a
4.39M
سیری در نامه ۳۱ بخش هفتم اهمیت و آثار سیر در زمین و تفکر در تاریخ چهارشنبه ۴اسفند ۱۴۰۰ @estentagh @rezakarimi
هدایت شده از استنطاق
ماه ماه دعاهای عاشقانه است. و دیگر دعاها مانند (که‌در شب نیمه شعبان هم توصیه شده است) بر اين مضمون هستند که امل از عمل مهمتر است. البته عمل مهم است ولی بدون امل، انسان مدارانه و متکبرانه است. امل امید ما به خداست و عمل امید ما به خود است. کسي كه به عمل خود مي نگرد متکبر يا مستکبر (کسي که تمايلش به رويگرداني از دعاست:مؤمن/60) است اما کسي که به امل و اميد و آرزويي که به کسي که تسليمش شده دارد، مي نگرد اهل نياز است. کسي که تسليم نيست به عمل خود تکيه دارد پس بايد خواهان اجراي عدالت باشد اما کسي که به جاي اعتماد به خود به فضل او چشم دوخته مي گويد: من را بر عفوت سوار کن نه بر عدلت(خطبه۲۲۷ نهج البلاغه). اين دو کلمه ومشابه آنها (مثل مغفرت وفضل درمقابل عمل يا گناه) بسيار تکرار شده اند. با امید و دعاست که انسان به مقام فنا می رسد. عبارات زيبايي که در مناجات شعبانيه آمده است همگي از «کمال انقطاع به سوي خدا» مي گويند: «اگر من اهل اين نيستم که رحمتم کني تو اهل اين هستي که به من جود کني... جودت از اميدم و عفوت از عملم،افضل است...اگر مرا به جرمم بگيري تو را به عفوت مي گيرم. اگر در وقت طاعتت عملم کوچک است در وقت اميدت املم بزرگ است...»! امید در مناجات شعبانیه آنقدر قوت دارد که عبد خدا را عاشقانه تهدید می کند: خدا یا اگر من را در جهنم بیندازی به اهل آن اعلام می کنم که دوستت دارم. دعا سلاح مؤمن است و بلکه تنها سلاح او! اگر لطف یار نبود سعي وزياد عمل کردن،خون دل خوردني بيشتر نبود. دولت آن است که بي خون دل آيد به کنار ورنه با سعي و عمل باغ جنان اين همه نيست
نامه۳۱-۸.m4a
3.95M
اَحکام و اِحکام ضرورت دیگرشناسی و غرب‌شناسی چیست؟ سیری در نامه ۳۱ بخش هشتم چهارشنبه ١٨اسفند ۱۴۰۰ @estentagh @rezakarimi
هدایت شده از استنطاق
com.talieenoor.javadi-1.apk
27.74M
دانلود نرم افزار اندروید «حکیم» (مجموعه آثار آیت الله جوادی آملی) تفسیر تسنیم و... با قابلیت جستجو، کپی برداری و... @estentagh
علامه.apk
42.72M
دانلود نرم افزار اندروید مجموعه آثار علامه طباطبایی المیزان عربی و فارسی و... با قابلیت جستجو، کپی برداری و... @estentagh
در قرآن حالت دوگانه‌ای دارد. در این يادداشت به جای تحلیل پزشکی نجاست سگ یا آرای فقهای مسلمان، اولویت بر کشف نظر قرآن است. سه آیه درباره سگ هست که دوبار آن به جنبه مثبت آن اشاره شده و یک بار به عنوان مثال مذموم از آن استفاده شده است.در یک آیه، سگ تمثیل انسان‌های هواپرست است که چه به او کاری داشته یا نداشته باشی از تشنگی له‌له می‌کند. ظاهرا لهث (حرارت عطش که موجب می‌شود سگ در هر حال زبانش را بیرون نگه دارد) معادل هوا در انسان است که می‌تواند نشان حرص مدام باشد. از لحن آیه بر می‌آید که لهث ذاتی سگ است و در هر حالت در خلقت او وجود دارد. در روايت آمده سگ از بزاق شیطان خلق شده ولی در مقابل درندگان مدافع آدم و حوا شد. در اینجا حالت دوگانه سگ دوباره خود را نشان می‌دهد. این روایت نمادین ،بعد از عرضه به قرآن می‌تواند به این معنی باشد که اساس بر عطش مداوم و حرص و عجله است و در عين حال همین عطش می‌تواند آن را خادم باوفای انسان قرار دهد. اساس خلقت سگ شیطانی است ولی شیطان هم می‌تواند در خدمت انسان باشد چنانچه که رسول الله شیطان را تسلیم کرد یا سلیمان نبی بعضی شیاطین را مسخر کرد. شاید تعبير اهل معرفت که شیطان را (سگ تعلیم‌دیده) توصیف کرده‌اند اینجا معنادارتر شود.در آیه دیگر می‌خوانیم که شکار نگه‌داری شده توسط سگ‌های تعلیم دیده حلال است و می‌توان از آن خورد. در این میان در قرآن تأکید ویژه ای دارد که به اعتقاد در منابع مسیحی نادیده گرفته شده است. نکته مهم این است که سگ وارد غار نشد و در درگاه غار ، نه در خود غار، روی زمین پهن شده و به خواب رفته بود. حالت دوگانه سگ اینجا خودش را نشان می‌دهد. امام صادق (ع) می فرمایند : در خانه ای که در آن سگ نگهداری می شود، نماز گزارده نمی شود، زیرا فرشتگان داخل خانه ای که در آن سگ نگهداری شود نمی گردند، مگر اینکه او را در قسمت جداگانه ای نگهداری کنند.در قصه‌ کهف در پنج مورد اصحاب کهف به کلمه دیگری عطف شده اند که یک بار رقیم و چهار بار سگ بوده است. با این وصف شاید این قول که همان سگ بوده تقویت شود. پس معنای آیه أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا بیان ارتقاء از حیوانیت به انسانیت است. و بعضی اهل دل می گویند اگر از سر مبارک امام حسین ع این آیه به گوش رسید می خواست بگوید شما مگر از آن سگ کمتر بودید که به جای اصلاح و بازگشت، چنین جنایتی کردید؟ تکرار نام کلب در آيات این قصه چشم‌گیر است و در شمارش اصحاب کهف در هر احتمال نام کلب نیز در شمارش جداگانه تکرار شده است.در قصه سعدی به خوبی نکته حضور سگ در این قصه را بیان شده است:سگ اصحاب کهف روزی چند پی نیکان گرفت و مردم شدخلاصه تفسیر سه آیه قرآن درباره سگ و روايات مربوط به آن این است که سگ نجس است و این ‌نجاست در خلقت اوست اما با حفظ حدود، سگ می‌تواند همراه انسان باشد و بلکه خلقت و عطش وجودی‌اش می‌تواند او را در مرتبه انسان قرار بدهد. متن کامل: http://estentagh.blog.ir/post/128 @estentagh