⭕️ #یک_حدیث از امام علی (ع):
🔹 رفتار نيكو، نشان زيبايى قدرت و پناهگاه زمامدارى است.
📚 غررالحکم، حدیث ۴۸۴۶
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این👆ماهیت مخالفان جمهوری اسلامی است
🔷 طاقت توزیع یک کاسه آش نذری را ندارند
🔷 وای بر مردم اگر این جماعت برجایی مسلط شوند
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
#مسئله_شرعی
استفتائات امام خامنهای مدظله العالی
🌷 سوال 👇👇
نظر جناب عالى در بارۀ وضو گرفتن، قبل از داخل شدن وقت نماز چيست؟
در پاسخ به يكى از استفتاءات فرمودهايد كه با وضوئى كه نزديك اول وقت نماز گرفته مىشود، مىتوان نماز خواند. منظور شما از نزديك اول وقت نماز، چه مقدار است؟
🌷 پاسخ 👇👇
ملاك صدق عرفى نزديكى وقت نماز است، و اگر در آن وقت براى نماز وضو گرفته شود، اشكال ندارد.
📕منبع: kkhamenei.ir
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
.
#حكايت
سویده پسر غفله میگوید: بعد از ظهر یك روز محضر حضرت علی علیه السلام رسیدم، دیدم حضرت کنار سفره نشسته و کاسه شیر ماندهای ....، در سفره گذاشته و نان خشکی در دست دارد که سبوسهای جو در آن نمایان است.
ایشان گاهی آن را با دست و گاهی به کمک زانو میشکستند و داخل کاسه شیر میزدند، پس به من فرمودند: بیا و تو هم از این غذا میل کن.
گفتم: من روزه هستم.
فرمودند: از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که فرمودند: هر کس به خاطر روزه از غذای مورد علاقهاش خودداری کند و نخورد بر خداوند است او را از خوردنیهای بهشتی بخوراند و از آشامیدنیهای آن بنوشاند.
سویده میگوید: به فضه خدمتگزار حضرت گفتم: وای بر تو! چرا درباره این پیرمرد از خدا نمیترسی و حال او را مراعات نمیکنی و نان از آرد الک نکرده به او میدهی؟
گفت: تقصیر ما نیست، خود آن حضرت دستور داده است که نانش از آرد الک نکرده باشد.
حضرت فرمودند: پدر و مادرم فدای پیشوای بزرگ اسلام باد که نانش از آرد الک نکرده بود و تا هنگام مرگ، هیچگاه سه روز پی در پی از نان گندم سیر نشد!
📚 داستانهای بحار، ج 5، ص 48 - 49.
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
.
#پیشنهادحفظ_یک_آیه_دردوروز
✍ همراه با نکتهها و پیامهای آیه
#اختصاصی👈 @etedalhamrah
سهم امروز، نكتههای 👇👇
#آیه۳۵و۳۶سوره_اعراف
🌷 يبَنِى ءَادَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ ءَايَتِى فَمَنِ اتَّقَى وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
🌷 و الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا و اسْتَكْبَرُواْ عَنْهَآ أُوْلَئِكَ أصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ
🌷 ترجمه 👇
اى فرزندان آدم! هرگاه پیامبرانى از خودتان به سوى شما بیایند كه آیات مرا بر شما بازگو كنند (از آنها پیروى كنید)، پس كسانى كه تقوا و صلاح پیشه كنند، هیچ ترسى بر آنان نیست و آنان اندوهگین نمىشوند.
و كسانى كه آیات مارا تكذیب كنند و از روى استكبار از آن سرپیچى نمایند، آنان همدم آتشند و همیشه در آن خواهند بود.
🌷 نكتهها 👇
«خوف» و ترس، مربوط به امور آینده و در مقابل امنیّت و آسایش است، امّا «حزن» و اندوه، مربوط به گذشته و آنچه از دست رفته مىباشد و در مقابل سرور و شادمانى است. [91]
🌷 پینوشتها 👇
91) التحقیقفىكلماتالقرآن
تفسير نور 👆
💗 پیامهای آیه را فردا بخوانید💓
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
#یک_حدیث از امام عصر،
حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف):
فَاِنّا يُحيطُ عِلمُنا بِأَنبائِكُم و لايَعزُبُ عَنّا شَيءٌ مِن اَخباركُم
ما از اوضاع شما کاملاً باخبريم و هيچ چيز از احوال شما بر ما پوشيده نيست
📚 بحار، ج ٥٣، ص ١٧٥
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
.
#مسئله_شرعی
استفتائات امام خامنهای مدظله العالی
🌷 سوال 👇👇
آيا شخصى كه وضو مىگيرد، مستحب است هنگام مسح قسمت پائين انگشتان پا يعنى جائى را كه موقع راه رفتن با زمين تماس پيدا مىكند، مسح نمايد؟
🌷 پاسخ 👇👇
محل مسح پا عبارت است از روى پا از سر يكى از انگشتان تا مفصل ساق، و استحباب مسح پائين انگشتان پا ثابت نشده است.
📕منبع: kkhamenei.ir
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
.
#حكايت
حر بن یزید ریاحی، مردی شجاع و نیرومند بود.
نخستین بار که عبیدالله بن زیاد - حاکم کوفه - میخواست هزار سوار برای مقابله با حسین بن علی علیه السلام بفرستد، او را به فرماندهی این گروه انتخاب کرد.
اکنون حر آماده شده است تا با حسین علیه السلام بجنگد، صحنهای تماشایی است، گوشها منتظر این خبرند که بشنوند حر با آن شجاعت و نیرومندی با حسین علیه السلام چه میکند!
حر نخست جلوی راه امام علیه السلام را گرفت و او را رنجانید، به گونهای که امام نفرینش کرد و وقتی با سربازان تحت امرش سر راه حضرت ابی عبدالله را گرفت، حضرت به او فرمودند: مادرت به عزایت بنشیند!
حر تا روز عاشورا در لشکر عمر سعد ماند، راوی میگوید: در آن هنگام، حر بن یزید ریاحی را در لشکر عمر سعد دیدم، در حالی که مثل بید میلرزید!
من تعجب کردم، جلو رفتم و گفتم: حر! من تو را مرد بسیار شجاعی میدانستم به طوری که اگراز من میپرسیدند شجاع ترین مردم کوفه کیست؟ نمی توانستم از تو بگذرم. اکنون چرا این گونه لرزه بر اندامت افتاده است؟
حر جواب داد: اشتباه کردهای، من از جنگ نمیترسم.
از او پرسید: از چه ترسیدهای؟
حر گفت: من خودم را بر سر دو راهی بهشت و جهنم میبینم، نمیدانم چه کنم و کدام راه را انتخاب کنم...
عاقبت تصمیمش را گرفت، آرام آرام اسب خود را کنار زد، به طوری که کسی نفهمید چه مقصود و هدفی دارد، تا به نقطهای رسید که دیگر نمیتوانستند جلویش را بگیرند، ناگهان تازیانهای به اسبش زد و خود را به نزدیک خیمه حسین علیه السلام رسانید.
سپرش را وارونه کرد، کنایه از این که برای جنگ نیامدهام، بلکه امان میخواهم
وقتی نزدیک امام حسین علیه السلام رسید، سلام کرد و گفت: آیا توبه از من پذیرفته است؟
اباعبدالله (ع) فرمودند: البته قبول است.
آن گاه حر عرض کرد: حسین جان! به من اجازه ده تا به میدان روم و جان خویش را فدای راهت کنم.
امام فرمودند: اکنون تو مهمان ما هستی، از اسب پیاده شو و چند لحظه نزد ما بمان.
حر گفت: آقا! اگر اجازه بفرمایید به میدان بروم، بهتر است.
گویا حر خجالت میکشید و شرم داشت، شاید با خودش زمزمه میکرد که:ای خدا! من همان گناهکاری هستم که در این صحرا برای نخستین بار دل اولیای تو و بچههای پیامبرت(ص) را لرزاندم.
بسیار مضطرب به نظر میرسید، برای رفتن به میدان جنگ خیلی عجله داشت؛ زیرا با خود میاندیشید: نکند اکنون که اینجا نشستهام یکی از بچههای حسین علیه السلام بیاید و چشمش به من بیفتد و من بیش از این شرمنده و خجل شوم!
امام علیه السلام به او اجازه دادند و او چون عقابی تیزپرواز خود را به میدان رسانید و طولی نکشید که از اسب بر زمین افتاد، امام علیه السلام را صدا زد و حضرت بی درنگ خودش را به بالین او رسانید.
حر با کمال خجالت، نظری به حضرت انداخت و گفت:ای پسر رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم! آیا از من راضی هستی؟
حضرت فرمودند: بله؛ای حر! من از تو راضی هستم و خدا هم از تو راضی است. تو آزادهای همان طور که مادرت تو را چنین نام نهاد، سپس او با کمال دلخوشی جان به جان آفرین تسلیم کرد.
📚 گفتارهای معنوی، ص 127.
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
#یک_حدیث از امیرالمؤمنین علیه السلام:
✅هر كس كينه را از خود دور كند، قلب و عقلش آسوده مى گردد.
📚 غررالحکم، حدیث ۸۵۸۴
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
.
#مسئله_شرعی
استفتائات امام خامنهای مدظله العالی
🌷 سوال 👇👇
آيا وضو گرفتن به نيت نماز واجب قبل از داخل شدن به وقت آن جايز است؟
🌷 پاسخ 👇👇
وضو گرفتن براى خواندن نماز واجب، اگر نزديك داخل شدن به وقت آن باشد. اشكال ندارد.
📕منبع: kkhamenei.ir
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
.
#حكایت
ملاقات امام حسین(ع) با طرماح بن عدى و يارانش
در ج 7، تاريخ طبرى، ص 304 آمده است:
چهار تن به نام عمروبن خالد، سعد، مجمع و نافع بن هلال به همراهى طرماح بن عدى از كوفه حركت كرده بودند كه در منزل ((عذيب الهجانات)) با حسين بن على عليهما السلام مواجه گرديدند و در ضمن گفتگو با آن حضرت عرضه داشتند: يابن رسول اللّه ! ((طرماح )) در طول راه اين اشعار را زياد تكرار مىكرد و به جاى ((هدى )) براى شتران چنین مىخواند:
يا ناقَتِى لا تذْعَرى مِنْ زجْرِى
وَشمِّرى قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ
یعنی:
شترمن !از زجر و فشارم ناراحت نباش و پيش از صبح وهرچه زودترمراحركت بده.
بِخَيْرِ ركبانِ وَخَيْرِ سَفرٍ
حَتّى تُحَلّى بِكَرِيمِ الخَبَرِ
یعنی:
بهترين سوارت را بهترين مسافرت را، تا به مردى برسانى كه آقايى و كرامت در سرشت و نژاد اوست .
الماجِدِ الْحُرِّ رَحَيبِ الصَّدْر
اَتَى بِهِ اللّه لِخَيْرِ اَمْرِ
یعنی:
آقاست و آزاد مرد است و داراى سعه صدر كه خداوند او را براى انجام بهترين امور به اينجا رسانده است .
خدايش تا آخر دنيا نگهدارش باد.
چون اشعار طرماح كه حاكى از اشتياق فراوان او به درك حضور امام عليه السلام بود در حضور آن حضرت خوانده شد، امام عليه السلام در پاسخ آنان چنين فرمود:
به خدا سوگند! اميدوارم اراده و خواست خدا درباره ما خير باشد خواه كشته شويم يا پيروز گرديم )).
آنگاه امام عليه السلام از اين مسافران عقيده و طرز تفكر مردم كوفه را سؤ ال نمود.
عرضه داشتند يابن رسول اللّه ! امّا بزرگان و سران قبايل كوفه به عالىترين و سنگينترين رشوه از سوى ابن زياد نائل گرديدهاند و اما افراد ديگر، قلبشان با شما و شمشيرشان بر عليه شماست .
سپس جريان كشته شدن قيس بن مسهر صيداوى (پيك امام«ع») را به آن حضرت اطلاع دادند.
امام با شنيدن اين خبر تأسفبار، اين آيه را خواند :
((فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهْ ...؛)) گروهى از مؤ منان به پيمان خود (شهادت در راه خدا) وفا نمودند و گروه ديگر در انتظار، به سر مىبرند و عهد و پيمان خويش را تغيير نداده اند)).
آنگاه امام عليه السلام چنين دعا نمود:
خدايا! بهشت را براى ما و آنان قرار بده و ما و آنان را در پايگاه رحمتت به مرغوبترين ثوابهاى ذخيره شده ات نايل بگردان )).
سپس ((طرماح)) سخن آغاز نمود و چنين گفت :
يابن رسول اللّه ! من به هنگام خروج از كوفه در كنار اين شهر، گروه زيادى را ديدم كه اجتماع كرده بودند چون انگيزه اين اجتماع را سؤ ال كردم گفتند: اين مردم براى مقابله با حسين بن على و جنگ با او آماده مىشوند، يابن رسول اللّه ! تو را به خدا سوگند كه از اين سفر برگرد؛ زيرا من مطمئن نيستم حتى يك نفر از مردم كوفه به كمك و يارى شما بیایند و اگر تنها اين گروه را كه من ديدم در جنگ با تو شركت كنند، در شكست تو كافى است در صورتى كه هر روز و هرساعت كه مىگذرد بر نيروى انسانى و تسليحات جنگى آنان افزوده مىشود.
آنگاه، طرماح ، چنين پيشنهاد كرد:
يابن رسول اللّه ! من فكر مىكنم كه شما و من نيز در ركاب شما به سوى ((احبا)) كه منطقه سكونت قبيله ما ((طى)) و دامنه كوههاى سربه فلك كشيده است حركت كنيم ؛ زيرا اين منطقه آنچنان از امنيت برخوردار و از تعرض دشمن به دور است كه در طول تاريخ ، قبيله ما در مقابل سلاطين ((عسان)) و همه سفيد و سياه مقاومت نموده و به جهت وضع جغرافيايى ويژهاى كه دارد هيچ دشمنى به اين نقطه دست نيافته است؛ گذشته از موقعيت جغرافيايى، اگر شما ده روز در اين نقطه توقف كنيد، تمام افراد قبيله ((طى))، سواره و با پاى پياده به يارى شما خواهند شتافت و من خودم تعهد مىكنم كه بيست هزار نفر شمشير به دست و شجاع از قبيلهام را به يارى تو برانگيزم كه پيشاپيش شما با دشمن بجنگند تا هدف و برنامه شما روشن گردد.
امام(ع) در پاسخ به پيشنهاد طرماح فرمود:
خدا به تو و به افراد قبيلهات جزاى خير بدهد.
سپس چنين فرمود:
ميان ما و مردم كوفه عهد و پيمانى بسته شده است و در اثر اين پيمان امكان برگشت براى ما نيست تا ببينم عاقبت كار به كجا بينجامد.
چون طرماح تصميم قاطع امام را ديد، اجازه خواست تا از حضور آن حضرت مرخص شود و آذوقهاى را كه براى فرزندانش تهيه كرده است به منزل برساند و هرچه سريعتر براى يارى امام به او، لاحق گردد.
امام نيز به او اجازه داد.
طرماح با عجله به خانوادهاش سر زد و در مراجعت، قبل از رسيدن به كربلا از شهادت امام عليه السلام و يارانش مطلع گرديد.
📚 منبع:
كتاب «سخنان حسين بن على (ع ) از مدينه تا كربلا»
تألیف محمّد صادق نجمى
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
.
#پیشنهادحفظ_یک_آیه_دردوروز
✍️ همراه با نکتهها و پیامهای آیه
#اختصاصی👈 @etedalhamrah
سهم امروز، نكتههای 👇👇
#آیه۳۷سوره_اعراف
🌷 فمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِباً أو كَذَّبَ بََايتِهِ أُوْلَئِكَ يَنَالُهُمْ نَصِيبُهُم مِّنَ الْكِتَابِ حَتَّى إِذَا جَآءَتْهُمْ رُسُلُنَا يَتَوَفَّوْنَهُمْ قَالُواْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ قَالُوا ضَلُّواْ عَنَّا وَ شَهِدُواْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُواْ كَافِرِينَ
🌷 ترجمه 👇
پس كیست ستمكارتر از كسى كه بر خداوند دروغ بندد، یا آیات او را تكذیب كند؟ آنان بهرهى خود را از (دنیا به مقدارى كه در) كتاب (الهى كه براى آنان نوشته شده) خواهند برد، تا آنكه چون فرستادگان ما براى گرفتن جانشان به سراغ آنان آیند، گویند: كجاست آنچه (و آنكه) به جاى خداوند مىخواندید؟ گویند: همه از دید ما ناپدید ونابود شدند. و آنان علیه خود شهادت مىدهند كه كافر بودهاند.
🌷 نكتهها 👇
مراد از افترا بر خداوند در آیات قرآن، معمولاً شرك به خداوند است. [92] البتّه حلال كردن و حرام دانستن چیزى بدون دلیل هم بدعت و افترا بر خداست، چنانكه تكذیب پیامبران نیز نوعى نسبت دروغ به خدا دادن است.
در قرآن، 15 مرتبه افرادى به عنوان ظالمترین مردم معرّفى شدهاند، یعنى كسانى كه هم به خود و شخصیّت خود ظلم كردهاند و هم به اجتماع، و ریشهى همه آنها شرك، كفر و عناد بوده است. [93]
عبارت «نصیبهم من الكتاب»، شامل رزق و روزى، حیات و مرگ، سعادت و شقاوت در دنیا و جزاى اعمال و عقوبات در روز قیامت مىشود كه در لوح محفوظ الهى ثبت شده است. [94]
🌷 پینوشتها 👇
92) تفسیر المیزان
93) تفسیر نمونه، ج 5، ص184
94) تفسیر اثنى عشرى
تفسير نور 👆
💗 پیامهای آیه را فردا بخوانید💓
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
#یک_حدیث از سیدالشهدا(ع)
«إِنّ الْكَريِمَ إِذَا تَكَلّمَ بِكَلاَمٍ، يَنْبَغِى اَنْ يُصَدّقَهُ بِالْفِعْلِ».
🌷 ترجمه 👇
«بزرگوار كسى است، كه گفتارش با عملش يكى باشد».
📚 مستدرك الوسائل، ج ۷ ص ۱۹۳ ح۶
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ #نوجوانان_ایران به تلاش دشمنان برای #نقاشی_روی_موج
🏴 امروز نوبت #نوجوانان بود تا به مدعیان تضعیف اعتقادات مردم بگویند: تهاجم ناجوانمردانه آنان علیه چیزی بیش از #نقاشی_روی_موج_نبوده
🏴 امروز (هفتم محرم ۱۴۴۱) نوجوانان ایرانی {{با #بی_اعتنایی به #تهاجم_ناجوانمردانهی دشمنان ملت}}، بیاد حضرت #قاسم_بن_الحسن علیهماالسلام آمدند تا به دنیا اعلان کنند: #محکم_ترازهمیشه پای باورهای دینی و #ارادتشات_اهلبیت_رسول_خداص ایستادهاند.
🏴 🏴 راستی!!
چرا
دشمنان ملت نمیفهمند که تلاشهای#چهل_ساله آنان #نقاشی_روی_موج بوده.
چرا
از #بی_اعتنایی_ملت شرم نمیکنند؟!؟!؟!
🏴🏴 آنچه در بالا مشاهده میکنید، سوگواری پرشور #نوجوانان_حسینی در ویژه برنامه «اَحلی مِنَ العَسَل» در #حرم_مطهرامام_خمینی (ره) است.
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
👆👆👆 حضور نوجوان تهرانی در مراسم #احلی_من_العسل، در حرم امام خمینی(ره)
و
🔷🔷🔷 یادآوری سه نکته 👇👇👇
💓💓 اول:
اگر در فصل تابستان و تعطیلی مدارس قرار نداشتیم، دشمنان بهانه جو ادعا میکردند که ««دانش آموزان را به زور بردهاند!!!!»»
💓💓 دوم:
امروز، این مراسم، در سراسر کشور برگزار شد
و در تهران نیز در چندین محل، #ازجمله #حرم_امام رضوان الله تعالی علیه، #حرم_حضرت_عبدالعظیم علیه السلام و.... با حضور چشمگیر نوجوانان برگزار شد.
💓 💓 سوم
حقیقتا شایسته است که هر ایرانی به #هشیاری_هموطنان در مقابل تهاجم دشمنان و تبدیل کردن این تهاجم به #نقاشی_روی_موج افتخار کند.
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
#مسئله_شرعی
#سرفه كردن و #آروغ زدن و #آه كشيدن در نماز
مسأله 1134 رساله امام خمینی(ره):
سرفه كردن و آروغ زدن و آه كشيدن (1) در نماز اشكال ندارد (2) ، ولى گفتن آخ و آه و مانند اينها كه دو حرف است اگر عمدى باشد (3) نماز را باطل مىكند (4) .
(1) تبريزى: يا اشاره كردن. .
📕 رساله 14 مرجع، مسأله 1134
بدون اختلافی در بین فقها
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
.
#حكایت
تلاش حضرت سیدالشهدا(ع) برای #نجات_یك_غریق
در مسیر حركت حضرت اباعبدالله(ع) بطرف كوفه، در منزل به نام «بنى مقاتل» به امام(ع) اطلاع دادند كه ((عبيداللّه بن حرّ جعفى)) نيز در اين منزل توقف كرده است...
امام عليه السلام نخست حجاج بن مسروق را به نزد وى فرستاد.
حجاج نزد عبیدالله رفت و به او گفت: اى فرزند حر! هديه گرانبها و ارمغان پرارجى براى تو آوردهام اگر بپذيرى، اينك حسين بن على عليهما السلام به اينجا آمده است و تو را به يارى مىطلبد، به او بپيوندى تا به ثواب و سعادت بزرگى نائل گردى كه اگر در ركاب او بجنگى به ثواب بى حدى رسيدهاى و اگر كشته شوى به شهادت نائل شدهاى .
عبيداللّه بن حر گفت:
به خدا سوگند! من از شهر كوفه بيرون نيامدم مگر اينكه اكثر مردم اين شهر، خود را برای جنگ با او و سركوبى شيعيانش آماده مىكردند و براى من مسلم است كه او در اين جنگ كشته خواهد شد و من توانايى يارى و كمك او را ندارم و اصلاً دوست ندارم كه او مرا ببيند و من او را.
حجاج به نزد امام عليه السلام بازگشت و پاسخ ((ابن حر)) را به عرض آن حضرت رسانيد...
خود امام با چند تن از اصحابشان به نزد عبيداللّه آمد و او از امام استقبال نمود و خوشآمد گفت.
جريان اين ملاقات از زبان خود عبیدالله
خود عبيداللّه جريان اين ملاقات را چنين توصيف مىكند كه:
چون چشمم به آن حضرت افتاد، ديدم من در دوران عمرم زيباتر و چشم پر كنتر از او نديدهام ولى در عين حال به هيچكس مانند او دلم نسوخته است و هيچگاه نمىتوانم آن منظره را فراموش كنم كه وقتى آن حضرت حركت مىكرد چند كودك نيز دور او را گرفته بودند.
((ابن حر)) مىگويد:
چون به قيافه امام تماشا كردم، ديدم رنگ محاسنش شديدا مشكى است.
پرسيدم كه رنگ طبيعى است يا از خضاب استفاده كردهايد؟
امام پاسخ داد: اى ابن حر! پيرى من زودرس بود. و از اين گفتار امام فهميدم كه رنگ خضاب است .
به هرحال،
پس از تعارفات و سخنان معمولى كه در ميان عبيداللّه و آن حضرت رد و بدل شد، امام خطاب به وى چنين فرمود:
پسر حر! مردم شهر شما (كوفه) به من نامه نوشتهاند كه همه آنان بر نصرت و يارى من اتحاد نموده و پيمان بستهاند و از من درخواست كردهاند كه به شهرشان بيايم ولى حقيقت امر برخلاف آن است كه آنان به من نگاشتهاند و تو در دوران عمرت گناهان زيادى را مرتكب شده و خطاهاى فراوانى از تو سرزده است آيا مىخواهى توبه كنى و از آن خطاها و گناهها پاك گردى ؟.
عبيداللّه گفت:
مثلاً چگونه توبه كنم ؟
امام فرمود:
فرزند دختر پيامبرت(ص) را يارى كرده و در ركاب وى با دشمنان او بجنگى.
عبيداللّه گفت:
به خدا سوگند! من مىدانم كه هركس از فرمان تو پيروى كند، به سعادت و خوشبختى ابدى نائل شده است ولى من احتمال نمىدهم كه يارى من به حال تو سودى داشته باشد؛ زيرا در كوفه كسى را نديدم كه مصمم به يارى و پشتيبانى شما باشد و به خدا سوگندت مىدهم كه از اين امر معافم بدارى؛ زيرا من از مرگ سخت گريزانم ولى اسب معروف خود ((ملحقه)) را به حضورت تقديم مىكنم. اسبى كه تا حال به وسيله آن دشمنى را تعقيب نكردهام جز اينكه به او رسيدهام و هيچ دشمنى با داشتن اين اسب مرا تعقيب ننموده است مگر اينكه از چنگال او نجات يافتهام .
امام عليه السلام در پاسخ وى فرمود:
حال كه در راه ما از نثار جان امتناع مىورزى ما نيز نه به تو نياز داريم و نه به اسب تو زيرا من از افراد گمراه براى خود نيرو نمى گيرم.
امام اين جمله را نيز اضافه نمود:
همان گونه كه تو بر من نصيحت نمودى من نيز نصيحتى به تو مىكنم و آن این كه تا مىتوانى خود را به جاى دوردستى برسان تا صداى استغاثه ما را نشنوى و جنگ ما را نبينى ؛ زيرا به خدا سوگند! اگر صداى استغاثه ما به گوش كسى برسد و به يارى ما نشتابد خدا او را در آتش جهنم قرار خواهد داد.
اما عبيداللّه از اين سخنان پندآميز امام پند نگرفت و به سپاه وى نپيوست ولى تا آخر عمر از اين جريان اظهار ندامت و پشيمانى مىنمود و براى از دست دادن چنين سعادتى ابراز تأسف و تأثر مىكرد.
نمونهاى از تأثر او را از اشعار او كه خويشتن را مورد خطاب وسرزنش قرار داده است مىتوان به دست آورد.
آه ! از حسرت و تأسف سنگين كه تا زنده هستم در ميان سينه و گلويم در حركت است و بى قرارم كرده است .
آنگاه كه حسين بر اهل نفاق و ستم پيشگان از مثل من يارى مىطلبيد.
آنگاه كه حسين مىخواست براى برانداختن اهل ضلال و نفاق به ياريش بشتابم .
آرى، اگر آن روز از راه جان، يارى و مواساتش مىنمودم در روز قيامت به شرافتى بس بزرگ نايل مىشدم.
منبع:
«سخنان حسين بن على (ع ) از مدينه تا كربلا» تألیف محمّد صادق نجمى از
انساب الاشراف ، ج 3، ص 174
طبرى ، ج 7، ص 306
كامل ابن اثير، ج 3، ص 282
مقتل خوارزمى ، ج 1، ص 226
اخبارالطوال ، ص 246
امالى صدوق مجلس 30
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آ
.
#پیشنهادحفظ_یک_آیه_دردوروز
✍️ همراه با نکتهها و پیامهای آیه
#اختصاصی👈 @etedalhamrah
سهم امروز، پیامهای 👇👇
#آیه۳۷سوره_اعراف
☝️ نكتههای آیه ☝️
🌷 فمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِباً أو كَذَّبَ بََايتِهِ أُوْلَئِكَ يَنَالُهُمْ نَصِيبُهُم مِّنَ الْكِتَابِ حَتَّى إِذَا جَآءَتْهُمْ رُسُلُنَا يَتَوَفَّوْنَهُمْ قَالُواْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ قَالُوا ضَلُّواْ عَنَّا وَ شَهِدُواْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُواْ كَافِرِينَ
🌷 ترجمه 👇
پس كیست ستمكارتر از كسى كه بر خداوند دروغ بندد، یا آیات او را تكذیب كند؟ آنان بهرهى خود را از (دنیا به مقدارى كه در) كتاب (الهى كه براى آنان نوشته شده) خواهند برد، تا آنكه چون فرستادگان ما براى گرفتن جانشان به سراغ آنان آیند، گویند: كجاست آنچه (و آنكه) به جاى خداوند مىخواندید؟ گویند: همه از دید ما ناپدید ونابود شدند. و آنان علیه خود شهادت مىدهند كه كافر بودهاند.
🌷 پیامها 👇
1- تكذیب و افترا بر خدا و بدعتگذارى، از بزرگترین ستمهاست. «فمن أظلم»
2- هر انسانى داراى نصیب و بهرهاى ثبت شده و حتمى در دنیاست. «ینالهم نصیبهم من الكتاب»
3- فرشتگانى مأمور قبض روح هستند. «رسلنا یتوفّونهم»
4- روح، تمام حقیقت انسان است. «یتوفّونهم» و نفرمود: «یتوفّون انفسهم»
5 - انسان، با دیدن نشانههاى مرگ، از خواب غفلت بیدار مىشود و با مأموران قبض روح گفتگو دارد، ولى چه سود؟ «یتوفّونهم قالوا... قالوا»
6- اوّلین مرحلهى بازپرسى انسان، از لحظهى مرگ آغاز مىشود. «أین ما كنتم»
7- از اولینّ سؤالها در قیامت، سؤال از معبود است. «أین ما كنتم تدعون»
8 - غیر خدا، سرابى بیش نیست و مشركان هنگام مرگ، به پوچى تمام معبودها اقرار مىكنند. «قالوا ضلّوا عنّا»
9- اوّلین قاضى در قیامت، وجدان انسان است. «شهدوا على انفسهم انّهم كانوا كافرین»
تفسير نور 👆
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
یکی از صحنههای از #قتل_عام۱۷شهریور
با انتخاب یکی از صحنههای #قتل_عام مردم ایران توسط #رژیم_دست_نشانده_پهلوی در روز جمعه سیاه، خواستیم یاد و نام شهدای #۱۷شهریورسال۱۳۵۷ که در میدان شهدا تهران به شهادت رسیدند را گرامی بداریم و قطرهای از دریای دین خود را به آنان اداء نمائیم🌷
پس
یادشان کنیم با هدیه صلوات 🌺
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
#یک_حدیث از امام على عليه السلام:
اللَّجاجَةُ تَسُلُّ الرَّأيَ
ترجمه:
لجبازى، خِرَد را به زنجير كشد
📚 نهج البلاغه حکمت ۱۷۹
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
به نظرتان اینجا 👆👆 کدام شهر است؟
آری
اینجا، نماد نیرنگ آمریکا، یعنی، #لسآنجلس است.
روزنامه لس آنجلس نوشت:
#لسآنجلس شهری که هالیوود تصویرگر رویای آمریکایی را در خود جای داده، محل زندگی حدود #۶۰هزاربیخانمان است که روزانه #سه_نفرشان_درخیابانهاجان_میدهند.
https://www.irna.ir/news/83468869/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%87-%DB%B3-%D8%A8%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%84%D8%B3-%D8%A2%D9%86%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
#مسئله_شرعی
از «رساله 14 مرجع،»
🔷 مسأله 1125 رساله امام خمینی(ره):
🔷 موقع نوشتن اسم مبارك حضرت رسول صلى اللّٰه عليه و آله و سلم مستحب است صلوات را هم بنويسد و نيز بهتر است هر وقت آن حضرت را ياد مىكند صلوات بفرستد (1) .
🔷 اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
🔷 (1) مكارم: هر چند بر زبان جارى نكند؛ و صلوات از اذكار بسيار با فضيلت و پر ثواب است.
📕 رساله 14 مرجع، مسأله 1125
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆 پاسخ امروز زنجانیها
به ادعای دور شدن مردم ایران از دین
آری
#وحوش_ضدبشرآمریکایی_وغربی از این میسوزند که ملت ایران، خط سرخ #شهادت را به مسیر سبز #انتظار گره زده است.
به همین دلیل 👆👆
برای محقق کردن ادعایشان، دائم درحال #القاءدروغهای_عجیب هستند
اما 👇👇
شعورشان نمیرسد که اقداماتشان #نقاشی_روی_موج است و هیچ تأثیری ندارد.
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
#حكایت
در منزل ((بنى مقاتل)) شخصی كه برخی از منابع او را «عمروبن قيس مشرقى» و برخی «ضحاك شرقى» معرفی كردهاند، به حضور حضرت حسين بن علي علیهمالسلام شرفياب گرديد.
آن حضرت پرسيد: آيا براى نصرت و يارى من آمدهايد؟
عرضه داشتند نه؛ زيرا از طرفى ما داراى فرزندان زيادى هستيم و از سوى ديگر مال التجاره مردم در نزد ماست و نمىدانيم سرنوشت شما به كجا خواهد انجاميد و صلاح نيست كه مال مردم در دست ما تلف و ضايع گردد.
در اينجا امام عليه السلام خطاب به آن دو چنين فرمود:
پس از اين منطقه دور شويد تا صداى استغاثه من به گوش شما نرسد و اثرى از من نبينيد؛ زيرا هركس صداى استغاثه ما را بشنود يا اثرى از ما ببيند ولى به استغاثه ما جواب مثبت ندهد و به فرياد ما نرسد خداوند او را با ذلت تمام در جهنم سرنگون خواهد نمود.
او پس از آن اعتذار، تحت تأثير موعظه و سخنان حسين بن على عليهما السلام قرار گرفت و از همراهانش مفارقت كرد و برای پیوستن به ياران امام عليه السلام خدمت امام(ع) رسید.
امّا با آن حضرت شرط نمود كه من تا آنجا از تو دفاع خواهم كرد كه دفاع من به حال شما مفيد و در پيروزى شما مؤثر باشد و در غير اين صورت در مفارقت و جدائى از شما آزاد خواهم بود.
امام (ع) اين بيعت مشروط را از وى پذيرفتند.
او خودش داستان رفتارش در روز عاشورا را چنین نقل كرده است.
من در روز عاشورا چون متوجّه شدم كه لشكريان كوفه بر پى كردن اسبهاى ياران حسين بن على عليهما السلام همّت گماشتهاند اسب خود را در زير يكى از خيمههاى خالى بستم و پياده به دشمن تاختم و دو نفر از آنان را به هلاكت رسانده و دست سوّمى را قطع نمودم: و حسين بن على عليهما السلام مكرّر مى فرمود: دستت درد نكند خدا از خاندان پيامبر جزاى خيرت دهد.
او اضافه كرده است: وقتى ديدم همه ياران حسين بن على بجز سويد بن عمرو و بشر حضرمى به شهادت رسيدند به خدمت آن حضرت آمده و عرض كردم: يابن رسول اللّه ! مىدانى كه در ميان من و شما شرطى بود.
حضرت فرمود: راست مىگويى، ولى چگونه مىتوانى از اين معركه جان سالم ببرى؟ اگر توانايى آن را دارى، در رفتن آزادى.
مىگويد: امام چون اذن مرخّصى داد و بيعت را از من برداشت، اسب خود را از درون خيمه بيرون كشيدم و سوار شدم و تازيانه بر آن زدم و از گوشهاى صفوف دشمن را باز كرده به حركت سريع خود ادامه دادم ولى پانزده نفر از افراد دشمن مرا تعقيب كردند در نزديكى ((شفيه)) كه روستايى است در كنار فرات به من نزديك شدند چون برگشتم سه تن از آنان مرا شناختند و به ياران خود گفتند تا از تعقيب من منصرف شدند و بدين گونه از مرگ حتمى نجات يافتم .
📚 منبع:
«سخنان حسين بن على (ع ) از مدينه تا كربلا» تألیف محمّد صادق نجمى از
عقاب الاعمال مرحوم صدوق با پاورقى آقاى غفارى ، ص 409
رجال كشى ، ص 74.
تاریخ طبرى ، ج 6، ص 238 تا 255
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
#پیشنهادحفظ_یک_آیه_دردوروز
✍️ همراه با نکتهها و پیامهای آیه
#اختصاصی👈 @etedalhamrah
سهم امروز، نكتههای 👇👇
#آیه۳۸سوره_اعراف
🌷 قالَ ادْخُلُواْ فِى أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُم مِّنَ الْجِنِّ وَ الْإِنسِ فِى النَّارِ كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّى إِذَا ادَّارَكُواْ فِيهَا جَمِيعاً قَالَتْ أُخْرَيهُمْ لِأُولَهُمْ رَبَّنَا هَؤُلَآءِ أَضَلُّونَا فََاتِهِمْ عَذَاباً ضِعْفاً مِّنَ النَّارِ قَالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَلَكِن لَّا تَعْلَمُونَ
🌷 ترجمه 👇
(خداوند، پس از اعترافشان به كفر در لحظهى مرگ) مىفرماید: شما نیز در میان گروههایى از جنّ و انس، كه پیش از شما بودهاند، به دوزخ داخل شوید. هرگاه گروهى وارد (جهنّم) شود، گروه همكیش خود را لعن و نفرین كند، تا آنكه همه یكجا در دوزخ بهم رسند. آنگاه گروه متأخّر دربارهى گروه قبلى گوید: خدایا! اینان بودند كه ما را گمراه كردند، پس عذابى دو چندان از آتش دوزخ برایشان بیاور (كیفرى براى گمراهى خودشان و كیفرى براى گمراه ساختن ما. خداوند) مىفرماید: براى هر كدام، (عذابى) دو برابر است، ولى نمىدانید.
🌷 نكتهها 👇
از صحنههاى تكاندهندهى قیامت، گفتگوى دوزخیان با یكدیگر، به ویژه با سران و بزرگانى است كه سبب جهنّمى شدن آنان شدهاند. به همین جهت آنجا دوستان بىتقوا نیز با هم دشمن مىشوند. «الاخلاّء یومئذ بعضهم لبعض عدوٌّ الاّ المتّقین» [95] ، گاهى هم تقاضا مىكنند كه عاملان گمراهى خود را ببینند و پایمالشان كنند. «أرِنَا الّذین اضلاّنا من الجنّ و الانس نجعلهما تحت أقدامنا» [96] و گاهى اطاعت از بزرگان را عامل سقوط خویش مىدانند. «أطعنا سادتنا و كُبرائنا و اضلّونا السبیلا» [97] امّا انسان داراى اختیار و آزادى عمل است و نمىتواند انحراف و خطاى خود را تنها به گردن دیگران اندازد.
امام صادق علیه السلام فرمودند: مراد از رهبران «هؤلاء اضلّونا»، رهبران فاسد و ائمّهى ظلم و جور مىباشد. [98]
در قیامت رهبران جور و پیروان آنها، هركدام دو برابر عذاب مىشوند، زیرا قرآن در پاسخ تقاضاى منحرفان براى عذاب دو برابر رهبران خود مىفرماید: هم رهبران دو برابر كیفر دارند و هم پیروان آنها، «لكلٍّ ضِعف» رهبران، چون هم خود منحرف شدند و هم دیگران را منحرف كردند، و امّا پیروان آنها نیز براى انحراف خود و براى اینكه با پیروى و حمایت خود به رهبران باطل رونق دادند.
🌷 پینوشتها 👇
95) زخرف، 67
96) فصّلت، 29
97) احزاب، 67
98) تفسیر نورالثقلین
تفسير نور 👆
💗 پیامهای آیه را فردا بخوانید💓
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
#دخترکاراتهکای_ایرانی، برقله مسابقات ژاپن ایستاد
یادتان هست #وحوش_آمریکائی جمهوری اسلامی را 😳زن ستیز😳 معرفی میکردند؟
ولی 👇👇👇
سارا بهمنیار، #دخترکاراتهکای_ایرانی، نماینده ایران در دسته ۵۰ کیلوگرم زنان در رشته «کومیته»، روز یکشنبه (98/6/15) در رقابت با الکساندرا ریچیا از فرانسه، موفق شد او را ۵ بر ۱ شکست دهد و به #مدال_طلای این رشته دست یابد.
👏 اینجا وطن من است
به #قهرمان_پروری كشورم #افتخار میكنم
🔷 پس بگذار دشمنان ملت #روی_موج_نقاشی_بكشند
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 کم کم به لحظه آغاز حمله ددمناشان امویان و #تحمیل_جنگ به سیدالشهدا علیهالسلام نزدیک میشویم.
🏴 فریاد #هیهات_مناالذله امام حسین علیه السلام سرمشق امروز همه بشریت در مقابل خونخواری های آمریکا است.
🏴 تاسوعا و عاشورای حسينی علیه السلام را به #ملت_هشیارایران و عموم عزاداران و عشاق آن حضرت تسليت عرض میکنیم
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
#یک_حدیث از امیرالمؤمنین عليه السلام:
✅ دانشها، تفريح اهل ادب هستند
📚 غررالحكم حدیث ۹۹۳
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد
.
#مسئله_شرعی 👈 از «رساله 14 مرجع»
استحباب صلوات، هنگام شنيدن نام مبارك حضرت رسول (ص)
🌷 مسأله 1124 رساله امام خمینی(ره) 👇👇
هر وقت انسان اسم مبارك حضرت رسول صلى اللّٰه عليه و آله و سلم مانند محمد و احمد، يا لقب و كنيۀ آن جناب را مثل مصطفى و ابو القاسم بگويد يا بشنود، اگر چه در نماز باشد، مستحب است صلوات بفرستد.
⬅️ اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
⬅️ مكارم:
صلوات بر پيغمبر و آل او بعد از نماز، يا در حال نماز و هم چنين در ساير حالات از مستحبّات مؤكّد است و نيز مستحبّ است هر موقع نام مبارك حضرت رسول صلى اللّٰه عليه و آله و سلم خواه محمد باشد يا احمد و هم چنين لقب و كنيه آن جناب را مانند مصطفى و ابو القاسم بشنود صلوات بفرستد، حتى اگر در نماز باشد، هم چنين اگر خودش اين نامهاى مقدس را بر زبان جارى كند، صلوات بفرستد.
📕 رساله 14 مرجع، مسأله 1124
#اعتدال 👇👇
«ایتا»، «تلگرام» و «سروش»
ا👈 @etedalhamrah
#انتشار با حذف يا تغيير لينك #آزاد