eitaa logo
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
1.1هزار دنبال‌کننده
434 عکس
23 ویدیو
7 فایل
مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّه زَالَتِ الْجِبَالُ قَبْلَ أَنْ يَزُولَ، وَ مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنْ أَفْوَاهِ الرِّجَالِ، رَدَّتْهُ الرِّجَالُ اطلاعات @Shirane_Rafezi @khadem_alhaydar :ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
تقلید در کلام محدث شیخ عبداللّه بن صالح سماهیجی 🔹مرحوم خوانساری بنقل از محدث سماهیجی می‌نویسد: رجوع به مجتهد واجب نیست مگر این که مجتهد در مسئله اطلاع داشته باشد بر حدیثی که به سائل نرسیده باشد، یا مجتهد بر حل حدیث قدرت داشته باشد به گونه‌ای که از آن حدیث اشكال برطرف شود،اگر چنین نباشد رجوع به مجتهد لازم نیست، همانا که مجتهد از طرف خدا و رسول خدا و اهل بیت او علیهم السلام مفترض الاطاعه و واجب الطاعة نیست، همانا که واجب است به که عالم به حدیث است و مورد ثقه است و آشنای به معانی حدیث است رجوع شود، و چنین کسی را نمی‌شود مجتهد به معنائی که اکنون رایج است نامید. 📗روضات الجنات، ج۴، ص۲۴۹-۲۵۰ 🖇 برخی از هشتگهای مرتبط با این مطلب: Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
جواب صاحب مکاسب اصولی اعظم شیخ انصاری به افرادی که می‌خواهند تقلید را از ارجاع امام علیه السلام به اصحاب خویش ثابت کنند👇 Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
🔹عدم مشروعیت اصل تقلید به تصریح استاد الفقهاء والمجتهدین مرحوم ✍️ایشان در استدلالی مفصل در مورد عدم دلالت روایات بر جواز قبول قول مفتی و تقلید ( روایات مورد استناد اصولیین از جمله روایت ابان ) می‌نویسد: 🔸جواب: به تحقیق که انصاف آن است که بیشتر این روایات ( ارجاع به راویان حدیث) دلالتی بر قبول قول مفتی ندارد. 📓مطارح الأنظار، ج۲، ص۴۷۸ ✍️و همچنین در جایی دیگر تصریح میکند که تمام روایاتی که بر جواز تقلید ادعا شده هیچ ربطی به تقلید مصطلح ندارد: 🔸پس به تحقیق که ظاهر شد از آنچه که ما بیان کردیم، اکثریت این روایات ، هیچ دلالتی بر مشروعیت اصل تقلید ندارند. 📓مطارح الأنظار، ج۲، ص۶۱۴ Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
🔹ارجاع امام بسوی اصحاب، دلالتی بر تقلید ندارد، بلکه ارجاع بسوی راوی خبر از معصوم است.. ✍️مرحوم (ملقب به شیخ اعظم) تصریح می‌کند که: اگر امام علیه السلام دستور اخذ ( حدیث یا فتوا ) از زراره و ابان[بن تغلب] و اسحاق و یونس [بن عبدالرحمان] و زکریا [بن آدم قمی] و عمیری و دیگر اصحاب را فرموده است، بخاطر این است که آن بزرگواران نزد ائمه علیهم السلام جایگاه بزرگی داشتند، و معالم دین را از آنها شفاهاً می‌آموختند (و در بین مردم منتشر میکردند)، و این دلالت نمیکند بر اینکه تمام فتاوایی که آنها(اصحاب ائمه) از روی می‌دادند تعبداً جایز باشد، بلکه آنان(اصحاب و راویان حدیث) واسط بین امام و مردم بودند، همانند مسأله گویان عصر ما که از طرف مجتهدین و مقلدین عادل و موثق هستند، و کسی که از واسط[امام معصوم] طلب اخذ حدیث کند، این کار تقلید نیست. 📕مطارح‌ الأنظار، ج۲، ص۶۱۱ Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠 در زمان صدر اسلام اجتهاد و تقلید در میان نبود 🔹آقای تصریح میکند: آن روز(زمان صدر اسلام) سخنى از و تقليد در ميان نبود و آنها كه مسائل اسلامى را فرا مى‌‌گرفتند و به ديگران مى‌‌رساندند، حكم مساله‌گوهاى زمان ما را داشتند نه حكم مجتهدان را، يعنى مساله را از پيامبر صلی الله علیه و آله گرفته و عينا بدون هيچگونه اظهار نظر براى دیگران نقل مى‌‌كردند. 📓تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه، ج۸، ص۱۹۳ 🔗 در [این مطلب] آقای خمینی نیز تصریح کردند اجتهاد و تقلید زمان صدر اسلام با زمان ما تفاوت داشت. 🖇 هشتگ‌های مرتبط با موضوع: Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
هدایت شده از علی اکبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌷💐🌹🌷💐🌹🌷💐 ♦️امام جعفر صادق علیه‌السلام فرمودند: 💐أَنَّ‌الْعَمَلَ فِی‌ یَوْمِ الْغَدِیرِ، ثَامِنَ عَشَرَ ذِی الْحِجَّةِ ، یَعْدِلُ الْعَمَلَ فِی ثَمَانِینَ شَهْرا. 💐انجام هر "عملی" در روز عید غدیر خم ، یعنی روز هجدهم ذى الحجه ، " معادل " با عملِ هشتاد  ماه است 🔹إقبال‌الأعمال، جلد۱، ص۳۲۵و ثواب الاعمال و عقاب‌الاعمال صفحه ۷۵ 🍀حساب‌کنید هشتاد ماه تقریباً میشه حدود هفت سال. مثلاً اگر روز عید بزرگ غدیر ، یک صلوات بفرستید ، انگار هفت سال "صبح" تا"شب"، داشتید صلوات می‌ فرستادید. 🌹🌹عید سعید غدیر خم بر شما مبارک باد 🌹🌹
💠 تصریح محدث رضوان الله علیه بر سیره علمای قدیم بر طبق نص 🔹ایشان می‌نویسد: آنان بدون نص، اصلا فتوا نمی‌دادند. و اگر حکمی از آنان سؤال میشد که در باره آن، نصی در نزد آنان نبود، از فتوا دادن خودداری می‌کردند و به بحث کردن در آن، رغبتی از خود نشان نمی‌دادند. و هرگاه اضطرار پیدا می‌کردند که به آن چیز عمل شود، احتیاط می‌کردند، همانطور که ائمه علیهم‌السلام فرموده بودند. تألیفات آنان مانند: الرسالةی علی بن بابویه، المقنع شیخ صدوق، المقنعة‌ی شیخ مفید، المصباح سید مرتضی، نهاية الأحكام شیخ طوسی، والمراسم سلار، شهادت بر این مطلب دارد که آنان در کتابهای خویش، از نص خارج نشده‌اند، و اگر اختلاف در فتوا دارند، ریشه‌اش اختلاف در نص بوده است. 📗هداية الأبرار إلى طريق الأئمة الأطهار، ص۱۳۵ 📕اخباری‌گری، تألیف ابراهیم بهشتی، ص۹۴ 🖇 برخی از هشتگهای مرتبط با این مطلب: Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂
💠 تصریح شیخ محمد حسين غروي اصفهانی رضوان الله علیه بر سیره علمای قدیم بر طبق نص 🔹ایشان می‌نویسد: ✍️وأما الأخبار الدالة على جواز الافتاء والاستفتاء فهي وان كانت أحسن ما في الباب ، إلا أن الافتاء حيث كان في الصدر الأول بنقل الخبر ، وكان نشر الاحكام في زمان النبي والامام عليهما السلام بنقل الأخبار والآثار - لا باعمال الرأي والنظر - فلذا لا تدل إلا على حجية الخبر ، فتدبر . 🔸واما اخباری که دلالت دارد بر جواز فتوا واستفتاء اگر چه بهترین دلیل ماست! اما به تحقیق که فتوا در صدر اول نقل روایت بود، و نشر احکام در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه علیهما السلام با نقل روایات و آثار ایشان بود - نه با اعمال رأی و نظر - پس در این روایات نمی‌شود استدلال کرد مگر در حجیت روایات، پس تأمل کن. 📗نهایۀ الدرایۀ فی شرح الکفایۀ، ج۳، ص۴۶۶ Ꭻ᥆iɳ⇣ ̽̽❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂ @eteqadate_shie ❂____⊱∞🦋♥️🦋∞⊰____❂