📜معناداری شغل
¶هر شغلی باید معنادار باشد و معناداری شغل به چیزی ورای درآمد و پول است.
معناداری یعنی برای شخص شاغل، اشتغال به آن شغل، معنایی می دهد که به آن جهت، ارزشش را دارد بیکار نماند و به آن کار بپردازد.
¶از خود بپرسید: معنای شغل من چیست و چرا به آن مشغولم؟
¶ اما معناداری شغل «پژوهشگری و نویسندگی» چیست؟
ما معمولا فقط و فقط بر روی خودمان و اهداف و مسیر خودمان تمرکز داریم و سخت از خودمان فاصله میگیریم. خداوند ما را در بین دیگران قرار میدهد و دیگران را سر راه ما میگذارد تا از خود تمرکززدایی کنیم و رشد کنیم. این چنین است که «خدمت» شکل میگیرد. وقتی زمان و زندگیات را برای خدمت به دیگران اختصاص میدهی، یعنی اینکه توانستهای تمرکزت را از روی خودت برداری و نگاه جامعتر و درستتری به زندگی داشته باشی. وقتی به کسی خدمت میکنی، در واقع دری به سوی سعادت باز کردهای و واردش شدهای.
اینکه انسانی، وقت و توان و امکاناتش را صرف کند برای «خدمت» و مسئولیت شغلی خود را این قرار بدهد، ارزش مهمی است.
¶ یکی از چیزهایی که به شغل شریف پژوهش و نویسندگی معنا میبخشد، «خدمت» است؛
اما خدمت به که؟ به چه؟
➖ خدمت به خود، خدمت به مردم، خدمت به انسان
➖ خدمت به حقیقت، خدمت به علم، خدمت به رشد
#هفته_پژوهش گرامی باد
✍️ عبدالله عمادی (معین)
@abdollahemadi
به فاطمه اش فرمود:
هم اکنون فرشته وحی در کنار من است و هر حاجتی داری، برآورده می شود. از خدا چه درخواستی داری؟
فاطمه در پاسخ فرمود:
لذت حضور او مرا از تمنّا باز داشته است. جز به دیدار جمال والای خدا نیازی ندارم.
این یعنی همه چیز دارم؛ یعنی غنای کامل درون
خدایا بهترین درود و سلامهایم را بفرست بر فاطمه زکیه، محبوبه پیامبرت و مادر دوستان و برگزیدگانت که او را انتخاب نمودی و برتری دادی بر فراز بانوان جهان. خدایا از کسانی که به او ستم کردند و حق او را سبک شمردند، انتقام بگیر.
═✧❁🌷یازهرا🌷❁✧┄
عالم دین تلاش می کند بگوید در هر شرایطی، زیست دینی و معنوی ممکن است،
روانشناس تلاش می کند انسان ها را به این باور برساند که در هر شرایطی باید انسان سالمی باشند و سالم زندگی کنند،
و اخلاق کاربردی میخواهد به بشر بگوید که در هر شرایطی، زیست اخلاقی و درست میسر است بلکه ضروری است.
اما به رغم این هدف ثابت، رویکردهای گوناگون عالمان اخلاق در اخلاق هنجاری، بر رویکردشان در اخلاق کاربردی نیز سایه انداخته و نتایج مختلفی را رقم زده است. این اختلاف رویکردها در جامعه علمی ایران نیز چند دهه است که به چشم میخورد تا اینکه دغدغهمندان رویکرد اسلامی را به تکاپو انداخته است که: آیا اخلاق کاربردی دانشی وارداتی است و با داشتن اخلاق عملی در سنت اسلام از آن بی نیازیم یا آنکه میتوان آن را در حل مسائل جامعه کنونی کارآمد دانست؟
📯پاسخ آن، فردا ساعت ۱۳ ان شاء الله
https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
🌻مادر دوم
شنیده بود که هر کس زیر دست نامادری بزرگ شود، کارش زار است! اسم نامادری را که میشنید، کوه سنگدلی و بیرحمی در ذهنش تداعی میشد!
اما به یاد آورد که آن زن، به پدرش گفته بود:
«اگر با هم ازدواج کنیم، بچههای تو عین بچههای خودمند. حتی بالاتر؛ از بچههای خودم هم عزیزتر! چون آنها مادر ندارند و به مهر و محبت حساستر و محتاجترند.»
باورکردنی نبود برایش!
به گمانش همه این حرفها از سر احساسات موقت بود! بعدا که رفتند زیر سقف، میشود کپی نامادری سیندرلا!
هر چند صدایی ته دلش میگفت «بهش نمیاد بدجنس باشه»
به صدای دلش توجهی نکرد،
به صدای پدرش هم همینطور
گوشهایش را بست،
چشمانش را هم همینطور..
رفت در فراسوی خیال......
خانهای ساده را دید که مردی با چهار فرزند کوچک در آن زندگی میکرد و همسرش فوت شده بود.
آن سو تر، زن باوقاری را دید که مرد قصد داشت با او ازدواج کند.
چشم دوخت و دل سوخت
مدتی صبر کرد تا آنکه ..
اولین روزی را دید که آن زن پا به خانه مرد گذاشت و به فرزندان مرد گفت: من نیامدهام جای مادرتان را بگیرم ها! من آمدهام در خدمت شما باشم.
این را که شنید، تازه او را شناخت؛ فهمید او امالبنین است؛ مادر دوم بچههای فاطمه
✍️ عبدالله عمادی (معین)
@abdollahemadi
🌻 دوراهی که یک راه است
تعارض اخلاقی زن:
تصمیم بر سر خانهداری و شاغل بودن یا دوراهی ماندن در خانه یا حضور در اجتماع
راهحل رهبر:
۱- این یک تعارض واقعی نیست، بلکه تعارضنماست.
۲- پس الزامی است که هر دو تصمیم، گرفته شود و مد نظر باشد. این یعنی در اخلاق اسلامی_ایرانی، مسئولیت خانوادگی و اجتماعی، هر دو برای زن مُسَجل است.
۳- اگر مشکلی ایجاد شد که زن نتوانست به هر دو تصمیم عمل کند، ساختارها را باید تغییر بدهند. (بویژه ساختارهای سازمانی) یعنی حل بیرونی و کلان.
_______________________________
پانوشت۱:
منظور از خانهداری زن، در اصل، فرزندداری و همسرداری ست نه پختوپز و بشوربساب. آن کارها موضوعیت ندارند و فقط به قدری که به فرزندداری و همسرداری ربط داشته باشد، وظیفه است.
پانوشت۲:
متن بیانات ایشان در تاریخ ۶ دی ۱۴۰۲:
اگر چنانچه در این زمینهها تعارضی به وجود آمد، مسئولین کشور هستند که بایستی برای این فکر کنند؛ ... و اگر چنانچه تعارضی با کارهای خانگی زنانه به وجود آمد، باید به یک نحوی این را حل کرد که نه این زمین بماند، نه آن. البتّه به نظر بنده منافات هم ندارند؛ من میشناسم بانوانی را که کارهای اجتماعی سنگین داشتند.. چندین فرزند هم بزرگ کردند، تربیت کردند، خیلی هم خوب توانستند این کار را انجام بدهند. بنابراین، اینها منافاتی با همدیگر ندارند.
#اخلاق_کاربردی
🖊️ عبدالله عمادی (معین)
@abdollahemadi
🌻 یخ سوزان
ابتدا گمان کردم مستند «عمامه صورتی»، ایده نو و مشخصی ندارد و صرفا به بیان ارتباط تکراری بیحجابی و اعتراض سیاسی پرداخته و نتیجهای جز سرخوردگی و بیخیالی ندارد. اما چند ساعت که آنرا در ذهنم خیساندم، به این فکر رسیدم که گویا خالی از ایده نیست؛ ایده پنهان و جانبدارانه مستند این است که:
«باید ابتدا بین قطبهای دوگانه جامعه- به ویژه آخوندها و غیرمحجبهها- آشتی و گفتگو برقرار کرد تا هر گونه تنش و قهر و ستیز و سوءتفاهم رفع شود، سپس نشست و در بستر آن، برای حجاب تبلیغ کرد و کار فرهنگی ساخت.»
برای این ایده، علاوه بر ذکر شواهدی از گشت و آمران به معروف سنتی، یک روحانی شوخ و ریلکس و متفاوت را جلوی دوربین میبرد تا در متن جامعه حضور پیدا کرده و غیرمحجبه ها او را ببینند و با هم گفتگو کنند. گذشته از اینکه در فیلم، گفتگویی جدی صورت نگرفته اما گویا از نظر کارگردان، نفس شکلگیری این ارتباط و دانستن موانع آن مهم است. حاجآقا صفری در صفحه اختصاصی خود گفته: «هدف مستند پاسخ به شبهات نبود، فقط خواستیم مردم حرفاشونو بدون هیج ترسی مقابل یک روحانی بگن، خواستیم کمی هم به حرفای مردم گوش بدیم و بذاریم اونا هم حرف بزنند.»
اگر ایده فیلم را درست فهمیده باشم، میشود ارزیابی کرد و در مجال مفصل سخن گفت که آیا فیلم، در بیان این ایده موفق بوده و یخ سوزن رابطه را آب میکند یا خیر! و آیا این ایده از منظر اخلاق اسلامی- به ویژه امر به معروف و نهی از منکر-، درست است؟؟
✍️ عبدالله عمادی (معین)
@abdollahemadi
✾•┈۰۰۰۰۰۰┈••✦❀✦••┈۰۰۰۰۰۰┈•✾
از روز اول دنیا،
دهها زن در خلقت من نقش داشتهاند
و تا روز آخر دنیا،
دهها زن از نسل من به وجود میآیند
و انسان به وجود میآورند.
مادر بودن یعنی نسلساز بودن؛
فقط فرزند بدون واسطه و کمت را نبین
انبوه فرزندان با واسطهات را هم در نظر بیاور.
حتی اگر یکی از آنها هم فرد مؤثری باشد،
تو بودهای که در وجود آن نقش داشتهای.
مثل فاطمه اطهر
که چشمه کوثر شد و مادر نسل پاکان و بزرگان 🥰♥️
بر مادر شیعیان حیدر صلوات
تولد پرخیر و برکتش مبارک ,💐
✾•┈۰۰۰۰۰۰┈••✦❀✦••┈۰۰۰۰۰۰┈•✾
عبدالله عمادی (معین)
@abdollahemadi
🤱زنانگی بدون مرز
نظر شما درباره اخلاق زنانه یا صفات زنانه چیست؟ آیا ورژن زنانه اخلاق با ورژن مردانه اش فرق دارد؟ خب حتما خواهید گفت بستگی دارد در کجا زندگی کنید. اگر در ایران زندگی کنید یا مثلا بانکوک، فرق می کند. هر جایی انتظاری دارد.. . اما رها کن انتظارات را. به پنج نکته توجه کن و بدون مرز، زنانگی ات را زندگی کن:
🟧 قبل از اینکه جامعه و خانواده، شما را زن بدانند، خداست که شما را زن دانست و زن آفرید. پس در ارتباطت با خدا، علاوه بر اینکه بنده بودن و مخلوق بودنت را درمی یابی، زن بودنت را دریاب؛ جامعه به شما نقش «زن» نداده بلکه خدا برایت این نقش را نوشته؛ تو الهه ای، تو جلوه زنانه خدایی، تو زیبای خدایی، تو ریحانه خدایی، تو مادینه جهان خدایی.
🟩 زندگی در حال را بیشتر تمرین کن؛ هرگز غصه آینده نیامدنی زنان را نخور و کاری به اتفاقات تاریخ زنان نداشته باش. چیزی که هست، همین حالاست. «حالا و اکنون». ببین حالا و اکنون در چه زمان و زمانه ای زندگی می کنی.
🟨 فرهنگ شرقی از شما می خواهد زن محتاط یا مطیع باشی. فرهنگ غربی از شما می خواهد جنگجو یا مقتدر و مستقل باشی. شما هر دوی آنها باش. چون هر دوی آنها، وقتی با هم باشند خوبند وقتی بی هم باشند، بد. بدون مرز زندگی کن و فرهنگت را با اخلاقیات خوب بساز.
🟦 هیچ وقت هویت خود را در مقایسه با مردجماعت نبین و نساز. تو زنی؛ یک موجود شگفت و منحصربفرد. اینکه حساب کنی مردها چگونه اند و تو چگونه، یک محاسبه از بیخ غلط است. مردها هر طور که می خواهند باشند. تو زن باش؛ همان زنی که باید باشی. مقایسه با مردان، شما را از دنیای زنانه ات دور، و روح لطیف و شاد زنانه ات را پلید می کند. نه قرار است آنها را شیفته خود کنی نه اینکه از خود برانی. خودت باش.
🟥 جهان، جفت است و زنانگی در کنار مردانگی، جهان را پیش میبرد. بنابراین، مردانگی را بشناس، بپذیر و به آن احترام بگذار.
✍️ عبدالله عمادی (معین)
@abdollahemadi