eitaa logo
کافهـ اخـــلاق ◾
251 دنبال‌کننده
167 عکس
24 ویدیو
9 فایل
🌟 به کافه اخلاق خوش آمدید! 🌟 زمینه کاری: اخلاق عملی و اخلاق کاربردی کافه‌دار: دکتر عبدالله عمادی؛ پژوهشگر اخلاق ارتباط با ادمین: @aemadii برنامه‌های کافه اخلاق: #داستان_اخلاق #فیلم_اخلاق #کافه_گفتگو #میز_کتاب #صدای_فکر #راه_و_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
کم صبری و عصبیت، آنقدر ما رو بی‌جنبه کرده که به محض اینکه صحبت‌های دو نفر، یک بار رفت و برگشت کرد، دفعه بعدی تن صداها بالا میره و بحث میشه. فوقش برسه به یک بار دیگه، ولی اصلا ظرفیت ادامه دادن اون رو ندارند. به همین خاطر خیلی از ما اجتناب می‌کنیم از گفتگو کردن در محیط خانه، اداره، اجتماع، که مبادا بحث بالا بگیره و تنش به وجود بیاد. ولی این روال باعث میشه از هم فاصله بگیریم یا در برخی موارد، مشکلات لاینحل بمونه. پس بهتره فرق بین مجادله و مباحثه رو بدونیم: ۱- مجادله یعنی بحث کردن برای اثبات خود، یعنی خودت رو حق مطلق و طرف رو باطل محض دونستن، اما مباحثه یعنی گفتگو کردن برای اثبات حق، یعنی احتمال خطا دیدن برای خود. (مجادله یعنی غرور، مباحثه یعنی تواضع) ۲- در مجادله شما گوشت رو می‌بندی و دهنت رو باز می‌کنی، اما در مباحثه، هم گوشت بازه هم دهنت. به همین خاطر حرف‌توحرف نمیشه. (مجادله یعنی شنونده نبودن، مباحثه یعنی شنونده بودن) ۳- در مباحثه ادب و احترام طرف رو حفظ می‌کنی حتی اگر مدل حرف زدنت جوشی باشه، ولی مجادله پره از بی‌ادبی و توهین و تحقیر. به خاطر همین امام حسن عسکری (ع) فرمود: مجادله کنی، احترامت از بین میره (مجادله یعنی بی‌ادبی، مباحثه یعنی ادب) تولد معلم زندگی، آقا امام حسن عسکری مبارک 🌺🍀 @abdollahemadi
🦋من معصومه ام من معصومه ام ؛ و ثابت کردم با یتیمی هم میشه با داشتن بدخواه و دشمن هم میشه تو مجردی هم میشه توی وقت کم و عمر کوتاه هم میشه حتی اگه کسی درکت نکنه هم میشه حتی اگه دلتنگ و تنها باشی هم میشه درست زندگی کرد. 🖊️ معین- ۸/۴/ @abdollahemadi
در ستایش زرنگی زرنگ کیست؟ زرنگ، به کسی‌ می‌گویند که کارها را فرز و خوب پیش می‌برد. آیا شما یک بچه زرنگ هستید؟ ما انیمیشن «بچه زرنگ» را به اتفاق دخترجان دیدیم و فهمیدیم بچه زرنگ نیستیم! 😊 این فیلم، یک برداشت آزاد و خوش‌ساخت از داستان ضامن آهو بود که در مجموع موفق ساخته شده. مفاهیم کمک، زرنگی، شهامت، مهربانی و حفظ محیط زیست و حقوق حیوانات از مفاهیم پایه فیلم است. داستان در تم کلی مبارزه خیر با شر پیش می‌رود و ایده «نجات» را ایده اصلی آن می توان دانست. داستان را فاش نمی‌کنم اما حول محور تلاش و تقلاهای یک پسربچه که قهرمان‌بازی در می‌آورد، می‌چرخد. از آنجا که سازندگان فیلم درصدد شخصیت سازی بوده‌اند، در کارکتر بچه زرنگ- که برای نمایش در جامعه تنبل بجاست-، می‌توان انسان تلاشگری را دید که در کشاکش قوت و ضعف، از قدرت غیبی خداوند و ائمه مدد می‌گیرد. در واقع فیلم می‌خواهد نشان دهد نجات نیروهای خیر از دست اشرار، از مسیر سعی انسانی متکی بر امداد الهی محقق می‌شود. 🍁«سعی بدون توسل و توسل بدون سعی، نه. سعی و توسل با هم»☘️ این پیام، به صورت غیرمستقیم در فیلم جریان دارد. اما سایر عناصر آن از عنوان و نامگذاری و تیتراژ و آهنگهای بین فیلم و پایان‌بندی گرفته تا اصل داستان ضامن آهو که مش غلامرضا برای بچه زرنگ تعریف می‌کند، مستقیم‌گویی‌های زیادی در آن هست. (البته مستقیم‌گویی در کارهای تربیتی اگر جذاب و روشن باشد، اشکالی ندارد اما طرفداران کمتری به خود جذب می‌کند.) در طول فیلم، بیننده به روشنی درک می‌کند که بچه زرنگ، واقعا زرنگ و قوی نیست بلکه بازیگوش و کله‌شق است. در واقع بیشتر از آنکه قهرمان باشد، دلش می‌خواهد که قهرمان باشد و البته تلاش خودش را می‌کند. اگر چه از سویی این را می‌توان نقد و نقص حساب کرد اما به نظر من مزیتِ آن است که یک بچه معمولی، اقدام می‌کند و گاهی کار را خراب می‌کند ولی نهایتا به نتیجه می‌رساند. یعنی این به توصیف یک «زرنگ» و ترسیم طبیعی از قهرمانی و پیروزی انسان نزدیکتر است. اما مهمترین نقدی که در راستای شخصیت‌سازی قابل ذکر است اینکه: زرنگی‌های بچه زرنگ از ذهن و دانش و رشد فردی او نمی‌آید بلکه از تخیل و نمادهای او می‌آید و نمادهای او- به عنوان ابرقهرمان- بومی نیست مانند ماسک و شنل و شمشیر و شاخ و هیأت خاصی که مدل قهرمان‌های کارتونی غربی را تداعی می‌کند. علاوه بر آن، به لحاظ محتوایی، نتوانسته منش زرنگی را درست جا بیندازد و جا دارد که باز هم کارهایی در ستایش «زرنگی» به‌عنوان یک فضیلت ساخته شوند. ✍️ عبدالله عمادی (معین) @abdollahemadi
سلام دوستان، اوقات به نیکی و برکت 🤝 امروز روز کتابه و آغاز هفته کتاب، تا 30 آبان📆 می خوام این فرصت رو قدر بدونم تا مطلبی رو با شما در میان بگذارم:
➖📕📕➖ شما وقتی که به این دنیا آمدید چیزی نمی‌دانستید و جاهل بودید. لاتعلمون شیئا (نحل، ۷۸) حال، در چه زمینه‌ای و موضوعی دوست دارید آگاه شوید؟ راجع به چه چیزی کنجکاوید که بدانید؟ اگر بگویید همه چیز، جوابتان غلط نیست اما تحققش محال است. پس ناچارید به انتخاب. من خودم مثل پسرکی هستم که جایی غیر از شهر خود را ندیده و پایش را از شهر خودش فراتر می‌گذارد که ببیند بیرون چه خبر است. البته به هر جایی سرک نمی‌کشد و فقط جایی می‌رود که کنجکاو است؛ من کنجکاوم بدانم که زیست انسان روی این کره خاکی چگونه است و چگونه باید باشد. من به شناخت زندگی انسان علاقه دارم. در این فضا، موضوع «زندگی خوب» برایم چراغ می‌زند که راجع به آن بدانم. پی چراغ را می‌گیرم و می‌پرسم «زندگی خوب چیست؟» کتابها، ظاهرا دم دست ترین چیزی اند که شاید مرا به پاسخ این سؤال برسانند. اما «زندگی خوب را با چه کتاب‌هایی می‌توان شناخت؟» چه کتاب‌هایی را باید انتخاب کنم؟ ▪️موضوع، موضوع ساده‌ای به نظر می‌رسد اما در انبوه قفسه‌های کتاب باید قدم زد و ورق زد تا کتابی پاسخگوی این سؤال باشد. البته منظورم این نیست که کتابهایش کم باشد اما گویا «خوب بودن»- به معنای دقیق کلمه- چیزی است که چندان نیاز نیست از پیش پا برداشت و راجع به آن دانست! برای همین، علاقمندان زیادی ندارد. ▪️من فهرستی از کتاب‌هایی که توانسته‌اند آگاهی‌ام درباره «زندگی» و «زندگی خوب» را تأمین کنند، دارم. شما چطور؟ ✍️ عبدالله عمادی (معین) @abdollahemadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اهل کتاب، چهار گروهند: 1️⃣ ذوقی‌ها: از دیدن کتاب ذوق می‌کنند. به‌خصوص کتاب‌های خوشگل و خاص 2️⃣ تورقی‌ها: فقط ذوق نمی‌کنند بلکه کتابها را ورقی می‌زنند و به کاغذها و فهرستش نگاهی می‌اندازند و سپس آن را می‌بندند. 3️⃣ تعمقی‌ها: کتاب را فقط تورق نمی‌کنند بلکه واقعا با دقت می‌خوانند. 4️⃣ تعلقی‌ها: کتاب را فقط نمی‌خوانند بلکه خوانده‌ها و دانسته‌ها گوشه‌ای از وجود آنان می‌شود؛ یا باورشان را می‌سازد یا رفتارشان را خلاصه اینکه همه اهالی کتاب، به کتاب تعلق ندارند. خیلی‌ها پُز و پرستیژ کتاب را دارند و نور و نشاطش را نه! 🖊️ عبدالله عمادی (معین) @abdollahemadi
کافهـ اخـــلاق ◾
➖📕📕➖ شما وقتی که به این دنیا آمدید چیزی نمی‌دانستید و جاهل بودید. لاتعلمون شیئا (نحل، ۷۸) حال، در
یکی از گلچین‌های فهرست کتاب‌های «زندگی خوب»، کتاب کوچک و جذاب «درباره خوب بودن» نوشته آلن دوباتن است. موضوع و هدف کتاب، از اسمش پیداست؛ می‌خواهد به ما کمک کند که خوب‌تر باشیم. این کتاب شیرین سه بخش دارد: ۱- چرا واقعا نمی‌خواهیم خوب باشیم؟ ۲- مهربانی ۳- دلنشینی در بخش اول، با طرح ۴ جریان فکری-فرهنگی معاصر درباره پرهیز از خوب بودن، به این نتیجه دست می‌یابد که ما برای ساده‌لوح نبودن و پرشور و ثروتمند و مقتدر بودن است که می‌خواهیم خوب نباشیم. سپس توضیح می‌دهد که ما باید فضیلت خوب بودن را دوباره کشف و ارج‌گزاری کنیم چون واقعا می‌توانیم «خوب و موفق»، «خوب و پرشور»، «خوب و ثروتمند» و «خوب و مقتدر» باشیم. در بخش دوم، آدم‌های مهربان را توضیح می‌دهد و در ۶ فصل کوتاه، چیزهایی می‌گوید که روی نامهربانی را کم می‌کند. در بخش سوم، وارد دوستی و ارتباطات می‌شود و در ۱۳ فصل کوتاه، هدف دوستی، محبت بیش از حد، فائق آمدن بر شرم، سر به سر گذاشتن، گرم بودن، اظهار علاقه، دروغ گفتن آدمهای مهربان، شنونده بودن، ذهن باز، خسته‌کننده نبودن، درباره خود گفتن، وراجی نکردن و آسیب‌پذیری را تحلیل می‌کند. کتاب «درباره خوب بودن» روان و خوش‌خوان است اما از بس مطالبش عمیق و تحلیلی است، باید بادقت بخوانید. اگر بر حوصله‌تان فائق آمدید و بادقت خواندید، هم به لایه‌های عمیق خودتان بیشتر پی برده‌اید هم آدم‌های دیگر. کتاب، هیچ مهارت و تکنیکی‌ یاد نمی‌دهد بلکه فقط تحلیل می‌کند و نگرش ما را تغییر می‌دهد. آنقدر بعضی تحلیل‌هایش ناب است که گویی تازه با آن مضمون آشنا می‌شوید. و شاید گاهی مثل من کفرتان دربیاید از اینکه لامصب چقدر خوب تیرها را به خال زده است. 🖊️ عبدالله عمادی (معین) @abdollahemadi
۱۰۸ صفحه کتابسرای نیک
🏷️ آیا «حرم» می‌تواند انسان را خوب کند؟ چگونه فیروز، خوب‌شده از حرم برمی‌گردد؟ به همین راحتی؟! مگر به حرف است! پس این همه که اخلاق‌شناسان، زور می‌زنند اخلاقیات را بشناسانند، چه؟! این همه که اساتید اخلاق، تاکید دارند که مهارت‌های لازم برای کسب فضایل را به انسان بیاموزند، چه؟! آیا فیروز می‌تواند بدون هیچ یک از آن شناخت‌ها و توانایی‌ها، خوب شود؟ آیا حضور در حرم و زیارت صاحب حرم، می‌تواند ناگهان جای شناخت و مهارت خوب بودن را بگیرد؟ آیا فیروز، راه آسان و میان‌بر را انتخاب کرده یا در توهم به سر می‌برد؟! 🔺جوابی که تاکنون به آن رسیده‌ایم این است که فیروز، خودش را با فروتنی، توبه و عهد، بازسازی کرده و آقا هم قلب او- به عنوان مرکز تصمیماتش- را دگرگون نموده است. این یک قدرت خاص معنوی به اسم «ولایت باطنی» است که صاحب حرم در باطن زائر تصرف می‌کند و آن را تغییر می‌دهد؛ به طوری که دیگر آن آدم قبل نیست. لابد به همین جهت است که حرم در جایگاه بالابلندی قرار دارد (اذن الله ان ترفع)؛ جایگاه تغییر و ارتقا. در واقع، فیروز با برقراری ارتباط با صاحب حرم، انگیزه اخلاقی خود را بالا برده و سپس گرایشات شخصیتی‌اش تغییر کرده و صفات مثبت خود را فعال نموده است. از آنجا که این اتفاق، در اکثر آموزش‌های اخلاق نمی‌افتد، نتیجه می‌گیریم زیارت، راه میان‌بر و استثنایی برای خوب شدن است. همان چیزی که در عرف نیز از آن با «متحول شدن» یاد می‌شود. 🖊️ عبدالله عمادی (معین) @abdollahemadi
🌻۱۰ شرط فیلسوف بودن فارابی در کتاب «تحصیل السعاده» ص۷۵ می‌نویسد: فيلسوف ناقص، فيلسوف تقلبى، فيلسوف‌نما و فيلسوف باطل كسى است كه بدون شایستگی، شروع به آموختن علوم نظرى مى‌كند؛ زيرا كسى كه مى‌خواهد علوم نظرى بیاموزد، بايد این شرایط را داشته باشد: 1- خوش‌فهم باشد و قدرت تصور اشيا را به خوبى داشته باشد. 2- نسبت به رنجى كه در حين یادگیری خواهد كشيد صبور و تحمل‌كننده باشد. 3- ذاتا دوستدار راستى و اهل آن باشد و عدل و اهل آن را دوست داشته باشد. 4- نسبت به خوردنى‌ها و نوشيدنى‌ها، ميل افراطى نداشته باشد. 5- لذات جنسى و مال و اموال را پست و کم‌ارزش ببيند. 6- نفسش نسبت به كارهايى كه نزد مردم زشت به حساب مى‌آيد حالت بزرگى و عزت داشته باشد. 7- نسبت به خير و عدالت، راحت مطيع گردد اما نسبت به شر و ستم، به راحتى سر خم ننمايد. 8- در مورد كار خوب داراى ارادۀ قوى باشد. 9- به اعتقادات و ارزشها و نیکویی‌های ملت خود و نیز کارهایی که مشهور مردم آنها را خوب می‌دانند، پایبند باشد. 10- بر اساس قوانين و احکام و عادات متفکرانه رشد كرده باشد. بازنویسی و تخلیص: عبدالله عمادی (معین) @abdollahemadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هفته کتاب تمام شد و هفته بسیج شروع شد. در این راستا، برای شما دوستان و مخاطبان کتابدوست یک پیشنهاد بسیجی دارم:😀😊 اگر شما هم مثل من، علاقه و دغدغه خواندن و دانستن درباره «زندگی خوب» را دارید، بیایید حلقه‌ای تشکیل بدهیم و چندنفری دور هم کتابهای این موضوع را بخوانیم و بدانیم. (لیست آنها را متعاقبا بررسی می کنیم. نمونه‌اش کتاب درباره خوب بودن بود که معرفی کردم) برای من هیچ فرقی نمی کند کتابی که درباره «زندگی خوب» است، در کدام دسته‌بندی رایج بگنجد؛ آیا جزء کتابهای داستانی باشد یا فلسفی، عرفانی، دینی، روانشناسی، اخلاقی یا هر دانش دیگر. مهم آن است که درست، واقعی و متفکرانه باشد. بنابراین می‌تواند دایره گسترده‌ای از سلایق را پوشش بدهد.📚 اگر پیشنهادم را دوست داشتید، به آیدی @aemadii اطلاع بدهید. امیدوارم زندگیتان خوب و حالتان خوش باشد.🙏🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عنوان مقاله: ایسلند چطور جوانانش را از الکل و مواد مخدر نجات داد؟ نوشته: اِما یانگ، در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۱۷ در وب‌سایت آتلانتیک ترجمه: محمد معماریان در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ در وب‌سایت ترجمان لینک مقاله : B2n.ir/r47142
📚🌿 همانطور که می دونید تحقیق از یک یا چند سؤال شروع میشه. سؤالی که برای هاروی میلکمن استاد روانشناسی دانشگاه ریکیاویک آمریکا پیش اومده بوده این بوده که چطور گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف مواد و الکل رو کاهش بدیم؟ اولین ایده ای که به ذهنش میاد ایده اعتیاد رفتاریه؛ یعنی انسان‌ها به هر چیزی ممکنه معتاد بشن. با این ایده درصدد برمیاد که نشئه‌کننده‌های طبیعی راه بندازه که مردم به جای مواد و الکل به اونها معتاد بشن و بر اساس تغییرات شیمیایی مغزشون همون هیجان رو دریافت کنند. حالا اینکه این نشئه‌کننده چی باشه، با «عقل سلیم تقویت‌شده» (enforced common sense) باید انتخاب بشه. میلکمن میاد یه طرح تدوین می کنه موسوم به پروژه «خودیابی» و در جامعه ایسلند طی سالهای 1991 تا 2012 اجرا میکنه. این پروژه ، سه محور داشته: 🔸محور اول: یاد دادن موسیقی، رقص، هیپ‌هاپ، هنر، هنرهای رزمی و هر چیزی که نوجوانان دوست داشتند به همراه تمرین مهارت‌های زندگی 🔸محور دوم: محدودیت زمانی که نوجوان‌ها تا پاسی از شب بیرون نباشند. 🔸محور سوم: تقویت والدین حامی؛ حمایت والدین از برنامه‌های آموزش بچه ها و افزایش مقدار باهم‌گذرانی‌های اونها با بچه ها جالبش اینجاست که قانون هم میاد پشت این طرح: مثلا قانون تصویب شد بیرون ماندن نوجوانان ۱۳ تا ۱۶ ساله پس از ساعت ۱۰ شب در زمستان و پس از نیمه‌شب در تابستان ممنوعه. یا مثلا بچه‌های خانواده‌های کم‌درآمد برای شرکت در برنامه‌ آموزش‌ها اعانه می‌گرفتند. یا مثلاً «کارت تفریح» به ازاء هر کودک در سال مبلغ 250 دلار به خانواده می‌دادند تا هزینۀ فعالیت‌های تفریحی کنند. 🔆با اجرای این طرح، آمار مصرف رو از بالای 45% می رسونه به تقریبا 7%. خیلی نتیجه شگفت انگیزیه 🤩👌🏼 با بدست آوردن این موفقیت، میلکمن با دستیارانش سعی می کنند طرحشون رو در کشورهای دیگه هم اجرا کنند. اما در سایر کشورها نتایج موفقیت آمیز ایسلند به دست نمیاد. میدونید چرا؟ 1- کشورها معمولا «کوتاه مدت نگری» دارند به جای تعهد به برنامه های درازمدت 2- تأمین و حفظ منابع مالی برای استراتژی‌های پیشگیری سخت‌تر از درمان است. 3- در کشورها برنامه ملی سراسری اجرا نمیشه و منابع محلی در گوشه کنار کارهای متفرقه می‌کنند. 4- برنامه ها آموزش محوره و فقط اطلاعات میدن درباره خطرات مواد و الکل. مهارت محور نیستند. 🖊️ عبدالله عمادی (معین) @abdollahemadi
تا به حال با درد، نفس کشیده‌اید؟ اگر این تجربه را داشته اید، فاطمه را درک می‌کنید. نفس‌های دردناک، نتیجه غمخوار بودن اوست. اینکه برخی منابع به او لقب «حانیه» و «حنانه» داده‌اند، به این خاطر است. فاطمه زهرا را به عنوان الگوی غمخواری باید شناخت و بازشناخت. باید در آداب و اخلاق غمخواری، پای درس او نشست باید نوحه‌ای که به عنوان «مادر غمخوار» منتشر شده را شنید؛ بشنوید و در ذهنتان تمام غمخواری‌هایش را مرور کنید و او را تقدیس کنید؛ غمخواری‌های مادرانه‌ای که برای پدر داشت و او را ام‌ابیها کرد. غمخواری‌های عالمانه‌ای که برای جامعه داشت و او را مجاهد کرد. غمخواری‌های دلسوزانه‌ای که برای فرزند داشت و او را مادر اهل‌بیت کرد. غمخواری‌های فداکارانه‌ای که برای خادم داشت و او را خانه‌دار کرد. غمخواری‌های همسرانه‌ای که برای علی داشت و او را شهیده کرد. صلوات الله و سلام الله علیها 🖊️ عبدالله عمادی (معین) @abdollahemadi
تحولات مختلفی به ویژه تحولات اخیر که قانونگذار را ملزم یا ناچار به بازنگری در قانون حجاب کرد، نشان می دهد نظام ارزشی و فکری نسل جدید نسبت به آن تغییر کرده و مواجهه صحیح با آنها نیازمند فکر و بازاندیشی در برخی مدل ها و ساختارهای موجود است. در مواجهه با این تحولات، الگوها و برنامه های اجرایی را باید به گونه ای تنظیم کرد که درست و اجرایی باشد، به بیان دیگر قابلیت جامعه پذیری و فرهنگ سازی داشته باشد. یکی از برنامه هایی که به نظر می رسد از این قابلیت برخوردار است، الگوی «حجاب طراحی شده» (Designed Hijab) است. حجاب طراحی شده یعنی طراحی لباس حجاب، مطابق با اقتضائات روز 🔸آیا حجاب طراحی شده، از نظر اخلاقی مجاز و موجه است؟ 🔸آیا الگوی طراحی حجاب را می توان در ایران سیاستگذاری کرد؟ در جلسه فردا تشریف‌فرما شوید تا پاسخ این دو سؤال را بررسی کنیم 🙏 حضوری: 👈قم، پژوهشگاه قرآن و حدیث مجازی:👈https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
🔘«در ستایش زن‌دوستی و مرد دوستی» 📒 نشریه آشنا، شماره ۲۲۷، آذر ۱۴۰۲ @abdollahemadi
📜معناداری شغل ¶هر شغلی باید معنادار باشد و معناداری شغل به چیزی ورای درآمد و پول است. معناداری یعنی برای شخص شاغل، اشتغال به آن شغل، معنایی می دهد که به آن جهت، ارزشش را دارد بیکار نماند و به آن کار بپردازد. ¶از خود بپرسید: معنای شغل من چیست و چرا به آن مشغولم؟ ¶ اما معناداری شغل «پژوهشگری و نویسندگی» چیست؟ ما معمولا فقط و فقط بر روی خودمان و اهداف و مسیر خودمان تمرکز داریم و سخت از خودمان فاصله می‌گیریم. خداوند ما را در بین دیگران قرار می‌دهد و دیگران را سر راه ما می‌گذارد تا از خود تمرکززدایی کنیم و رشد کنیم. این چنین است که «خدمت» شکل می‌گیرد. وقتی زمان و زندگی‌ات را برای خدمت به دیگران اختصاص می‌دهی، یعنی اینکه توانسته‌ای تمرکزت را از روی خودت برداری و نگاه جامع‌تر و درست‌تری به زندگی داشته باشی. وقتی به کسی خدمت می‌کنی، در واقع دری به سوی سعادت باز کرده‌ای و واردش شده‌ای. اینکه انسانی، وقت و توان و امکاناتش را صرف کند برای «خدمت» و مسئولیت شغلی خود را این قرار بدهد، ارزش مهمی است. ¶ یکی از چیزهایی که به شغل شریف پژوهش و نویسندگی معنا می‌بخشد، «خدمت» است؛ اما خدمت به که؟ به چه؟ ➖ خدمت به خود، خدمت به مردم، خدمت به انسان ➖ خدمت به حقیقت، خدمت به علم، خدمت به رشد گرامی باد ✍️ عبدالله عمادی (معین) @abdollahemadi
به فاطمه اش فرمود: هم اکنون فرشته وحی در کنار من است و هر حاجتی داری، برآورده می شود. از خدا چه درخواستی داری؟ فاطمه در پاسخ فرمود: لذت حضور او مرا از تمنّا باز داشته است. جز به دیدار جمال والای خدا نیازی ندارم. این یعنی همه چیز دارم؛ یعنی غنای کامل درون خدایا بهترین درود و سلامهایم را بفرست بر فاطمه زکیه، محبوبه‌ پیامبرت و مادر دوستان و برگزیدگانت که او را انتخاب نمودی و برتری دادی بر فراز بانوان جهان. خدایا از کسانی که به او ستم کردند و حق او را سبک شمردند، انتقام بگیر. ═✧❁🌷یازهرا🌷❁✧┄
🔘«غنای درون» 📒 نشریه آشنا، شماره ۲۲۷، آذر ۱۴۰۲ @abdollahemadi
عالم دین تلاش می کند بگوید در هر شرایطی، زیست دینی و معنوی ممکن است، روانشناس تلاش می کند انسان ها را به این باور برساند که در هر شرایطی باید انسان سالمی باشند و سالم زندگی کنند، و اخلاق کاربردی می‌خواهد به بشر بگوید که در هر شرایطی، زیست اخلاقی و درست میسر است بلکه ضروری است. اما به رغم این هدف ثابت، رویکردهای گوناگون عالمان اخلاق در اخلاق هنجاری، بر رویکردشان در اخلاق کاربردی نیز سایه انداخته و نتایج مختلفی را رقم زده است. این اختلاف رویکردها در جامعه علمی ایران نیز چند دهه است که به چشم می‌خورد تا اینکه دغدغه‌مندان رویکرد اسلامی را به تکاپو انداخته است که: آیا اخلاق کاربردی دانشی وارداتی است و با داشتن اخلاق عملی در سنت اسلام از آن بی نیازیم یا آنکه می‌توان آن را در حل مسائل جامعه کنونی کارآمد دانست؟ 📯پاسخ آن، فردا ساعت ۱۳ ان شاء الله https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast