eitaa logo
عطر قرآن
149 دنبال‌کننده
92 عکس
31 ویدیو
3 فایل
جشنواره مجازی عطر قرآن ادمین کانال @etr_quran_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه ۳ 📚 مفسر: آیت الله مکارم شیرازی (تفسیر نمونه) 🔹اين آيات در حقيقت دنباله ‏اى است براى بحثى كه در آيات گذشته در مورد مبارزه با شرك و بت پرستى، و سپس ادعاهاى بى پايه بت پرستان در باره بتها، و اتهاماتشان درباره قرآن و شخص پيامبر (ص) آمده است. 🔸آيه نخست مشركان را در واقع به محاكمه مى‏ كشد و براى برانگيختن و جدان آنها، با منطقى روشن و ساده و در عين حال قاطع و كوبنده سخن مى‏ گويد مى‏ فرمايد:" آنها خدايانى غير از پروردگار عالم كه اوصافش قبلا گذشت، انتخاب كردند، خدايانى كه مطلقا خالق چيزى نيستند، بلكه خودشان مخلوقند" (وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً لا يَخْلُقُونَ شَيْئاً وَ هُمْ يُخْلَقُونَ). 🔹معبود حقيقى، خالق عالم هستى است، در حالى كه آنها درباره بتها چنين ادعايى را نداشتند بلكه آنها را" مخلوق" خدا مى‏دانستند. 🔸وانگهى انگيزه آنها براى پرستش بتها چه مى ‏تواند باشد؟" بتهايى كه حتى مالك سود و زيان خود و مالك مرگ و حيات و رستاخيز خويش نيستند" تا چه رسد به ديگران (وَ لا يَمْلِكُونَ لِأَنْفُسِهِمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً وَ لا يَمْلِكُونَ مَوْتاً وَ لا حَياةً وَ لا نُشُوراً). 🔹اصولى كه براى انسان اهميت دارد همين پنج امر است: مساله سود و زيان و مرگ و زندگى و رستاخيز. 🔸براستى اگر كسى مالك اصلى اين امور نسبت به ما باشد شايسته پرستش‏ است، اما آيا اين بتها هرگز قادر بر اين امور در مورد خودشان هستند تا چه رسد به اينكه عابدان خود را بخواهند در اين جهات زير پوشش حمايت خويش قرار دهند؟ 🔹اين چه منطق رسوايى است كه انسان به دنبال موجودى بيفتد و سر بر آستان آن بگذارد كه هيچگونه اختيارى از خود در مورد خويشتن ندارد تا چه رسد به ديگران؟! اين بتها نه تنها در اين دنيا مشكلى را براى بندگان خود حل نمى‏كند كه در قيامت نيز كارى از آنها ساخته نيست. 🔸اين تعبير نشان مى‏دهد كه اين گروه از مشركان كه مخاطب در اين آيات هستند معاد را به نوعى پذيرفته بودند (هر چند معاد روحانى نه جسمانى) يا اينكه قرآن حتى با عدم اعتقاد آنها بمسئله معاد، مطلب را مسلم گرفته، و به طور قاطع در اين زمينه با آنها سخن مى‏گويد، و اين معمول است كه گاهى انسان با كسى كه منكر حقيقتى است روبرو مى‏ شود اما سخنان خود را بدون اعتنا به افكار او بر طبق افكار خويش قاطعانه بيان مى ‏كند، بخصوص اينكه يك دليل ضمنى نيز در خود آيه براى مساله معاد نهفته شده است، زيرا هنگامى كه خالقى، مخلوقى مى ‏آفريند، و مالك موت و حيات و سود و زيان او است، بايد هدفى از خلقت او داشته باشد، و اين هدف در مورد انسانها بدون قبول رستاخيز امكان پذير نيست، چرا كه اگر با مردن انسان همه چيز پايان يابد زندگى پوچ خواهد بود و دليل بر اين است كه آن خالق حكيم نبوده است. 🔹ضمنا اگر مى‏بينيم مساله" ضرر" در آيه قبل از" نفع" قرار گرفته براى اين است كه انسان در درجه اول از زيان وحشت دارد، و جمله" دفع ضرر اولى از جلب منفعت" است، به صورت يك قانون عقلايى درآمده است. 🔸و نيز اگر" ضرر" و" نفع" و" موت" و" حيات" و" نشور" به صورت نكره‏ آمده، براى بيان اين حقيقت است كه اين بتها حتى در يك مورد مالك سود و زيان و مرگ و زندگى و رستاخيز نيستند. تا چه رسد نسبت به همگان. 🔹و اگر" لا يملكون" و" لا يخلقون" به صورت" جمع مذكر عاقل" ذكر شده (در حالى كه بتهاى سنگى و چوبى كمترين عقل و شعورى ندارند) به خاطر آن است كه هدف از اين سخن تنها بتهاى سنگ و چوبى نيست، بلكه گروهى است كه فرشتگان يا حضرت مسيح را عبادت مى ‏كردند و چون عاقل و غير عاقل در معنى اين جمله جمعند، همه را به صورت عاقل ذكر كرده و به اصطلاح ادبى از باب تغليب است. 🔸و يا در اين تعبير طبق اعتقاد طرف سخن گفته شده تا عجز و ناتوانى آنها را مشخص كند، يعنى شما كه اينها را صاحب عقل و شعور مى‏دانيد، با اين حال چرا نمى‏توانند زيانى از خود دفع كنند و يا منفعتى جلب نمايند؟ @etr_quran
سال نو مبارک @etr_quran
هدایت شده از عطر قرآن
به نام خدا سلام علیکم با توجه به نزدیک شدن ماه مهمانی خدا 💠 ماه مبارک رمضان 💠 ویژه استان تهران (شرق) برگزار می گردد. 🔷🔸 جهت شرکت در جشنواره مجازی قرآن کریم و کسب اطلاعات بیشتر دوستان، آشنایان، بسیجیان و نمازگزاران مسجد را به کانال "عطر قرآن" در ایتا و سروش فرا بخوانید 👇 @etr_quran
🌺صفحه ۳۶۳ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @etr_quran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه ۳۳ 📚 مفسر: آیت الله مکارم شیرازی (تفسیر نمونه) 🔹در این آیه براى تاكيد بيشتر روى پاسخ فوق مى‏ فرمايد:" آنها هيچ مثلى براى تو نمى ‏آورند، و هيچ بحث و سخنى را براى تضعيف دعوت تو طرح نمى‏ كنند مگر اينكه ما سخن حقى را كه دلائل سست آنها را در هم مى‏ شكنند به قاطع‏ترين وجهى به آنها پاسخ مى‏ گويد در اختيار تو مى ‏گذاريم و تفسير بهتر و بيانى جالبتر براى تو مى‏ گوئيم" (وَ لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناكَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِيراً). @etr_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 فرازی بسیار زیبا با صدای استاد جواد فروغی در نوجوانی (سوره مبارکه حمد) 🆔 @etr_quran
هدایت شده از عطر قرآن
💠 راهنمای شرکت در جشنواره 💠 (ویژه کودک و نوجوان پسر و دختر- زیر 16 سال) 📌 نقاشی کارهای خوب و داستان های قرآنی ۱. ارسال تصویر نقاشی ۲. حداکثر حجم تصویر ۵ مگابایت ۳. ذکر نام و نام خانوادگی و استان و شهر و منطقه تلفن همراه روی برگه نقاشی ۴. مهلت ارسال تا 30 فروردین ۱۴۰۰ ۵. ارسال نقاشی برای ادمین کانال 👇 @etr_quran_admin ۶. جوایز مسابقه: 🔸 ۵ نفر شایسته تقدیر نفری ۱۰۰ هزار تومان @etr_quran
هدایت شده از عطر قرآن
به نام خدا سلام علیکم با توجه به نزدیک شدن ماه مهمانی خدا 💠 ماه مبارک رمضان 💠 ویژه استان تهران (شرق) برگزار می گردد. 🔷🔸 جهت شرکت در جشنواره مجازی قرآن کریم و کسب اطلاعات بیشتر دوستان، آشنایان، بسیجیان و نمازگزاران مسجد را به کانال "عطر قرآن" در ایتا و سروش فرا بخوانید 👇 @etr_quran
🌺صفحه ۳۶۵ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @etr_quran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه۴۴ 📚 مفسر: آیت الله مکارم شیرازی (تفسیر نمونه) 🔹بالآخره سومين پاسخى كه قرآن از اين گروه گمراه مى ‏گويد اين است كه مى‏ گويد:" آيا تو گمان مى‏ كنى كه اكثر آنها گوش شنوا دارند، يا مى ‏فهمند"؟! (أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ). 🔸" نه آنها تنها مانند چهارپايانند، بلكه گمراهتر"! (إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ). 🔹يعنى سخريه ‏ها و سخنان زننده و غير منطقى آنها هرگز تو را ناراحت نكند چون آدمى يا بايد خود داراى عقل باشد و آن را به كار گيرد (و مصداق" يعقلون" گردد) و يا اگر از علم و دانش برخوردار نيست از دانايان سخن بشنود (و مصداق يسمعون باشد) اما اين گروه نه آنند و نه اين، و به همين دليل با چهار پايان تفاوتى ندارند، و روشن است كه از چهارپا نمى ‏توان توقعى داشت، جز نعره كشيدن و لگد زدن، و كارهاى غير منطقى انجام دادن. بلكه اينها از چهارپايان نيز بدبخت‏ تر و بينواترند كه آنها امكان تعقل و انديشه ندارند، و اينها دارند و به چنان روزى افتاده ‏اند!. 🔹قابل توجه اينكه باز در اينجا قرآن، تعبير به" اكثرهم" مى‏ كند و اين حكم را به همه آنها تعميم نمى ‏دهد، چرا كه ممكن است در ميان آنها افرادى واقعا فريب خورده باشند كه وقتى در مقابل حق قرار گرفتند تدريجا پرده ‏ها از مقابل چشمشان كنار مى ‏رود و پذيراى حق مى‏ شوند و اين خود دليل بر رعايت انصاف در بحثهاى قرآنى است. @etr_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۳۷۸ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @etr_quran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیه ۱۴ سوره 📚 مفسر: علامه طباطبائی (تفسیر المیزان) 🔹"وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا ..." 🔸راغب گفته است: كلمه" جحد" به معناى انكار چيزى است كه در دل ثبوتش مسلم شده و يا اثبات چيزيست كه در قلب نفى آن به ثبوت رسيده است‏. 🔹 و كلمه استيقان و يقين هر دو به يك معناست. 🔸مى‏ فرمايد كفار به علم عادى يقين دارند به اينكه با و عناد در برابر معذب شدنشان در آتش يقينى است، در عين حال به انكار و عناد خود اصرار مى‏ ورزند، به خاطر اينكه در سلسله علل كه يك حلقه‏ اش نفس خود آنان است، انكارشان حتمى و نظير علم عادى به وجوب فعل است. 🔹پس آن علمى كه توأم با سكون نيست چه بسا منفك از التزام بشود، مانند بسيارى از معتادين به عادتهاى زشت و يا مضر كه علم به زشتى و يا ضرر عادت خود دارند ولى در عين حال آن را ترك نمى‏ كنند، و عذر مى‏ آورند به اينكه ما معتاديم. قرآن كريم هم درباره منكرين دعوت‏هاى حقه مى ‏فرمايد:" وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ". 🔸خواهى گفت: افراد با ايمان نيز بر خلاف لوازم ايمان خود، عمل مى‏ كنند. در جواب مى‏ گوييم: درست است و ليكن ملتزم نبودن به لوازم معلوم، مطلبى است، و احيانا خلاف ايمان رفتار كردن به خاطر كوران‏هايى كه در دل برمى ‏خيزد و آدمى را از مسيرى كه ايمانش برايش معين كرده پرت مى‏ كند مطلبى ديگر است. 🔹با اين بيان اشكال ديگرى هم كه ممكن است به ذهن كسى بيايد دفع مى‏ شود، و آن اين است كه: چگونه ممكن است انسان علم يقينى پيدا كند به چيزى كه خلاف اراده او باشد، چنين علمى اصلا تصور ندارد، و به همين جهت وقتى مى‏ بينيم علم در اراده ما تاثير نمى ‏كند بايد بفهميم كه آن علم، علم يقينى نبوده، و ما آن را علم يقينى مى‏ پنداشتيم. 🔸وجه دفع اين اشكال اين است كه گفتيم: صرف داشتن علم به چيزى كه مخالف اراده و خواست ما است، باعث نمى ‏شود كه در ما اراده ‏اى مستند به آن علم پيدا شود، بلكه آن علمى ملازم با اراده موافق است كه توأم با التزام قلب نسبت به آن باشد، (و گر نه بسيار مى ‏شود كه انسان يقين و علم قطعى دارد به اينكه مثلا شراب يا قمار يا زنا و يا گناهان ديگر ضرر دارد، و در عين حال مرتكب مى ‏شود، چون التزام قلبى به علم خود ندارد) @etr_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرازی با صدای قاری نوجوان مهدی اکبری رتبه اول کشوری مقام نهاوند
ضمن تشکر از تبلیغ کانال عطر قرآن و خوش آمدگویی به اعضاء جدید، به اطلاع می رساند کلیه شرایط مخصوص به رشته های مختلف در پست های قبلی ذکر شده است. به زودی شرایط بخش تفسیر و مبانی قرآنی گام دوم انقلاب اعلام می گردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۳۷۹ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @etr_quran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیه ۳۶ سوره 📚 مفسر: علامه طباطبائی (تفسیر المیزان) 🔹" فَلَمَّا جاءَ سُلَيْمانَ قالَ أَ تُمِدُّونَنِ بِمالٍ فَما آتانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِمَّا آتاكُمْ بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ" 🔸ضمير در" جاء" به مالى برمى‏گردد كه به عنوان هديه نزد سليمان فرستاده شد. احتمال هم دارد كه به حامل هديه يعنى رئيس هيئت اعزامى سبأ برگردد. 🔹استفهام در جمله‏" أَ تُمِدُّونَنِ بِمالٍ" توبيخى است، و خطاب در آن به فرستاده و فرستنده هر دو برمى ‏گردد و اين را تغليب گويند، كه صاحب سخن رو به حاضران كند، ولى حاضر و غايب را مورد عتاب قرار دهد، سليمان (ع) هم اينطور كلى سخن گفت و نامى از خصوص ملكه سبأ نبرد، همانطور كه- در گذشته ديديم- ملكه سبأ هم نامى از او نبرد و گفت:" من هديه‏ اى نزد ايشان مى‏ فرستم". 🔸بعضى‏ احتمال داده ‏اند كه خطاب و روى سخن آن جناب تنها به فرستادگان باشد و اين احتمال صحيحى نيست، براى اينكه اعتراض سليمان اين بود كه:" آيا مرا با مال كمك مى ‏كنيد" و معلوم است كه اين كمك مالى، كار فرستادگان نبود بلكه كار فرستنده ايشان بود و با اين حال ديگر معنا ندارد كه خصوص فرستادگان را توبيخ كند و اگر نفرمود:" ا تمدونن بالمال" بلكه كلمه مال را نكره آورد و فرمود:" أَ تُمِدُّونَنِ بِمالٍ‏- آيا كمكم مى‏ كنيد به مالى"، براى اين بود كه آن مال را تحقير كند و ناچيزش بشمارد و مرادش از" فَما آتانِيَ اللَّهُ" همان سلطنت و نبوت بوده است. 🔹و معناى آيه اين است كه: آيا شما مرا با مالى حقير و ناچيز كه كمترين ارزشى نزد من ندارد كمك مى ‏كنيد؟ مالى كه در قبال آنچه خدا به من داده ذره ‏اى ارزش ندارد؟ آنچه خدا از ملك و نبوت و ثروت به من داده بهتر است از آنچه به شما داده است. 🔸و جمله‏" بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ" اعراض از توبيخ قبلى به توبيخى ديگر است، اول توبيخشان كرد به اينكه مگر من محتاج مال شما هستم، كه هديه برايم فرستاده ‏ايد و اين كار شما كار زشتى است و در اين جمله مى ‏فرمايد: از آن زشت‏تر اينكه، شما هديه خود را خيلى بزرگ مى ‏شماريد و آن را ارج مى ‏نهيد. 🔹بعضى‏ از مفسرين گفته‏ اند: مراد از" بهديتكم" آن هديه ‏اى كه فرستاده‏ اند نيست، بلكه هديه‏ هايى است كه ديگران براى ايشان بفرستند و معناى جمله اين است كه: اين شماييد كه به خاطر علاقه ‏اى كه به جمع مال و زياد كردن آن داريد وقتى از جايى برايتان هديه‏ اى مى ‏آيد خوشحال مى‏ شويد، ولى ما اينطور نيستيم، و هيچ اعتنايى به مال دنيا نداريم. ولى خواننده، خود به بعد اين وجه آگاه است. @etr_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا