هدایت شده از عطر قرآن
💠 راهنمای شرکت در جشنواره 💠
(ویژه کودک و نوجوان پسر و دختر- زیر 16 سال)
📌 نقاشی کارهای خوب و داستان های قرآنی
۱. ارسال تصویر نقاشی
۲. حداکثر حجم تصویر ۵ مگابایت
۳. ذکر نام و نام خانوادگی و استان و شهر و منطقه
تلفن همراه روی برگه نقاشی
۴. مهلت ارسال تا 30 فروردین ۱۴۰۰
۵. ارسال نقاشی برای ادمین کانال 👇
@etr_quran_admin
۶. جوایز مسابقه:
🔸 ۵ نفر شایسته تقدیر نفری ۱۰۰ هزار تومان
@etr_quran
هدایت شده از عطر قرآن
به نام خدا
سلام علیکم
با توجه به نزدیک شدن ماه مهمانی خدا
💠 ماه مبارک رمضان 💠
#اولین_جشنواره_مجازی_قرآن_کریم
ویژه استان تهران (شرق) برگزار می گردد.
🔷🔸 جهت شرکت در
جشنواره مجازی قرآن کریم
و کسب اطلاعات بیشتر
دوستان، آشنایان، بسیجیان و نمازگزاران مسجد را
به کانال "عطر قرآن"
در ایتا و سروش فرا بخوانید 👇
@etr_quran
📇 خلاصه تفسیر سوره #فرقان - آیه۴۴
📚 مفسر: آیت الله مکارم شیرازی (تفسیر نمونه)
🔹بالآخره سومين پاسخى كه قرآن از اين گروه گمراه مى گويد اين است كه مى گويد:" آيا تو گمان مى كنى كه اكثر آنها گوش شنوا دارند، يا مى فهمند"؟! (أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ).
🔸" نه آنها تنها مانند چهارپايانند، بلكه گمراهتر"! (إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ).
🔹يعنى سخريه ها و سخنان زننده و غير منطقى آنها هرگز تو را ناراحت نكند چون آدمى يا بايد خود داراى عقل باشد و آن را به كار گيرد (و مصداق" يعقلون" گردد) و يا اگر از علم و دانش برخوردار نيست از دانايان سخن بشنود (و مصداق يسمعون باشد) اما اين گروه نه آنند و نه اين، و به همين دليل با چهار پايان تفاوتى ندارند، و روشن است كه از چهارپا نمى توان توقعى داشت، جز نعره كشيدن و لگد زدن، و كارهاى غير منطقى انجام دادن.
بلكه اينها از چهارپايان نيز بدبخت تر و بينواترند كه آنها امكان تعقل و انديشه ندارند، و اينها دارند و به چنان روزى افتاده اند!.
🔹قابل توجه اينكه باز در اينجا قرآن، تعبير به" اكثرهم" مى كند و اين حكم را به همه آنها تعميم نمى دهد، چرا كه ممكن است در ميان آنها افرادى واقعا فريب خورده باشند كه وقتى در مقابل حق قرار گرفتند تدريجا پرده ها از مقابل چشمشان كنار مى رود و پذيراى حق مى شوند و اين خود دليل بر رعايت انصاف در بحثهاى قرآنى است.
@etr_quran
📇 خلاصه تفسیر آیه ۱۴ سوره #نمل
📚 مفسر: علامه طباطبائی (تفسیر المیزان)
🔹"وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا ..."
🔸راغب گفته است: كلمه" جحد" به معناى انكار چيزى است كه در دل ثبوتش مسلم شده و يا اثبات چيزيست كه در قلب نفى آن به ثبوت رسيده است.
🔹 و كلمه استيقان و يقين هر دو به يك معناست.
🔸مى فرمايد كفار به علم عادى يقين دارند به اينكه با #انكار و عناد در برابر #حق معذب شدنشان در آتش يقينى است، در عين حال به انكار و عناد خود اصرار مى ورزند، به خاطر اينكه در سلسله علل كه يك حلقه اش #هواى نفس خود آنان است، انكارشان حتمى و نظير علم عادى به وجوب فعل است.
🔹پس آن علمى كه توأم با سكون نيست چه بسا منفك از التزام بشود، مانند بسيارى از معتادين به عادتهاى زشت و يا مضر كه علم به زشتى و يا ضرر عادت خود دارند ولى در عين حال آن را ترك نمى كنند، و عذر مى آورند به اينكه ما معتاديم. قرآن كريم هم درباره منكرين دعوتهاى حقه مى فرمايد:" وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ".
🔸خواهى گفت: افراد با ايمان نيز بر خلاف لوازم ايمان خود، عمل مى كنند. در جواب مى گوييم: درست است و ليكن ملتزم نبودن به لوازم معلوم، مطلبى است، و احيانا خلاف ايمان رفتار كردن به خاطر كورانهايى كه در دل برمى خيزد و آدمى را از مسيرى كه ايمانش برايش معين كرده پرت مى كند مطلبى ديگر است.
🔹با اين بيان اشكال ديگرى هم كه ممكن است به ذهن كسى بيايد دفع مى شود، و آن اين است كه: چگونه ممكن است انسان علم يقينى پيدا كند به چيزى كه خلاف اراده او باشد، چنين علمى اصلا تصور ندارد، و به همين جهت وقتى مى بينيم علم در اراده ما تاثير نمى كند بايد بفهميم كه آن علم، علم يقينى نبوده، و ما آن را علم يقينى مى پنداشتيم.
🔸وجه دفع اين اشكال اين است كه گفتيم: صرف داشتن علم به چيزى كه مخالف اراده و خواست ما است، باعث نمى شود كه در ما اراده اى مستند به آن علم پيدا شود، بلكه آن علمى ملازم با اراده موافق است كه توأم با التزام قلب نسبت به آن باشد، (و گر نه بسيار مى شود كه انسان يقين و علم قطعى دارد به اينكه مثلا شراب يا قمار يا زنا و يا گناهان ديگر ضرر دارد، و در عين حال مرتكب مى شود، چون التزام قلبى به علم خود ندارد)
@etr_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرازی با صدای قاری نوجوان مهدی اکبری
رتبه اول کشوری
مقام نهاوند
#ارسالی_کاربران
ضمن تشکر از تبلیغ کانال عطر قرآن و خوش آمدگویی به اعضاء جدید، به اطلاع می رساند کلیه شرایط مخصوص به رشته های مختلف در پست های قبلی ذکر شده است.
به زودی شرایط بخش تفسیر و مبانی قرآنی گام دوم انقلاب اعلام می گردد.
📇 خلاصه تفسیر آیه ۳۶ سوره #نمل
📚 مفسر: علامه طباطبائی (تفسیر المیزان)
🔹" فَلَمَّا جاءَ سُلَيْمانَ قالَ أَ تُمِدُّونَنِ بِمالٍ فَما آتانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِمَّا آتاكُمْ بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ"
🔸ضمير در" جاء" به مالى برمىگردد كه به عنوان هديه نزد سليمان فرستاده شد.
احتمال هم دارد كه به حامل هديه يعنى رئيس هيئت اعزامى سبأ برگردد.
🔹استفهام در جمله" أَ تُمِدُّونَنِ بِمالٍ" توبيخى است، و خطاب در آن به فرستاده و فرستنده هر دو برمى گردد و اين را تغليب گويند، كه صاحب سخن رو به حاضران كند، ولى حاضر و غايب را مورد عتاب قرار دهد، سليمان (ع) هم اينطور كلى سخن گفت و نامى از خصوص ملكه سبأ نبرد، همانطور كه- در گذشته ديديم- ملكه سبأ هم نامى از او نبرد و گفت:" من هديه اى نزد ايشان مى فرستم".
🔸بعضى احتمال داده اند كه خطاب و روى سخن آن جناب تنها به فرستادگان باشد و اين احتمال صحيحى نيست، براى اينكه اعتراض سليمان اين بود كه:" آيا مرا با مال كمك مى كنيد" و معلوم است كه اين كمك مالى، كار فرستادگان نبود بلكه كار فرستنده ايشان بود و با اين حال ديگر معنا ندارد كه خصوص فرستادگان را توبيخ كند و اگر نفرمود:" ا تمدونن بالمال" بلكه كلمه مال را نكره آورد و فرمود:" أَ تُمِدُّونَنِ بِمالٍ- آيا كمكم مى كنيد به مالى"، براى اين بود كه آن مال را تحقير كند و ناچيزش بشمارد و مرادش از" فَما آتانِيَ اللَّهُ" همان سلطنت و نبوت بوده است.
🔹و معناى آيه اين است كه: آيا شما مرا با مالى حقير و ناچيز كه كمترين ارزشى نزد من ندارد كمك مى كنيد؟ مالى كه در قبال آنچه خدا به من داده ذره اى ارزش ندارد؟ آنچه خدا از ملك و نبوت و ثروت به من داده بهتر است از آنچه به شما داده است.
🔸و جمله" بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ" اعراض از توبيخ قبلى به توبيخى ديگر است، اول توبيخشان كرد به اينكه مگر من محتاج مال شما هستم، كه هديه برايم فرستاده ايد و اين كار شما كار زشتى است و در اين جمله مى فرمايد: از آن زشتتر اينكه، شما هديه خود را خيلى بزرگ مى شماريد و آن را ارج مى نهيد.
🔹بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از" بهديتكم" آن هديه اى كه فرستاده اند نيست، بلكه هديه هايى است كه ديگران براى ايشان بفرستند و معناى جمله اين است كه: اين شماييد كه به خاطر علاقه اى كه به جمع مال و زياد كردن آن داريد وقتى از جايى برايتان هديه اى مى آيد خوشحال مى شويد، ولى ما اينطور نيستيم، و هيچ اعتنايى به مال دنيا نداريم. ولى خواننده، خود به بعد اين وجه آگاه است.
@etr_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣قرآن؛ کتاب زندگی📓
@etr_quran
📇 خلاصه تفسیر آیه ۴۵ سوره #نمل
📚 مفسر: علامه طباطبائی (تفسیر المیزان)
🔸" وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً ... يَخْتَصِمُونَ"
🔹كلمه" اختصام" به معناى تخاصم و نزاع طرفينى است و اگر دو فريق را با صفت جمع" يختصمون" توصيف كرد، با اينكه جا داشت بفرمايد:" فريقان يختصمان" بدين جهت است كه مراد از" فريقان"، تنها دو فريق معين نيست، بلكه مراد از آن، مجموع امت است.
🔸 كلمه" اذا" فجائيه و به معناى ناگهان است.
🔹و معناى آيه اين است كه: ما به سوى قوم ثمود برادر و فاميلشان صالح را فرستاديم و اميد آن مى رفت كه بر ايمان به خدا اجتماع نموده و متفق گردند و ليكن بر خلاف انتظار و بطور ناگهانى به دو فريق از هم جدا شدند، فريقى ايمان آورد، و فريقى ديگر كفر ورزيد، در باره حق با هم به نزاع و كشمكش پرداختند و هر فريقى مى گفت حق با من است.
🔸و بعيد نيست مراد از اختصامشان با يكديگر، همان جريانى باشد كه خداى تعالى در جاى ديگر از كلام مجيدش، از آنان حكايت كرده و فرموده است: قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ صالِحاً مُرْسَلٌ مِنْ رَبِّهِ؟ قالُوا إِنَّا بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ، قالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا بِالَّذِي آمَنْتُمْ بِهِ كافِرُونَ"
🔹از همين جا معلوم مى شود كه در حقيقت، قوم صالح سه فريق شدند:
1⃣فريقى از آنان از ايمان به خدا استكبار ورزيدند.
2⃣ طايفه اى از مستضعفين، كه پيرو همان مستكبرين شدند
3⃣ يك دسته از مستضعفين كه به وى ايمان آوردند.
@etr_quran
عطر قرآن
💠 راهنمای شرکت در جشنواره 💠 (ویژه کودک و نوجوان - زیر 16 سال) 📌 تلاوت تقلیدی قرآن کریم ۱. فایل صو
شرایط رشته ها و بخش های مختلف جشنواره