eitaa logo
فهام
1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
172 ویدیو
25 فایل
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠 ✅محتوای فاخر و عمیق ✅زبان ساده و قابل فهم ❌شعار ❌حرف بی‌سند ⏱شبی 5 دقیقه رضا بیات: استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی. @DR_Reza_Bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
صبح همگی بخیر در شاعران گذشته، مهربانی امیرالمؤمنین (ع) کمتر بازتاب دارد. الآن داشتم دیوان واعظ قزوینی، شاعر قرن 11، را ورق می زدم، این بیت برایم جالب بود: نه قهرش همین فتح خیبر نمود که مهرش بسی قلعۀ دل گشود (دیوان، ص622) این هم ابیات بعدی که یگانگی پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) را به بیانی شیرین مطرح می کند و بیت پایانی اش، به زیبایی هر چه تمام‌تر کارکرد غاصبان خلافت را نشان می‌دهد: نبی و ولی هر دو نسبت به هم دوتا و یکی چون زبانِ قلم دو سر چون قلم لیک از جان یکی زبان‌شان دوتا و سخن‌شان یکی از آن برده همچون قلم سربه‌سر که مو در میان‌شان نگنجد مگر خط شرع گردیده ناخوان از آن که گنجیده غیری چو مو در میان با سپاس از برادر افغان، سید نورآغا موسوی، که مرا به خواندن این ابیات برانگیخت.
چند تصور اشتباه دربارۀ حضرت فاطمه (س) 1. حضرت فاطمه (س) الگوی زنان است. درست: ایشان الگوی همۀ موجودات است؛ از فرشتگان گرفته تا آدمیان و ... . محدود کردن آن روح بلند قدسی به بشریت جفای به ایشان است؛ تا چه رسد محدودیت به زنانگی! 2. پیام اصلی حضرت فاطمه (س) حجاب است. درست: حجاب نوع پوشش ایشان است؛ نه فضیلت مهم آن بانو. بلا تشبیه این حرف مثل این است که بگوییم: ما از انیشتین یاد می‌گیریم کت و شلوار بپوشیم! 3. روز ولادت حضرت فاطمه (س) روز تکریم مادر است. درست: قرار بود برای این که بیشتر یاد آن بزرگوار باشیم، برای خودمان نشانه‌گذاری کنیم. قرار شد با دیدن مادر خودمان یاد ایشان بیفتیم؛ اما برعکس شد؛ یک روز هم که قرار بود یاد ایشان بیفتیم، یاد مادر خودمان کردیم! 4. زمان پرداختن به آن بانوی بزرگوار، ایام ولادت و شهادت ایشان است. درست: همیشه و همه‌جا باید به یاد خدا بود و آن بزرگوار، وجه‌الله است. اینما تولوا فثم وجه الله! نکته: همۀ این موارد «بد» نیستند؛ خوبند؛ اما گاهی با پرداختن به خوب، از عالی غافل می‌شویم. حالا، نقداً این لینک را باز کنید و یک کتاب جمع و جورِ 40 حدیث در فضایل حضرت فاطمه (س) دانلود کنید و سعی کنید روزی یک حدیثش را بخوانید. برای جبران کم‌کاری‌ها و کم‌معرفتی‌هایمان باید از یک جایی شروع کنیم دیگر! https://fahhaam.ir/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%b1%d8%a7%d8%b2-%d8%ae%d8%af%d8%a7%d9%88%d9%86%d8%af/ راستی، من رضا بیات هستم و این پیام را از مجموعۀ فهام دریافت می‌کنید. فهام مخفف چهار کلمه است: ف: فرهنگ هـ: هنر ا: ادبیات م: مذهب دوست داشتید به سایت و کانال‌های فهام سر بزنید. سایت: https://fahhaam.ir کانال ایتا و بله و تلگرام: @fahhaam کانال روبیکا: @fahhaamir
مشهور است که دورۀ قاجار دورۀ ضعف و ذلت فکر و ادبیات و فرهنگ و ... است. مشهور است که شاعران این دوران از شدت ضعف، قابل نام بردن نیستند و ارزش چندانی ندارند. اگر کسی قابل ذکر باشد، قاآنی است و وصال و سروش؛ همین! حالا می‌خواهم از یکی از گمنام‌ترین شاعران این دوره چند بیتی را نقل کنم. محمد بن سلیمان تنکابنی (1234-1302ق)، از خاندان عالمان دینی است که خود طبابت نیز می‌دانسته است. دانشمندی پرکار بوده و مجموع کتب و رسالات (مقالات) خود را حدود 400 عنوان برشمرده که الآن 128 عنوان آن در دسترس است! منظومه‌ای دارد به نام «حملۀ حسینیه» که حدود 3100 بیت دارد و به شیوۀ شاهنامه سروده شده است. چند بیت از این منظومه را که در شجاعت امام حسین (ع) است، با هم بخوانیم: ابا تیغ رو سویِ لشکر نمود همه دشت را دشت محشر نمود همی تاخت بر لشکر کینه‌وُش زده بر جبین چین و ابرو تُرُش فرو ریخت سرها چو باد تموز به لشکر نمودار شد شام روز سر و گردن و سینه اندر ستیز ز سرپاش و شمشیر و نی ریز ریز گران گرز و گرزین و خفتان و خود شدی از دمِ تیغِ آن شه فرود تبرزین و برزین و زوبین و زین ز روی تکاور شدی بر زمین کمند و کمان و نی از روی اسب فرو ریخت مانند آذرگشسب همی ترکش و تیر و تیغ و سپر به غبرایِ دون کرد زیر و زبر سر و پیکر و دست اسب و سوار شناور به دریای خون هر کنار رخ لشکر شام شد سندروس سران سران سپه خاک‌بوس به هر گه که رو کردی آن شهریار به آوردِ آن لشکر بی شمار سواران لشکر به هم برزدی در آن رزمگه آذر اندر زدی همی گفت مردن به از ننگ و عار بود عار خوش‌تر ز سوزنده نار 🔴🔴🔴 واژگان دشوار: کینه‌وش: کینه‌ور/ خالی از تسامح نیست. باد تموز: باد داغ تابستانی. گرزین: تیر پیکان‌دار. خفتان: زره. برزین: سوار، آنکه بر روی زین است. تکاور: اسب تیزرو. آذرگشسب: آتش. غبرا: تودۀ خاک، زمین. سندروس: چوبی تیره‌رنگ. آورد: جنگ. 🔴🔴🔴 چطور بود؟ یک بار دیگر جملات آغازین را ببینید: «مشهور است که شاعران این دوران از شدت ضعف، قابل نام بردن نیستند و ارزش چندانی ندارند!» نتیجۀ اخلاقی: مشهورات را جدی نگیریم؛ خصوصاً زمانی که پای مذهب در میان باشد. 🔴🔴🔴 در خصوص جملۀ پایانی، کلی حرف دارم که عرض خواهم کرد. 🔴🔴🔴 راستی، این کتاب ارزشمند را دوست گرامی، دکتر عبدالرسول فروتن در دست تصحیح دارد و ان شاء الله تعالی به زودی منتشر خواهد شد. @fahhaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان فهم عمیق، داستانی بسیار جدی است. پیشنهاد می کنم حتما این 5 دقیقه را ببینید. نگاه شما به فرهنگ و علوم انسانی را تغییر خواهد داد. اینجا سعی کرده‌ام به ساده‌ترین زبان ممکن روابط علوم مختلف با هم را تبیین کنم. حتما شما هم در این باره حرفهایی دارید که مشتاقم بشنوم. ارادت @fahhaam
با صفحات و کانالهای فهام آشنایی دارید؟ شما در کدام فضاها، با فهام همراهید؟ سایت: https://fahhaam.ir تلگرام/ ایتا/ بله/ آپارات: @fahhaam اینستاگرام/ روبیکا: @fahhaamir ایمیل: fahhaam_ir@gmail.com
سلام «راز خداوند» تجربۀ قشنگی بود. چندین روز از برکات فضایل حضرت فاطمه (س) بهره بردیم. حالا در آستانۀ میلاد مبارک امیرالمؤمنین (ع) هستیم و می‌خواهیم چشمانمان را به خواندن فضایل ایشان پرنور کنیم. نام این کتاب 40 حدیث درگاه عفو است. امروز مقدمۀ کتاب و یک حدیث را میگذارم و روزهای بعد، صبح و عصرمان را علوی می‌کنیم؛ ان‌شاء الله 🌹🌹🌹 @fahhaam
خداوند بنی‌اسرائیل را برگزیده بود. امّا افسوس! آنان بنی‌اسرائیل بودند. خداوند مائده فرو فرستاد. گفتند: «غذای پروردگارت را نمی‌خواهیم. سیر می‌خواهیم و پیاز و از این قبیل.» تشنه شدند. خداوند دوازده چشمه برایشان جاری کرد و چنان غرق نعمتشان کرد که غبطۀ جهانیان شدند. هرکدام از آنان آبشخور خویش را می‌شناخت. چیزی که صورتْ بستنش در این دنیا محال می‌نمود. بنی‌اسرائیل باز ظلم پیشه کردند. خداوند باز راه توبه را به آنان نمود. گفت: «در این قریه آرام گیرید. هرچه می خواهید، بخورید.» آنان آسوده شدند. تنها ستمکارِگی‌شان بود که آزارشان می‌داد. خداوند آن را نیز چاره کرد. فرمود: «به خشوع از این در درآیید و بگویید: گناهان ما را فرو ریز.» آنان نیامدند. یا آمدند و نگفتند. یا گفتند، ولی به طنز و سخره، واژگانش را دیگرگون کردند. خداوند بر آنان رحمت آورده بود. آنان غضب می‌خریدند . خداوند ما را برگزید. امّا افسوس؛ برگزیدگان ما بودیم! مایی که قرار بود بنی اسرائیل نباشیم. خداوند هدایتش را فرو فرستاد. گفتیم: اکتفا به همین راه جمود است و تعصّب. سخن دیگران را نیز باید چشید. دهانمان به عطر کلام خاندان وحی خوشبو بود؛ گفتیم: سیر می‌خواهیم و پیاز! رفتیم. تشنه کام بازگشتیم. خداوند دوازده چشمۀ همیشه جوشنده را بر ما عرضه کرد. آن گونه که راه را باز شناختیم. سیراب شدیم. رفتیم! گناهکار و آشفته حال در تف بیابان‌های گمراهی ذوب می‌شدیم. خداوند ما را بر بهشتِ آرامش فروآورد. لقمه لقمه خوراکمان داد و جرعه ‌جرعه آبمان نوشاند. گفت: به این سو آیید. کرنش کنید و درآیید تا شما را ببخشایم. گفت: بیایید که عزم آمرزش دارم. گفت: «این علی علیه‌‌السلام است. نزد او آیید.» گفت: «فضایلش را بگویید، زبانتان را پاک می‌کنم. بشنوید، گوشهایتان را می‌شویم. بخوانید، چشمانتان را تطهیر می‌کنم.» و ما نکردیم. یا کردیم و باور نکردیم. یا کردیم ولی ...   * * *  شنیدیم که خواندن و نوشتن، شنیدن و گفتن فضایل علی علیه‌السلام عبادت است. شنیدیم که گناهان را فرو می‌ریزد. باور کردیم. نوشتیم. تو چه می‌کنی؟ با ما همسفر خواهی شد؟ خواهی خواند؟ باز خواهی گفت؟ ... 🌹🌹🌹 @fahhaam
لطف دوستان 😄😄 ان شاء الله که خدا قسمتم کند
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً اسْتَغْفَرَتْ لَهُ الْمَلائِكَةُ وَ فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ الثَّمَانِيَةُ فَدَخَلَ مِنْ أَيِّ بَابٍ شَاءَ بِغَيْرِ حِسَابٍ. (بحارالأنوار 65 / 124 ح 53، به نقل از بشارة المصطفى‏) 🌹🌹🌹 رسول خدا صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم فرمود: هر کس علی را دوست بدارد، ملائکه برایش استغفار می‌کنند و درهای هشت‌گانۀ بهشت به رویش باز می‌شود. پس او از هر دری که خواست، بدون محاسبه وارد بهشت می‌شود. 🌹🌹🌹 @fahhaam
قَالَ رَسُولُ ‌اللَّهِ صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم لِعَلِيٍّ علیه‌السلام: إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَى مَا أَرَى، إِلاّ أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِيٍّ وَ لَكِنَّكَ وَزِيرٌ. (بحارالأنوار 14 / 476 ح 37 ؛ نهج‏البلاغه خطبه 192) 🌹🌹🌹 رسول‌خدا صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم به علي علیه‌السلام فرمود: [در هنگام وحی] هر آنچه را که من می‌شنوم، تو نیز می‌شنوی و هر آنچه را که می‌بینم، تو نیز می‌بینی، [تفاوت من و تو] تنها در این است که تو پیامبر نیستی؛ اما تو وزیر هستی. 🌹🌹🌹 @fahhaam
گواهی می دهم نام علی، این اسم اعظم را_ اگر از جان بخوانی سبز خواهد کرد عالم را گواهی می دهم دست علی، این سرخ پر تاول اگر لطفی کند خاموش می سازد جهنم را گواهی می دهم چشم علی، این شط اقیانوس اگر اشکی بریزد محو خواهد کرد زمزم را علی نور است،ما هم ذره ی محتاج او هستیم بصیرت خواه تا پلکی ببینی فخر آدم را علی آغاز انسان است، انسان عدالت خواه که ما در دست او دیدیم مفتاح محرم را علی صلح است درجایی، علی جنگ است در جایی که هم شمشیر دیدیم از علی هم چشم نم نم را بگویی یاعلی درهای خیبر کنده خواهد شد بگویی یاعلی می بینی اعجاز مجسم را اگر غم داشتی چنگی به نام بوترابش زن که ذکر یا علی خاک است، پنهان می کند غم را علی قرآن گویایی در این هنگامه ی لال است بگو بر نی کنند ابلیس ها صد بار توتم را گواهی می دهم پاشیده بر ذرات عالم خون سرخ او گواهی می دهم خون علی، این اسم اعظم را سجاد حیدری قیری
سلام و شب بخیر ترم دانشگاه تمام شده و دارم نتایج کلاسهایم را بررسی می کنم. آخر ترم بعضی دانشجویان لطف کردند و جلوی دوربین آمدند و از تجربۀ کلاس فارسی عمومی این ترمشان گفتند. بعضی قسمتهایش برای خودم جذاب است؛ شاید شما هم خوشتان بیاید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک هفته دربارۀ انواع موسیقی حرف زدیم؛ از آن جهت که بیشترین مواجهۀ بچه ها با شعر و ادبیات، در قالب ترانه گوش کردن است. آقای علیزاده تجربه اش از این بحث را می گوید که چطور سلیقه اش تغییر کرده و فاخرتر شده.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: لَوْ أَنَّ الرِّيَاضَ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرَ مِدَادٌ وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ وَ الإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه‌السلام. (بحارالأنوار 40 / 49 ، به نقل از مناقب خوارزمي) 🌹🌹🌹 رسول خدا صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم می‌فرماید: اگر باغها قلم شوند و دریا مرکب شود و جنّیان حسابگری کنند و آدمیان بنویسند، نمی‌توانند فضایل علی بن ابی طالب علیه‌السلام را جمع آورند و برشمرند. 🌹🌹🌹 @fahhaam
سلام سحر بخیر آدم وقتی خوابش نمی برد، کارهای عجیب و غریبی می کند. تا یک ساعت پیش داشتم دورۀ «تاریخ فرهنگ: عصر انقلاب» را آماده می کردم. بعدش افتادم به بازطراحی لوگو! ببینید فرقی کرده؟ نظر بدهید ممنون می شوم:
کدام بهتر است؟ الف) قدیم ب) جدید ج) صورت زیبای ظاهر هیچ نیست/ ای برادر سیرت زیبا بیار! https://strawpoll.com/e7ZJGAvBPy3 https://strawpoll.com/e7ZJGAvBPy3 https://strawpoll.com/e7ZJGAvBPy3
دربارۀ دورۀ «تاریخ فرهنگ: عصر انقلاب» هم به زودی خواهید شنید. کار فوق العاده ای است.
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْبَاقِرِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ علیهم‌‌السلام قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الآيَةُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلّی‌الله‌عليه‌وآله وَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ ... فَأَقْبَلَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام فَقَالَ رَسُولُ‌ اللَّهِ صلّی‌الله‌عليه‌وآله هُوَ هَذَا إِنَّهُ الإِمَامُ الَّذِي أَحْصَى اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِيهِ عِلْمَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ. (بحارالأنوار 35 / 427 ح 2، به نقل از معاني الأخبار) 🌹🌹🌹 امام باقر علیه‌السلام از پدرش، از جدّش [علیهم‌السلام]، نقل می کند که: آنگاه که آیۀ «و همه چیز را در امامی آشکار گرد‌آوردیم» بر رسول‌ خدا صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم نازل شد، امیرالمؤمنین علیه‌السلام وارد شد. رسول‌خدا صلّی‌الله‌عليه‌وآله فرمود: این همو است؛ به درستی که او همان امامی است که خداوند تبارک و تعالی علم همه چیز را در او گرد آورده است. 🌹🌹🌹 @fahhaam
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: يَا أَبَاذَرٍّ لَوْ لا عَلِيٌّ مَا بَانَ الْحَقُّ مِنَ الْبَاطِلِ وَ لا مُؤْمِنٌ مِنَ الْكَافِرِ وَ لا عُبِدَ اللَّهُ. (بحارالأنوار 40/55 ح90، به نقل از كنز‌جامع‌الفوائد و تأويل‌الآيات‌الظاهرة) 🌹🌹🌹 رسول خدا صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم فرمود: ای ابوذر، اگر علی نبود، حق از باطل و مؤمن از کافر مشخص نمی‌شد و خدا عبادت نمی‌شد. 🌹🌹🌹 @fahhaam
دیشب تا صبح مشغول اینها بودم. این تصویر تعدادی از دوستانی است که در درس فارسی عمومی در خدمتشان بودم. کلاسهای رنگینی که پر بود از مباحث گوناگون؛ از عشق و تاریخ عرفان گرفته تا مکاتب ادبی غرب و ملاکهای ارزشمندی یک اثر هنری و نقد فیلم و موسیقی و ... راستی، دربارۀ افکار و عقاید شاعران هم حرف می زدیم که حلالش کرده باشیم😅 کلاسهای ارزشمندی بود. الحمد لله
ترم پیش در خدمت تعدادی از همکاران گرامی بودم و ترفندهای تدریس فارسی عمومی را در 8 جلسه مرور کردیم. جلسات جذاب و مؤثری بود. طبعا این استادان گرانقدر در ادبیات کم و کسری نداشتند و هر کدام در چند زمینه برتری مشهودی بر من داشتند. آنچه که من می گفتم، روش تدریس بود نه محتوای آن. این روشها آنقدر کاربردی بود که چند جلسه استادانی از گروه معارف هم شرکت کردند؛ چون ترفندها به کار آنها هم می آمد. مخلص کلام: این ترم هم می خواهیم در بارۀ روشهای تدریس جلساتی داشته باشیم. نشستها مجازی است و زمانش 7-8 شب. اگر به کار شما هم می آید، پیام بدهید. یاعلی
اولین بخش از صحبتهای دانشجویان دربارۀ کلاس فارسی عمومی را ببینید: https://fahhaam.ir/tadris_farsi/ 🌹🌹🌹 @fahhaam
هدایت شده از موزه شیعه
در پی فراخوانی که برای نگارش مقالات دفتر اول تاریخ تشیع در ایران به روایت فرهنگ مادی اعلام شد، اولین جلد از سری «تشیع در ایران به روایت فرهنگ مادی» منتشر شد. دفتر اول در 360 صفحه توسط انتشارات نگاه معاصر به چاپ رسیده است. نویسندگان و عناوین مقالات دفتر اول به شرح ذیل هستند: ۱. حسین محسنی، بازخوانی تشیع سلطان محمد خدابنده به روایت سکه های دوره حاکمیت وی: تداوم یا عدم تداوم ۲. مرضیه علی پور، بررسی مولفه‌های غصب مقام خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام در نگاره «نسب‌شناسی پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم» ۳. حمیدرضا آذری‌نیا، چشم انداز مذهبی شهر در قرون میانه: مردم شناسی تاریخی در سفرنامۀ ابن‌بطوطه ۴. اکرم ارجح، صندوق قبر امامان و امام زادگان شیعه؛ پیش از دورۀ صفویه ۵. ارطغرل ارتکین، نمادهای خلیفه و امام در نگاره‌های حضرت علی علیه السلام (ترجمه زهرا کبیری پور) ۶. سید مهدی مهدوی، نام حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در کتیبه های صلوات کبیره در ابنیه و سنگ قبور ایران پیشاصفوی ۷. کوروش صالحی، سکه‌‌های شیعی عصر ایخانان مغول
هدایت شده از موزه شیعه
کتاب تشیع در ایران اثر محمدحسین افراخته | ایران کتاب https://www.iranketab.ir/book/129753-shiism-in-iran
قَالَ رَسُولُ‌اللَّهِ صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم لِعَلِيٍّ علیه‌السلام: أَنْتَ رُكْنُ الإِيمَانِ وَ أَنْتَ مِصْبَاحُ الدُّجَى وَ أَنْتَ مَنَارُ الْهُدَى وَ أَنْتَ الْعَلَمُ الْمَرْفُوعُ لأَهْلِ الدُّنْيَا مَنْ تَبِعَكَ نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْكَ هَلَكَ. (بحارالأنوار 38 / 100 ح 20، به نقل از امالي شيخ صدوق) 🌹🌹🌹 رسول‌خدا صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم به امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: تو اساس و رکن ایمانی و تو چراغ تاریکی‌هایی و تو جایگاه نورِ هدایتی و تو برای مردم دنیا پرچم برافراشته‌ای. هر که تو را پیروی کرد نجات یافت و هر که از تو سرپیچی کرد، هلاک شد. 🌹🌹🌹 @fahhaam
از امام هادی (ع) چند زیارت ولایی بسیار عمیق و پرمغز نقل شده؛ یکی زیارت جامعۀ کبیره است که معمولا می‌شناسیمش. سطح معارف این دعا آنقدر بالاست که برخی شیعیان ضعیف الایمان توان تحمل آن را ندارند و مضامین آن را غلوآمیز پنداشته‌اند. یک زیارت مهم دیگر که از آن حضرت نقل شده، زیارت امیرالمؤمنین (ع) در روز غدیر است. مضامین این زیارت هم بسیار سنگین و دور از فهم عادی است. فرازهایی از این زیارت شریف را در تصویر بالا می‌بینید: سلام بر تو ای دین استوار خداوند، سلام بر تو ای راه راست خدا، سلام بر تو ای خیر بزرگی که مردمان در آن اختلاف می‌کنند و دربارۀ آن از بازخواست می‌شوند، سلام بر تو ای امیر مؤمنان، ... زیارت نمی‌فرماید: تو بر دین خدا هستی، بلکه می‌فرماید: دین خودِ تویی. پیشنهاد می‌کنم این زیارت شریف را به نیابت از امام هادی (ع) بخوانید. در مفاتیح الجنان پیدا می‌شود. عکس بالا را از نرم‌افزار نورالجنان انتخاب کرده‌ام که یک مجموعۀ دعایی رایگان است. 🌹🌹🌹 @fahhaam
سلام دیروز و امروز پر فشاری داشتم و بالاخره فرصت شد که سری به اینجا بزنم. الحمد لله که همه اش هم خیر بود. دیروز ضبط دورۀ «روزشمار سقیفه» تمام شد. یک دورۀ 9 جلسه ای (هر جلسه تقریبا 45 دقیقه) که ریز به ریز وقایع تاریخی بعد از شهادت پیامبر (ص) را بررسی می کند. تفاوت مهمش با آنچه تا حالا شنیده ایم در تحقیقی بودن و مته به خشخاش گذاشتن های فراوان است. بر روضه و ذکر مصائب تمرکز نکرده ایم و تمام تلاشمان این بوده که سیر درست و دقیق تاریخی و اهداف و علل و پیامدها را بررسی کنیم. از قبل با دکتر طاووسی هماهنگ نمی کردیم که تو این را بگو، من این را می گویم؛ بلکه به طور جدی بحث می کردیم. به همین خاطر، چند بار خود من هم غافلگیر شدم و با سؤالات و ظرایفی مواجه شدم که در شرایط عادی هیچ وقت به مخیله ام نمی رسید. حدود 120 گیگ فیلم ضبط کرده ایم! ان شاء الله که بتوانم زودتر جمع و جورش کنم. الحمد لله
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: يا عَليُّ ما عَرَفَ اللَّهَ إلاّ أنا و أنتَ و لا عَرَفَني إلاّ اللَّهُ وَ أنتَ وَ لا عَرَفَكَ إلاّ اللَّهُ و أنا. (تأويل ‏الآيات ‏الظاهرة / 227) 🌹🌹🌹 رسول‌خدا صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم فرمود: ای علی، جز من و تو کسی خداوند را نشناخت و جز خداوند و تو کسی مرا نشناخت و جز خداوند و من کسی تو را نشناخت. 🌹🌹🌹 @fahhaam
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: مَكْتُوبٌ عَلَى الْعَرْشِ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ مُحَمَّدٌ نَبِيُّ الرَّحْمَةِ وَ عَلِيٌّ مُقِيمُ الْحُجَّةِ، مَنْ عَرَفَ حَقَّ عَلِيٍّ زَكَى وَ طَابَ وَ مَنْ أَنْكَرَ حَقَّهُ لُعِنَ وَ خَابَ. (بحارالأنوار 27 / 10 ح 22) 🌹🌹🌹 رسول خدا صلّی‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم فرمود: بر عرش نوشته شده است خدایی جز الله نیست، محمّد پیامبر رحمت است و علی به پا دارندۀ حجت. هر که حق علی را بشناسد، پاک و پاکیزه می‌گردد و هرکس حقش را انکار کند، از رحمت دور می‌گردد و ناامید و دست خالی می‌شود. 🌹🌹🌹 @fahhaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دربارۀ تاریخ فرهنگ چقدر می دانید؟ اصلا چیست؟ از امروز می خواهم بحث تاریخ فرهنگ را شروع کنم. موافقید؟