eitaa logo
فهام
1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
172 ویدیو
25 فایل
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠 ✅محتوای فاخر و عمیق ✅زبان ساده و قابل فهم ❌شعار ❌حرف بی‌سند ⏱شبی 5 دقیقه رضا بیات: استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی. @DR_Reza_Bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فهام
✅شب اول، جزء اول✅ ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيم﴾ (حمد/6) عَنْ سَيِّدِ الْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ: لَيْسَ‏ بَيْنَ‏ اللَّهِ‏ وَ بَيْنَ‏ حُجَّتِهِ‏ حِجَابٌ‏ فَلَا لِلَّهِ دُونَ حُجَّتِهِ سِتْرٌ نَحْنُ أَبْوَابُ اللَّهِ وَ نَحْنُ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِيمُ وَ نَحْنُ عَيْبَةُ عِلْمِهِ وَ نَحْنُ تَرَاجِمَةُ وَحْيِهِ وَ نَحْنُ أَرْكَانُ تَوْحِيدِهِ وَ نَحْنُ مَوْضِعُ سِرِّهِ. (1) عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ ﴿وَ أَنَّ هذا صِراطِي مُسْتَقِيماً﴾ (2) قَالَ: «هُوَ وَ اللَّهِ عَلِيٌّ ع، هُوَ وَ اللَّهِ‏ الْمِيزَانُ‏ وَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِيم. (3) ﴿ما را به راه راست هدایت کن﴾ از امام سجاد(ع) نقل شده است: بین خدا و حجتش پرده و حجابی ‏نیست. برای خدا نیز غیر از حجتش پرده‏ ای نیست (حجت، واسطۀ ‌میان خدا و مردم است). و ما صراط مستقیم و ظرف دانش او و بیانگر وحی او و پایه ‏های توحید او و جایگاه اسرار الهی هستیم. از امام صادق(ع) معنی آیۀ ‌﴿وَ أَنَّ هذا صِراطي‏ مُسْتَقيما﴾ : ﴿این راه مستقیم من است﴾ پرسیده شد؛ فرمود: به خدا قسم علی(ع) است. اوست که میزان و راه راست است. 📌📌📌 1) معانی الاخبار، ص35. 2) انعام، آیه153. 3) مختصر البصائر، ص212. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 با لمس این لینک به فهام بپیوندید: https://eitaa.com/fahhaam 💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
نمونه پست های آیات الولایه سال قبل👆
تیغ کج شد عاشقانت را صراط المستقیم یک دعا داریم، آن هم یا علی و یا عظیم من نه "آن اللهی"ام یاران نه "این اللهی" ام جای من امن است در ایمان امین اللهی ام رمضان مبارک شعر: قاسم صرافان فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
ان شاء الله با آیات الولایه در خدمتم
🕋 جزء اول 🕋 عن يحيى بن ابى القاسم قال‏، سألت الصادق جعفر بن محمد عليهما السلام عن قول الله عز و جل: «الم ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» فقال: المتقون شيعة على عليه السلام و الغيب هو حجة الغايب، و شاهد ذلك قول الله عز و جل و «يَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ» «2» فأخبر عز و جل ان الاية هي الغيب، و الغيب هو الحجة و تصديق ذلك قول الله عز و جل: «وَ جَعَلْنَا ابْنَ مَرْيَمَ وَ أُمَّهُ آيَةً» «3» يعنى حجة.«4» 🟠🟠🟠 ... از امام صادق (ع) از این آیه پرسیدم: «الم، آن کتاب است؛ همان‌که هیچ شکی در آن نیست؛ برای اهل تقوی هدایت است؛ آنان‌که به غیب باور دارند.» «1» امام صادق (ع) فرمود: اهل تقوی شیعیان علی (ع) هستند و «غیب» حجت غایب است. شاهد حرف من کلام خداست که: «و مى‏‌گويند: چرا نشانه‌‏اى (دلخواه ما) از سوى پروردگارش براى او فرو فرستاده نشده است؟ بگو كه غيب، تنها از آن خداوند است؛ پس چشم به راه داريد كه من (نيز) با شما از چشم به راه دارندگانم» «2». در اینجا خداوند خبر داده که آیه/ نشانه همان غیب است و غیب نیز همان حجت است؛ این ادعا با این آیه ثابت می‌شود: «پسر مریم و مادرش را آیه قرار دادیم» «3». در اینجا آیه یعنی حجت. «4» 📌 1. بقره: 2-3. 2. یونس: 20. 3. مؤمنون: 50. 4. نورالثقلین، ج1، ص34. 🔴🔴🔴 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
دوستانی پرسیده اند که آیا می شود پستهای آیات الولایه را فوروارد کنیم؟ این کار مصداق دقیق و درست امر به معروف و گسترش خیر است. نشر فضایل مولا که اجازه نمی خواهد. اگر هم منظور این بوده که بدون نام کانال باشد، باز هم هیچ مشکلی نیست. اصالت با نشر فضایل است.
🕋 جزء دوم 🕋 يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبرِ وَ الصَّلَوةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرين «1» عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: مَا فِي الْقُرْآنِ آيَةُ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» إِلَّا وَ عَلِيٌّ أَمِيرُهَا وَ شَرِيفُهَا وَ مُقَدَّمُهَا وَ لَقَدْ عَاتَبَ اللَّهُ أَصْحَابَ النَّبِيِّ ص وَ مَا ذَكَرَ عَلِيّاً إِلَّا بِخَيْرٍ قَالَ قُلْتُ وَ أَيْنَ عَاتَبَهُمْ قَالَ قَوْلُهُ‏ «إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنْكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ» «2»‏ لَمْ يَبْقَ مَعَهُ أَحَدٌ غَيْرُ عَلِيٍّ وَ جَبْرَئِيلَ ع. «3» 🟠🟠🟠 اى مؤمنان! از شكيبايى و نماز يارى بجوييد كه خداوند با شكيبايان است. ابن عباس گفت: هیچ جای قرآن خطاب «یا ایها اللذین آمنوا: ای مؤمنان» نیامده است مگر آن که علی امیر و بزرگ و جلودار مؤمنان است. خداوند اصحاب پیامبر را سرزنش کرد در حالی که دربارۀ علی جز خیر و خوبی چیزی نفرمود. پرسیدند: کجای قرآن اصحاب سرزنش شده‌اند؟ گفت: آن جا که در احد فرمود: «آنان که هنگام رویارویی دو سپاه به دشمن پشت کردند (فرار کردند) ...» در حالی که جز علی و جبرئیل کسی با پیامبر نمانده بود. 📌 1. بقره: 153. 2. آل عمران: 155. 3. تفسیر فرات کوفی، ج1، ص50. 🟠🟠🟠 نکته: سلفی‌ها می‌گویند: استعانت (یاری‌خواهی) از هر کس و هر چیز جز خداوند متعال شرک است. این آیه می‌فرماید: از نماز و صبر یاری بخواهید. نماز و صبر هر چه باشند، خود خدا نیستند. 🔴🔴🔴 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
در حدیث معرفت نورانیت چنین آمده که حقیقت و باطن صبر یا صیام (روزه) رسول الله است و حقیقت صلات (نماز) امیرالمؤمنین است. با توجه به این معنا، تاویل این آیه می شود توسل به این دو بزرگوار یا محمد یا علی اکفیانی فانکما کافیان و انصرانی فانکما ناصران
آقای ناطقی: سلام دو نکته از آیه ای که در کانال گذاشتید به ذهن حقیر رسید اول اینکه طبق روایت الصبر هو الصوم ...
🕋جزء سوم🕋 هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْک الْکتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْکمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّکرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ «1» 🟠 عن أبي عبد الله عليه السلام قال نحن الراسخون في العلم و نحن نعلم تأويله. «2» 🟠 او کسى است که اين کتاب را بر تو نازل کرد، که قسمتى از آن، آيات «محکم» [صريح و روشن‏] است؛ که اساس اين کتاب مى‏ باشد؛ (و هر گونه پيچيدگى در آيات ديگر، با مراجعه به اينها، برطرف مى ‏گردد.) و قسمتى از آن، «متشابه» است [آياتى که به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات ديگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفى در آن مى‏ رود؛ ولى با توجه به آيات محکم، تفسير آنها آشکار مى‏ گردد.] اما آنها که در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهاتند، تا فتنه ‏انگيزى کنند (و مردم را گمراه سازند)؛ و تفسير (نادرستى) براى آن مى‏ طلبند؛ در حالى که تفسير آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمى‏ دانند. (آنها که به دنبال فهم و درک اسرارِ همۀ آيات قرآن در پرتو علم و دانش الهى) مى‏ گويند: «ما به همه آن ايمان آورديم؛ همه از طرف پروردگارِ ماست.» و جز صاحبان عقل، متذکر نمى‏ شوند (و اين حقيقت را درک نمى ‏کنند).«3» 🟠 از امام صادق علیه السلام نقل شده که: ما راسخان در علم هستیم و ما تأویل قرآن را می‌دانیم. 🟠 نکته: قرائت این آیه بین فرقه‌های اسلامی مختلف است. شیعیان «الراسخون» را عطف به «الله» می‌دانند و چنین ترجمه می‌کنند که «تأویل را خدا و راسخان می‌دانند». مصداق «راسخ در علم» ابتدا معصومان علیهم السلام هستند و بعد، به تدریج و با حفظ مراتب، دیگرانی که از آنان کسب علم و معنویت کرده‌اند. اما مسلمانان غیر شیعه بعد از «الله» نقطه می‌گذارند و جمله را تمام شده می‌دانند. آنها این بخش آیه را چنین می‌فهمند: «تأویل قرآن را جز خدا کسی نمی‌داند. راسخان می‌گویند که ایمان آوردیم ...». این قرائت دست کم دو ایراد مهم دارد: 1️⃣ اگر تأویل (معنای باطنی) قرآن را جز خدا کسی نمی‌داند، پس مخاطب این آیات کیست؟ این چه حکمتی است که آیه‌ای را بفرستی که معنایش را جز خودت هیچ کس نداند؟ 2️⃣ با این قرائت هر کس ایمان بیاورد، «راسخ در علم است»؟ اگر نیست، پس راسخان در علم چه چیزی بیشتر از عموم مؤمنان دارند. اگر فرقی ندارند، یعنی خدا کار لغو کرده است؟! 🟠 نکته: در قرآن‌هایی که در خانه‌های ماست، علامت وقف جایی قرار گرفته که به شکل غیر شیعه قرائت کنیم. حواسمان جمع باشد! 📌 1. آل عمران: 7. 2. تفسیر نور الثقلین، ج1، ص316. 3. ترجمۀ آیت‌الله مکارم شیرازی. فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
دوستان سلام طاعات قبول ذوق زده ام. داشتم روی آیات الولایه کار می کردم. به لطف خدا، به لطف خدا، به لطف خدا، بحث امشب (جزء 4) فوق العاده درآمد. گوش به زنگ باشید و از همین الآن 7-8 دقیقه وقت بگذارید که با آرامش و تمرکز بخوانیدش. عالی شده الحمد لله
مربوط به آیه و بحث امشب
مربوط به آیه و بحث امشب
🕋جزء چهارم🕋 📕 1 از 7 وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَ أَنتُمْ تُتْلىَ‏ عَلَيْكُمْ ءَايَاتُ اللَّهِ وَ فِيكُمْ رَسُولُهُ وَ مَن يَعْتَصِم بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِىَ إِلىَ‏ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيم‏ «1» المفضل بن عمر، قال: سألت أبا عبد اللّه- عليه السلام- عن «الصراط». فقال: هو الطريق الى المعرفة اللّه- عز و جل. و هما صراطان، صراط في الدنيا، و صراط في الاخرة. فأما الصراط [الذي‏] في الدنيا، فهو الامام المفترض الطاعة. من عرفه في الدنيا و اقتدى بهداه، مر على الصراط الذي هو جسر جهنم في الاخرة، و من لم يعرفه في الدنيا زلت قدمه عن الصراط في الاخرة. فتردى في نار جهنم. «2» 🟡🟡🟡 و چگونه كفر مى‌‏ورزيد در حالى كه آيات خداوند را براى شما مى‏‌خوانند و پيامبر او در ميان شماست؟ و هر كس به خداوند پناه آورد به راهى راست راهنمايى شده است. «3» یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام از ایشان دربارۀ صراط پرسید. امام فرمود: صراط راه شناخت خداوند است. دو صراط وجود دارد: صراط در دنیا و صراط در آخرت. صراط دنیا امامی است که اطاعتش واجب است. هر کس در دنیا او رابشناسد و از او پیروی کند، در آخرت از صراطی که پل روی جهنم است، می‌گذرد. هر کس که در دنیا امام را نشناسد، در آخرت پایش از صراط می‌لغزد و به جهنم سقوط می‌کند. 📌 1. آل عمران: 101 2. تفسیر کنز الدقائق، ج1، ص 69 3. ترجمۀ دکتر سیدعلی موسوی گرمارودی فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
🟠 نکته 1 📕 2 از 7 خداوند اینجا می‌فرماید: «به خدا پناه آورید» و دو آیه بعد می‌فرماید: «به ریسمان خدا پناه آورید». اعتصموا بالله/ اعتصموا بحبل الله این دو آیه با هم تعارض ندارند؛ بلکه هم معنا هستند. کسی که نفهمد امام در راستای خداوند است و نه چیزی معارض او، گمان می‌کند که توسل به امام شرک است! در حالی که این دو آیه، به وضوح جوابی به این فکر اشتباه هستند. فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
🟠 نکته 2 📕 3 از 7 اگر کسی به ریسمان خدا (=امام) پناه آورد، به خدا می‌رسد. این را راحت می‌فهمیم. اما این آیه را ببیند: اگر کسی به خدا پناه آورد، به صراط (=امام) می‌رسد. 1️⃣ خدا و امام یک راه به هم متصل هستند. از هر جایی به این راه وارد شویم، جریان هدایت‌یافتگی شروع می‌شود. إِنَّ رَبِّي عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (هود: 56) إِنَّكَ عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (زخرف: 43) مَنْ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ هُوَ عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيم‏ (نحل: 76) 2️⃣ برای شناخت خدا باید از امام کمک بگیریم و برای شناخت امام، از خدا. در دعا می‌خوانیم: اللهم عرّفنی حجتک، فإنّک ان لم تُعرّفنی حجتک، ضللتُ عن دینی. خدایا حجت خود را به من بشناسان که اگر او را معرفی نکنی، از دینم گمراه می‌شوم. فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
🟠 نکته 3 📕 4 از 7 امام تنها راه شناخت خداست. لذا اگر کسی به خدا رسید و امام را نشناخت، باید به خدای ذهنی خودش شک کند. برای تقریب به ذهن، این تصاویر را پیش چشم بیاورید: فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
📕 5 از 7 خورشید می‌تابد و نورش به زمین می‌رسد. گرداگرد زمین را لایه‌ای به نام «جو» گرفته است و همین جو است که نور خورشید را برای ما دیدنی می‌کند. همین نور در خارج از جو دیده نمی‌شود و فضای کلی منظومۀ شمسی تاریک است. حالا می‌توانید تصور کنید نور خورشید به ما برسد بدون این که از جو گذشته باشد؟ امام «باب الله» است. هر آنچه از خدا به ما می‌رسد از این درگاه است. فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
📕 6 از 7 لامپ روشن می‌شود. تمام نور لامپ از نیروی برق است و افروخته شدن سیمی که در وسط لامپ قرار دارد. اگر لامپ قوی باشد نگاه کردن به آن نور دشوار است. اگر حباب دور آن سیم افروخته نباشد، لامپ می‌سوزد و روشنایی به ما نمی‌رسد. اصل نور از آن سیم افروخته است، اما بدون حباب هیچ چیزی گیر ما نمی‌آید. این تمثیل، نقص‌های زیادی دارد؛ ولی کلیت تصویرش قابل درک است. فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
📕 7 از 7 برق خداوند است. (جان فدای آن که ناپیداست باد) سیم افروخته رسول الله است. حباب امام است. اگر این ساختار مرتب نباشد، چیزی دستمان را نمی‌گیرد و بهره‌مند نمی‌شویم. می‌گویید نه؟ خدا و پیامبری را که غیر شیعیان از طریقی بدون امام معرفی کرده‌اند ببینید! پر از ضعف و ذلت و پستی و پلشتی! خدایی که با یعقوب نبی کشتی می‌گیرد و شکست می‌خورد! پیامبرانی که هر یک پر از حیله و نیرنگ و گناه هستند. کتابهای قصص الانبیا پر است از این مزخرفات. یک بار دیگر تمثیل لامپ را مرور کنید. حالا آیۀ نور را بخوانید: اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَوةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فىِ زُجَاجَةٍ ... (نور: 35) خداوند، نور آسمان‏ها و زمين است، مثل نور او چون چراغدانى است در آن چراغى، آن چراغ در شيشه‌‏اى‏ ... فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب