eitaa logo
فهام
1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
172 ویدیو
25 فایل
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠 ✅محتوای فاخر و عمیق ✅زبان ساده و قابل فهم ❌شعار ❌حرف بی‌سند ⏱شبی 5 دقیقه رضا بیات: استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی. @DR_Reza_Bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
مهزیار صدری – 02/11/27 با سلام وقت بخیر 🔴 مبحث خیام را دوست داشتم از این جهت که به موفقیت و شکست معنای جدیدی میدهد. همیشه موفق بودن به این معنی نیست که در یک زمینه کار و تلاش کنید و نتیجه بگیرید. موفقیت یعنی اینکه تلاش کنید و با آن تلاش به آرامش درونی برسید. چیزی که خیام از آن غافل بوده است. و البته بسیار افرادی هستند که این غفلت در وجود آنهاست ولی از آن بی خبرند. 🔴 جذابترین بخش این بحث که ممکن است نظر هر شخص دیگری را به خود جلب کند تفاوت ظاهر و باطن خیام در طول سال های زندگی اوست. حفظ ظاهر دیندار و معتقد در طول این همه سال توسط خیام در حالی که در که در باطن به آنها معتقد نبوده است برای من عجیب بود. 🔴 چگونه از اعتقاد به ایمان برسیم؟؟ این بزرگترین سوالی است که بعد از بحث خیام درگیر آن هستم. موردی که اکنون بعد از مشاهده بحث خیام ذهن من را به خود درگیر کرده است این است که اکنون که خیام دیگر زنده نیست ، در آن دنیا چه وضعیتی دارد. آیا عذاب می‌شود؟ چرا؟ مگر خیام برای حفظ ظاهر هم که شده به وظایف دینی و شرعی عمل نمی‌کرد . اگر نسبت به این موضوعات بی توجه بود که دیگر کسی او را به عنوان یک عالم دینی قبول نداشت! 🔴 بحث خیام از نظر من برای افرادی که احساس میکنند بسیار بدشانس هستند و حوادث زندگی بر وفق مراد آنها نبوده است میتواند بسیار مفید باشد.
در اقوام و آشنایانتان چند نفر را می شناسید که با فلسفۀ خلقت درگیرند؟ چند نفرشان از این دنیای بدون عدالت شاکی اند؟ چند نفرشان از خانواده ای مذهبی شروع کرده اند و الان نگرانید که مبادا از دین رویگردان شوند؟ چند نفر را می شناسید که با تبلیغات ضعیف و عوامانۀ مذهب، به ای نتیجه رسیده اند که این حرفها مال قدیمهاست و الآن دیگر جواب نمی دهد؟
نمی خواهید کاری بکنید؟ شما مسلمانید و هر مسلمانی نسبت به دیگر مسلمانان وظایفی دارد. چه رسد به کسانی که از اقوام و دوستان شما هستند! فردا یک پیشنهاد فوق العاده ارزشمند برایتان خواهم داشت؛ ان شاء الله دارم رویش کار می کنم. آماده که شد، عرض می کنم.
🎁هدیۀ نوروزی آماده شد🎁 از بعد نماز صبح مشغول بودم. بالاخره تمام شد. دربارۀ دورۀ خیام صحبت کرده بودیم؛ یک هدیۀ عالی برای کسانی که با فلسفۀ خلقت، با خدا و عدالت و حکمت او مشکل دارند. کسانی که حتی نماز می خوانند، روزه می گیرند، زیارت می روند، اما ته دلشان هنوز با خدا صاف نیست. الآن این فرصت فراهم است که بدون هزینۀ اضافه، به دو نفر از عزیزانتان هدیه بدهید؛ هدیه ای که به لحاظ معنوی و محتوایی فوق العاده است؛ به لحاظ مادی هم قیمتی دارد و باعث شرمساری نیست. قیمت این دوره 250 تومان است. شما هم همین مبلغ را می پردازید؛ اما به جای یکی، سه تا تحویل می گیرید. با لایسنسی که دریافت می کنید، سه نفر می توانند دوره را ببینند. آنها با دیدن مبلغ مجاب می شوند که این دوره یک ویدئوی رایگان، یک لایو اینستا، یک برنامۀ تبلیغی یا ... نیست. آنها قدر خواهند دانست. و این در حالی است که شما هزینه ای برای این هدایا پرداخت نکرده اید. https://fahhaam.ir/product/khayyaam/
🔴حتما، حتما، حتما🔴 🔴قبل از تصمیم گیری به سایت سر بزنید و نظر مخاطبان دوره را بخوانید.🔴 https://fahhaam.ir/product/khayyaam/ https://fahhaam.ir/product/khayyaam/ https://fahhaam.ir/product/khayyaam/
هدایت شده از حکمت فرهنگ
19.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸کمک به اطعام مردم سلحشور غزه؛ الحمدلله، موسسه خیریه‌ی «اُمّ‌اليتامىٰ خديجة الكبرىٰ سلام‌الله‌علیها» با اشراف آیت‌الله عابدی اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و انتقال آن‌ها به منطقه رفح برای و غذای گرم میان مسلمان شریف و غیور فلسطین نموده است. شما هم می‌توانید با وجه و این پست به دیگران در این امر -سیاسی شریک باشید؛ ▫️شماره کارت:
5022291329674046
6104338926896834
🔹لینک و جزئیات حساب‌ها ▫️ پاسخ به سوالات: سوال اول: به کدام منطقه در غزه کمک‌رسانی انجام می‌شود؟ سوال دوم: کمک‌های مالی چطور به غزه ارسال می‌شود؟ سوال سوم: چرا به شمال غزه کمکی ارسال نمی‌شود؟ سوال چهارم: آمار کلی جمع‌آوری کمک‌ها تا به امروز چقدر است؟ سوال پنجم: مشکل محدودیت تراکنش در بعضی ساعات به چه علت است؟ اطلاع و مشاهده گزارش اطعام: 🆔 @bonyadkhadijah ✅ پیشنهاد می‌کنم با بازنشر این پست در کانال‌ها و گروه‌های خود، مشارکت در این امر عبادی-سیاسی را ترویج دهید.
دوستانی اعتراض کرده اند که سیستان سیل آمده و مناطق محروم داخلی داریم. چرا غزه؟ البته که این محرومیت‌ها هست و رسیدگی به اینها هم واجب است، اما شرایط غزه واقعا بحرانی است. راه ارتباطی هم محدودتر است. بنا ندارم در فهام از این دست مطالب بگذارم، ولی این بار بحران گرسنگی جدی است. اگر قصد خرید دوره دارید، می توانید به همان مبلغ، برای غزه واریز کنید و رسید را برای من بفرستید تا دوره را تقدیم حضورتان کنم.
تا حالا با این سؤالات درگیر بوده‌ای که خدا مرا برای چه آفریده؟ اصلا چرا از خودم اجازه نگرفته که مرا در این دنیا بیاورد؟ من رشد و سعادت و بهشت نخواهد باید کی را ببینم؟ این همه زحمت و دغدغه و … ، آخرش هیچی؟ فنا؟ چرا هیچ چیز این دنیا سر جایش نیست؟ کجای این دنیا عادلانه است که حالا می‌خواهند با ترازوی عدالت الهی ما را بسنجند؟ … اگر چنین سؤالاتی داری، این دوره به دردت می‌خورد. اگر نه، خوش به‌حالت! زندگی خوبی داری. از زندگی لذت ببر.
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
🖌 بزرگ‌ترین خیانت در حق یک اندیشه و آرمان آنست که آنقدر آن‌را وقت و بی‌وقت تکرار کنی تا تبدیل به کلیشه و شعار شود و وقتی کلیشه شد، از هر چه شور و شعور است، تهی خواهد شد. ✍️محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
سلام در آستانۀ ماه مبارک هستیم. سال گذشته توفیق داشتم که هر روز یک آیه از فضایل اهل بیت علیهم السلام را معرفی کنم؛ روز اول از جزء اول، روز دوم از جزء دوم و ... حالا امسال در آستانۀ این ماه عزیز، کمی تردید دارم و می خواهم کمک بفرمایید. دو گزینه داریم: 1. آیات الولایه؛ با این شرط که آیات پارسالی نباشد و در هر جزء علاوه بر فوروارد آیۀ سال گذشته، یک آیۀ جدید معرفی کنم. خاصیت این حالت این است که هر روزمان علوی می شود و حدیث ثقلین برایمان عینی می شود که قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلم هیچگاه از هم جدا نیستند. 2. آیات اخلاقی: نیاز به توضیح چندانی ندارد. هدف بعثت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم رشد اخلاقی و مکارم اخلاق است؛ همه می دانیم. در هر جزء یک آیه با توضیح مختصری ذکر می شود؛ به این امید که دقت ما را هنگام تلاوت روزانه بیشتر برانگیزد. لطفا در این نظرسنجی شرکت کنید و به من کمک کنید که درست انتخاب کنم: https://strawpoll.com/xVg7jGKVpnr https://strawpoll.com/xVg7jGKVpnr https://strawpoll.com/xVg7jGKVpnr
هدایت شده از فهام
✅شب اول، جزء اول✅ ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيم﴾ (حمد/6) عَنْ سَيِّدِ الْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ: لَيْسَ‏ بَيْنَ‏ اللَّهِ‏ وَ بَيْنَ‏ حُجَّتِهِ‏ حِجَابٌ‏ فَلَا لِلَّهِ دُونَ حُجَّتِهِ سِتْرٌ نَحْنُ أَبْوَابُ اللَّهِ وَ نَحْنُ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِيمُ وَ نَحْنُ عَيْبَةُ عِلْمِهِ وَ نَحْنُ تَرَاجِمَةُ وَحْيِهِ وَ نَحْنُ أَرْكَانُ تَوْحِيدِهِ وَ نَحْنُ مَوْضِعُ سِرِّهِ. (1) عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ ﴿وَ أَنَّ هذا صِراطِي مُسْتَقِيماً﴾ (2) قَالَ: «هُوَ وَ اللَّهِ عَلِيٌّ ع، هُوَ وَ اللَّهِ‏ الْمِيزَانُ‏ وَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِيم. (3) ﴿ما را به راه راست هدایت کن﴾ از امام سجاد(ع) نقل شده است: بین خدا و حجتش پرده و حجابی ‏نیست. برای خدا نیز غیر از حجتش پرده‏ ای نیست (حجت، واسطۀ ‌میان خدا و مردم است). و ما صراط مستقیم و ظرف دانش او و بیانگر وحی او و پایه ‏های توحید او و جایگاه اسرار الهی هستیم. از امام صادق(ع) معنی آیۀ ‌﴿وَ أَنَّ هذا صِراطي‏ مُسْتَقيما﴾ : ﴿این راه مستقیم من است﴾ پرسیده شد؛ فرمود: به خدا قسم علی(ع) است. اوست که میزان و راه راست است. 📌📌📌 1) معانی الاخبار، ص35. 2) انعام، آیه153. 3) مختصر البصائر، ص212. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 با لمس این لینک به فهام بپیوندید: https://eitaa.com/fahhaam 💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
نمونه پست های آیات الولایه سال قبل👆
تیغ کج شد عاشقانت را صراط المستقیم یک دعا داریم، آن هم یا علی و یا عظیم من نه "آن اللهی"ام یاران نه "این اللهی" ام جای من امن است در ایمان امین اللهی ام رمضان مبارک شعر: قاسم صرافان فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
ان شاء الله با آیات الولایه در خدمتم
🕋 جزء اول 🕋 عن يحيى بن ابى القاسم قال‏، سألت الصادق جعفر بن محمد عليهما السلام عن قول الله عز و جل: «الم ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» فقال: المتقون شيعة على عليه السلام و الغيب هو حجة الغايب، و شاهد ذلك قول الله عز و جل و «يَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ» «2» فأخبر عز و جل ان الاية هي الغيب، و الغيب هو الحجة و تصديق ذلك قول الله عز و جل: «وَ جَعَلْنَا ابْنَ مَرْيَمَ وَ أُمَّهُ آيَةً» «3» يعنى حجة.«4» 🟠🟠🟠 ... از امام صادق (ع) از این آیه پرسیدم: «الم، آن کتاب است؛ همان‌که هیچ شکی در آن نیست؛ برای اهل تقوی هدایت است؛ آنان‌که به غیب باور دارند.» «1» امام صادق (ع) فرمود: اهل تقوی شیعیان علی (ع) هستند و «غیب» حجت غایب است. شاهد حرف من کلام خداست که: «و مى‏‌گويند: چرا نشانه‌‏اى (دلخواه ما) از سوى پروردگارش براى او فرو فرستاده نشده است؟ بگو كه غيب، تنها از آن خداوند است؛ پس چشم به راه داريد كه من (نيز) با شما از چشم به راه دارندگانم» «2». در اینجا خداوند خبر داده که آیه/ نشانه همان غیب است و غیب نیز همان حجت است؛ این ادعا با این آیه ثابت می‌شود: «پسر مریم و مادرش را آیه قرار دادیم» «3». در اینجا آیه یعنی حجت. «4» 📌 1. بقره: 2-3. 2. یونس: 20. 3. مؤمنون: 50. 4. نورالثقلین، ج1، ص34. 🔴🔴🔴 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
دوستانی پرسیده اند که آیا می شود پستهای آیات الولایه را فوروارد کنیم؟ این کار مصداق دقیق و درست امر به معروف و گسترش خیر است. نشر فضایل مولا که اجازه نمی خواهد. اگر هم منظور این بوده که بدون نام کانال باشد، باز هم هیچ مشکلی نیست. اصالت با نشر فضایل است.
🕋 جزء دوم 🕋 يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبرِ وَ الصَّلَوةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرين «1» عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: مَا فِي الْقُرْآنِ آيَةُ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» إِلَّا وَ عَلِيٌّ أَمِيرُهَا وَ شَرِيفُهَا وَ مُقَدَّمُهَا وَ لَقَدْ عَاتَبَ اللَّهُ أَصْحَابَ النَّبِيِّ ص وَ مَا ذَكَرَ عَلِيّاً إِلَّا بِخَيْرٍ قَالَ قُلْتُ وَ أَيْنَ عَاتَبَهُمْ قَالَ قَوْلُهُ‏ «إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنْكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ» «2»‏ لَمْ يَبْقَ مَعَهُ أَحَدٌ غَيْرُ عَلِيٍّ وَ جَبْرَئِيلَ ع. «3» 🟠🟠🟠 اى مؤمنان! از شكيبايى و نماز يارى بجوييد كه خداوند با شكيبايان است. ابن عباس گفت: هیچ جای قرآن خطاب «یا ایها اللذین آمنوا: ای مؤمنان» نیامده است مگر آن که علی امیر و بزرگ و جلودار مؤمنان است. خداوند اصحاب پیامبر را سرزنش کرد در حالی که دربارۀ علی جز خیر و خوبی چیزی نفرمود. پرسیدند: کجای قرآن اصحاب سرزنش شده‌اند؟ گفت: آن جا که در احد فرمود: «آنان که هنگام رویارویی دو سپاه به دشمن پشت کردند (فرار کردند) ...» در حالی که جز علی و جبرئیل کسی با پیامبر نمانده بود. 📌 1. بقره: 153. 2. آل عمران: 155. 3. تفسیر فرات کوفی، ج1، ص50. 🟠🟠🟠 نکته: سلفی‌ها می‌گویند: استعانت (یاری‌خواهی) از هر کس و هر چیز جز خداوند متعال شرک است. این آیه می‌فرماید: از نماز و صبر یاری بخواهید. نماز و صبر هر چه باشند، خود خدا نیستند. 🔴🔴🔴 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
در حدیث معرفت نورانیت چنین آمده که حقیقت و باطن صبر یا صیام (روزه) رسول الله است و حقیقت صلات (نماز) امیرالمؤمنین است. با توجه به این معنا، تاویل این آیه می شود توسل به این دو بزرگوار یا محمد یا علی اکفیانی فانکما کافیان و انصرانی فانکما ناصران
آقای ناطقی: سلام دو نکته از آیه ای که در کانال گذاشتید به ذهن حقیر رسید اول اینکه طبق روایت الصبر هو الصوم ...
🕋جزء سوم🕋 هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْک الْکتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْکمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّکرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ «1» 🟠 عن أبي عبد الله عليه السلام قال نحن الراسخون في العلم و نحن نعلم تأويله. «2» 🟠 او کسى است که اين کتاب را بر تو نازل کرد، که قسمتى از آن، آيات «محکم» [صريح و روشن‏] است؛ که اساس اين کتاب مى‏ باشد؛ (و هر گونه پيچيدگى در آيات ديگر، با مراجعه به اينها، برطرف مى ‏گردد.) و قسمتى از آن، «متشابه» است [آياتى که به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات ديگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفى در آن مى‏ رود؛ ولى با توجه به آيات محکم، تفسير آنها آشکار مى‏ گردد.] اما آنها که در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهاتند، تا فتنه ‏انگيزى کنند (و مردم را گمراه سازند)؛ و تفسير (نادرستى) براى آن مى‏ طلبند؛ در حالى که تفسير آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمى‏ دانند. (آنها که به دنبال فهم و درک اسرارِ همۀ آيات قرآن در پرتو علم و دانش الهى) مى‏ گويند: «ما به همه آن ايمان آورديم؛ همه از طرف پروردگارِ ماست.» و جز صاحبان عقل، متذکر نمى‏ شوند (و اين حقيقت را درک نمى ‏کنند).«3» 🟠 از امام صادق علیه السلام نقل شده که: ما راسخان در علم هستیم و ما تأویل قرآن را می‌دانیم. 🟠 نکته: قرائت این آیه بین فرقه‌های اسلامی مختلف است. شیعیان «الراسخون» را عطف به «الله» می‌دانند و چنین ترجمه می‌کنند که «تأویل را خدا و راسخان می‌دانند». مصداق «راسخ در علم» ابتدا معصومان علیهم السلام هستند و بعد، به تدریج و با حفظ مراتب، دیگرانی که از آنان کسب علم و معنویت کرده‌اند. اما مسلمانان غیر شیعه بعد از «الله» نقطه می‌گذارند و جمله را تمام شده می‌دانند. آنها این بخش آیه را چنین می‌فهمند: «تأویل قرآن را جز خدا کسی نمی‌داند. راسخان می‌گویند که ایمان آوردیم ...». این قرائت دست کم دو ایراد مهم دارد: 1️⃣ اگر تأویل (معنای باطنی) قرآن را جز خدا کسی نمی‌داند، پس مخاطب این آیات کیست؟ این چه حکمتی است که آیه‌ای را بفرستی که معنایش را جز خودت هیچ کس نداند؟ 2️⃣ با این قرائت هر کس ایمان بیاورد، «راسخ در علم است»؟ اگر نیست، پس راسخان در علم چه چیزی بیشتر از عموم مؤمنان دارند. اگر فرقی ندارند، یعنی خدا کار لغو کرده است؟! 🟠 نکته: در قرآن‌هایی که در خانه‌های ماست، علامت وقف جایی قرار گرفته که به شکل غیر شیعه قرائت کنیم. حواسمان جمع باشد! 📌 1. آل عمران: 7. 2. تفسیر نور الثقلین، ج1، ص316. 3. ترجمۀ آیت‌الله مکارم شیرازی. فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
دوستان سلام طاعات قبول ذوق زده ام. داشتم روی آیات الولایه کار می کردم. به لطف خدا، به لطف خدا، به لطف خدا، بحث امشب (جزء 4) فوق العاده درآمد. گوش به زنگ باشید و از همین الآن 7-8 دقیقه وقت بگذارید که با آرامش و تمرکز بخوانیدش. عالی شده الحمد لله