⭕️ انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه حضرت معصومه (س) با همکاری انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاههای قم، اصفهان، مازندران، علوم و معارف قرآن کریم و دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میکند:
🔺سلسله نشستهای مناسبتی با عنوان:
▪️"مکتب حسینی" ▪️
💠 با حضور اساتید محترم هیئتعلمی از دانشگاههای مطرح کشور
🗓 زمان شروع جلسات:
۱۴ لغایت ۲۳ مردادماه ۱۴۰۳
(به مدت ۱۰ شب)
🎙مکان برگزاری نشستها:
https://webinar.hmu.ac.ir:443/redsw4xfpvjz/
📌همراه با صدور گواهی معتبر
•┈┈••••✾•🌿📚🌿•✾•••┈┈•
🍃 انجمن علمی قرآن و حدیث؛
دانشگاه حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)
🆔 @quran_hadith_hmu
بسم الله النور
گزارشی از شب شعر عاشورایی شیراز
امسال 39 سالگی این حرکت مبارک تمام شد و وارد 40 سالگی شد.
40 سال پیش یک نفر که نه شاعر بوده و نه با شعرا آشنایی داشته، طی یک اتفاق به این نتیجه میرسد که برای اصلاح باورها و دانش مذهبی مردم، باید روی شعر مذهبی سرمایهگذاری کرد. از این جا به بعد، این آیۀ قرآن به طور عملی نمود پیدا کرده است:
«اللذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا»
«کسانی که در راه ما تلاش کنند، ما حتما آنها را به راههای خودمان هدایت میکنیم»،
امروز اغلب شاعرانی که دغدغۀ مذهب دارند و شعر مذهبی گفتهاند، با این جریان مبارک ارتباط دارند؛ یا در نوجوانی اینجا تعلیم دیدهاند، یا در بزرگسالی اینجا حمایت شدهاند.
منظورم حمایت مالی نیست. اینجا با دیگر شاعران آشنا شدهاند؛ با منتقدان آشنا شدهاند؛ آموزشهای مذهبی و ادبی دیدهاند؛ چهره شدهاند؛ ...
فعلا به علت تراکم کار، امکان نوشتن مفصل ندارم. در روزهای آینده به تدریج آدمهای مهم و نکات مهمی را از شب شعر عاشورایی شیراز مطرح خواهم کرد؛ انشاءالله تعالی.
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
راستی، حرفهای پنجشنبه صبحم دربارۀ نشانهشناسی هم بد از آب در نیامد؛ مخاطبان هم استقبال کردند؛ اما به دو دلیل فعلا بارگذاری نمیکنم.
اولا وقت کم بود و بحث به شکل شتابزده مطرح شد و مجبور شدم از برخی سرفصلها بگذرم. (من زمانبندی داشتم؛ اما آنجا برنامه تغییر کرد و ناگهان زمان 75 دقیقهای من به 40 دقیقه کاهش پیدا کرد!)
ثانیا کیفیت ضبط تعریفی نداشت.
به یاری خدا به زودی این مباحث را در حضور تعدادی از علاقهمندان برگزار میکنم و فیلمش را در خدمت دوستان میگذارم.
🔵 از راست: رضا بیات. رضا اسماعیلی. حسین اسرافیلی
مکان: فرودگاه تهران. در راه شب شعر عاشورایی شیراز
#معرفی_شاعر
#شب_شعر_عاشورایی_شیراز
استاد اسرافیلی از شاعران بزرگ دهۀ 60 است و استاد اسماعیلی در مرتبهای فروتر (به لحاظ ادبی) مربوط به همان روزگار و جریان است.
شاعران دهۀ 60 اغلب (و نه همه) اعتقادات مذهبی متعادل و گاه ضعیف دارند و اصطلاحا اهل تقصیر هستند.
در فرودگاه که با این بزرگواران صحبت می کردم و فعالیتهایم را توصیف می کردم، مدام می پرسیدند «در نقدهایت آسیب شناسی هم می کنی؟» و وقتی جواب مثبت می شنیدند، لبخند رضایت می زدند.
روزی که در جمع شاعران صحبت می کردم، استاد اسماعیلی بعد از صحبتهایم اعتراض کرد که:
«این حرفها دردی از کسی دوا نمی کند؛ باید آسیبشناسی کنیم. مثلا بعضی ها غلو میکنند و چای روضه را محترم می دانند. حتی بعضی ها کربلا را با کعبه مقایسه می کنند که اینها قطعا غلو است.»
ایشان چند سال پیش که ضریح جدید امام حسین(ع) را در شهرهای ایران گرداندند و بعد به کربلا بردند، گفت بود که این ضریح، گوسالۀ سامری است.
البته که من با حرفهای ایشان موافق نیستم؛ اما به هر حال، این یک نوع نگاه است و بخشی از پازل فرهنگی معاصر ماست.
و صد البته، این که با کسی اختلاف سلیقه و نظر دارم، هیچ دلیل نمی شود که حسن رفتار نداشته باشم یا خدای ناکرده توهین کنم.
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
سیده اعظم حسینی
#معرفی_شاعر
#شب_شعر_عاشورایی_شیراز
1️⃣ از 6️⃣
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
2️⃣ از6️⃣
برای معرفی خانم حسینی بخشی از جلد دوم کتاب #نشا:_نقد_شعر_آیینی را میآورم:
سیده اعظم حسینی (1358- ) دکترای ادبیات فارسی دارد و در مراکز آموزشی و فرهنگی شیراز فعالیت میکند. نه برگزیدۀ جشنوارۀ فجر شده؛ نه سمت مهمی دارد؛ نه تألیفاتش متعدد است؛ ...
علت انتخاب او برای حضور در این کتاب سه نکته است: الف) شب شعر عاشورایی شیراز. ب) منظومهسرایی. ج) شعر زنانه.
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam