🕋 جزء هشتم 🕋
قُلْ فَللّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ فَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِين «1»
بگو: خاص خداست دليل محكم و رسا، اگر مىخواست همه شما را هدايت مىكرد.
🟠🟠🟠
عن سدير، عن أبي جعفر- عليه السّلام- قال:
قلت له: جعلت فداك، ما أنتم؟
قال: نحن خزّان علم اللّه، و نحن تراجمة وحي الله. نحن الحجّة البالغة على من دون السّماء و من فوق الأرض. «2»
از امام باقر (ع) سؤال شد: شما، امامان، چه هستید؟
امام فرمود: ما خزانهداران علم خداوندیم؛ ترجمۀ وحی خداییم؛ دلیل محکم و رساییم بر هر آن که روی زمین و زیر آسمان است.
🟠🟠🟠
و في باب ما كتبه الرّضا- عليه السّلام- للمأمون من محض الإسلام و شرائع الدّين: أنّ الأرض لا تخلوا من حجّة اللّه تعالى على خلقه في كلّ عصر و أوان. و أنّهم العروة الوثقى و أئمّة الهدى و الحجّة على أهل الدّنيا، إلى أن يرث اللّه الأرض و من عليها. «3»
مأمون از امام رضا (ع) درخواست کرد که عقاید اصلی و ضروری اسلامی را برای او بنویسد.
یکی از فرازهایی که امام رضا (ع) مرقوم فرمود، چنین بود:
دیگر این که در هیچ عصر و هیچ لحظهای زمین از حجت خدای بلندمرتبه بر بندگان خالی نمیماند. آن حجج الهی ریسمان استوار و امامان هدایت و حجت بر اهل دنیا هستند تا قیامت که خداوند زمین و اهلش را به ارث برد (و به سوی خود بازگرداند).
📌
1. انعام: 149. ترجمۀ عبدالمحمد آیتی.
2. تفسیر کنز الدقائق، ج4، ص475.
3. تفسیر کنز الدقائق، ج2، ص408.
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
فهام
🕋جزء هفتم 🕋 وَ عِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَ يَعْلَمُ مَا فىِ الْبرَّ
ویدئوی توضیحات مربوط به آیۀ نماز غفیله آماده شد.
سرتان شلوغ است؛ می دانم. ولی این هم به لطف خدا ارزشمند از کار درآمده.
13 دقیقه وقت می گیرد.
https://www.aparat.com/v/GKZa4
https://www.aparat.com/v/GKZa4
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
سال و فال و مال و حال و اصل و نسل و تخت و بخت
بادت اندر شهریاری برقرار و بر دوام
سال خرم فال نیکو مال وافر حال خوش
اصل ثابت نسل باقی تخت عالی بخت رام
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
هو الحی القیوم
باران به مهربانی تو فکر کرده است
دریا به بی کرانی تو فکر کرده است
این آسمان که چرخ زنان دور می شود
یک آن به بی مکانی تو فکر کرده است
این کوه ، این تمرکز سنگین سهمناک
قطعا به لن ترانی تو فکر کرده است
این برگ در طراوت تو موج می زند
این گل به ارغوانی تو فکر کرده است
پیداست این شب این شب گسترده تا به غیب
یک روز در نهانی تو فکر کرده است
خوانی گشوده خاک و یقین دارم این زمین
چندی به میزبانی تو فکر کرده است
می جوشد از زمین و زمان شور زیستن
هستی به زندگانی تو فکر کرده است
پویای ساکنا! همه سو را گرفته است
روحم که در روانی تو فکر کرده است
مجنونم این دقیقه و مجنون ترین شود
جانی که در معانی تو فکر کرده است
هم تو به بی کرانی من فکر کرده ای
هم من به بی کرانی تو فکر کرده است
گمبودگی سرشت بهشتین آدمی ست
انسان به بی نشانی تو فکر کرده است
چوپانم و خراب مناجات و عفو کن
کاهی به کهکشانی تو فکر کرده است
شاعر: قربان ولیئی
🕋 جزء دهم 🕋
📕 1 از 5
يَأَيُهَّا النَّبیُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِين (انفال: 64)
اى پيامبر، خدا و مؤمنانى كه از تو پيروى مىکنند تو را بسند.
دربارۀ این آیه به چهار شیوه بحث میکنیم. این چهار دریافت، به ترتیب، حضور اهل بیت(ع) در این آیه را بیشتر نشان میدهد.
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
📕 2 از 5
🟡دریافت اول (تاریخی/ عمومی/ کاربردی)
یک آیۀ عمومی است و فضیلتی است برای تمام اصحاب رسولالله (ص).
اگر قرآن را کتاب تمام اعصار بدانیم، میتوانیم تمام مؤمنان پیرو حضرت رسول (ص) در طول تاریخ را مشمول ستایش این آیه بدانیم و بکوشیم و از خدا بخواهیم که ما نیز از آنان باشیم.
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
📕 3 از 5
🟡 دریافت دوم (اجتماعی)
خواست خداوند متعال در زمین با رفتار مردم محقق میشود.
این آیه، شبیه است به آیۀ 25 سورۀ حدید که میفرماید: «ما پيامبرانمان را با دليلهاى روشن فرستاديم و با آنها كتاب و ترازو را نيز نازل كرديم تا مردم به عدالت قیام كنند». یعنی فاعلیت نهایی با مردم است.
با همین دیدگاه، تا مردم تغییری نکنند، خداوند در سرنوشت آنان تغییری ایجاد نمیکند. (رک. انفال: 53/ رعد: 11)
برای ظهور موعود (ع) نیز باید شرایط جامعه مهیا شود.
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
📕 4 از 5
🟡 دریافت سوم (عرفانی)
این که خواست خداوند به دست مؤمنان انجام میشود، یعنی آنان به ارادۀ او رفتار میکنند. آیات بسیاری از قرآن این مفهوم را منتقل میکنند؛ مثل آیۀ 62 سورۀ انفال که دو آیه قبل از همین آیۀ مورد بحث است؛ اما واضحترین و مشهورترین مستند این بحث، آیۀ 17 انفال است:
فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى ...
شما آنان را نمىكشتيد، خدا بود كه آنها را مىكشت. و آن گاه كه تير مىانداختى، تو تير نمىانداختى، خدا بود كه تير مىانداخت ...
در مورد امامان هدایت(ع) این اتفاق در اوج است. در زیارت جامعه چنین مضامینی به وفور یافت میشود؛ از جمله:
الْقَوَّامُونَ بِأَمْرِهِ الْعَامِلُونَ بِإِرَادَتِه
قیامکنندگان به امر خدا، عمل کنندگان به ارادۀ خدا
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
📕 5 از 5
🟡 دریافت چهارم (آیاتالولایه)
ایمان یک مفهوم طیفی و تشکیکی است؛ به میزانی که قویتر باشد، آثارش نیز پررنگتر و مؤثرتر خواهد بود.
این آیه میفرماید: «مؤمنانی که تو را تبعیت میکنند، برای تو کافیاند». طبعا میزان کافی بودن به اندازۀ ایمان و تبعیت است. حال اگر بخواهیم ایمان و تبعیت امیرالمؤمنین(ع) را با دیگران بسنجیم، اساساً چیز قابل ذکری برای کسی باقی میماند؟ شاید بر همین اساس است که در دیگر آیاتی که این مفهوم مطرح شده، مؤمن دیگری شریک و همتای امیرالمؤمنین(ع) قرار داده نشده است. سه نمونه ببینیم:
1. گواه رسالت پیامبر(ص) فقط خدا و امیرالمؤمنین هستند:
قُلْ كَفى بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتاب(رعد: 43)
بگو برای شهادت دادن بین من و شما، خدا و آنکه علم الکتاب نزد اوست (یعنی علی)، کافیاند.
2. أَ فَمَنْ كانَ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ ... (هود: 17)
آیا آنکه از سوی پروردگارش برهانی دارد (یعنی پیامبر) و شاهدی از او، پیرویاش میکند ...
توضیح: طبق روایات آن که پیامبر(ص) را تبعیت میکند، از پیامبر(ص) است، و شاهد نبوت اوست، امیرالمؤمنین(ع) است.
3. ... كَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ الْقِتالَ ...
... در جنگ خدا برای مؤمنان کافی است ...
عبدالله بن مسعود، یکی از برترین صحابۀ پیامبر(ص) و از بزرگترین مفسران قرآن کریم، این آیه را چنین میخواند:
كَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتَالَ بِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب (شواهد التنزیل، ج2: ص7)
یعنی متن قرآن و تفسیرش را با هم قرائت میکرد.
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب