🕋جزء پنجم🕋
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّواْ الْأَمَانَاتِ إِلىَ أَهْلِهَا وَ إِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ ... «1»
خداوند به شما فرمان مىدهد كه امانتها را به صاحب آنها باز گردانيد و چون ميان مردم داورى مىكنيد با دادگرى داورى كنيد ...
🟠🟠🟠
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ الْإِمَامُ يُعْرَفُ بِثَلَاثِ خِصَالٍ: أَنَّهُ أَوْلَى النَّاسِ بِالَّذِي كَانَ قَبْلَهُ، وَ أَنَّ عِنْدَهُ سِلَاحَ النَّبِيِّ ص وَ عِنْدَهُ الْوَصِيَّةَ، وَ هِيَ الَّتِي قَالَ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها» «2»
از امام باقر و صادق علیهما لاسلام نقل شده که فرمودهاند: امام به سه ویژگی شناخته میشود:
1. نزدیکترین و سزاوارترین مردم نسبت به امام قبلی است.
2. سلاح پیامبر (ص) نزد اوست.
3. وصیت نزد اوست/ به او وصیت شده است.
این همان چیزی است که خدا در کتابش فرموده است: «خدا شما را فرمان داده که امانتها را به صاحبانش بازگردانید».
🟠🟠🟠
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها- وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ» قَالَ أَمَرَ اللَّهُ الْإِمَامَ أَنْ يَدْفَعَ مَا عِنْدَهُ إِلَى الْإِمَامِ الَّذِي بَعْدَهُ، وَ أَمَرَ اللَّهُ الْأَئِمَّةَ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ، وَ أَمَرَ النَّاسَ أَنْ يُطِيعُوهُمْ «3»
از امام صادق علیه السلام نقل شده که دربارۀ این آیه فرمود: خداوند به امام امر کرده که آنچه را نزد اوست به امام بعدی تحویل دهد. به امامان امر کرده که بین مردم به عدالت حکم کنند و مردمان را امر کرده که از امامان اطاعت کنند.
📌
1. نساء: 58
2. تفسیر عیاشی، ج1، ص249
3. همان
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
سلام و درود
امشب و فردا که سورۀ مائده را میخوانید، پشت سر هم به غدیر خم میروید.
سه آیه را پارسال معرفی کرده بودم که دوباره در قالب «بازنشر از سال گذشته» تقدیم حضورتان میکنم.
این هم یک آیه و حدیث دیگر:
🕋جزء ششم🕋
وَ مَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَلِبُون «1»
⬇️⬇️⬇️
و هر كس سرورى خداوند و پيامبرش و آنان را كه ايمان دارند بپذيرد (از حزب خداوند است) بى گمان حزب خداوند پيروز است.
🟠🟠🟠
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ يَعْنِي يُحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يَعْنِي مُحَمَّداً وَ الَّذِينَ آمَنُوا يَعْنِي وَ يُحِبُّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ يَعْنِي شِيعَةَ اللَّهِ وَ شِيعَةَ مُحَمَّدٍ وَ شِيعَةَ عَلِيٍّ هُمُ الْغَالِبُونَ- يَعْنِي الْعَالُونَ عَلَى جَمِيعِ الْعِبَادِ- الظَّاهِرُونَ عَلَى الْمُخَالِفِينَ لَهُمْ- قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: فَبَدَأَ اللَّهُ فِي هَذِهِ الْآيَةِ بِنَفْسِهِ- ثُمَّ ثَنَّى بِمُحَمَّدٍ، ثُمَّ ثَلَّثَ بِعَلِيٍّ [ثُمَّ قَالَ]: فَلَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: رَحِمَ اللَّهُ عَلِيّاً اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ حَيْثُ دَارَ «2»
⬇️⬇️⬇️
ابن عباس میگوید: « وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ» یعنی الله را دوست بدارد، « وَ رَسُولَهُ» یعنی محمد را دوست بدارد، « وَ الَّذِينَ آمَنُوا» یعنی علی را دوست بدارد، «فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ»، منظور از حزب خدا، شیعیان خدا و رسول و علی هستند. «هُمُ الْغَالِبُونَ» یعنی بر همۀ بندگان برتری دارند و بر مخالفانشان غلبه میکنند.
خدا اول خودش را نام برده، دوم پیامبر را و سوم علی را. وقتی این آیه نازل شد، پیامبر (ص) فرمود: خدا بر علی رحمت آورد! خدایا، حق را همراه او قرار ده؛ هر جا که او باشد.
📌
1. مائده: 56
2. شواهد التنزیل، ج1، ص246
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
6 رمضان سالروز ضرب سکه ولیعهدی امام رضا علیه السلام
حتما متن داخل ویدئو را بخوانید. توضیحات جالبی دارد دربارۀ این که چرا مأمون علاوه بر نام امام رضا(ع)، نام علی بن ابی طالب (ع) را نیز روی سکه حک کرد.
این ویدئوی ارزشمند کار دوستان موزه شیعه است.
https://eitaa.com/ShiaMuseum
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
🕋جزء هفتم 🕋
وَ عِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَ يَعْلَمُ مَا فىِ الْبرَّ وَ الْبَحْرِ وَ مَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَ لَا حَبَّةٍ فىِ ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَ لَا رَطْبٍ وَ لَا يَابِسٍ إِلَّا فىِ كِتَابٍ مُّبِين
و كليدهاى (چيزهاى) نهان نزد اوست؛ (هيچ كس) جز او آنها را نمىداند؛ و او آنچه را در خشكى و درياست مىداند و هيچ برگى فرو نمىافتد مگر كه او آن را مىداند و هيچ دانهاى در تاريكىهاى زمين و هيچ تر و خشكى نيست جز آنكه در كتابى روشن آمده است.
1. انعام: 59. ترجمۀ استاد موسوی گرمارودی
🟠🟠🟠
🟠 نکته:
معمولا اهل مسجد و نماز غفیله این آیه را حفظ هستند. اما واقعا چه ربطی به اهل بیت (ع) دارد؟
امشب شما را با این سؤال تنها میگذارم.
🟠 این ادب قرائت قرآن است که در آیات دنبال اهل بیت (ع) بگردیم.
🟠 این تصدیق فرمایش پیامبر (ص) است که هر وقت با قرآن مواجه شدیم، بدانیم که اهل بیت (ع) هم آنجا هستند. مگر حدیث ثقلین غیر از این میگوید؟ این دو هیچگاه از هم جدا نمیشوند.
🟠 پیامبر (ص) فرمود: خدایا حق را جایی قرار بده که علی (ع) هست. دیشب حدیثش را خواندیم. «حق» تر از قرآن سراغ دارید؟ میشود قرآن باشد و علی (ع) نباشد؟
🟠 حالا آیۀ 59 انعام را دوباره بخوانید و ببینید کجایش به امیرالمؤمنین و امامان هدایت که درود خدا بر آنان باد، ربط دارد؟
فردا در یک ویدئوی کوتاه توضیح میدهم؛ انشاءالله!
برای این که امشب هم بینصیب نمانیم، آیهای را که پارسال در فهام گذاشته بودم، دوباره تقدیم میکنم.
❓راستی، بازنشریها را میبینید؟
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
هدایت شده از فهام
✅شب هفتم، جزء هفتم✅
وَ كَذَلِكَ نُرِى إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ (انعام/ 75)
و اينگونه ما گسترۀ آسمانها و زمين را به ابراهيم مىنمايانيم و (چنين مىكنيم) تا از باورداران گردد.
امام صادق(ع) دربارۀ این آیه فرمود:
برای ابراهیم(ع) پرده از هفت آسمان برداشته شد تا جایی که فراز عرش را دید و از هفت زمین نیز پرده برداشته شد.
برای حضرت رسول (ص) نیز چنین شد؛ برای من و امامان پس از من هم چنین میشود.
📌تفسیر البرهان، ج2، ص432
#علی_و_قرآن
#آیات_الولایه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با لمس این لینک به فهام بپیوند:
https://eitaa.com/fahhaam
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
بابت ویدئویی که قولش را داده بودم، شرمنده شدم.
روز آخر کاری بود و به شکل وحشتناکی شلوغ بودم.
ان شاء الله امشب یا فردا ویدئو را تقدیمتان می کنم.
🕋 جزء هشتم 🕋
قُلْ فَللّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ فَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِين «1»
بگو: خاص خداست دليل محكم و رسا، اگر مىخواست همه شما را هدايت مىكرد.
🟠🟠🟠
عن سدير، عن أبي جعفر- عليه السّلام- قال:
قلت له: جعلت فداك، ما أنتم؟
قال: نحن خزّان علم اللّه، و نحن تراجمة وحي الله. نحن الحجّة البالغة على من دون السّماء و من فوق الأرض. «2»
از امام باقر (ع) سؤال شد: شما، امامان، چه هستید؟
امام فرمود: ما خزانهداران علم خداوندیم؛ ترجمۀ وحی خداییم؛ دلیل محکم و رساییم بر هر آن که روی زمین و زیر آسمان است.
🟠🟠🟠
و في باب ما كتبه الرّضا- عليه السّلام- للمأمون من محض الإسلام و شرائع الدّين: أنّ الأرض لا تخلوا من حجّة اللّه تعالى على خلقه في كلّ عصر و أوان. و أنّهم العروة الوثقى و أئمّة الهدى و الحجّة على أهل الدّنيا، إلى أن يرث اللّه الأرض و من عليها. «3»
مأمون از امام رضا (ع) درخواست کرد که عقاید اصلی و ضروری اسلامی را برای او بنویسد.
یکی از فرازهایی که امام رضا (ع) مرقوم فرمود، چنین بود:
دیگر این که در هیچ عصر و هیچ لحظهای زمین از حجت خدای بلندمرتبه بر بندگان خالی نمیماند. آن حجج الهی ریسمان استوار و امامان هدایت و حجت بر اهل دنیا هستند تا قیامت که خداوند زمین و اهلش را به ارث برد (و به سوی خود بازگرداند).
📌
1. انعام: 149. ترجمۀ عبدالمحمد آیتی.
2. تفسیر کنز الدقائق، ج4، ص475.
3. تفسیر کنز الدقائق، ج2، ص408.
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
فهام
🕋جزء هفتم 🕋 وَ عِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَ يَعْلَمُ مَا فىِ الْبرَّ
ویدئوی توضیحات مربوط به آیۀ نماز غفیله آماده شد.
سرتان شلوغ است؛ می دانم. ولی این هم به لطف خدا ارزشمند از کار درآمده.
13 دقیقه وقت می گیرد.
https://www.aparat.com/v/GKZa4
https://www.aparat.com/v/GKZa4
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
سال و فال و مال و حال و اصل و نسل و تخت و بخت
بادت اندر شهریاری برقرار و بر دوام
سال خرم فال نیکو مال وافر حال خوش
اصل ثابت نسل باقی تخت عالی بخت رام
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
هو الحی القیوم
باران به مهربانی تو فکر کرده است
دریا به بی کرانی تو فکر کرده است
این آسمان که چرخ زنان دور می شود
یک آن به بی مکانی تو فکر کرده است
این کوه ، این تمرکز سنگین سهمناک
قطعا به لن ترانی تو فکر کرده است
این برگ در طراوت تو موج می زند
این گل به ارغوانی تو فکر کرده است
پیداست این شب این شب گسترده تا به غیب
یک روز در نهانی تو فکر کرده است
خوانی گشوده خاک و یقین دارم این زمین
چندی به میزبانی تو فکر کرده است
می جوشد از زمین و زمان شور زیستن
هستی به زندگانی تو فکر کرده است
پویای ساکنا! همه سو را گرفته است
روحم که در روانی تو فکر کرده است
مجنونم این دقیقه و مجنون ترین شود
جانی که در معانی تو فکر کرده است
هم تو به بی کرانی من فکر کرده ای
هم من به بی کرانی تو فکر کرده است
گمبودگی سرشت بهشتین آدمی ست
انسان به بی نشانی تو فکر کرده است
چوپانم و خراب مناجات و عفو کن
کاهی به کهکشانی تو فکر کرده است
شاعر: قربان ولیئی
🕋 جزء دهم 🕋
📕 1 از 5
يَأَيُهَّا النَّبیُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِين (انفال: 64)
اى پيامبر، خدا و مؤمنانى كه از تو پيروى مىکنند تو را بسند.
دربارۀ این آیه به چهار شیوه بحث میکنیم. این چهار دریافت، به ترتیب، حضور اهل بیت(ع) در این آیه را بیشتر نشان میدهد.
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
📕 2 از 5
🟡دریافت اول (تاریخی/ عمومی/ کاربردی)
یک آیۀ عمومی است و فضیلتی است برای تمام اصحاب رسولالله (ص).
اگر قرآن را کتاب تمام اعصار بدانیم، میتوانیم تمام مؤمنان پیرو حضرت رسول (ص) در طول تاریخ را مشمول ستایش این آیه بدانیم و بکوشیم و از خدا بخواهیم که ما نیز از آنان باشیم.
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
📕 3 از 5
🟡 دریافت دوم (اجتماعی)
خواست خداوند متعال در زمین با رفتار مردم محقق میشود.
این آیه، شبیه است به آیۀ 25 سورۀ حدید که میفرماید: «ما پيامبرانمان را با دليلهاى روشن فرستاديم و با آنها كتاب و ترازو را نيز نازل كرديم تا مردم به عدالت قیام كنند». یعنی فاعلیت نهایی با مردم است.
با همین دیدگاه، تا مردم تغییری نکنند، خداوند در سرنوشت آنان تغییری ایجاد نمیکند. (رک. انفال: 53/ رعد: 11)
برای ظهور موعود (ع) نیز باید شرایط جامعه مهیا شود.
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
📕 4 از 5
🟡 دریافت سوم (عرفانی)
این که خواست خداوند به دست مؤمنان انجام میشود، یعنی آنان به ارادۀ او رفتار میکنند. آیات بسیاری از قرآن این مفهوم را منتقل میکنند؛ مثل آیۀ 62 سورۀ انفال که دو آیه قبل از همین آیۀ مورد بحث است؛ اما واضحترین و مشهورترین مستند این بحث، آیۀ 17 انفال است:
فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى ...
شما آنان را نمىكشتيد، خدا بود كه آنها را مىكشت. و آن گاه كه تير مىانداختى، تو تير نمىانداختى، خدا بود كه تير مىانداخت ...
در مورد امامان هدایت(ع) این اتفاق در اوج است. در زیارت جامعه چنین مضامینی به وفور یافت میشود؛ از جمله:
الْقَوَّامُونَ بِأَمْرِهِ الْعَامِلُونَ بِإِرَادَتِه
قیامکنندگان به امر خدا، عمل کنندگان به ارادۀ خدا
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
📕 5 از 5
🟡 دریافت چهارم (آیاتالولایه)
ایمان یک مفهوم طیفی و تشکیکی است؛ به میزانی که قویتر باشد، آثارش نیز پررنگتر و مؤثرتر خواهد بود.
این آیه میفرماید: «مؤمنانی که تو را تبعیت میکنند، برای تو کافیاند». طبعا میزان کافی بودن به اندازۀ ایمان و تبعیت است. حال اگر بخواهیم ایمان و تبعیت امیرالمؤمنین(ع) را با دیگران بسنجیم، اساساً چیز قابل ذکری برای کسی باقی میماند؟ شاید بر همین اساس است که در دیگر آیاتی که این مفهوم مطرح شده، مؤمن دیگری شریک و همتای امیرالمؤمنین(ع) قرار داده نشده است. سه نمونه ببینیم:
1. گواه رسالت پیامبر(ص) فقط خدا و امیرالمؤمنین هستند:
قُلْ كَفى بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتاب(رعد: 43)
بگو برای شهادت دادن بین من و شما، خدا و آنکه علم الکتاب نزد اوست (یعنی علی)، کافیاند.
2. أَ فَمَنْ كانَ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ ... (هود: 17)
آیا آنکه از سوی پروردگارش برهانی دارد (یعنی پیامبر) و شاهدی از او، پیرویاش میکند ...
توضیح: طبق روایات آن که پیامبر(ص) را تبعیت میکند، از پیامبر(ص) است، و شاهد نبوت اوست، امیرالمؤمنین(ع) است.
3. ... كَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ الْقِتالَ ...
... در جنگ خدا برای مؤمنان کافی است ...
عبدالله بن مسعود، یکی از برترین صحابۀ پیامبر(ص) و از بزرگترین مفسران قرآن کریم، این آیه را چنین میخواند:
كَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتَالَ بِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب (شواهد التنزیل، ج2: ص7)
یعنی متن قرآن و تفسیرش را با هم قرائت میکرد.
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
.
#وفات_حضرت_خدیجه
#حضرت_خدیجه علیهاالسلام
#امّالمؤمنین
شعر را باید دوصد دیوان و دفتر داشتن
تا از آن بانو مگر یک واژه در بر داشتن
من به فهم ناقص خود اینقدَر دانستهام
میتوان در وصف او یک عمر منبر داشتن
دست رد بر سینهی جاه و مقام خود زدن
خواستگاری از یتیم مکه در سر داشتن
طعنهی اغیار را با جان خریدن، در عوض
جایگاه ویژه در قلب پیمبر داشتن
روزگاری که در آن فرزند دختر ننگ بود
سربلند و مفتخر بودن به کوثر داشتن
پاسداری کردن از دین با تمام مال خود
همترازی اینچنین با تیغ حیدر داشتن
مادری کردن برای مادر آیینهها
شأنی از آسیّه و مریم فراتر داشتن
"من به جای کل این عالم مسلمان توام"
با همین جمله غم از دوش نبی برداشتن
سال اندوه پیمبر بود سال رفتنش
او که لبخندش بری بود از برابر داشتن
هیچکس مانند او شایستهی این نام نیست
مومنین را میسزد اینگونه مادر داشتن
#علی_سلیمیان✍
.
هدایت شده از شعر مذهبی شاعران الغوث
#حضرت_خدیجه_سلام_الله_علیها
زنی فراتر از ادراک و برتر از اوهام
که جلوه کرده در او شأن زن به معنی تام
زنی چنان که خدا هم به او رسانده سلام
که بوده است مسلمان جلوتر از اسلام
کسی به درک مقامش نمیرسد هرگز
به درک معنی نامش نمیرسد هرگز
"فَأيَنَ مِثلُ خَدیجَه؟" نبود در عالم
خدیجه کیست؟ بپرس از پیمبر خاتم
گدای سفرهی اکرام اوست صد حاتم
از او اگرچه نوشتند عالم و آدم
ولی مدارج شأنش هنوز ناپیداست
همین مقام بس او را که "مادر زهراست"
امینه بوده اگر همسر امین شده است
تمام ثروت او خرج راه دین شده است
که جزء چار زن برتر زمین شده است
به امر حضرت حق "اممومنین" شده است
تمام ثروت اسلام در خزانهی اوست
چرا که عرش خداوند فرش خانهی اوست
کسی که در عرب و در عجم مثال نداشت
فضائلش همه رو بود، پس سوال نداشت
که درک نور نیازی به قیل و قال نداشت
"خدیجه بیشتر از بیستوهشت سال نداشت"
به جهل و کینه از او خط به خط غلط گفتند
"صحیح"های دروغین فقط غلط گفتند
کنار نام رسول خدا و شیر خدا
نوشته است خدا نام نامی او را
چنان که بین رجزهای ظهر عاشورا
حسین گفت؛ "أناابْنُ خَدیجَةَ الغَرّاء"
چرا که قبل همه بوده از غدیر آگاه
و گفته: "أَشْهَدُ أَنَّ عَلی وَلیُ الله"
چه بانویی که چنان ترس از خدا دارد
که از رسول خدا خواهش دعا دارد
و برخلاف بقیه چنان حیا دارد
که از گرفتن حتی عبا، إبا دارد!
ولی به خواستهی خود رسید آخر سر
شفیع مادر خود شد شفیعهی محشر
رسید روحالامین در دقایق آخر
گرفته بود ولی پنجتا کفن در بر
یکی برای خدیجه، یکی به پیغمبر...
به گریه گفت: قرار است این سهتای دگر
برای فاطمه و حیدر و حسن باشد
ولی حسین قرار است بیکفن باشد...
#مجتبی_خرسندی
#محفل_ادبی_مهدوی_الغوث
@sher_alghoth
41.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پشت سرت من و علی قامت عشق بسته ایم
تو همه مقتدا شدی من همه اقتدا شدم
من به تو دست یا علی داده ام از صمیم دل
مرگ جدام کرده است از تو اگر جدا شدم
نماهنگ تشرف
سیدحمیدرضابرقعی
https://t.me/hamidrezaborgheii
🕋 جزء یازدهم 🕋
📕ا از 4
وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنصَارِ وَ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِى تَحْتَهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَالِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيم (توبه: 100)
از آن گروه نخستين از مهاجرين و انصار كه پيشقدم شدند و آنان كه به نيكى از پىشان رفتند، خدا خشنود است و ايشان نيز از خدا خشنودند. برايشان بهشتهايى كه در آنها نهرها جارى است و هميشه در آنجا خواهند بود، آماده كرده است. اين است كاميابى بزرگ. (ترجمۀ آیتی)
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
📕2 از 4
شأن نزول آیه کاملا واضح است؛ به هجرت پیامبر(ص) و مؤمنان از مکه به مدینه اشاره دارد. مؤمنان اهل مکه هجرت کردند (مهاجران) و مؤمنان اهل مدینه آنان را یاری کردند (انصار). بر اساس «آنان که به نیکی تبعیت کردند» بعدها اصطلاحی ساخته شد به نام تابعین؛ یعنی کسانی که پیامبر(ص) را ندیدند و صحابه را دیدند؛ یعنی نسل دوم مؤمنان.
🔴 مسأله:
اگر بخواهیم این آیه را با دغدغۀ ولایی بخوانیم، به جریان هجرت میرسیم و میبینیم که اتفاقا اولین کسی که با پیامبر(ص) هجرت کرده، همان «صاحب غار» است که طبق مشهور خلیفۀ اول است. یعنی در رأس گروه «السابقون الاولون» قرار میگیرد. در جریان هجرت، امیرالمؤمنین(ع) در بستر پیامبر(ص) خوابید و سه روز بعد، هنگامی که امانات اهل مکه را که نزد رسول الله گذاشته بودند، بازگرداند، حضرت فاطمه (س) و گروهی از زنان هاشمی را با خود به مدینه آورد. یعنی در جریان هجرت، از اولینها هست؛ ولی به طور مطلق اولین نیست.
طبق این تعاریف و تقسیمبندیها امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که اصالتا مکی هستند؛ ولی در مدینه به دنیا آمدهاند، نه مهاجر هستند نه انصار. از تابعین هم نیستند؛ چون پیامبر را دیدهاند. اولین امام ما که از ردۀ تابعین است، امام سجاد(ع) است.
خوب، خسته نباشیم؛ توانستیم آیهای پیدا کنیم که مدح مؤمنان است و اهل بیت (ع) در آن حضور ندارند یا سرآمد حاضران نیستند! قاعدتا یک جای کار خراب است.
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب