eitaa logo
آموزش منطق و فلسفه اسلامی
4.5هزار دنبال‌کننده
57 عکس
13 ویدیو
18 فایل
آموزش ساده اصطلاحات و لغات منطقی و فلسفی دانلود و دریافت اپلیکیشن منطق و فلسفه تنها از طریق این کانال جایز است موسسه مجازی نرم افزاری مرابیع @marabie پیشنهادات،انتقادات،تبادل @sarbbazzaman
مشاهده در ایتا
دانلود
امروز هشتم اسفند ماه روز بزرگداشت ملاهادی سبزواری است. هادی سبزواری (۱۲۱۲–۱۲۸۹ هجری قمری) دانشمند علوم اسلامی و فیلسوف معروف و عارف کامل و شاعر و فقیه ایرانی است. ملا هادی غزل‌های حکمی و عرفانی سروده‌است و در شعر «اسرار» تخلص می‌کرد.او مجموعه ای از منطق، الهیات و طبیعیات و علم النفس را به صورت منظوم فراهم آورده و آن را شرح کرده‌است. این کتاب شرح المنظومه نام گرفته‌است. @falsaf
🗯تقابل تناقض 🖊تقابل میان ایجاب و سلب را تقابل تناقض گویند که بر دو صورت است: 1⃣تناقض در قضایا:مثل زیدٌ ابیضٌ،زیدٌ لیس بأبیضٍ 👈در چنین تقابلی لاجرم یکی از این دو قضیه صادقه است و دیگری کاذبه است. 2⃣تقابل در مفرد:مثل انسان،لا انسان 👌احکام متناقضان: اولاً:لا یجتمعان و لا یرتفعان. ثانیاً:میان متناقضان واسطه ای در کار نیست. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯شروط تناقض 🖊منطق‌دانان شرایطی را برای تحقق تناقض در باب قضایا ذکر کرده اند. اگر همه این شرایط محقق باشد، میان قضایا تناقض برقرار خواهد بود و از صدق یکی به کذب دیگری پی می بریم و بالعکس. ⬅️شروط تناقض: 1⃣موضوع:اگر موضوع دو قضیه مختلف باشد، تناقض میان‌شان وجود ندارد. 2⃣محمول:محمول دو قضیه نیز اگر یکی نباشد، موجب می‌شود دو قضیه تناقض نداشته باشند. 3⃣زمان:زمان دو قضیه باید وحدت داشته باشند والّا تناقضی درکار نخواهد بود. 4⃣مکان:مکان دو قضیه نیز باید وحدت داشته باشند و الّا تناقضی در کار نخواهد بود. 5⃣قوه و فعل:اگر دو قضیه به لحاظ قوه و فعل متحد نباشند، میان‌شان تناقضی نیست. 6⃣کل و جزء:دو قضیه باید در کل و جزء وحدت داشته باشند و الّا تناقضی در کار نخواهد بود. 7⃣شرط:دو قضیه اگر مشروط هستند، باید هر دو به یک شرط مشروط باشند. 8⃣اضافه:اگر موضوع یا محمول دو قضیه از امور اضافی و نسبی باشد، مضاف الیه هردو باید یکی باشد. 👈در تناقض هشت وحدت شرط دان وحدت موضوع و محمول و مکان وحدت شرط و اضافه،جزء و کل قوّه و فعل است،در آخر زمان 👈وحدت در حمل: این قسم از افزوده‌های ملاصدرا است و به این معناست که هر دو قضیه باید از جهت حمل یکی باشند؛به عبارت دیگر هر دو قضیه یا حمل اولی باشند و یا حمل شایع صناعی،نه اینکه یکی حمل اولی باشد و دیگری حمل شایع. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯تقابل تضایف 🖊دو امر وجودی که هر یک از آنها با تعقّل دیگری تعقّل میشود متضایفان نامیده میشوند.مثل بالا و پایین بنابراین: اولاً:اجتماع متضایفین در شیء واحد از جهت واحد امکان ندارد. ثانیاً:متضایفان از جهت وجود و عدم و از جهت قوه و فعل با هم تکافؤ دارند(یعنی اگر یکی موجود بود دیگری هم موجود است و اگر یکی بالفعل بود دیگری هم بالفعل است) ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
4_6012589382698009806.mp3
41.7M
✅قرائتی جدید از مبانی فکر دینی 9⃣ جلسه نهم: "آیا ضروریات دین و مذهب،قرائت پذیرند؟" آیت الله سید کمال الحیدری ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯تقابل تضادّ 🖊ضدّان دو امر وجودی هستند که بر یک موضوع واحد وارد میشوند،داخل تحت یک جنس قریب می باشند،و میان آنها نهایت اختلاف است؛مثل سیاهی و سفیدی 👌اجتماع ضدان ممتنع است لکن ارتفاع آنها ممتنع نیست. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯علامه جوادی آملی : یه وقت کسی چند سال فقه و اصول و چند سال فلسفه خوانده، این جمع مکسّر است و همیشه در زحمت است. یه وقت کسی در فلسفه مجتهد مطلق است، در منقول مجتهد متجزی است، این باز هم جمع مکسر است و این شخص با مشکل مواجه است. یا در منقول مجتهد مطلق است ولی در فلسفه هفت هشت سال درس خونده، این هم جمع مکسر بین معقول و منقول کرده و مشکل جدی دارد. اگر کسی در معقول و منقول مجتهد بود، جمع سالم کرده و این شخص است که میتواند بگوید: حاشا که فلسفه مخالف شریعت و حاشا که شریعت مخالف فلسفه باشد و راحت بین آن دو جمع میکند. ولی اگر در احدالطرفین جمع مکسر بود، او همیشه درگیر است. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯عدم و ملکه 🖊ملکه امری وجودی است که عارض بر موضوعی میشود که شأن آن موضوع این است که به آن امر وجودی متصف شود؛مثل بینایی. و عدم ملکه عدم همان امر وجودی در آن موضوع است؛مثل کوری ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯علامه طباطبائی از قول استادشان مرحوم آقای قاضی می‌فرمودند:من از باباطاهر تعجب می‌کنم که در شعرش چنین سروده: 🔸یکی درد و یکی درمان پسندد 🔸یکی وصل و یکی هجران پسندد 🔸من از درمان و درد و وصل و هجران 🔸پسندم آنچه را جانان پسندد.. چه طور باباطاهر گفته است: اگر جانان، هجران را پسندد، من هم آن را می‌پسندم؟! چگونه انسان می‌تواند این را بپذیرد؟! عاشق بر هر چیز صبر می‌کند اما بر فراق، صبر نمی‌تواند کرد. مولا علی علیه السلام در دعای کمیل می‌فرماید: مولا و آقای من! گیرم بر عذاب تو صبر کنم؛ بر دوری تو چگونه شکیبا باشم؟! » ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯هلیه بسیطه 🖊قضیه ای که محمول در آن،وجود موضوع است «هلیه بسیطه» نامیده میشود؛مثل:الانسان موجود 👌قضایای هلیه بسیطه دلالت بر ثبوت شیء میکنند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯هلیه مرکّبه 🖊قضیه ای که محمول در آن،اثری از آثار موضوع یا عرضی ار عرضیات موضوع باشد«هلیه مرکّبه»نامیده میشود؛مثل:الانسان ضاحک 👌قضایای هلیه مرکّبه دلالت بر ثبوت یک شیء برای شیء دیگر میکنند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯نوع بینش فیلسوف با عارف متفاوت است.فیلسوف میخواهد جهان را فهم کند،یعنی میخواهد تصویری صحیح و نسبتاً جامع و کامل از جهان در ذهن خود داشته باشد.از نظر فیلسوف حدّ اعلای کمال انسان به این است که جهان را آنچنان که هست با عقل خود دریابد،بطوریکه جهان در وجود او وجود عقلانی بیابد و او جهانی شود عقلانی.لهذا در تعریف فلسفه گفته شده است:«صیرورةُ الاِنسان عالَماً عقلیّاً مضاهیاً للعالَمِ العینیّ»یعنی فیلسوفی عبارت است از اینکه انسان جهانی بشود عقلی شبیه جهان عینی. ⬅️کلیات علوم اسلامی،بخش عرفان،مرتضی مطهری ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf