eitaa logo
آموزش منطق و فلسفه اسلامی
4.6هزار دنبال‌کننده
56 عکس
13 ویدیو
18 فایل
آموزش ساده اصطلاحات و لغات منطقی و فلسفی دانلود و دریافت اپلیکیشن منطق و فلسفه تنها از طریق این کانال جایز است موسسه مجازی نرم افزاری مرابیع @marabie پیشنهادات،انتقادات،تبادل @sarbbazzaman
مشاهده در ایتا
دانلود
🗯تصوّر کلی و جزئی 👈تصور بر دو قسم است: 1⃣تصور کلی:تصوری که قابلیت انطباق بر بیش از یک مصداق را داشته باشد و به عبارت دیگر بتوان برای آن مصادیقی در نظر گرفت را«تصور کلی»می نامند.مثل مفهوم کوه 2⃣تصور جزئی:تصوری که تنها بر یک امر مشخص قابل انطباق است و بجز آن،هیچ امر مفروض دیگری نمی تواند مصداق آن باشد را«تصور جزئی»می نامند.مثل مفهوم کوه دماوند 👈کلی بودن تصور،مربوط به قابلیت آن تصور برای انطباق بر امور متعدد است؛اما وجود مصادیق متعدد برای کلی بودن تصور لازم نیست،بدین جهت مفاهیم زیر همه کلی اند: 👌رئیس جمهور بعدی ایران،واجب الوجود(تنها یک مصداق دارد ولی قابل انطباق بر کثیرین است) 👌شریک الباری(اساساً مصداق ندارد ولی قابل انطباق بر کثیرین است) ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
هدایت شده از بانک صوتی فلسفی
👈بارگذاری صوت تدریس نهایة الحکمة توسط استاد مصباح یزدی به زودی در کانال @falsafe2
🗯اقسام تصوّر جزئی 👈تصوّر جزئی در یک تقسیم بر دو گونه است: 1⃣تصوّر حسّی:تصوّری که بوسیله حواسّ ظاهری(بینایی،بویایی،چشایی،شنوایی و لامسه)،در انسان بوجود می آید را تصوّر حسّی گویند.مثل اینکه وقتی به یک درخت نگاه می کنیم،تصوّری از آن درخت در ذهن ما شکل می گیرد. 2⃣تصوّر خیالی:تصورّی است که از طریق یکی از حواسّ حاصل شده و می تواند پس از قطع ارتباط با آن امر محسوس نیز باقی بماند.مثل اینکه وقتی چشممان را بر روی درختی می بندیم،تصوری از آن درخت هنوز در ذهن ما هست که تصوّر خیالی نامیده می شود. همچنین ممکن است صورت های خیالی را با یکدیگر ترکیب کرده،صورت خیالی جدیدی بسازیم که حتی واقعیتی نداشته باشد.مثل حیوان دو سر ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯علامه طباطبایی: بدون خواندن فلسفه و منطق و ادراک طریق برهان و قیاس که همان رشد عقلی است،چگونه انسان می تواند به دریای عظیم روایات وارد شود؟ ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯اقسام تصوّر کلّی 👈تصوّر های کلّی یا معقولات دارای اقسامی هستند که عبارتند از: 1⃣مفاهیم ماهوی 2⃣مفاهیم فلسفی 3⃣مفاهیم منطقی ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯مفاهیم ماهوی 👈گفتیم که تصوّر حسی،تصوّری جزئی است؛یعنی تصوّری که از دیدن یک گل خاصّ برای ما پدید می آید،تصوّری جزئی است.اما می توانیم پس از آنکه آن گل خاصّ را دیدیم،از ویژگی های اختصاصی آن گل صرف نظر کنیم و صرفا ویژگی هایی را در نظر بگیریم که به موجب آن،چیزی را گل می نامیم.پس مفهوم گل،تصوّری کلی است که می توان مصادیق فراوانی برای آن در نظر گرفت. اگر به مفهوم گل،دقت کنیم می فهمیم که به گونه ای خاصّ از موجودات اشاره دارد و چیستی آن را نشان می دهد.گل،بخش خاصی از گیاهان است بگونه ای که اگر بپرسند: این گیاه چیست؟می گوییم «گل» پس دسته ای از مفاهیم کلّی،نشان دهنده چیستی موجودات هستند و بدین مناسبت آنها را مفاهیم «ماهوی» می نامند.مفاهیم آتش،انسان،حیوان،درخت،گیاه،شادی،امید،سرما و مانند اینها همه از مفاهیم ماهوی هستند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
4_5879954822592987139.mp3
2.97M
فطرت در کلام آیت الله جوادی آملی ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
1_80914419.mp3
2.73M
آثار تفکر ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯مفاهیم فلسفی 👈بطور مثال وقتی مفهوم «آتش» و «گرما» را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم در می یابیم که یک رابطه ای میان این دو برقرار است و می توان گفت آتش،علت به وجود آمدن گرماست.بنابراین از مقایسه آتش و گرما به دو مفهوم علت و معلول،پی می بریم. 👈دو مفهوم علت و معلول،کلی هستند و علاوه بر آتش و گرما می توانند بر بسیاری از امور دیگر صدق کنند. 👈بجز مفاهیم علت و معلول،مفاهیم کلّی دیگری نیز وجود دارند که با مقایسه ذهنی حاصل می شوند و گرچه بر عالم خارج قابل اطلاق هستند،لکن نشان دهنده چیستی آنها نیستند(تا از مفاهیم ماهوی به شمار آیند)مانند:مفهوم وحدت،مفهوم کثرت،مفهوم قوّه،مفهوم فعلیت،مفهوم تغییر،مفهوم ثبات،مفهوم وجود و مفهوم عدم. 👈مفاهیم به کار رفته در علوم فلسفی عموماً از این دسته اند و به همین مناسبت چنین مفاهیمی را مفاهیم فلسفی می نامند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯حکیم متأله جوادی آملی: 👈زمان و عمر هر كسي از حيطه نفس او بيرون نيست و عمر حقيقي انسان را نبايد با دفعات گردش زمين به دور خورشيد محاسبه كرد. اين عمر بيروني براي ثبت در شناسنامه به كار مي آيد. عمر مفيدي كه خدا به آن سوگند ياد مي كند: «لَعَمْرُك إنّهُم لَفي سَكْرَتِهِم يَعْمَهُونَ» همان مقدار سير و سلوك دروني اوست. 👈بنابراين ممكن است انسان در شناسنامه پنجاه يا هشتاد سال عمر داشته باشد ولي در سير و سلوك هنوز كودك باشد. پس كودكان هفتاد ساله، سالمنداني هستند كه از رشد عقلي برخوردار نبوده اند، چنان كه سالمندانِ كودك همان خردسالاني هستند كه كار كلان كرده و يك شبه ره صدساله را طي نموده اند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
4_5859288122864436599.mp3
5.8M
✅استفاده از تعطیلات ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯پيامبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم: مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعينَ صَباحا، ظَهَرَتْ يَنابيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلى لِسانِهِ. 🌺هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند، چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شود. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
‍ ‍⬅️اثرات خواندن فلسفه ملاصدرا (حکمت متعالیه) بر بُعد معنوی، عملی و سلوکی شخص 🗯استاد یزدان پناه (در مصاحبه با نشریه خط): 👈فلسفه صدرا، در نهایت، سر از بحث وحدت شخصيه درمی‌آورد؛ این مساله، در فرد خیلی تغییر ایجاد می‌کند. او نمی‌تواند ديگر عادی باشد و هر حرفی را بزند. نمی‌تواند هر نوع بررسی را نسبت به عالَم داشته‌باشد؛ چون این معارف، این اجازه را به او نمی‌دهد. 👈حتی صرف دانستن این‌ها، مؤثّر است؛ چرا که دانستن، بذر مشاهده است. حضرت امام هم تأکید می‌کنند كه باید دانست و این دانستن، حجاب است؛ ولی باید داخل حجاب شد و با مجاهده قلبی، این‌ها را به قلب رساند. اگر کسی هم می‌خواهد به لحاظ معنوی اوج بگیرد، چاره آن، دانستن معارف است؛ ولی گاهی اگر طلبه‌ای به لحاظ روحی خیلی قوی است، شاید به این نتیجه برسیم که او دیگر این‌قدر لازم ندارد که معقول بخواند؛ گرچه اگر باز هم بخواند، خیلی بهتر است. 👈راه عمومی و کم دردسرتر و کم ‌خطرتر، راه شناخت معارف است که در "عرفان نظری" و "فلسفه صدرا" روی می‌دهد؛ به تعبیر دیگر:نه تنها در تربیت عقلانی، بلكه در تربیت معنوی هم مؤثر است. 👈از توصیه‌هایی اساتید براي رسيدن به مراحل نهایی عرفان، اين بود كه ره چنان رو که رهروان رفتند! از خواندن این دروس، كم‌كم چنان عطشی ایجاد می‌شود که به حرکتی معنوی تبدیل می‌گردد. 👈كسی كه اين معارف را مي‌داند، معمولاً در مقام عمل و سلوک هم راحت‌تر می‌تواند حرکت کند. می‌گویند وقتی ذکری مانند "لااله‌الّاالله" را می‌گویید، اگر دقیقاً نمی‌دانید به چه معناست، اثرش هم کم است. یکی از این آقایان دستور داده‌ بود ذکر "لااله‌الاّالله" داشته‌ باش و بعد گفته بود اما کدام خدا؟! باید جواب می‌داد آن خدایی که جدا نیست و همه جاست و نامتناهی است که ما به اصطلاح، جلوه او هستیم. 👈حتی گاهی شده کسانی که از نظر علمی کار کرده‌اند و بعد تن به سلوک داده‌اند، مشکلات روحی آنها کمتر بوده است. مثلاً در وسط کار، شیطان وسوسه می‌کند؛ اما چون ایشان پایه‌های معرفتی محکمی دارند و اصل مسئله را حل کرده‌اند و فقط الآن می‌خواهند همین را که بدان یقین دارند به دل برسانند، مشكل كمتری دارند. خیلی‌ها در این مراحل از شیطان ضربه سنگینی می‌خورند. 👈مرحوم شاه آبادی می‌گفتند: اگر انسان این عقاید را بداند، به دریا وصل است و تنها فاصله او، حجاب علم است و حجاب علم هم شیشه‌ای است که اگر این شیشه را بشکنیم، به اصل می‌رسیم؛ یعنی این‌قدر انسان نزدیک می‌شود؛ لذا دانستن این معارف، در حیات معنوی انسان هم مؤثر است. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯مفاهیم منطقی 👈با مفاهیمی مانند "تصور"،"تصدیق"،"بدیهی"،"نظری"،"جزئی" و "کلی" آشنا هستیم.برای هر یک از این مفاهیم،مصادیق فراوان می توان در نظر گرفت؛پس این مفاهیم،کلی هستند.لکن با دقت در این مفاهیم می فهمیم که نه از سنخ مفاهیم ماهوی هستند و نه از سنخ مفاهیم فلسفی. مفاهیم ماهوی نیستند؛زیرا ماهیت موجودات را نشان نمی دهند. مفاهیم فلسفی نیستند؛چون از مقایسه امور خارج از ذهن نمی توان به چنین مفاهیمی دست یافت. 👈این مفاهیم کلّی،تنها بر مفاهیم ذهنی قابل اطلاق هستند. 👈این مفاهیم در علم منطق بسیار به کار می روند،از این رو این مفاهیم را «مفاهیم منطقی» گویند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
4_5861939633809522728.mp3
10.46M
✅تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیها)در کلام آیت الله جوادی آملی ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯راه های معرفت 👈راه های کسب معرفت مختلف هستند و در هر شاخه ای از دانش نیز ممکن است متناسب با موضوع آن،از راه یا راه هایی خاصّ برای معرفت استفاده شود.راه هایی که بیشتر از بقیه متداول هستند و ما به ترتیب آنها را توضیح می دهیم عبارتند از: 1⃣شهود 2⃣حسّ 3⃣تعقّل 4⃣یادآوری 5⃣نقل 6⃣رجوع به متخصّص 7⃣تجربه ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯شهود 👈علم حضوری ما به خود،حالت ها و افعال درونی خود،مفاهیم ذهنی خود و نیز علم علّت هستی بخش به معلول خود و علم معلول به مبدأ هستی خود،از راه شهود حاصل می شود. 👈شهود راهی کاملاً معتبر است؛چون معرفت های حضوری که از راه شهود به دست می آیند خطاناپذیر اند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯عقل در مقابل نقل است، نه در مقابل شرع؛ شرع مقابل ندارد. يکي از چيزهايي که حتماً بايد از آن پرهيز کرد اين است که بگوييم «عقلاً و شرعاً»! #منطق #فلسفه #جوادی_آملی ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯حس 👈بسیاری از معرفت های ما با قوا و ابزارهای حسّی صورت می گیرند.معرفت ما به دیدنی ها،شنیدنی ها،چشیدنی ها،بوییدنی ها و لمس کردنی ها مرهون حواسّ پنجگانه ظاهری است.بدون هر یک از این حواس،ما بخشی از معرفت های خود را از دست می دادیم. 👈هرگاه تصدیقی را که از راه حسّ حاصل شده است، بتوان با استدلال یقینی به بدیهیات بازگرداند، ارزش معرفتی آن به طور یقینی احراز می شود؛اما در غیر این صورت،احتمال خطا تا حدّی باقی می ماند و ارزش نسبی خواهد داشت. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
4_5857173165003767824.mp3
5.23M
✅لذت عقلی در کلام آیت الله جوادی آملی ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯تعقل 👈به کار گیری قوه عقل در حصول معرفت را تعقل می‌نامیم.ما با کمک عقل فعالیت های ادراکی فراوانی انجام می دهیم که می توان آنها را در چهار فعالیت خلاصه کرد: 1⃣درک مفاهیم کلی؛مفاهیم و تصورات کلّی به وسیله عقل درک می شوند و بدین جهت است که فلاسفه این تصورات را معقول می نامند.تصورات کلّی بدین صورت بدست می آیند که پس از درک تصور جزئی،عقل برخی از خصوصیات آن تصور جزئی را در نظر نمی گیرد و به اصطلاح ،آن خصوصیات را تجرید می کند. 2⃣تجزیه و ترکیب مفاهیم؛عقل می تواند با تجزیه و ترکیب مفاهیم کلّی،به مفاهیم جدیدی دست پیدا کند. 3⃣تصدیق بی واسطه؛آنچه با علم حضوری در می یابیم را عقل می تواند در قالب مفاهیم و به صورت تصدیق ذهنی درک کند.پس حکم و قضاوت در این تصدیق ها صرفا مبتنی بر شهود است و این گونه تصدیق ها بدیهی هستند. 4⃣استدلال؛تصدیق های نظری با استدلال از تصدیق های دیگر بدست می آیند.در واقع مهم ترین کار عقل این است که معلومات تصدیقی موجود و مناسب را مرتب کرده و با استفاده از آنها به تصدیق جدیدی دست یابد که آنرا استدلال گویند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
1_22194905.mp3
5.26M
ناد علیا مظهر العجائب 🌺عید غدیر مبارک🌺 ملاباسم کربلایی @falsaf
🗯یادآوری 👈بسیاری از معرفت های ما به کمک یادآوری هایی است که از پیش دانسته ایم.مقصود از یادآوری معنای عامّی است که هم به یادآوردن و هم به یاد داشتن را شامل میشود،با این تفاوت که به یاد آوردن،همراه با نوعی تأمل و تلاش ذهنی است ولی به یاد داشتن این گونه نیست. 👈ارزش معرفت یادآوری شده به دو چیز وابسته است: 1⃣اینکه ارزش معرفت اولیه که آن را به یاد آورده ایم چقدر است. 2⃣اینکه چقدر می توان به انتقال درست همان معرفت اعتماد کرد. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
👈اول شهریور بزرگداشت ابوعلی سینا ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا و شیخ الرئیس،فیلسوف ایرانی و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد. وی نویسنده کتاب شفا یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطب یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
‍ ⬅️انّا للّه و انّا الیه راجعون 👈پروفسور یحیی علوی «کریستین بونو»، اندیشمند فرانسوی، مترجم، نویسنده و استاد فسلفه و عرفان شیعی دار فانی را وداع گفت. کریستین بونو، اندیشمند فرانسوی که برای سخنرانی و تبلیغ ایام محرم به ساحل عاج سفرکرده بود به دلیل سانحه درگذشت.  کریستین بونو، یحیی علوی یا یحیی بونو در سال ۱۹۵۷ میلادی در شهر فرایبورگ آلمان در خانواده‌ای مسیحی و کاتولیک، دیده به جهان گشود. وی به خاطر شغل پدر تا سن ۱۰ سالگی در آلمان و الجزایر می‌زیست و پس از آن راهی استراسبورگ فرانسه شد. به گفته خودش میل به آشنایی با ادیان شرقی در وجود او بود و از این رو به مطالعه آثار موجود در این زمینه و به سفرهای متعدد به اسپانیا، مراکش، ایتالیا، بلژیک، هلند، آلمان و… پرداخت. وی با آثار رنه گنون فیلسوف مسلمان فرانسوی آشنایی پیدا کرد و تحت تأثیر آثار او در سال ۱۹۷۹ به دین اسلام درآمد. پس از آن در رشته زبان و ادبیات عرب و اسلام‌شناسی به تحصیل پرداخت و آن‌جا بود که در دانشگاه با آثار پروفسور هانری کربن که عرفان شیعی را به غرب شناسانده بود آشنا شد. او تحت راهنمایی‌های احمد حمپاته (عارف آفریقایی و از رؤسای سلسله تیجانیه) بود که به مذهب تشیع درآمد و نام خود را به یحیی علوی مبدل ساخت. بونو در سال ۱۹۸۷ مدرک پروفسور اگرژه را اخذ نمود و در سال ۱۹۹۵ از رساله دکتری خود تحت عنوان الهیات در آثار فلسفی و عرفانی روح‌الله امام خمینی در دانشگاه سوربون دفاع کرد که در سال ۱۹۹۹ به عنوان پژوهش سال برگزیده شد. وی برای تدوین رساله خود از سال ۱۹۹۱ به ایران سفر کرد و مدت هفت سال از جلسات سید جلال الدین آشتیانی در مشهد، در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی استفاده برد.وی ۱۵ سال در مشهد سکنی گزید. او برای گذراندن دوره فوق دکترا به‌طور موقت ساکن فرانسه‌ بود و در زمینه «حکمت متعالیه ملاصدرا، پاسخی به انتظارات صدرالدین قونوی» مشغول به تحقیق بود. وی به تألیف، ترجمه و تفسیرقرآن کریم به زبان فرانسوی پرداخته‌ است. مؤسسه فرهنگی ترجمان وحی (مرکز ترجمة قرآن مجید به زبانهای خارجی) در قم در سال ۲۰۰۰میلادی ترجمه قرآن وی را منتشر ساخت. از ویژگی‌های این ترجمه این است که ترجمه معنایی روان به همراه تفسیر مختصر به ضمیمه لغت نامه الفاظ قرآن است. 👈پیکر پاک این محقق وارسته، برای تشییع و تدفین به مشهد مقدس منتقل خواهد شد. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯نقل 👈بخش وسیعی از معرفت های ما از طریق اخبار و اطلاعاتی تشکیل می شود که دیگران برای ما نقل می کنند.اطلاع ما از وقایع تاریخی و آنچه از طریق انواع رسانه ها بدست می آوریم از همین راه است.همچنین برای اثبات یک ادعا در دادگاه،به شهادت شاهدان استناد می شود،به همین مناسبت برخی این راه را «گواهی» یا «شهادت» نیز نامیده اند. 👈خبری که به دست ما می رسد بر دو گونه است: 1⃣خبر متواتر:خبری است که از طریق آن،یقین به مضمون خبر می کنیم. 2⃣خبر واحد:خبری است که از طریق آن،یقین به مضمون خبر نمی شود،بلکه تنها ظنّ و گمان به مضمون خبر پیدا می کنیم. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
✅شريف رضي، صاحب كتابي بزرگ و ماندگار 👈ششم محرم روز درگذشت دانشمند عظيم القدر و اديب نامدار شيعي جناب سيد رضي است. از آن بزرگوار كه به خاطر تأليف و گردآوري سخنان اميرالمؤمنين عليه السلام در "نهج البلاغه" اشتهار جهاني دارد به جز اين كتاب آثار ديگري نيز به جاي مانده كه مقام و جايگاه علمي و ادبي او را نشان مي دهد. او و برادر بزرگوارش سيدمرتضى علاوه بر خصوصيات متمايز علمي و ادبي كه باعث شهرت شان بوده از نظر اجتماعي و فرهنگي نيز به دليل دارابودن نقابت و رياست شيعيان بسيار موقعيت بالايي داشته اند. وي علاوه بر شيخ مفيد كه از كودكي افتخار شاگردي اش را داشته فرصت استفاده علمي از دانشمندان و بزرگان مشهور و برجسته اهل سنت را نيز پيدا كرد و شاگردان بسياري نيز از اهل سنت داشت و به همين جهت در فضاي عمومي جامعه اسلامي و عربي مورد احترام و تجليل بود. كتاب "نهج البلاغه"كه او با معيار زيبايي شناسي ادبي از سخنان امام علي عليه السلام برگزيده بود به عنوان أخ القرآن بعد از كتاب خدا شهرت يافت و بسياري از متفكران و نويسندگان و ادبا و شعراي مسلمان و غير مسلمان به آن توجه و اهتمام داشته اند. معروف ترين شرح نهج البلاغه را ابن ابي الحديد دانشمندي از اهل سنت نوشته و يكي از مشهورترين تصحيح هاي انتشار آن توسط محمد عبده و صبحي صالح از عالمان اهل سنت انجام شده است. بعد از الغدير علامه اميني معروف ترين كتاب در باره امام علي هم كه بر اساس نهج البلاغه نوشته شده كتاب معروف جرج جرداق مسيحي "امام علي صداي عدالت انساني است. علاوه بر مسيحيان لبنان و كشورهاي عربي همچون جبران خليل جبران بسياري از مستشرقان اروپايي، آمريكايي و صاحب نظران غربي نيز در باره نهج البلاغه نظرات و ديدگاههاي قابل توجهي داشته اند. تاكنون در باره شريف رضي كتابهاي متعددي نوشته شده كه يكي از مهمترين آنها اثر عبدالمسيح محفوظ نويسنده مسيحي لبناني است. پسر آن مرحوم مي گفت دهها سال قبل كه هنوز امكانات سفر و شرايط جاده ها مانند امروز نبود مدتها هر هفته پدرم از مرجعيون به بيروت مي رفت تا مسؤولان وزارت آموزش را متقاعد سازد براي اين كه بخش هايي از نهج البلاغه را در امتحان نهايي عمومي مدارس رسمي لبنان قرار دهند. هنوز هم در ميان بسياري از مسيحيان لبناني توجه به نهج البلاغه فراگير است و گاه در تابلويي بر ديوار يا نقش سنگي برخي مراكزشان كلماتي از نهج البلاغه ديده مي شود و اين عبارات را در گفت و گوي روزانه به عنوان امثال سائره ذكر مي كنند چنان كه مدتي قبل يك خبرنگار از يكي از خوانندگان معروف زن مسيحي جهان عرب پرسيده بود كه در اوقات تنهايي چه جمله و عبارتي در ذهن شما تكرار مي شود؟ او يكي از جملاتي كه شريف رضي در نهج البلاغه از امام علي نقل كرده است به عنوان عبارتي كه با خود مرور مي كند ذكر كرده بود! نقل كرده اند كه شيخ مفيد شبي در خواب ديد كه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها دست حسنين عليهما السلام را گرفته و به مجلس درس او آورده است. فردا صبح ديد بانويي علويه دست دو كودك را گرفته و به نزد او آمد و از او خواست دو پسرش را به شاگردي بپذيرد؛ شريف رضي و شريف مرتضى. اكنون آرامگاه شان در حاشيه بغداد و در جوار مرقد امامين كاظمين عليهما السلام است. 👈نوشته هاي حجة الاسلام محمدرضا زائرى ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⬅️باری تعالی در کلام امیر المومنین(ع) 👈الحمد لله الذی أعجز الأوهام أن تنال الّا وجوده،و حجب العقول عن أن تتخیّل ذاته فی امتناعها من الشّبه و الشکل،بل هو الذی لم یتفاوت فی ذاته،و لم یتبعّض بتجزئة العدد فی کماله،فارق الأشیاء لا علی اختلاف الأماکن،و تمکّن منها لا علی الممازجة،و علمها لا بأداة لا یکون العلم الّا بها،و لیس بینه و بین معلومه علمٌ غیره. 👈ان قیل:کان؛فعلی ازلیة الوجود 👈و ان قیل:لم یزل؛فعلی تاویل نفی العدم فسبحانه و تعالی عن قول من عبد سواه واتّخذ إلها غیره،علوّا کبیرا 📚توحید صدوق،ص 73 ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⬅️بخشی از کتاب علی(ع) و فلسفه الهی 👈انسان از بدو پیدایشش تا کنون بلکه همیشه،علاقه مند و عاشق وجود اشیاء خارجی بوده و هست؛زیرا یگانه چیزی که نظر او را به خود جلب می کند،واقعیت پدیده هاست و بس؛ جز به آن،التفات ندارد و به غیر آن رو نمی آورد و در حقیقت در جهان خارج،جز واقعیت وجود ندارد و هر چه هستی دارد و جامه وجود پوشیده،دارای واقعیت می باشد. 👈پس حکم به واقعیّت و باور نسبت به وجود خارجی(یعنی این که در جهان خارج،چیز هایی واقعا هستی دارند)از نخستین علوم بشری و از اصیل ترین معارف انسانی است که تمام صفات و شرایط یک مسأله ضروری و بدیهی در آن جمع است؛مثلا کودک نوزادی با احساس تازه ای که خداوند به او بخشیده است،اگر در حالاتش دقت کنیم و هرگاه حرکات او را از نخستین زمانی که قدم در جاده زندگی می گذارد زیر نظر بگیریم،می بینیم که گاهی پستان مادر را به عنوان تغذیه و مکیدن شیری که برای او فراهم آمده می گیرد و نیز به همین غرض اشیای دیگر را به دهان خود نزدیک می کند؛اما پس از چند بار تکرار این عمل،جز پستان مادر را نمی گیرد و از چیز های دیگر(هر چه باشد)اعراض می کند. 👌پیشنهاد برای مطالعه ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf