eitaa logo
آموزش منطق و فلسفه اسلامی
4.4هزار دنبال‌کننده
56 عکس
13 ویدیو
18 فایل
آموزش ساده اصطلاحات و لغات منطقی و فلسفی دانلود و دریافت اپلیکیشن منطق و فلسفه تنها از طریق این کانال جایز است موسسه مجازی نرم افزاری مرابیع @marabie پیشنهادات،انتقادات،تبادل @sarbbazzaman
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5857173165003767824.mp3
5.23M
✅لذت عقلی در کلام آیت الله جوادی آملی ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯تعقل 👈به کار گیری قوه عقل در حصول معرفت را تعقل می‌نامیم.ما با کمک عقل فعالیت های ادراکی فراوانی انجام می دهیم که می توان آنها را در چهار فعالیت خلاصه کرد: 1⃣درک مفاهیم کلی؛مفاهیم و تصورات کلّی به وسیله عقل درک می شوند و بدین جهت است که فلاسفه این تصورات را معقول می نامند.تصورات کلّی بدین صورت بدست می آیند که پس از درک تصور جزئی،عقل برخی از خصوصیات آن تصور جزئی را در نظر نمی گیرد و به اصطلاح ،آن خصوصیات را تجرید می کند. 2⃣تجزیه و ترکیب مفاهیم؛عقل می تواند با تجزیه و ترکیب مفاهیم کلّی،به مفاهیم جدیدی دست پیدا کند. 3⃣تصدیق بی واسطه؛آنچه با علم حضوری در می یابیم را عقل می تواند در قالب مفاهیم و به صورت تصدیق ذهنی درک کند.پس حکم و قضاوت در این تصدیق ها صرفا مبتنی بر شهود است و این گونه تصدیق ها بدیهی هستند. 4⃣استدلال؛تصدیق های نظری با استدلال از تصدیق های دیگر بدست می آیند.در واقع مهم ترین کار عقل این است که معلومات تصدیقی موجود و مناسب را مرتب کرده و با استفاده از آنها به تصدیق جدیدی دست یابد که آنرا استدلال گویند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
1_22194905.mp3
5.26M
ناد علیا مظهر العجائب 🌺عید غدیر مبارک🌺 ملاباسم کربلایی @falsaf
🗯یادآوری 👈بسیاری از معرفت های ما به کمک یادآوری هایی است که از پیش دانسته ایم.مقصود از یادآوری معنای عامّی است که هم به یادآوردن و هم به یاد داشتن را شامل میشود،با این تفاوت که به یاد آوردن،همراه با نوعی تأمل و تلاش ذهنی است ولی به یاد داشتن این گونه نیست. 👈ارزش معرفت یادآوری شده به دو چیز وابسته است: 1⃣اینکه ارزش معرفت اولیه که آن را به یاد آورده ایم چقدر است. 2⃣اینکه چقدر می توان به انتقال درست همان معرفت اعتماد کرد. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
👈اول شهریور بزرگداشت ابوعلی سینا ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا و شیخ الرئیس،فیلسوف ایرانی و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت دارد. وی نویسنده کتاب شفا یک دانشنامه علمی و فلسفی جامع است و القانون فی الطب یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
‍ ⬅️انّا للّه و انّا الیه راجعون 👈پروفسور یحیی علوی «کریستین بونو»، اندیشمند فرانسوی، مترجم، نویسنده و استاد فسلفه و عرفان شیعی دار فانی را وداع گفت. کریستین بونو، اندیشمند فرانسوی که برای سخنرانی و تبلیغ ایام محرم به ساحل عاج سفرکرده بود به دلیل سانحه درگذشت.  کریستین بونو، یحیی علوی یا یحیی بونو در سال ۱۹۵۷ میلادی در شهر فرایبورگ آلمان در خانواده‌ای مسیحی و کاتولیک، دیده به جهان گشود. وی به خاطر شغل پدر تا سن ۱۰ سالگی در آلمان و الجزایر می‌زیست و پس از آن راهی استراسبورگ فرانسه شد. به گفته خودش میل به آشنایی با ادیان شرقی در وجود او بود و از این رو به مطالعه آثار موجود در این زمینه و به سفرهای متعدد به اسپانیا، مراکش، ایتالیا، بلژیک، هلند، آلمان و… پرداخت. وی با آثار رنه گنون فیلسوف مسلمان فرانسوی آشنایی پیدا کرد و تحت تأثیر آثار او در سال ۱۹۷۹ به دین اسلام درآمد. پس از آن در رشته زبان و ادبیات عرب و اسلام‌شناسی به تحصیل پرداخت و آن‌جا بود که در دانشگاه با آثار پروفسور هانری کربن که عرفان شیعی را به غرب شناسانده بود آشنا شد. او تحت راهنمایی‌های احمد حمپاته (عارف آفریقایی و از رؤسای سلسله تیجانیه) بود که به مذهب تشیع درآمد و نام خود را به یحیی علوی مبدل ساخت. بونو در سال ۱۹۸۷ مدرک پروفسور اگرژه را اخذ نمود و در سال ۱۹۹۵ از رساله دکتری خود تحت عنوان الهیات در آثار فلسفی و عرفانی روح‌الله امام خمینی در دانشگاه سوربون دفاع کرد که در سال ۱۹۹۹ به عنوان پژوهش سال برگزیده شد. وی برای تدوین رساله خود از سال ۱۹۹۱ به ایران سفر کرد و مدت هفت سال از جلسات سید جلال الدین آشتیانی در مشهد، در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی استفاده برد.وی ۱۵ سال در مشهد سکنی گزید. او برای گذراندن دوره فوق دکترا به‌طور موقت ساکن فرانسه‌ بود و در زمینه «حکمت متعالیه ملاصدرا، پاسخی به انتظارات صدرالدین قونوی» مشغول به تحقیق بود. وی به تألیف، ترجمه و تفسیرقرآن کریم به زبان فرانسوی پرداخته‌ است. مؤسسه فرهنگی ترجمان وحی (مرکز ترجمة قرآن مجید به زبانهای خارجی) در قم در سال ۲۰۰۰میلادی ترجمه قرآن وی را منتشر ساخت. از ویژگی‌های این ترجمه این است که ترجمه معنایی روان به همراه تفسیر مختصر به ضمیمه لغت نامه الفاظ قرآن است. 👈پیکر پاک این محقق وارسته، برای تشییع و تدفین به مشهد مقدس منتقل خواهد شد. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯نقل 👈بخش وسیعی از معرفت های ما از طریق اخبار و اطلاعاتی تشکیل می شود که دیگران برای ما نقل می کنند.اطلاع ما از وقایع تاریخی و آنچه از طریق انواع رسانه ها بدست می آوریم از همین راه است.همچنین برای اثبات یک ادعا در دادگاه،به شهادت شاهدان استناد می شود،به همین مناسبت برخی این راه را «گواهی» یا «شهادت» نیز نامیده اند. 👈خبری که به دست ما می رسد بر دو گونه است: 1⃣خبر متواتر:خبری است که از طریق آن،یقین به مضمون خبر می کنیم. 2⃣خبر واحد:خبری است که از طریق آن،یقین به مضمون خبر نمی شود،بلکه تنها ظنّ و گمان به مضمون خبر پیدا می کنیم. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
✅شريف رضي، صاحب كتابي بزرگ و ماندگار 👈ششم محرم روز درگذشت دانشمند عظيم القدر و اديب نامدار شيعي جناب سيد رضي است. از آن بزرگوار كه به خاطر تأليف و گردآوري سخنان اميرالمؤمنين عليه السلام در "نهج البلاغه" اشتهار جهاني دارد به جز اين كتاب آثار ديگري نيز به جاي مانده كه مقام و جايگاه علمي و ادبي او را نشان مي دهد. او و برادر بزرگوارش سيدمرتضى علاوه بر خصوصيات متمايز علمي و ادبي كه باعث شهرت شان بوده از نظر اجتماعي و فرهنگي نيز به دليل دارابودن نقابت و رياست شيعيان بسيار موقعيت بالايي داشته اند. وي علاوه بر شيخ مفيد كه از كودكي افتخار شاگردي اش را داشته فرصت استفاده علمي از دانشمندان و بزرگان مشهور و برجسته اهل سنت را نيز پيدا كرد و شاگردان بسياري نيز از اهل سنت داشت و به همين جهت در فضاي عمومي جامعه اسلامي و عربي مورد احترام و تجليل بود. كتاب "نهج البلاغه"كه او با معيار زيبايي شناسي ادبي از سخنان امام علي عليه السلام برگزيده بود به عنوان أخ القرآن بعد از كتاب خدا شهرت يافت و بسياري از متفكران و نويسندگان و ادبا و شعراي مسلمان و غير مسلمان به آن توجه و اهتمام داشته اند. معروف ترين شرح نهج البلاغه را ابن ابي الحديد دانشمندي از اهل سنت نوشته و يكي از مشهورترين تصحيح هاي انتشار آن توسط محمد عبده و صبحي صالح از عالمان اهل سنت انجام شده است. بعد از الغدير علامه اميني معروف ترين كتاب در باره امام علي هم كه بر اساس نهج البلاغه نوشته شده كتاب معروف جرج جرداق مسيحي "امام علي صداي عدالت انساني است. علاوه بر مسيحيان لبنان و كشورهاي عربي همچون جبران خليل جبران بسياري از مستشرقان اروپايي، آمريكايي و صاحب نظران غربي نيز در باره نهج البلاغه نظرات و ديدگاههاي قابل توجهي داشته اند. تاكنون در باره شريف رضي كتابهاي متعددي نوشته شده كه يكي از مهمترين آنها اثر عبدالمسيح محفوظ نويسنده مسيحي لبناني است. پسر آن مرحوم مي گفت دهها سال قبل كه هنوز امكانات سفر و شرايط جاده ها مانند امروز نبود مدتها هر هفته پدرم از مرجعيون به بيروت مي رفت تا مسؤولان وزارت آموزش را متقاعد سازد براي اين كه بخش هايي از نهج البلاغه را در امتحان نهايي عمومي مدارس رسمي لبنان قرار دهند. هنوز هم در ميان بسياري از مسيحيان لبناني توجه به نهج البلاغه فراگير است و گاه در تابلويي بر ديوار يا نقش سنگي برخي مراكزشان كلماتي از نهج البلاغه ديده مي شود و اين عبارات را در گفت و گوي روزانه به عنوان امثال سائره ذكر مي كنند چنان كه مدتي قبل يك خبرنگار از يكي از خوانندگان معروف زن مسيحي جهان عرب پرسيده بود كه در اوقات تنهايي چه جمله و عبارتي در ذهن شما تكرار مي شود؟ او يكي از جملاتي كه شريف رضي در نهج البلاغه از امام علي نقل كرده است به عنوان عبارتي كه با خود مرور مي كند ذكر كرده بود! نقل كرده اند كه شيخ مفيد شبي در خواب ديد كه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها دست حسنين عليهما السلام را گرفته و به مجلس درس او آورده است. فردا صبح ديد بانويي علويه دست دو كودك را گرفته و به نزد او آمد و از او خواست دو پسرش را به شاگردي بپذيرد؛ شريف رضي و شريف مرتضى. اكنون آرامگاه شان در حاشيه بغداد و در جوار مرقد امامين كاظمين عليهما السلام است. 👈نوشته هاي حجة الاسلام محمدرضا زائرى ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⬅️باری تعالی در کلام امیر المومنین(ع) 👈الحمد لله الذی أعجز الأوهام أن تنال الّا وجوده،و حجب العقول عن أن تتخیّل ذاته فی امتناعها من الشّبه و الشکل،بل هو الذی لم یتفاوت فی ذاته،و لم یتبعّض بتجزئة العدد فی کماله،فارق الأشیاء لا علی اختلاف الأماکن،و تمکّن منها لا علی الممازجة،و علمها لا بأداة لا یکون العلم الّا بها،و لیس بینه و بین معلومه علمٌ غیره. 👈ان قیل:کان؛فعلی ازلیة الوجود 👈و ان قیل:لم یزل؛فعلی تاویل نفی العدم فسبحانه و تعالی عن قول من عبد سواه واتّخذ إلها غیره،علوّا کبیرا 📚توحید صدوق،ص 73 ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⬅️بخشی از کتاب علی(ع) و فلسفه الهی 👈انسان از بدو پیدایشش تا کنون بلکه همیشه،علاقه مند و عاشق وجود اشیاء خارجی بوده و هست؛زیرا یگانه چیزی که نظر او را به خود جلب می کند،واقعیت پدیده هاست و بس؛ جز به آن،التفات ندارد و به غیر آن رو نمی آورد و در حقیقت در جهان خارج،جز واقعیت وجود ندارد و هر چه هستی دارد و جامه وجود پوشیده،دارای واقعیت می باشد. 👈پس حکم به واقعیّت و باور نسبت به وجود خارجی(یعنی این که در جهان خارج،چیز هایی واقعا هستی دارند)از نخستین علوم بشری و از اصیل ترین معارف انسانی است که تمام صفات و شرایط یک مسأله ضروری و بدیهی در آن جمع است؛مثلا کودک نوزادی با احساس تازه ای که خداوند به او بخشیده است،اگر در حالاتش دقت کنیم و هرگاه حرکات او را از نخستین زمانی که قدم در جاده زندگی می گذارد زیر نظر بگیریم،می بینیم که گاهی پستان مادر را به عنوان تغذیه و مکیدن شیری که برای او فراهم آمده می گیرد و نیز به همین غرض اشیای دیگر را به دهان خود نزدیک می کند؛اما پس از چند بار تکرار این عمل،جز پستان مادر را نمی گیرد و از چیز های دیگر(هر چه باشد)اعراض می کند. 👌پیشنهاد برای مطالعه ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⬅️طرق تهذیت نفس و تحصیل اخلاق فاضله 1⃣طریق حکماء و فلاسفه اخلاق:و آن عبارت از این است که فضایل اخلاقی را از رذایل و صفات ناپسند تشخیص دهیم و آنها را در پرتو حسن و قبح عقلی از یکدیگر جدا سازیم،سپس فضایل نفسانی را فقط بخاطر نیکی و نیکوئی شان و به علت زیبایی و جمالشان اختیار کنیم و خود را با آنها بیاراییم. 2⃣طریق پیامبران:انبیاء از این راه وارد شده اند که چون اخلاق نیکو و خصال پسندیده باعث خشنودی و رضای خدا می شود،و صفات رذیله و ملکات نکوهیده موجب خشم و غضب الهی می گردد،پس انسان باید هر آنچه او را به سوی بهشت می برد،برگزیند و از آنچه او را به آتش و عذاب ابدی می کشاند،پرهیز کند. 3⃣طریق اسلام:استذلال اسلام در این زمینه در پرتو توحید خالص صورت می گیرد.زیرا هنگاهی که انسان یقین پیدا کرد که هستی حقیقی ویژه خداست،خواهد دانست که مالک تمام وجود و هستی و آثار آن و پروردگار کلیه جهانیان اوست و دیگران در برابر او مالک نفع و ضرر،مرگ و زندگی و یا زنده کردن نیستند.در این حال است که انسان جز آنچه را که خدا بخواهد،اراده نمی کند و جز از آنکه خدا از آن کراهت دارد،متنفر نیست.او اصلا خودش را مالک چیزی نمی داند تا خود را به آن مشغول کند و در نتیجه دچار عجب و تکبر و یا غم و اندوه و دیگر حالات نفسانی نمی گردد. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⬅️دیدار ابوسعید ابوالخیر با ابن سینا 👈خواجه بوعلی سینا با شیخ در خانه شد و در خانه فراز کردند و سه شبانه روز با یکدیگر بودند و به خلوت سخن می‌گفتند که کس ندانست و نیز به نزدیک ایشان در نیامد مگر کسی که اجازت دادند و جز به نماز جماعت بیرون نیامدند، بعد از سه شبانه روز خواجه بوعلی برفت، شاگردان از خواجه بوعلی پرسیدند که شیخ را چگونه یافتی؟ گفت: هر چه من می‌دانم او می‌بیند، و متصوفه و مریدان شیخ چون به نزدیک شیخ درآمدند، از شیخ پرسیدند که ای شیخ، بوعلی را چون یافتی؟ گفت: هر چه ما می‌بینیم او می‌داند. گویند ابوسعید ابوالخیر به شیخ الرئیس نوشت: مبادا بر مباحث معقول اعتماد کنی؛ زیرا بدیهی‌ترین استدلال شکل اول است، در حالی که شکل اول دوری است. افزون بر این، ثبوت نتیجه متوقف بر کلیت کبراست و کلیت کبرا بر صدق اکبر بر اصغر متوقف است؛ زیرا اصغر از جمله افراد اکبر است. شیخ الرئیس در پاسخ گفت: کلیت کبرا موقوف بر اندراج اصغر است به اجمال، و مقصود از نتیجه حصول نتیجه است به تفصیل. ⬅️عضویت در کانال منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf