⬅️باری تعالی در کلام امیر المومنین(ع)
👈الحمد لله الذی أعجز الأوهام أن تنال الّا وجوده،و حجب العقول عن أن تتخیّل ذاته فی امتناعها من الشّبه و الشکل،بل هو الذی لم یتفاوت فی ذاته،و لم یتبعّض بتجزئة العدد فی کماله،فارق الأشیاء لا علی اختلاف الأماکن،و تمکّن منها لا علی الممازجة،و علمها لا بأداة لا یکون العلم الّا بها،و لیس بینه و بین معلومه علمٌ غیره.
👈ان قیل:کان؛فعلی ازلیة الوجود
👈و ان قیل:لم یزل؛فعلی تاویل نفی العدم
فسبحانه و تعالی عن قول من عبد سواه واتّخذ إلها غیره،علوّا کبیرا
📚توحید صدوق،ص 73
#فلسفه
#منطق
#توحید
#روایت
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
⬅️بخشی از کتاب علی(ع) و فلسفه الهی
👈انسان از بدو پیدایشش تا کنون بلکه همیشه،علاقه مند و عاشق وجود اشیاء خارجی بوده و هست؛زیرا یگانه چیزی که نظر او را به خود جلب می کند،واقعیت پدیده هاست و بس؛
جز به آن،التفات ندارد و به غیر آن رو نمی آورد و در حقیقت در جهان خارج،جز واقعیت وجود ندارد و هر چه هستی دارد و جامه وجود پوشیده،دارای واقعیت می باشد.
👈پس حکم به واقعیّت و باور نسبت به وجود خارجی(یعنی این که در جهان خارج،چیز هایی واقعا هستی دارند)از نخستین علوم بشری و از اصیل ترین معارف انسانی است که تمام صفات و شرایط یک مسأله ضروری و بدیهی در آن جمع است؛مثلا کودک نوزادی با احساس تازه ای که خداوند به او بخشیده است،اگر در حالاتش دقت کنیم و هرگاه حرکات او را از نخستین زمانی که قدم در جاده زندگی می گذارد زیر نظر بگیریم،می بینیم که گاهی پستان مادر را به عنوان تغذیه و مکیدن شیری که برای او فراهم آمده می گیرد و نیز به همین غرض اشیای دیگر را به دهان خود نزدیک می کند؛اما پس از چند بار تکرار این عمل،جز پستان مادر را نمی گیرد و از چیز های دیگر(هر چه باشد)اعراض می کند.
👌پیشنهاد برای مطالعه
#فلسفه
#منطق
#علی_و_فلسفه_الهی
#علامه_طباطبایی
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
⬅️طرق تهذیت نفس و تحصیل اخلاق فاضله
1⃣طریق حکماء و فلاسفه اخلاق:و آن عبارت از این است که فضایل اخلاقی را از رذایل و صفات ناپسند تشخیص دهیم و آنها را در پرتو حسن و قبح عقلی از یکدیگر جدا سازیم،سپس فضایل نفسانی را فقط بخاطر نیکی و نیکوئی شان و به علت زیبایی و جمالشان اختیار کنیم و خود را با آنها بیاراییم.
2⃣طریق پیامبران:انبیاء از این راه وارد شده اند که چون اخلاق نیکو و خصال پسندیده باعث خشنودی و رضای خدا می شود،و صفات رذیله و ملکات نکوهیده موجب خشم و غضب الهی می گردد،پس انسان باید هر آنچه او را به سوی بهشت می برد،برگزیند و از آنچه او را به آتش و عذاب ابدی می کشاند،پرهیز کند.
3⃣طریق اسلام:استذلال اسلام در این زمینه در پرتو توحید خالص صورت می گیرد.زیرا هنگاهی که انسان یقین پیدا کرد که هستی حقیقی ویژه خداست،خواهد دانست که مالک تمام وجود و هستی و آثار آن و پروردگار کلیه جهانیان اوست و دیگران در برابر او مالک نفع و ضرر،مرگ و زندگی و یا زنده کردن نیستند.در این حال است که انسان جز آنچه را که خدا بخواهد،اراده نمی کند و جز از آنکه خدا از آن کراهت دارد،متنفر نیست.او اصلا خودش را مالک چیزی نمی داند تا خود را به آن مشغول کند و در نتیجه دچار عجب و تکبر و یا غم و اندوه و دیگر حالات نفسانی نمی گردد.
#منطق
#فلسفه
#علامه_طباطبایی
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
⬅️دیدار ابوسعید ابوالخیر با ابن سینا
👈خواجه بوعلی سینا با شیخ در خانه شد و در خانه فراز کردند و سه شبانه روز با یکدیگر بودند و به خلوت سخن میگفتند که کس ندانست و نیز به نزدیک ایشان در نیامد مگر کسی که اجازت دادند و جز به نماز جماعت بیرون نیامدند، بعد از سه شبانه روز خواجه بوعلی برفت، شاگردان از خواجه بوعلی پرسیدند که شیخ را چگونه یافتی؟ گفت: هر چه من میدانم او میبیند، و متصوفه و مریدان شیخ چون به نزدیک شیخ درآمدند، از شیخ پرسیدند که ای شیخ، بوعلی را چون یافتی؟ گفت: هر چه ما میبینیم او میداند.
گویند ابوسعید ابوالخیر به شیخ الرئیس نوشت: مبادا بر مباحث معقول اعتماد کنی؛ زیرا بدیهیترین استدلال شکل اول است، در حالی که شکل اول دوری است. افزون بر این، ثبوت نتیجه متوقف بر کلیت کبراست و کلیت کبرا بر صدق اکبر بر اصغر متوقف است؛ زیرا اصغر از جمله افراد اکبر است. شیخ الرئیس در پاسخ گفت: کلیت کبرا موقوف بر اندراج اصغر است به اجمال، و مقصود از نتیجه حصول نتیجه است به تفصیل.
#منطق
#فلسفه
#بوعلی_سینا
#ابوسعید_ابوالخیر
⬅️عضویت در کانال منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
هدایت شده از آموزش منطق و فلسفه اسلامی
⬅️کانال بانک صوت فلسفی
تدریس صوتی دروس فلسفی حوزه توسط اساتید فلسفه
آموزش فلسفه،بدایة الحکمة،نهایة الحکمة و ...
http://eitaa.com/joinchat/1474297874C6c399b7e9e
Salaman-wa-Absal.mp3
13.09M
قصه سلامان و ابسال
👈محسن کدیور
#سلامان_و_ابسال
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
4_5845956226550073350.mp3
43.2M
⬅️روش کلامی و قرآنی در بحث امامت
🗯آیت الله سید کمال حیدری
#سید_کمال_حیدری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
هدایت شده از بانک صوتی فلسفی
صوت تدریس استاد حشمت پور👇👇
کتاب شواهدالربوبیه ملاصدرا
#شواهد_الربوبیه
#استاد_حشمت_پور
#صدرالمتألهین
👇👇👇👇
@falsafe2
⬅️برهان لمی
👈ضمن توضیح دو مقدمه:
1⃣واسطه در ثبوت یعنی اینکه حد وسط علت وجود اکبر برای اصغر است و با آمدن آن،اکبر برای اصغر تحقق پیدا میکند.
2⃣واسطه در اثبات یعنی تصدیق کنیم که اکبر برای اصغر اثبات شده است.
⬅️وساطت در ثبوت صبغه هستیشناختی دارد و وساطت در اثبات صبغه معرفتشناختی.
👈برهان لمی:هرگاه حد وسط هم علت برای ثبوت اکبر برای اصغر باشد و هم واسطه در اثبات، آن را "برهان لمی" مینامند.
به طور کلی هرگاه حد وسط در چنین نقشی ظاهر شود که هم وجود اکبر برای اصغر را اثبات کند و هم موجب تصدیق گردد،در این صورت برهان لمّ(برهان لمّی) نامیده میشود.
🖊مثال:صغری:این آهن حرارتش بالا رفته است.
کبری:هر آهنیکه حرارتش بالا رود حجم آن افزوده شده است.
نتیجه:این آهن حجمش افزوده شده است.
#منطق
#فلسفه
#برهان
#برهان_لمی
#واسطه_در_ثبوت
#واسطه_در_اثبات
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
⬅️برهان انّی
👈اگر حد وسط تنها واسطه در اثبات بود و در مقام ثبوت وساطتی نداشت، آنرا برهان انّ(برهان انی) مینامند.
مثال:صغری:این آهن حجمش افزایش یافته است.
کبری:هر آهنی که حجمش افزایش یافته باشد،درجه حرارتش بالا رفته است.
نتیجه:این آهن درجه حرارتش بالا رفته است.
👈چنانکه ملاحظه میشود در این قیاس از افزایش حجم آهن که معلول است بر بالارفتن درجه حرارت که علت میباشد استدلال شده است. لذا از علم به معلول علم به علت حاصل شده است. در این صورت حد وسط تنها واسطه در اثبات است،در حالیکه در مقام ثبوت و به لحاظ هستی شناختی، حرارت علت افزایش حجم است.
#منطق
#فلسفه
#برهان
#برهان_انی
#واسطه_در_ثبوت
#واسطه_در_اثبات
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf