(مجموعه مقالات فانوس(1.pdf
954.2K
#باز_نشر
🔰مجموعه مقالات کوتاه کانال فانوس
شماره: ۱
✅ مجموعه مقالات کوتاه کانال فانوس که توسط هیئت تحریریه کانال فانوس در مدت عمر شش ماههی اول کانال نوشته شده اند طی یکفایل پی دی اف در چهار بخش تنظیم شده است:
۱.دانشجومعلمان و دانشگاه فرهنگیان
۲.شغل و شان معلمی
۳.روش ها و نکات تربیتی
۴.معرفی کتاب و مقاله
پ.ن: این فایل جهت استفاده مخاطبین جدید و آشنایی بیشتر با حرکت محتوایی کانال فانوس باز نشر شده است.
#خود_نوشته_ها
#مجموعه_مقاله
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
فانوس
...در بخش هویت دینی نیز می توان به برپایی نمازجماعت با حضور معلمان و کادر مدرسه در نمازخانه محله یا
❇️بخش پنجم : بررسی آموزش غیر رسمی در تحقق هویت
باید گفت که منظور از آموزش غیر رسمی، آموزشی است که مستقیما و به مانند کتب درسی مشخص نشده و بیشتر بار آن بر دوش معلم و کادر مدرسه است. تجربیاتی که دانشآموزان از آموزشهای غیررسمی به دست میآورند، میتواند تأثیر چشمگیری بر پیشرفت تحصیلی و آموزش رسمی آنها داشته باشد.
تربیت، پرورش و فعالیت های فرهنگی در این قسمت برای تحقق آموزش 6 ساحتی و شکل گیری هویت بخش های اصلی هستند.
مهم تر از آموزش مستقیم، آموزش غیر مستقیم است. آنچه که معلم به صورت مستقیم و بر اساس کتاب درسی برای تحقق هویت انسانی در کلاس تدریس می کند به مراتب اثر کمتری از نقش تربیتی و الگویی معلم در رفتارهای انسانی که با دیگران دارد و زیر ذره بین دانش آموزان است دارد.
نقش تربیت و پرورشی آموزش و پرورش را اصولا باید ضروری تر از نقش های دیگر از جمله آموزشی دانست و باید به امید روزی زندگی کرد که نام وزارت خانه به پرورش و آموزش تغییر کند.
صحبت از فعالیت های فرهنگی باید با در نظر داشتن این باشد که پيوند ميان فرهنگ و هويت چنان عميق است كه اغلب اندیشمندان، هويت را پديده اي فرهنگي مي دانند و براي فرهنگ شأن مستقلي در هويت قائل هستند .
بررسی در این قسمت با استفاده از روش مشاهده در مدارس شهرستان تهران ازجمله مدرسه شهید نواب صفوی در دوره تحصیلی متوسطه دوم و مدارس شهرستان دزفول از جمله مدرسه مهاجرین در دوره تحصیلی ابتدایی و مدرسه شاهدنور در پایه تحصیلی متوسطه اول انجام گرفته است. باید گفت مدارس برنامه مشخص تربیتی، پرورشی و فعالیت های فرهنگی برای پاسخ به نیاز دانش آموزان ندارند و باید به نقش الگویی کادر مدرسه امیدوار بود.
معاون یا معلم پرورشی که در ساختار بعضی مدارس موجود است کاملا یک ساختار سلیقه ای است، اگر معلمی جوان با انگیزه باشد فعالیت های متعدد از جمله توجه به کتابخانه و برگزاری مراسم های تقویمی و غیره را مدنظر دارد و با نگاهی عمیق به این موارد موجب آموزش و تقویت هویت در دانش آموزان خواهد شد. در مقابل اما اگر معلمی با سابقه یا بی انگیزه که برای اهدافی همچون حقوق و یا بی میلی به تدریس به این بخش آمده است، شاهد تعطیلی این بخش مهم از فعالیت های مدرسه خواهیم بود.
به دلیل اینکه نسخه مشخصی از فعالیت¬های غیررسمی وجود ندارد نمی توان بررسی درستی از فعالیت مدارس داشت اما در این بخش باید در نظر داشت که نقش فعالیت های پرورشی و فرهنگی و کتب درسی مکمل یکدیگر است که باید صورت گیرد.
اگر در کتب هدیه های آسمانی، پیام های آسمانی و دین و زندگی مباحث دینی جهت تحقق هویت دینی به دانش آموزان تدریس می شود باید در کنار آن به برگزاری نماز جماعت و دیگر مراسم های مذهبی همچون عزاداری های محرم، مراسم نیمه شعبان و غیره نیز توجه ویژه شود. یا اگر در کتاب های تعلیمات اجتماعی از آداب و رسوم مردم ایران صحبت می شود باید با بازدیدهایی از موزه های مردم شناسی نسبت به لمس واقعی این موارد برای دانش آموزان اقدام کرد. دیگر مورد مهم برگزاری اردو است که ضمن بازدیدهای متعدد، نقش مهمی در روابط اجتماعی و شکل گیری هویت انسانی دانش آموزان دارد.
در بخش فعالیت های فرهنگی و هنری برگزاری هدف مند جشنواره ها و مسابقات فرهنگی نه تنها لازم بلکه بسیار ضروری است. تعادل در بین مسابقات با موضوعات دینی، ملی و اجتماعی باید وجود داشته و تلاش شود با قراردادن انگیزه هایی دانش آموز به سمت تولید اثری مثلا برای شهادت حاج قاسم سلیمانی و رشادت های این سردار بزرگ اسلامی رفته تا هم هویت دینی و هم هویت ملی شکل بگیرد.
وضعیت فعلی مدارس کشور در این حوزه ابدا رضایت بخش نیست چراکه اولویت نظام تعلیم و تربیت، مباحث آموزشی و ساعات کلاسی است و ابدا نباید انتظار داشت با در نظر گرفتن 6 ساحت سند تحول بنیادین در تالیف کتب درسی پس از فارغ التحصیلی، دانش آموزی با درک بالا نسبت به اصول، مفاهیم و مبانی اسلام و انقلاب اسلامی که همان هویت است داشته باشیم. البته محدودیت مدارس را نیز باید در نظر داشت، برنامه ریزی فعلی مبتنی بر آموزش است و باتوجه به نظام متمرکز تعلیم و تربیت کشور ما، امکان تغییر و بومی سازی از سوی مدارس بشدت کم است و البته عدم امکان برگزاری مراسم های مختلف، اردوهای درون و برون استانی و غیره به علت کمبود بودجه دیگر مشکلات و محدودیت های مدارس است.
ادامه دارد...
#آموزش_پرورش
#هویت
🌸🌸🌸
@fanoosemellatha
#تکنولوژی_آموزشی
#تربیتی
🔴راهکاری برای عدم نمایش صحنه های غیر اخلاقی در موبایل فرزندان
📲 اگر به هر دلیل به این نتیجه رسیدهاید که برای فرزندتان در دوران آموزش آنلاین #موبایل بخرید و مایلید از بعضی صحنه های #غیر_اخلاقی در امان بمونه، بخوانید:
⛔️ *عدم نمایش نتایج غيراخلاقى*
🔁 گاهی هنگام جستجو در گوگل، با نتایج نامناسب و بعضاً غيراخلاقى روبرو میشوید.
☀️ آیا میدانید گوگل گزینهای دارد که اگر فعالش کنید، نتایج غيراخلاقى را نشان نمیدهد؟
👌🏻برای اینکار کافی ست:
1⃣ داخل مرورگرتان نشانی زیر را تایپ کنید:
Google.com/preferences
2⃣ بعد از بازشدن صفحه نمایش، گزینهی فیلتر کردن نتایج غيراخلاقى را با زدن تیک کنار گزینه زیر فعال کنید.
Turn On SafeSearch
💠 مراقب فرزندان خود در فضای مجازی باشیم.
🌻 دیدن هر تصویری، زیبنده چشمان شما و گل های زندگی شما نیست.
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
@baclassha
♨️خبر ویژه
✳ شماره اول گاهنامه فرهنگی_ تربیتی فانوس به زودی منتشر خواهد شد.
#پست_خبری
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
گاهنامه فرهنگی تربیتی فانوس - شماره اول - چهارشنبه 3 دی ماه 1399.pdf
1.15M
✳ اولین شماره گاهنامه فرهنگی_ تربیتی فانوس.
🔸تاریخ انتشار چهارشنبه ٣ دی ماه ۱۳۹۹🔸
♨️بخشی از موضوعات این شماره:
۱.کتاب نخوانی!
۲.انسان، مدرسه، تربیت
۳.حکمتهای گمشده
۴.تربیت و علوم انسانی
۵.حلّ و حرم معلم
لینک دانلود گاهنامه:
yun.ir/jt6qh9
#گاهنامه_فانوس
#نشریه
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
فانوس
❇️بخش پنجم : بررسی آموزش غیر رسمی در تحقق هویت باید گفت که منظور از آموزش غیر رسمی، آموزشی است که م
❇️بخش ششم : نقش خانواده در تحقق هویت
بیشتر از آنکه دانش آموز در مدارسه و در اختیار معلم باشد، خانه و درکنار والدین خود است. در نتیجه رفتار والدین نسبت به آموزش های فرا گرفته شده در مدرسه در تثبیت مفاهیم نقش راهبردی دارد. در این میان اما تضاد افکار بین خانواده و مدرسه می تواند مخرب و ویرانگر باشد و دانش آموزان را دچار بحران هویت و سردرگمی کند.
هرچند یکی از ریشه های این تضاد افکار در آموزش های داده شده به والدین در سال های تحصیل در نظام تعلیم و تربیت کشور دارد.
باید در نظر داشت که خانواده هایی که والدین آن، پایبندی بالایی نسبت به مولفه ای هویت ملی و دینی دارند، جوانان آن ها از هویت ملی و دینی قوی تری برخورد دارند. عملکرد والدین در زمینه آموزش جوانان در دو بُعد ملی و دینی با هویت ملی و دینی جوانان در ارتباط است و این ارتباط مستقیم و مثبت ارزیابی شده است .
نقش والدین راهبردی است اما در شرایط شیوع بیماری کرونا و تعطیلی آموزش حضوری مدارس جایگاه والاتری نیز پیدا کرده است. این نقش به ویژه در دانش آموزان پایه های اول تا سوم ابتدایی مهم تر نیز هست.
ارتباط بیشتر معلم و کادر مدرسه با والدین و تاکید به ورود به عرصه تعلیم و تربیت فرزندان ضروی است. البته متاسفانه به علت نبود عدالت آموزشی درستی در کشور قطعا مناطق محروم و استان های دور افتاده با مشکلات بسیاری رو به رو خواهند شد که خلاء آموزش های مبنایی سال های بعد خود را با بی رغبتی جوانان آن منطقه نسبت به حاکمیت ملی، هویت دینی ایرانیان و روابط انسانی نشان خواهد داد.
جایگاه انجمن اولیاء و مربیان در اینجا کاملا مشخص است که در تحقق این ارتباط، اصلاح تضادهای خانه و مدرسه و دعوت به حضور جدی والدین در مسائل آموزشی فرزندان نقشی مهم و راهبردی دارد.
ادامه دارد...
#آموزش_پرورش
#هویت
🌸🌸🌸
@fanoosemellatha
#ارسالی_مخاطبین
♨️یک نمونه کار تربیتی موفق در بستر فضای مجازی
✳طرح رفاقت با حاج قاسم سلیمانی
پ.ن: این ایدهی خوب تربیتی، توسط یکی از معلمان عزیز انجام گرفته است. ایشان پیام زیر را در کلاسهای مجازی برای دانشآموزان خود ارسال می کند و از آنها می خواهد در ۱۰ روز باقی مانده تا سالگرد حاج قاسم، یک کار خوب به نیابت از ایشان انجام دهند.
👇👇👇👇👇👇👇👇
♨️طرح رفاقت با حاج قاسم
✳ رفقا چند روز دیگه سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی سردار بزرگ اسلام و ایران است.
هرکسی میتونه برای شادی روح این شهید یک کار خوب انجام بده تو گروه اعلامکند و این کار را حتما تا روز شهادت حاج قاسم که اولین سالگرد شهید است انجام بدهد.
🎁چند پیشنهاد برای این کار:
۱.خواندن چند صفحه قرآن و هدیه به حاج قاسم
۲.کمک به نیازمندان به نیابت از حاج قاسم
۳.خواندن و یا گوش دادن یکی از زیارتها و دعاهای مشهور برای شادی روح شهید سلیمانی.
و...
#مدرسه_مجازی
#کار_تربیتی_مجازی
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha