فانوس
💠استاد و درس (2) 🖌علی صفایی حائری ▶️ ✳️برادر و خواهر معلم! در حالی که فرصتها چون ابر می گریزند و ز
💠استاد و درس (3)
🖌علی صفایی حائری
▶️
🔅بگذار صمیمانه از تو بپرسم، این سوال را، ڪه، راستی، «چرا معلم شده ای»؟
انگیزه و نیت تو برای انتخاب این ڪار چه بوده است؟
❓آیا معلمی را به عنوان یڪ «شغل» همانند سایر شغل ها، برای ڪسب درآمد گزیدهای؟
آیا در طلب یڪ ڪار به اصطلاح بی دردسر و با چند ماه تعطیلی با مزد و مواجب بوده ای؟
اگر چنین است، در خویش تجدید نظر ڪن با مسئولیت خدایی و انسانی ات را به خاطر آور، ڪه تو همانند یڪ ڪارمند اداره نیستی...
❇️ تو با «انسان هایی» سر و ڪار داری ڪه بسیاری از مسائل «زندگی »شان را از تو می آموزند؛ اعمال و حرڪات تو را الگو قرار می دهند. بخش عظیمی از شخصیت شان را از «حرف ها» و «رفتار» تو می سازند.
اگر فاسد باشی، نسل هایی را فاسد ڪرده ای و اگر صالح باشی، نسل ها را اصلاح ڪرده ای.
✳️معمولاً سوال می شود ڪه در ڪلاس چگونه باید بود؟ در حالی ڪه سوال مهم تر این است ڪه اساساً چرا باید معلم بود؟...
⏸
👣ادامه دارد... 👣
🌼با فانوس همراه شوید🌼
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
403.mp3
12.8M
♨معلم در قرآن/ اکرمیت معلم/ حرمت امامزاده به متولیش است!/ خدا معلم ها را دوست دارد!
🔸استاد علی حق شناس🔸
💎اقرا و ربک الاکرم الذی علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم.
وصفی را که برای خدا می کند که به اعتبار آن خدا اکرمیت دارد معلمی خداست. عجیب است خالقیت و این همه موهبت ها را به عنوان توصیف نیاورده است.
#معلم
#جایگاه_معلم
#اکرمیت_معلم
🌛با فانوس همراه شوید🌜
👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
🔸به گفتۀ نویسنده،«این کتاب بیان این نکتۀ کلیدی است که آنچه امروز هستیم بر مبنای همه رویدادهایی است که از گذشتههای دور تا دوران معاصر بـر مـا و بـر سرزمینمان گذشته است.
سعی کردهام در این اثر طومارهـای گذشـته را بـا نظمی نوین بیان کنم تا خواننده نیز بتواند چشمانداز آینده را در حد توانـایی خود جستوجو و پیشبینی کند.
🔸در واقع این کتاب نگاهی گذرا و خلاصـه به فرهنگ و #نظامهای_آموزش_و_پرورش_ایران از دیرباز تا پایان دورۀ پهلوی همراه با معرفی مختصر از اندیشمندان تأثیرگـذاری اسـت کـه از سختیها نهراسـیدند و در سـرزمینی کـه همـواره دسـتخوش ناآرامیهـا، یورشهـا و بیعدالتیها بوده است، توانستند با اندیشهها و کارهایشان راه را بـرای مـا مردمان امروز و نسلهای آینده تا حدود زیادی هموار کنند،
به عنـوان نمونـه #میرزاحسـن_رشـدیه کـه بارهـا او و معلمـانش را تهدیـد کردنـد و یـازده بـار مدرسههایی را کـه او بـا دشـواری میسـاخت، ویـران کردنـد، امـا او از پـا ننشست و من به سهم خود فکـر مـیکنم کـه همـۀ تحصـیلکردگان ایـن سرزمین به این انسان بزرگ مدیون هستیم.»
🔹اثر حاضر از رهگذر یازده فصل با عناوین زیر، به #تاریخ_آموزش_و_پرورش در ایران و #شیوههای_آموزشی در گذشته میپردازد:
▪️فصل اول:
وضعیت جغرافیایی، اجتماعی و سیاسی ایران پیش از اسلام
▪️فصل دوم:
آموزش و پرورش در ایران باستان
▪️فصل سوم:
شیوههای تعلیم و تدریس در قرنهای نخستین پس از اسلام
▪️فصل چهارم:
مکتب و آموزش مکتبخانهای
▪️فصل پنجم:
حکومت سلسلههای ایرانی پس از اسلام
▪️فصل ششم:
دورۀ غزنویان، سلجوقیان، تأثیر مخرب نظامیهها، حمله مغولها به ایـران و اثرهای ناگوار آن
▪️فصل هفتم:
چکیدهای دربـارۀ قـرون وسـطی و آغـاز رنسـانس در اروپـا و همزمانی آن بـا سلسلۀ صفویان در ایران
▪️فصل هشتم:
سلسلۀ صفویان، آموزش و پرورش دردورۀ صفویان و دلایل انقراض صفویان
▪️فصل نهم:
وضعیت ایران پس از صفویه تا روی کار آمدن قاجارها
▪️فصل دهم:
انقلاب مشروطیت
▪️فصل یازدهم:
اواخر دورۀ قاجار و همزمانی آن با جنگ جهانی اول
▪️فصل دوازدهم:
اوضاع ایران به هنگام روی کار آمدن رضاخان و آغاز سلسلۀ پهلوی
🌐منبع: پایگاه خبری رب
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
17.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پرونده_TED
🔰صحبت های Nadia Lopez
❇️ یک مدرسه بسازیم تا یک زندان تعطیل شود
🔹ماجرای فعالیت های یک مدرسه در منطقه ای با آسیب ها و مشکلات بسیار زیاد
❇️ با وجود همه ی مشکلات، با همکاری یک تیم آموزشی از همکاران که #عشق ، #قانون ، #حمایت و #علم را تامین می کنند، انقلابی در آموزش ایجاد کردم.
❇️ در #آموزش، قدرت بالایی وجود دارد.
🍀به فانوس بپیوندید☘️
👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
#کتاب_گویا
#بشنوید
📖زنگ آخر
🎙راوی:محمدرضا سر شار
🔸دوران درس و مدرسه شاید برای خیلی از ما یادآور بهترین لحظه های زندگی باشه. بازی و شیطنت های کودکانه، کنار هم بودن، زنگ تفریح های پرهیاهو و البته تب و تاب شب امتحان و پرسش کلاسی همه و همه کنار هم زیبا بود.
🔹پیشنهاد می کنم کتاب زنگ آخر رو بشنوید تا سفری کوتاه به اون روزها داشته باشید.
💞 به فانوس بپیوندید 💞
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
👆درباره ی کتاب زنگ آخر👆
❇️ آفتاب پاییزی حسابی تابیده بود و من تو راه مدرسه بودم. بابا گفته بود که زنگ های اول مدرسه برای بدرقه ی من بمون و زنگ آخر حتما به مدرسه برو، اما من نمی تونستم بهش بگم که اتفاقا من درس زنگ آخر رو نخوندم و دلم نمی خواد به مدرسه برم.
❇️... اما چاره ای نبود و باید می رفتم. من برای اینکه از کنار بابا جُم نخورم و تا آخرین لحظه کنارش باشم، درس اون روز رو نخوندم. بابا خیلی به آینده ی من امیدوار بود و من باید هرطور شده برای این فکر بابا تلاش می کردم.
❇️زنگ آخر با آقای مجیدی درس علوم داشتیم. اون خیلی سختگیر بود و هر جلسه درس می پرسید. با خودم گفتم ای کاش درس خونده بودم و آماده به مدرسه می اومدم. اما دیگه فرصتی نبود. به مدرسه رسیدم و به کلاس رفتم. یکی از بچه ها با صدای بلند گفت امروز آقای مجیدی نمیاد و قراره آقای ناظم به کلاس ما بیاد. قند تو دلم آب شد و خیالم راحت شد. اما طولی نکشید که آقای مجیدی وارد کلاس شد....
****
💞 به فانوس بپیوندید 💞
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha
#فهرست_کتاب_گویا
📚1.مدیر مدرسه
✍🏻جلال آل احمد
https://eitaa.com/fanoosemellatha/214
📚2.نخستین آموزگار
✍️چنگیز آیتماتوف
https://eitaa.com/fanoosemellatha/259
📚3.میخواهم درس بخوانم
✍️عبدالرحمن دیه جی
https://eitaa.com/fanoosemellatha/293
📚4.مدرسه
✍️محمد میرکیانی
https://eitaa.com/fanoosemellatha/304
📚5.زندگی من
✍️برنیسلاو نوشیج
https://eitaa.com/fanoosemellatha/325
📚6.مردی برای ابدیت
✍️ نیما مهر
https://eitaa.com/fanoosemellatha/416
📚7.مردان فاخر
https://eitaa.com/fanoosemellatha/365
📚8.زنگ آخر
🎙محمدرضا سرشار
https://eitaa.com/fanoosemellatha/443
#تربیت_مطهر
♨دو صد گفته چون نیم کردار نیست!/ چگونه گفته هایمان تا عمق روح دانش آموز اثر می گذارد؟
🔸استاد مرتضی مطهری🔸
🔰در حدیث است: مردم را به سوی خیر و نیکی بخوانید ولی بوسیله غیر زبان، یعنی به وسیله عمل و پیشقدم شدن. فرزندان آدم با آنکه دارای قوّه فکر و تشخیص میباشند و میبایست همواره مستقل فکر کنند و مستقل عمل نمایند، کم و بیش تحت تأثیر عمل دیگران و روش دیگران میباشند.
🔰در اطراف حق و عدالت و انصاف و کرم و تقوا و گذشت و فداکاری
و حرّیت و آزادی، سخن زیاد گفته شده و از این جهت کم و کسری وجود ندارد؛چیزی که کمتر یافت میشود عمل به حق و طبق عدالت و انصاف است.
چیزی که کیمیاست واقعیت فداکاری و گذشت است. اکسیر نایاب، یک روح حرّ و آزاد است. از این روست که بشر کمتر به سخن و گفتار وقعی میگذارد اما در مقابل عمل سر تعظیم فرود میآورد؛ یعنی آنجا که با شخصیتی روبرو میشود که حقیقتاً از حق و عدالت منحرف نمیشود و تقوا و پرهیزکاری را پیشه میسازد و روحی حرّ و آزاد دارد، خود به خود خاضع و علاقهمند میشود.
🔰این است سرّ اینکه سخنان حکما و فلاسفه از متون کتب، کمتر تجاوز میکند ولی تعلیمات انبیا جهانگیر میشود. پس از قرنها که نظر می افکنیم میبینیم موجی که پیغمبران و اولیای خدا ایجاد کردهاند هنوز باقی است بلکه روز به روز بر عظمت و اهمیتش افزوده میشود. این موج، موج عمل و پیشقدم شدن است. سخن هرگز نمیتواند چنین موجی عظیم به وجود آورد. موج سخن، کوچک و ضعیف است و زود با برخورد به موجی بزرگتر از خود نابود میگردد.
#معلم
#روشهای_تربیتی
#آموزش_با_رفتار
🌷 به فانوس بپیوندید 🌷
👇👇👇👇👇👇
📲 eitaa.com/fanoosemellatha
📲 t.me/fanoosemellatha