eitaa logo
فانوس
300 دنبال‌کننده
333 عکس
174 ویدیو
122 فایل
🔷می گویند ملت ها یک فانوس دارند و این فانوس معلم است. 🔶#فانوس پاتوقی است برای همه ی کسانی که دلشان برای تعلیم و تربیت نسل جدید می تپد. ⚡کانون فرهنگی_ تربیتی فانوس⚡ ارتباط با ما: @A_fanoos
مشاهده در ایتا
دانلود
فانوس
❇️بخش چهارم: بررسی آموزش رسمی در تحقق هویت / قسمت اول مهم ترین رکن آموزش رسمی نظام تعلیم و تربیت، ک
❇️بخش چهارم : بررسی آموزش رسمی در تحقق هویت / قسمت دوم مواردی که در قسمت اول گفته شد اهدافی است که با بررسی کتب درسی دوره های تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم برای تحقق آموزش 6 ساحتی و شکل گیری هویت در دانش آموزان در نظر گرفته شده است. اما باتوجه به استفاده از روش مشاهده در مدارس و تجربه عینی پژوهشگر، در این مسیر باید به چند نکته توجه کرد. تالیف دروس باید به نحوی باشد که دانش آموز حتی بدون کمک معلم بتواند مطالعه کرده و تا درصد بالایی مطالب در نظر گرفته شده را درک و به اهداف مدنظر برسد. دوم اینکه نقش معلم راهبردی است، ایجاد تصوری درست از دروس مختلف به ویژه دروس تخصصی همچون دینی، تفکر و غیره از وظایف اصلی معلم است که در صورت غفلت معلم از سمت دانش آموز با گارد یا بی اهمیتی نسبت به بعضی دروس، واکنش هایی داده می شود. سوم فضای مدرسه و کلاس است، تحقق اهداف ذکر شده بدون در نظر گرفتن شرایط محیطی و روانی مدرسه و کلاس که از سوی مدیر و معاونان باید درنظر گرفته شود ممکن نخواهد بود. در ضمن باید به کنکور و فضایی که در دوره متوسطه دوم ایجاد می کند نیز اشاره کرد که متاسفانه تمام فکر و ذهن دانش¬آموز، معلم، کادر مدرسه و والدین موفقیت دانش آموز در کنکور سراسری است و تمامی آموزش های مبنایی و هویتی در این دوره بعضا به وقت تلف کردن تلقی می شود. در نتیجه با آنکه تقریبا به تحقق 6 ساحت در پایه های مختلف توجه شده است که البته تعادل درستی در پایه های ابتدایی و متوسطه مثلا در رشته هنر و تحقق ساحت تربیت زیبایی‌شناختی و هنری ندارد اما در نبود سه نکته بالا عملا شکل گیری درستی از هویت در سه حوزه هویت¬ملی، هویت¬دینی و هویت¬انسانی در دانش آموزان صورت نخواهد گرفت که البته امروز در آموزش و پرورش و به تبع آن جامعه با این بحران هویت روبه رو هستیم. صرف استفاده از مفاهیم و ذکر رویدادها در کتب درسی حتی اگر با اهداف از پیش تعیین شده نیز باشد اما نتواند با دانش آموزان ارتباط مطلوبی بگیرد، اثری نخواهد داشت. در نتیجه لازم است ضمن آماده سازی متون درسی بر اساس ذائقه دانش آموزان، معلم نیز با استفاده از روش های نوین تدریس نسبت به برقراری این ارتباط مطلوب اقدام نماید. برای تبیین بهتر مسئله می توان به چند مثال اشاره کرد: تدریس درس آمادگی دفاعی در فضای نظامی، ذکر رویدادهای ملی در فضاهای مرتبط، برای تدریس مباحث مرتبط با دفاع مقدس می توان به یادمان شهدا مراجعه یا از جانبازان برای لمس بهتر موقعیت طبیعی برای دانش آموزان دعوت کرد. در معرض مستقیم آداب و رسوم ملی و محلی قرار گرفتن یکی دیگر از راهکارهای مهم تثبیت هویت ملی برای دانش آموزان است چراکه ويژگي هاي هر ملتي كه متفاوت از ملت ديگر است، هويت ملي آن را شكل مي دهد که این ویژگی ها همان آداب و رسوم، زبان، قومیت، لباس و غیره است. در سال های ابتدایی تحصیل به ویژه پایه های اول تا سوم، معلم می تواند با حضور با لباس های محلی برای تدریس دروس مرتبط در کتاب تعلیمات اجتماعی کمکی بزرگ به شکل گیری هویت ملی دانش آموزان آن هم در آن سن پایین نماید. ادامه👇 🌸🌸🌸 @fanoosemellatha
فانوس
❇️بخش چهارم : بررسی آموزش رسمی در تحقق هویت / قسمت دوم مواردی که در قسمت اول گفته شد اهدافی است که
...در بخش هویت دینی نیز می توان به برپایی نمازجماعت با حضور معلمان و کادر مدرسه در نمازخانه محله یا مسجد نزدیک به مدرسه نیز اقدام کرد و در همین حین با آشنایی بیشتر دانش آموز با عبادت، اصول دین و آشنایی بیشتر با خدا نیز در همین فضای معنوی آموزش داده شود که موجب شکل گیری و تقویت هویت دینی خواهد شد. باید اشاره کرد اگر در دوره تحصیلی ابتدایی نسبت به شکل گیری اولیه هویت¬ملی، هویت¬دینی و هویت¬انسانی در شخصیت دانش آموز کوتاهی در تالیف کتب درسی و یا غفلتی از سوی معلم، کادر مدرسه، مسئولین و خانواده ها انجام گیرد، تبیین این اصول در دوره های بعدی کاری سخت و احتمالا نشدنی خواهد بود چراکه شخصیت اولیه دانش آموز بدون این احساسات و نگرش ها شکل گرفته که البته در نبود این مبانی خلاء آن با مواردی دیگر که احتمالا از مسیرهای متعدد نفوذ دشمن اتفاق خواهد افتاد، جایگزین می گردد. در شرایط کنونی که با شیوع کرونا، آموزش حضوری به عنوان بهترین نوع آموزش تعطیل شده است و تدریس کتب درسی با مشکلات بسیاری رو به رو است، زمان اصلی استفاده از آموزش های غیر رسمی و توجه به فعالیت های فرهنگی است. تحقق اهداف سند تحول بنیادین باید در این روزها و ماه¬های پیش رو به صورت دانش آموز محور بازتعریف شده و تلاش شود با در نظر گرفتن جشنواره ها، مسابقات، برنامه های آنلاین و استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه شاد، دانش آموز خود به دنبال کشف مباحث رفته و با خلق یک اثر، تثبیتی قوی تر از هر آموزش و هر روش معلم بر سر کلاس انجام گیرد. شکل گیری هویت ملی، دینی و انسانی در این شرایط البته اگر با برنامه ریزی مشخص، تخصصی و توجه به تمام جنبه ها باشد، قطعی تر و ماندگارتر خواهد بود. 🌸🌸🌸 @fanoosemellatha
✅شما‌ هم ادمین فانوس باشید! 🌸همراهان عزیز فانوس، سلام! لطفا‌ نوشته‌ها و تولیدات رسانه‌ای خود را در حوزه‌های فرهنگی و آموزش و پرورش برای آیدی @A_fanoos ارسال کنید تا با انتشار آن ها با نام خودتان، سهمی در پیشبرد اهداف فرهنگی و تربیتی داشته باشید. منتظر شما هستیم.... ✍ادمین. •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @fanoosemellatha
(مجموعه مقالات فانوس(1.pdf
954.2K
🔰مجموعه مقالات کوتاه کانال فانوس شماره: ۱ ✅ مجموعه مقالات کوتاه کانال فانوس که توسط هیئت تحریریه کانال فانوس در مدت عمر شش ماهه‌ی اول کانال نوشته شده اند طی یک‌فایل پی دی اف در چهار بخش تنظیم شده است: ۱.دانشجومعلمان و دانشگاه فرهنگیان ۲.شغل و شان معلمی ۳.روش ها و نکات تربیتی ۴.معرفی کتاب و مقاله پ.ن: این فایل جهت استفاده مخاطبین جدید و آشنایی بیشتر‌ با حرکت محتوایی کانال فانوس باز نشر شده است. ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
فانوس
...در بخش هویت دینی نیز می توان به برپایی نمازجماعت با حضور معلمان و کادر مدرسه در نمازخانه محله یا
❇️بخش پنجم : بررسی آموزش غیر رسمی در تحقق هویت باید گفت که منظور از آموزش غیر رسمی، آموزشی است که مستقیما و به مانند کتب درسی مشخص نشده و بیشتر بار آن بر دوش معلم و کادر مدرسه است. تجربیاتی که دانش‏آموزان از آموزش‏های غیررسمی به دست می‏آورند، می‏تواند تأثیر چشم‏گیری بر پیشرفت تحصیلی و آموزش رسمی آن‏ها داشته باشد. تربیت، پرورش و فعالیت های فرهنگی در این قسمت برای تحقق آموزش 6 ساحتی و شکل گیری هویت بخش های اصلی هستند. مهم تر از آموزش مستقیم، آموزش غیر مستقیم است. آنچه که معلم به صورت مستقیم و بر اساس کتاب درسی برای تحقق هویت انسانی در کلاس تدریس می کند به مراتب اثر کمتری از نقش تربیتی و الگویی معلم در رفتارهای انسانی که با دیگران دارد و زیر ذره بین دانش آموزان است دارد. نقش تربیت و پرورشی آموزش و پرورش را اصولا باید ضروری تر از نقش های دیگر از جمله آموزشی دانست و باید به امید روزی زندگی کرد که نام وزارت خانه به پرورش و آموزش تغییر کند. صحبت از فعالیت های فرهنگی باید با در نظر داشتن این باشد که پيوند ميان فرهنگ و هويت چنان عميق است كه اغلب اندیشمندان، هويت را پديده اي فرهنگي مي دانند و براي فرهنگ شأن مستقلي در هويت قائل هستند . بررسی در این قسمت با استفاده از روش مشاهده در مدارس شهرستان تهران ازجمله مدرسه شهید نواب صفوی در دوره تحصیلی متوسطه دوم و مدارس شهرستان دزفول از جمله مدرسه مهاجرین در دوره تحصیلی ابتدایی و مدرسه شاهدنور در پایه تحصیلی متوسطه اول انجام گرفته است. باید گفت مدارس برنامه مشخص تربیتی، پرورشی و فعالیت های فرهنگی برای پاسخ به نیاز دانش آموزان ندارند و باید به نقش الگویی کادر مدرسه امیدوار بود. معاون یا معلم پرورشی که در ساختار بعضی مدارس موجود است کاملا یک ساختار سلیقه ای است، اگر معلمی جوان با انگیزه باشد فعالیت های متعدد از جمله توجه به کتابخانه و برگزاری مراسم های تقویمی و غیره را مدنظر دارد و با نگاهی عمیق به این موارد موجب آموزش و تقویت هویت در دانش آموزان خواهد شد. در مقابل اما اگر معلمی با سابقه یا بی انگیزه که برای اهدافی همچون حقوق و یا بی میلی به تدریس به این بخش آمده است، شاهد تعطیلی این بخش مهم از فعالیت های مدرسه خواهیم بود. به دلیل اینکه نسخه مشخصی از فعالیت¬های غیررسمی وجود ندارد نمی توان بررسی درستی از فعالیت مدارس داشت اما در این بخش باید در نظر داشت که نقش فعالیت های پرورشی و فرهنگی و کتب درسی مکمل یکدیگر است که باید صورت گیرد. اگر در کتب هدیه های آسمانی، پیام های آسمانی و دین و زندگی مباحث دینی جهت تحقق هویت دینی به دانش آموزان تدریس می شود باید در کنار آن به برگزاری نماز جماعت و دیگر مراسم های مذهبی همچون عزاداری های محرم، مراسم نیمه شعبان و غیره نیز توجه ویژه شود. یا اگر در کتاب های تعلیمات اجتماعی از آداب و رسوم مردم ایران صحبت می شود باید با بازدیدهایی از موزه های مردم شناسی نسبت به لمس واقعی این موارد برای دانش آموزان اقدام کرد. دیگر مورد مهم برگزاری اردو است که ضمن بازدیدهای متعدد، نقش مهمی در روابط اجتماعی و شکل گیری هویت انسانی دانش آموزان دارد. در بخش فعالیت های فرهنگی و هنری برگزاری هدف مند جشنواره ها و مسابقات فرهنگی نه تنها لازم بلکه بسیار ضروری است. تعادل در بین مسابقات با موضوعات دینی، ملی و اجتماعی باید وجود داشته و تلاش شود با قراردادن انگیزه هایی دانش آموز به سمت تولید اثری مثلا برای شهادت حاج قاسم سلیمانی و رشادت های این سردار بزرگ اسلامی رفته تا هم هویت دینی و هم هویت ملی شکل بگیرد. وضعیت فعلی مدارس کشور در این حوزه ابدا رضایت بخش نیست چراکه اولویت نظام تعلیم و تربیت، مباحث آموزشی و ساعات کلاسی است و ابدا نباید انتظار داشت با در نظر گرفتن 6 ساحت سند تحول بنیادین در تالیف کتب درسی پس از فارغ التحصیلی، دانش آموزی با درک بالا نسبت به اصول، مفاهیم و مبانی اسلام و انقلاب اسلامی که همان هویت است داشته باشیم. البته محدودیت مدارس را نیز باید در نظر داشت، برنامه ریزی فعلی مبتنی بر آموزش است و باتوجه به نظام متمرکز تعلیم و تربیت کشور ما، امکان تغییر و بومی سازی از سوی مدارس بشدت کم است و البته عدم امکان برگزاری مراسم های مختلف، اردوهای درون و برون استانی و غیره به علت کمبود بودجه دیگر مشکلات و محدودیت های مدارس است. ادامه دارد... 🌸🌸🌸 @fanoosemellatha
🔴راهکاری برای عدم نمایش صحنه های غیر اخلاقی در موبایل فرزندان 📲 اگر به هر دلیل به این نتیجه رسیده‌اید که برای فرزندتان در دوران آموزش آنلاین بخرید و مایلید از بعضی صحنه های در امان بمونه، بخوانید: ⛔️ *عدم نمایش نتایج غيراخلاقى* 🔁 گاهی هنگام جستجو در گوگل، با نتایج نامناسب و بعضاً غيراخلاقى روبرو می‌شوید. ☀️ آیا می‌دانید گوگل گزینه‌ای دارد که اگر فعالش کنید، نتایج غيراخلاقى را نشان نمی‌دهد؟ 👌🏻برای اینکار کافی ست: 1⃣ داخل مرورگرتان نشانی زیر را تایپ کنید: Google.com/preferences 2⃣ بعد از بازشدن صفحه نمایش، گزینه‌ی فیلتر کردن نتایج غيراخلاقى را با زدن تیک کنار گزینه زیر فعال کنید. Turn On SafeSearch 💠 مراقب فرزندان خود در فضای مجازی باشیم. 🌻 دیدن هر تصویری، زیبنده چشمان شما و گل های زندگی شما نیست. •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @fanoosemellatha @baclassha
♨️خبر ویژه ✳ شماره اول گاهنامه فرهنگی_ تربیتی فانوس به زودی منتشر خواهد شد. ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گاهنامه فرهنگی تربیتی فانوس - شماره اول - چهارشنبه 3 دی ماه 1399.pdf
1.15M
✳ اولین شماره گاهنامه فرهنگی_ تربیتی فانوس. 🔸تاریخ انتشار چهارشنبه ٣ دی ماه ۱۳۹۹🔸 ♨️بخشی از موضوعات این شماره: ۱.کتاب نخوانی! ۲.انسان، مدرسه، تربیت ۳.حکمت‌های گمشده ۴.تربیت و علوم انسانی ۵.حلّ و حرم معلم لینک دانلود گاهنامه: yun.ir/jt6qh9 ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha