eitaa logo
فراخوان شعر
2.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
83 ویدیو
1 فایل
کانال #فراخوان_شعر کانال فراخوان شعر، از کیفیت جشنواره‌ها اطلاعی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📷 اختتامیه اولین سوگواره ملی شعر آرامش ارباب 🗓 ۴ مردادماه ۱۴۰۳ واحد خواهران هیئت‌ثارالله‌زنجان (رهروان امام و شهدا) [ @sarallah_zanjan ] [ @sarallah_zanjan_kh ]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به‌نام حضرت صاحب سخن گوش‌زد در یکی از کنگره‌هایی که به‌تازگی شرکت کرده بودم، دوستی نکته‌ای مهم را گوش‌زد کرد، که اتفاقا سال‌ها پیش عقیده‌ی خود من نیز چنین بود. فرمود؛ «کاش امثال شما که استاد! هستید و در همه کنگره‌ها برگزیده می‌شوید، کنار بروید تا نوبت به امثال ما هم برسد.» یادم می‌آید قبلاً من هم همین‌طور فکر می‌کردم، اما از یک‌جایی به‌بعد فهمیدم اشتباه می‌کنم و براساس قاعده‌ی «برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی»، باید فکری به حال خودم و بالا بردن سطح اشعارم کنم. این بود که تصمیم گرفتم به‌جای پرداختن به این دست از حاشیه‌ها، سراغ اصل مطلب بروم و به بررسی دو عامل مهم بپردازم؛ ۱. دلایل برگزیده شدن اشعار دیگران ۲. دلایل برگزیده نشدن اشعار خودم. از همان زمان بود که مرد و مردانه شروع کردم به جمع‌آوری اطلاعات. یعنی به هر شاعری که می‌رسیدم، عوامل موفقیّتش را می‌پرسیدم و الگو می‌گرفتم. یکی دیگر از مسائل مهم همین است که ما همیشه همه‌ی آدم‌ها را با یک‌چوب می‌زنیم. مثلاً چون فلان آقا یا خانم شاعر یک‌بار ما را -به‌زعم خودمان البته- تحویل نگرفته، فکر می‌کنیم همه شاعران دنیا آدم‌های بد و مغروری هستند و با ما مشکل دارند! پس ما نباید خودمان را کوچک کنیم و به سمت‌شان برویم. اما من این قاعده را برای خودم شکستم؛ جلو رفتم. سلام کردم. پرسیدم یاد گرفتم. و انصافاً هم انجام دادم. هرکس هر راهی برای موفقیت گفت، من چند برابرش را انجام دادم تا جایی‌که به خودم آمدم و دیدم، الحمدلله به‌جایی رسیده‌ام که دوستان شاعر بد مغرور! حداقل جواب سلامم را می‌دهند. ادامه دارد ان‌شاءالله... ۱ کانال در ایتا؛ @Farakhanesher
همیشه تلاش کرده‌ام روش‌هایی را که آموخته‌ام به دیگران هم منتقل کنم، که هم زکات علم اندکم باشد و هم شاید گوش شنوایی نکته‌ای را بیاموزد و خیر آخرت و دنیا را نصیبم کند. البته قبلاً در همین کانال طی صوت‌های طولانی و مفصل، توضیحاتی را درباره کنگره‌ها تقدیم کردم که گوش دادن این اصوات برای دوستانی که تازه به این جرگه پیوسته‌اند، یا حتی عزیزانی که سال‌هاست در کنگره‌ها شرکت می‌کنند و آن‌طورکه باید و شاید به جایگاه مدنظرشان دست نیافته‌اند، ضروری می‌نماید. معمولاً عزیزان هنرمند در مواقعی که موفق به کسب مقام دلخواه‌شان نمی‌شوند، اولین انتقادها را به شاعران برگزیده یا داوران کنگره وارد می‌کنند، یا حتی شاید به عوامل اجرایی و شرایط آی‌وهوایی و ... یعنی دقیقا هرچیزی غیر از خودشان. یا داوران را متهم به جانب‌داری می‌کنند، یا اعمال سلیقه‌ی مجریان برنامه را بهانه می‌کنند، و یا از خجالت شاعران برگزیده درمی‌آیند. در حالی که از مهم‌ترین عامل عدم موفقیتشان، یعنی خودشان غافل‌اند. هیچ‌گاه به این نیندیشیده‌ایم که شاید مشکل از جای دیگری‌ست، شاید انتظار ما از خودمان زیادتر از حدّ تلاش‌مان است. والله که به عنوان دانش‌آموز کلاس اول ادبیات، ساده‌ترین چیزی که در این ۱۴سال فهمیده‌ام این بوده که شعر؛« جوشش حاصل کوشش است.» یعنی هرچه بیشتر کوشش کنی، ان‌شاءالله جوشش بهتری هم خواهی داشت. بماند که خود من هم بارها حواسم از این قاعده پرت شده و یادم رفته. انتظارم از طبعم بیش‌ازحد بوده. این را گفتم که یاوم باشد در این دادگاه متهم ردیف اول خودم هستم. اینک اما قصد آن دارم که مطلب مورد نظرم را در ذیل این متن مقدمه‌گونه عرض کنم تا ان‌شاءالله دوستانم با دقت بخوانند و بدانند که البته هیچ نوشته‌ای در عالم خالی از خلل نیست، اما برای تبادل تجربیات می‌تواند مفید فایده باشد. ادامه دارد ان‌شاءالله... ۲ کانال در ایتا؛ @Farakhanesher
به عنوان نمونه؛ چندی پیش که توفیق داوری یکی از کنگره‌های شعر را داشتم، در حین خواندن اشعار -که انصافاً تمام تلاشم را می‌کردم همه‌ی شعرها، حتی آن‌هایی را که مشکل داشتند کامل و با دقت بخوانم- نکاتی را که به ذهنم می‌رسید، در حاشیه دفترم یادداشت می‌کردم. بلکه بتوانم از دل آن متنی تنظیم کنم و به دست دوستانی که به کنگره‌ها نقدی دارند و یا در ابتدای راه هستند، برسانم. از جمله نکاتی که بسیار برایم حائز اهمیت بود این که متأسفانه شاعرانی که در کنگره شرکت کرده بودند، حتی فرصت اندکی برای خواندن متن فراخوان نگذاشته بودند. باور کنید همین موضوع یکی از معضلات دوستان عزیز در کنگره‌هاست. یعنی حتی بدون خواندن متن و بدون قرار گرفتن در جریان کنگره، فقط اشعارشان را به ساده‌ترین شکل ممکن برای کنگره ارسال می‌کنند و انتظار برگزیدگی هم دارند! بماند که فراوان دیده‌ام اشعار ارسالی هیچ ربطی به موضوع فراخوان نداشته‌اند. یعنی اصلاً به اصول ابتدایی کنگره هم توجه ندارند. غافل از این که همین مسئله به‌خودی‌خود، هم می‌تواند دِین شرعی و قانونی گردن‌شان بیندازد و هم می‌تواند باعث عدم برگزیده‌شدنشان در کنگره باشد. مورد عجیب بعدی که ذهنم را حسابی درگیر کرد، وجود غلط‌های املایی!!! و البته تایپی و نوشتاری فراوان در متن اشعار بود. از جمله کلماتی مانند؛ _غیمت! _زورغ!! _مشغ!!! _ و قیره...! دوستان عزیز شاعر من؛ باور کنید ظاهر شعر شما هم به‌اندازه‌ی باطن شعر مهم است! پس لطفا انقدر به راحتی از آن عبور نکرده و برایش وقت بگذارید. بارها با چشم خودم اشعار بسیار خوبی را دیده‌ام که ظاهری ناآراسته داشته‌اند و برعکس. چون منتقد، داور و یا حتی خواننده‌ی شعر ابتدا باید بتواند با ظاهر آن ارتباط بگیرد. بازهم ادامه دارد ان‌شاءالله... ۳ کانال در ایتا؛ @Farakhanesher
نکته حائز اهمیت دیگر اما، ارسال اشعاری بود که سال‌هاست می‌بینم در کنگره‌ها فرستاده می‌شوند و مقامی نمی‌آورند. نمی‌دانم دوستان عزیز شاعر من کی می‌خواهند به این نتیجه برسند که شاید اشکال از اشعار خودشان هم هست که تا امروز در این‌همه کنگره شرکت‌شان داده‌اند، ولی هیچ‌گاه موفقیتی کسب نکرد کرده‌اند. شاید باید زانوی ادب در محضر استادی بزنند و به‌بررسی این اشعار بپردازند. سعی کنند درجه فنی و محتوایی شعر را اندکی بالاتر ببرند. البته این موضوع، -دور از جان دوستان و دانش‌آموزان همیشگی مکتب ادب- پیش‌مقدمه‌ای هم برای گذشتن از بیماری «خودشاعرپنداری‌مزمن»‌نیاز دارد. اما نمونه‌ای دیگر که بسیار برایم تعجب‌آور بود، شعر بسیار زیبایی بود که داد می‌زد سراینده‌اش شاعر بسیار خوب، ولی کم‌دقتی بوده است. چون تمام مصرع‌های فرد این شعر بر وزن؛ _مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن بود و تمام مصرع‌های زوج نیز بر وزن؛ _مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن. و این چیزی جز کم‌دقتی یا عدم اعتنا به اهمیت نقد و بررسی نمی‌تواند باشد. ای بسا مطمئنم که این‌گونه شعر ها را قبلاً هم در کنگره‌های دیگر دیده‌ام و حسرت خورده‌ام که طبیعتاً دلیل کنار گذاشتن‌شان، همان است که داوران دیگر را نیز مجبور به حذف آن‌ها کرده است. آن هم به‌خاطر اشکالی بسیار ساده‌ در وزن شعر. کافی‌ست این شعر به‌دست دوست شاعری یا منتقدی برسد و شاعر عزیز ما را در جریان این اشکال بگذارد. البته اگر بپذیرد و مشکلش را رفع کند، بلاشک در کنگره‌های دیگر می‌تواند موفقیتی کسب کند، ان‌شاءالله. مسئله بعد تعداد اشعاری‌‌ست که به کنگره ارسال شده بود. نزدیک به سیصد سروده که فقط و فقط و فقط صد و چهار شعر از غربال اولیه رد شدند و توانستند به داوری نهایی راه پیدا کنند. از این نکته نیز بسیاری از دوستان بی‌خبر هستند. یعنی احساس می‌کنند وقتی شعری برای کنگره‌ای می‌فرستند، قرار است با هزاران هزار اثر رقابت کند که گاهی خود همین موضوع به تنهایی می‌تواند باعث ترس از شرکت در کنگره‌ها بشود. مورد جالب دیگر این بود که حین خواندن اشعار، با کمال تعجب نام بسیاری از دوستان شاعر را می‌دیدم که بارها با چشم خودم دیده بودم در مجامع عمومی، این عزیزان برای کنگره‌ها خط و نشان می‌کشند یا عوامل کنگره‌ها را مورد نوازش قرار می‌دهند و به همه‌ اعلام می‌کنند که در کنگره‌ها شرکت نکنند! همان حرف‌های مفتی! که باعث می‌شدند افراد دیگری، مخصوصاً تازه‌کارها از یکی از راه‌های بسیار خوب برای پیشرفت در شعر زده بشوند. حرف آخر؛ من هنوز هم بر این باورم که شرکت در کنگره ها اولین و بهترین راه برای به‌دست آوردن بعضی از مطالب ازجمله محک زدن شاعر در زمان‌های مختلف از جمله؛ _ارتباط گرفتن با دیگر شعرا _آشنا شدن با جریان اشعار و روحیات خصوصیات و ویژگی‌های شاعران معاصر و بسیاری موارد دیگر است. باشد که بدانیم و بخواهیم... پایان. ۴ کانال در ایتا؛ @Farakhanesher
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فراخوان سیزدهمین سوگواره ملی دلنوشته‌های عاشورا منتشر شد رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لالی از انتشار فراخوان سیزدهمین سوگواره ملی دل نوشته‌های عاشورا در ۲ بخش ادبی و عکس به میزبانی شهرستان لالی خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، بهرام جمالپور با اعلام این خبر گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با کانون های فرهنگی هنری مساجد خوزستان به میزبانی شهرستان لالی «سیزدهمین سوگواره ملی دل نوشته های عاشورا» را با گستره ملی برگزار می‌کند. وی با اشاره به انتشار فراخوان سوگواره و بخش های آن افزود: این سوگواره در دو بخش ادبی و عکس برگزار می شود که در بخش ادبی هر شاعر و نویسنده می تواند حداکثر  3  اثر خود را شامل شعر کلیه سبک ها، قالب‌ها و دلنوشته و در بخش عکس نیز، هر عکاس می تواند حداکثر 10 قطعه عکس به صورت آنالوگ یا دیجیتال با موضوعات مسجد و محرم، جوانان و عزاداری سالار شهیدان به دبیرخانه ارسال کند. جمالپور ادامه داد: طبق اعلام فراخوان، برگزار کنندگان سوگواره حق انتشار عکس های پذیرفته شده با ذکر نام عکاس را دارند. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لالی بیان کرد: در گاهشمار سوگواره مهلت ارسال آثار در هر دو بخش تا ۱ شهریورماه ۱۴۰۳ اعلام شده است و داوری و بازبینی آثار روز  ۲ شهریور ماه انجام و آیین اختتامیه ۶ شهریور ماه در شهرستان لالی برگزار می شود. وی اضافه کرد: طبق شرایط اعلام شده در فراخوان، آثار ارسال شده به سوگواره عودت داده نخواهد شد. جمالپور افزود: علاقمندان می توانند آثار خود را به نشانی delneveshte.ashura@gmail.com و یا از طریق فضای مجازی به شماره 09014521923 به دبیرخانه سوگواره ارسال کنند. لازم به ذکر است، دبیرخانه سوگواره واقع در خوزستان، شهرستان لالی، خیابان شهید جمالپور، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره تماس های 06143295880 و 09014521923 آماده پاسخگویی و ارائه اطلاعات بیشتر به علاقه مندان است. کانال در ایتا؛ @Farakhanesher
سلام به شدت به دوستان شاعر پیشنهاد میشه صحبت‌های استاد پر از مضمون‌ها و ایده‌های بکر برای پردازش ادبی هستن یاعلی مدد.