🔴 شرح #دعای_روزهای_ماه_رمضان
✅ خواسته روز سیام ماه مبارک رمضان
👈 خدایا روزهام را در این ماه مورد قدردانی و قبولی قرار بده آنگونه که خشنودی تو و پیامبرت را داشته باشد در حالی فرعیات روزهام به اصولش متصل باشد.
📌 در این روز یک خواسته بیشتر وجود ندارد اما آن خواسته جامع و کامل است. یعنی یک #حقیقت است که از چند جزء ترکیب شده است.
✳️ در جزء اول، میخواهیم تا #روزه ما مورد قدردانی و قبولی خداوند باشد. یعنی روزه ما طوری باشد که موانع قبولی در آن وجود نداشته باشد.
🔸خداوند عمل را از #متقین میپذیرد. خداوند روزه خالصانه را میپذیرد. روزه باید از #ریا و #منتگذاری بر دیگران دور باشد. همراه با #آزار و اذیت دیگران نباشد. بدون پذیرش #ولایت #اهل_بیت (ع) هم قبول نمیشود.
✳️ در جزء دوم، میخواهیم روزه مورد پسند خدا و پیامبر باشد. یعنی روزهای باشد که علاوه بر شرایط فقهی روزه مانند: رعایت شرایط #وجوب روزه و ملاحظه و دور بودن از مبطلات آن، فقط تحمل گرسنگی و تشنگی نباشد. بلکه #فکر، #قلب، وهم، زبان، گوش، چشم، دست و پا نیز از #حرام دور باشند. امساک همه جانبه از سوی روزهدار انجام شود و تمام اعضاء و جوارح ما به دور از حرام باشد. همچنین به #نوافل، نمازها و #ادعیه و آنچه از طرف ذوات مقدسه آمده است اهتمام کنیم و در تعامل با #مردم به نیکی و خیرخواهی رفتار کنیم. در واقع از خداوند میخواهیم که هم جنبه فردی و هم جنبه اجتماعی را رعایت کنیم.
✳️ در جزء سوم، از خداوند درخواست میکنیم تا روزه طوری باشد که فروعش به اصولش متصل باشد.
🔸 اصل و فرع چیست؟
💠 در سوره بقره آیه ۳ وقتی میخواهد متقین را معرفی کند، میفرماید: «اَلَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ؛ #ایمان به غیب دارند.»
👈 #غیب همان عالم #ملکوت است یعنی متقین افرادی هستند که در حوزه #جهانبینی و #اعتقادات، #ایمان_حقیقی و #باور تعیینی تردیدناپذیر به خدا، انبیاء، ملائکه، #آخرت، کتب آسمانی و #امامت دارند و در حوزه #عمل نیز سرسختانه و حریص و مشتاق و عاشقانه با #تواضع و #خضوع همراه با #ورع و تلاش جدی در انجام تمامی دستورات دینی از جمله روزه ماه مبارک رمضان گام برمیدارند. این چنین علمی را به آنچنان بینشی گره زده و متصل مینمایند.
🔆 بنابراین اصل یعنی «جهانبینی و بینش» منطبق بر #وحی، #قرآن، پیامبر (ص) و عترت (ع).
فرع هم یعنی «عمل» منطبق بر وحی، قرآن، پیامبر (ص) و #عترت (ع).
📌 در این روز از خداوند درخواست داریم که این دو به هم متصل باشند.
📎 معانی دیگری هم برای اصل و فرع گفته شده است، مانند:
👈 شروع عمل روزه را اصل و باقیماندن و به پایان رساندن آن را فرع میدانند.
👈 یا اینکه #واجبات روزه اصل ولی نوافل و #مستحبات فرع است.
🔹همه این خواستهها را به برکت وجود مبارک پیامبر اکرم و اهل بیت ایشان از خداوند مسأالت میکنیم و شکر و سپساس خود را برای تمامی نعمتها مخصوصاً توفیق درک ماه مبارک رمضان به محضر حضرت حق عرضه میداریم.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
@Fares_ir
🔴 #اطلاعیه
#فطریه و #کفاره برای کمک به نیازمندان تحت پوشش
💢 پرداخت فطریه بر #سرپرست_خانوار واجب است. سرپرست مکلف است به تعداد همه نفرات خانواده که به اصطلاح نانخور او هستند، فطریه را پرداخت نماید. (چه کودک باشند چه سالمند، چه روزه گرفته باشند، چه نگرفته باشند)
♻️ فطریه برای هر نفر معادل قیمت سه کیلوگرم غذای غالب خانواده است.
(#برنج یا #گندم)
چنانچه بیشتر اوقات نان مصرف میکنند فطریه هر نفر، قیمت سه کیلو گندم است. فطریه امسال نفری ۲۰.۰۰۰ تومان میباشد.
چنانچه بیشتر برنج مصرف میکنند به ازاء هر نفر، قیمت سه کیلو برنج مصرفی خود را باید پرداخت نمایند.
📣 چنانچه سرپرست خانواده سید است، فطریه خانواده با عنوان "#سادات" نامیده میشود و چنانچه سرپرست سید نباشد، فطریه خانواده با عنوان "#عام" نامیده میشود.
📲 شما میتوانید از طریق درگاه امن زیر وجوه فطریه خود را پرداخت نمایید.
حتما در قسمت #توضیحات درگاه، نوع فطریه را (از جهت سادات یا عام بودن سرپرست خانواده) قید نمایید.
ضمناً چنانچه کفاره روزه واریز نمودید، در توضیحات آن قید نمایید.
مبلغ کفاره غیرعمد یا عذر، هر روز ۵.۰۰۰ تومان است. 👇
https://idpay.ir/fares
🔺چنانچه فطریه و کفاره را به حسابهای امور خیریه واریز میکنید حتما اطلاع دهید. اطلاعات حسابها در سایت خیریه آمده است.
♨️ طاعات و عبادات شما قبول و عیدتان مبارک
📞 شماره تماس دفتر: ۶۶۹۲۳۲۳۴ - ۰۲۱
🌐 Ehsan.Fares.ir
🆔 @Fares_ir
5.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📚 پاداش در عید فطر !
📖 پاداش کسیکه شب قدر را درک کرده، در غروب عید فطر معلوم میشود ...
🗓 شب جمعه ماه رمضان ١٣٩٧
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴۳
✅ یکی از مسائل عمومی در دوره #غیبت_کبری این است که آیا امام عصر (ع) همسر و فرزند دارند یا ندارند. عرض کردیم که چهار #عقیده در این مسئله وجود دارد. یکی از آنها را در جلسه قبل گفته شد.
📌 قول دوم این بود که امام همسر دارند ولی فرزند ندارد. ادله این قول در دل ادله گروه اول قرار دارد.
📌 قول سوم این بود که حضرت نه همسر دارند و نه فرزند. این گروه به شش شاهد استناد کردهاند:
🔸 ازدواج و اولاددار شدن امام (ع) با مهمترین فلسفههای #غیبت که شناخته نشدن #امام است، سازگای ندارد. کسی که ازدواج میکند و فرزنددار میشود، خانوادهاش او را میشناسند در حالی که غیبت امام زمان (ع) از همگان است.
🔸 سفرا و وکلای امام در دوران #غیبت_صغری خدمت امام میرسیدند ولی هیچ یک به ازدواج و همسر و فرزند حضرت مهدی (عج) اشارهای نکرده است.
🔸 ما روایاتی داریم که صراحتاً به این مطلب اشاره میکند که حضرت اولاد ندارند.
🔸 حضرت خضر ملازم امام زمان (ع) است و تنهایی امام در دوره غیبت را رفع میکند. اگر حضرت زن و فرزند داشتند، نباید تنها باشند.
🔸 اصبغ بن نباتة میگوید: از امیرالمؤمنین (ع) شنیدم که فرمودند: «صاحب این امر، آواره، راندهشده، تک و تنهاست»
👈 تک و تنها به این نکته اشاره میکند که امام زن و فرزند ندارند.
🔸 امام عصر (ع) همواره حلقهای متشکل از سی نفر دارند.
💠 امام صادق (ع) میفرمایند: صاحب امر #امامت باید غیبتی داشته باشد. در این غیبت ناگزیز است که در عزلت به سر ببرد. بهترین خانه برای او طیبه است که با همراهی سی نفر وحشتی نخواهد بود که تنهایی او را پر میکنند.
⭕️ این دلایل ششگانهای که این گروه آوردهاند، حکایت از این معنا دارد که ایشان زن و فرزند ندارند اما هیچکدام از این امور متقن نیست و اثباتکننده هیچ معنایی نیستند.
📌 نظریه چهارم، #سکوت یا #تردید در مسئله است. قائلین به این نظریه میگویند پرداختن به این مسئله هیچ لطمهای به #اعتقاد ما به امامت نمیزند و هر چقدر هم کنکاش کنیم، نمیتوانیم به نتیجه نهایی برسیم. آنها نیز چند دلیل میآورند:
🔸 این مسئله، حاشیهای است و اظهار نظر در این مورد لزومی ندارد. چرا که تاریخی است و مسائلی از این دست داریم که کسی به آن نمیپردازد چون اثری ندارد.
🔸 در منابع قدیمی از این مسئله بحث نشده است.
🔸 ادلهای که اقوال قبل به آن استناد کردهاند اعتبارشان در آن حد نیست که بتوان با آنها تکلیف این مسئله را روشن کرد.
🔸 روایات با هم معارض هستند. برخی روایات میگوید ایشان همسر و فرزند دارد و برخی روایات میگوید ایشان همسر و فرزند ندارد. هیچکدام بر دیگری رجحان پیدا نمیکند. ادله موافقین بیشتر هست ولی تعداد بیشتر، اطمینانآور نیست.
_______________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴۳، #مهدویت
@Fares_ir
@Fares_ir4_5843438542490962157.mp3
زمان:
حجم:
24.16M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۵۶
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۵۶
✅ در توضیح این فقره از دعای #مکارم_الاخلاق امام زینالعابدین (ع) بودیم که از خداوند درخواست میکنند: «وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ»
🔸 گفته شد، اهدافی که برای #آفرینش انسان بیان کردهاند به دو دسته تقسیم میشود: مقدماتی و نهایی.
👈 باید این اهداف مقدماتی را محقق ساخت و در آنها توقف نکرد. بلکه زمینهای برای اهداف نهایی شود.
📌 اهداف مقدماتی سه مورد بودند: #آزمون و #بلا، #معرفت و #شناخت، #عبادت و #عبودیت.
👈 عرض شد که مسئله آزمون و ابتلا برای همه موجودات بوده است.
✳️ چرا خداوند #امتحان میگیرد؟
🔸 امتحان برای این است که بر خود شخص اتمام #حجت شود و نیز برای برطرف شدن #جهل #انسان است.
💠 در سوره تغابن آیه ۱۵ میفرماید: دارایی و فرزندانتان، وسیلهای برای آزمون شما هستند.
💠 حضرت امیر (ع) تفسیر آیه را اینطور بیان فرمودهاند: «معنای آزمون بودنِ دارایی و فرزند این است که خداوند بندگانش را با اولاد و مالشان امتحان میکند تا برای شخص معلوم شود که راضی به قسمت الهی هست یا بر آن خشمگین است. خداوند این فرصت را میدهد تا تو رفتاری را از خودت ظاهر کنی که اگر راضی بودی مستحق #بهشت میشوی و اگر ناراضی بودی مستحق #جهنم شوی.»
👈 خداوند بستری را مهیا کرده تا ما خودمان را نشان بدهیم.
🔆 یکی از دلائلی که برای #غیبت امام زمان (ع) بیان شده همین مسئله امتحان و ابتلا است یعنی غیبت حضرت ولی عصر (ع) وسیلهای برای آزمون بندگان خداست که مدعی #ولایت معصومین هستند، چون هیچ ادعایی را بدون دلیل نمیپذیرند.
💠 امام صادق (ع) در روایتی درباره آزمون بودن امام زمان (ع) میفرمایند: «بسیاری از منادیان ولایت از #دین خارج میشوند و طوق #اسلام را از گردنشان باز میکنند، آن طوقی که خداوند در سوره مبارکه اسراء آیه ۱۳ به آن اشاره کرده است: (و ما طائر هر انسانی را به گردنش وصل کردیم.) مراد از طائر، #ولایت است.»
👈 #دینداری، سخت است. فقط #نماز خواندن نیست. #دین_داری این نیست که صاد و ضاد را درست بگوییم، اینکه گام اول است. در نماز #حضور_قلب داریم؟
⭕️ بزرگترین مسئلهای است که در #جامعه متدینین، مفقود است و از آن #غفلت کردهاند، بحث #تربیت است. جامعه ما تربیت ندارد. همه ما باید تغییر کنیم و در مسیر درست باشیم. هنوز دیر نشده است، یک روز هم که به دین #عمل کنیم خداوند ارحم الراحمین، بقیه را درست میکند. میگوید تو دو رکعت نماز برای من بخوان تا من همه نمازهایت را قبول کنم.
🔆 واقعاً ما عرضه نداریم که یک کار برای خدا انجام بدهیم؟
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۵۶
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴۴
✅ مسئله دوم از مباحث عمومی غیبت، محل زندگی امام زمان است.
🔹 امام زمان (ع) در دوره اول زندگیشان یعنی از سال ۲۵۵ تا ۲۶۰ قمری در سامراء بودند. عموم روایات این مطلب را تأیید میکنند.
🔹 دوره دوم از سال ۲۶۰ هجری پس از شهادت امام عسکری (ع) شروع میشود و تا سال ۳۲٩ قمری به مدت ۶۹ سال ادامه دارد.
🔸 روایاتی که به محل زندگی امام در این دوره میپردازد، دو دسته است. دسته اول هیچ جایی را نام نمیبرد. دسته دوم، مکانی را برای زندگی امام در دوره #غیبت_صغری مشخص میکند.
👈 به استناد این دسته از روایات، ایشان در دوره غیبت صغری به مدینه رفت و آمد دارند ولی عموماً در عراق بودهاند. مشخص نیست در کدام منطقه از عراق بودهاند. چون #نواب_اربعه در عراق هستند. بنابراین باید نتیجه بگیریم که محل زندگی امام در عراق است.
🔹 دوره سوم، دوره #غیبت_کبری است. چند مکان را برای زندگی امام (ع) در این دوره ذکر کردهاند:
👈 نخستین مکانی که نام بردهاند، شهر مدینه است.
👈 دومین مکان، کوهی است به نام ذیطُوی که در یک فرسخی مکه است. یعنی در محدوده حرم قرار داد.
👈 سومین منطقهای که نام میبرند، رَضْوی است. رضوی، نام کوهی در بیرون مدینه است. در دعای ندبه به ذیطوی و رضوی اشاره شده است.
👈 چهارمین دیدگاه این است که به دلیل اینکه امام زمان (ع) دائماً در حال نقل مکان هستند، جای ثابتی ندارند و میتوانند هر جایی از این کره خاکی باشند.
👈 پنجمین مکانی را که برای سکونت امام (ع) در دوره غیبت کبری ذکر میکنند، #جزیره_خضراء است.
⭕️ بحث جزیره خضراء، #عقیده ما نیست. حتی عقیده علامه مجلسی هم نیست. بلکه فقط یک نقل قول است. جزیره خضراء، منطقهای است در جنوب اسپانیا نزدیک تنگۀ جبل الطارق. در کتابهای تاریخی که درباره منطقه آندلس و مغرب نوشته شده، از جزیرة الخضراء به عنوان باب الآندلس نام برده شده است و اینکه جزیره خضراء محل سکونت امام عصر (ع) است.
📎 این نقل از دوره #صفویه مطرح شد و به ادبیات #شیعه راه پیدا کرد.
📚 این داستان را محدث نوری در کتاب جنةالمأوی و مرحوم علامه مجلسی در بحارالأنوار در جلد ۱۳ باب نوادر ذکر میکند.
🔆 شیوه علامه مجلسی در کتاب بحارالأنوار این است که مطلب را فقط نقل کرده و اظهار نظر نمیکند. ایشان هر آنچه را که هست، نوشتهاند. ایشان با دربار ارتباط داشت و این ارتباطات، موجب باز شدن راه علامه به کتابخانههای مختلف میشد. ایشان این فرصت طلایی را مغتنم شمرده و هر چه را در کتابها بوده، نوشته است. داعیهای هم ندارد که بگوید آنها صحیح است یا غلط.
📍شیوه ایشان در بحارالانوار صرفاً نقل است. بنابراین اگر ما در مورد جزیره خضراء بحثی را از علامه مجلسی میآوریم، به این معنا نیست که ایشان میگوید درست است، بلکه ایشان در صدد نقل است.
👌توان علمی ایشان را باید در کتاب مرآةالعقول دید که ۲۶ جلد در شرح #اصول_کافی است.
🔹 مقطع چهارم زندگی امام که إنشاءالله خداوند به همه ما توفیق درک آن را بدهد، مقطع #ظهور است. محل زندگی حضرت در دوره ظهور #مسجد_سهله (در شهر کوفه) است.
💠 حضرت صادق (ع) میفرمایند: مسجد سهله محل زندگی صاحب ماست وقتی با اهلش #قیام کند.
_______________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴۴، #مهدویت
@Fares_ir
@Fares_ir4_5859735817370470447.mp3
زمان:
حجم:
31.22M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۵۷
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۵۷
✅ در اهداف مقدماتی آفرینش امتحان و #ابتلاء و #آزمون است که علما یکی از دلایل #غیبت امام زمان (ع) را امتحان میدانند. گفتیم که #دینداری در #آخر_الزمان، کار بسیار سختی است.
⭕️ #دین_داری در آخرالزمان، جنبه فردی پیدا میکند. یعنی ممکن است شخصی، اهل و عیال داشته باشد و خودش #ایمان داشته باشد و بقیه نداشته باشند. روزی هم که ازدواج کرده، همسرش #مؤمن بوده ولی عوض شده است.
💠 امام صادق (ع) در حدیثی میفرمایند: صاحب این امرِ #ولایت و #امامت، غیبتی دارد. کسی که در این زمان، #دین خودش را حفظ کند مثل این است که با دستش بخواهد خارهای درخت قتاد را قطع کند. کدام یک از شما میتواند با دستش این خارها را بتراشد؟ تقوای الهی پیشه کنید و به دین خودتان باقی بمانید.
👈 درخت قتاد، خارهای درشتی دارد.
📌 یکی از ویژگیهای آخرالزمان، بیدین شدنِ ناخودآگاه است. ناخودآگاه به این معنا که به آن توجه ندارید. چون تغییرات، تدریجی است. تغییرات بیدینی هم در کشور ما تدریجی است. تدریجی که باشد افراد متوجه نمیشوند ولی تغییر کردهاند. به همین دلیل است که میگویند وقتی امام زمان(ع) میآیند #مردم تصور میکنند که امام دین جدیدی را آورده است.
💠 امام باقر (ع) فرمودند: ای #پیروان آل رسول، قطعاً برای پاک شدن مورد امتحان قرار میگیرید، نظیر پاک شدن سورمه در چشم. کسانی که سورمه میکشند میفهمند چه زمانی سورمه را کشیدهاند؛ ولی پاک شدن سورمه از چشم را نمیفهمند. همینطور شخص بر حکمی از دستورهای ما صبح میکند و همان روز را به شب میرساند در حالی که همان حکم را #عمل نمیکند و در یک مقطع زمانی روز را به شب میرساند در حالی که طرفدار حکم ما هست ولی وقتی به صبح میرسد از آن حکم خارج شده است.
💠 وقتی حضرت ختمیمرتبت (ص) از امام زمان (ع) یاد میکنند، اینطور میفرمایند: خوشا به حال کسانی که در دوره #غیبت، صبرکننده هستند. خوشا به حال کسانی که #محبت #اهل_بیت در دلشان ریشه کرده. اینها همان کسانی هستند که خداوند در #قرآن آنها را توصیف کرده و فرموده: اینها کسانی هستند که به #غیب ایمان دارند.
💠 امام کاظم (ع) فرمودهاند: زمانی که پنجمین فرزند از نسل هفتمین امام غایب شد، خدا را در دینداریتان لحاظ کنید. از خدا بخواهید دینتان را حفظ کند. نشود که مردم شما را از دین برگردانند. پسرم، برای امام دوازدهم غیبتی وجود دارد که حتمی است. این غیبت آن قدر طولانی میشود که کسانی که قائل به امامت او بودند از امامت او بر میگردند؛ چون این غیبت، یک امتحان است. یک ابتلا است از سوی خداوند که با این موضوع، آفریدهها را امتحان میکند.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۵۷
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
@Fares_ir4_5866391973002218769.mp3
زمان:
حجم:
27.07M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۵۸
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir