استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع جلسات : #احیاء_فاطمیه/جلسه ۱ ✅ شب شهادت حضرت زهرا (س) - فاطم
.
⚫️ احیاء فاطمیه
📝 گزیده جلسه اول
👈🏿 ایام فاطمیه به معنای ایام شهادت نیست بلکه مقطعی از تاریخ صدر اسلام است که از روز ۲۸ صفر آغاز و تا شهادت حضرت زهرا س ادامه مییابد، و ما درباره اتفاقات آن مقطع پیرامون حضرت زهرا س صحبت میکنیم.
وقایعی مانند غصب خلافت، بررسی عوامل آن، نقش طراحان و حرکات آنها، مواجههی حضرت صدیقهی طاهره س و مواضع ایشان در برابر غاصبان و ... از اهمّ این موارد است.
آنچه اتفاق افتاد کودتایی بود در شکل غصب خلافت. اما هدف غصب خلافت نبود بلکه حذف امامت بود.
👈🏿 ضرورت بحث از فاطمیه
بحث از ایام فاطمیه از دو جهت لازم است؛ اول اینکه بحث از فاطمیه، بحث اعتقادی است.
⚡️برخی از مناسبتهای مذهبی جنبهی ایمانی دارد. مانند عیدسعیدفطر که اعلام پایان فریضهی الهی روزهداری است.
⚡️دستهی دیگر از مناسبتهای مذهبی علاوه بر اینکه جنبهی ایمانی دارد، نشانهی مودت و محبت نسبت به اهل بیت پیامبر نیز هست که به نص قرآن، این اظهار محبت و مودت واجب است.
احمد بن حنبل نقل میکند که عدهای در محضر رسول اکرم درباره آیهی ۲۳ سورهی مبارکهی شوری که معروف است به آیهی اجر، از حضرت پرسیدند: ذوی القربی چه کسانی هستند که قرآن، مودت ایشان را بر ما واجب کرده است؟
پیامبر فرمودند: علی، فاطمه و دو پسرش؛ و این مطلب را سه بار تکرار کردند.
اهمیت این روایت از این جهت است که نشان میدهد، فهم عُرفی آن جماعت از آیه، این بود که مودت ذویالقربای پیامبر واجب شده است، فقط در مورد مصداق آن سؤال پرسیدند که بدانند چه کسانی هستند.
طبرسی در تفسیر مجمع البیان در ذیل این آیه نقل میکند که پیامبر فرمودند: اگر کسی خداوند را بین صفا و مروه، سه هزار سال عبادت کند و آنقدر در این عبادت جدیت داشته باشد که مثل مشک خشکیده شود، اگر محبت خاندان مرا نداشته باشد خداوند او را با صورت به جنهم میفرستد.
از آوردن این روایت در کنار آیه اجر، وجوب مودت را استنباط میکند.
⚡️اما یک دستهی از مناسبتهای مذهبی علاوه بر جنبهی ایمان و محبت، ریشه در اعتقادات ما دارند. اصل اصیل حوزهی اعتقادات شیعه، امامت است.
چهار مناسبت غدیر (تجلی امامت)، فاطمیه و عاشورا (حمایت از امامت) و جشن میلاد امام عصر عج با عنوان مهدویت (تداوم امامت) مرتبط با اصل امامت است.
لذا شما میبینید که دشمنان ما همیشه با این چهار مناسبت مشکل دارند.
🔺پاسخی مهم به جریان سقیفه
وقتی کودتای سقیفه اتفاق افتاد، برخی از حضرت زهرا سؤال کردند که چگونه این اتفاق افتاد؟
حضرت پاسخ دادند: پس از حادثهی غدیر، خداوند برای هیچکس عذر و بهانهای باقی نگذاشته است.
یعنی امامت، اصل اصیل دین است و بسیار مهم است. باید بدانیم صدیقهی طاهره س در مقابل سقیفه، نسبت به مسئلهی خلافت و امامت امیرالمؤمنین ع چه موضعی داشتند. باید بدانیم که حضرت زهرا س، به خلیفه اول و دوم اهل سنت فرمودند: بدانید مرا آزار و اذیت کردید، من از شما راضی نیستم و بعد از هر نماز واجب شما را نفرین میکنم.
👈🏿 چون دفاع از امام و امامت واجب بود، حضرت زهرا س پشت درب خانه آمدند و به شهادت رسیدند.
وقتی حضرت زهرا س را الگوی خودمان قرار بدهیم، میدانیم و میتوانیم که حق و باطل را در غدیر و سقیفه تشخیص دهیم و پای امامت بایستیم.
صدیقهی طاهره س برای تبیین غدیر، جهاد فرهنگی کردند، خطبهی فدکیه را خواندند. اشک ریختند و در آخر، برای حمایت از علی بن ابیطالب ع جان دادند.
سیرهی حضرت زهرا س، به نصّ آیه ۳۳ سوره احزاب (آیه تطهیر) حجت است. این آیه دلالت بر عصمت پنج تن آل عبا میکند. یعنی گناه و خطا و اشتباهی در کار ایشان نبوده است.
💢 الگوی ما صدیقهی طاهره س است. اگر فاطمیه جنبهی تاریخی هم داشته باشد باز باید نقل شود، چون براساس آیات قرآن، در تاریخ ثمرات و برکاتی وجود دارد.
بررسی فاطمیه درس عبرتی است که ما ببینیم ما درباره امامت حضرت ولیعصر عج چه کاره هستیم؟! آیا ما هم مدافع و حامی امام هستیم؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه اول | ایام فاطمیه ۱۴۰۲
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: #احیاء_فاطمیه
@Fares_ir
📣 #اعلام_برنامه
جلسه هفتگی سهشنبهها
سـهشنبـه ۲۱ آذر ۱۴۰۲
از سـاعـــت ۱۹
زیارت آلیس : حـاج حسـیـن ارضی
سـخنــرانی : استـــاد عـلـــوی تهــرانـی
مداحی : حـاج ابــوذر بیــوکــافـــی
خیـابـــان کـارگـــــر شـمـــالــی
بالاتر از ایستگاه مترو کارگر
مسجـد حضـرت امیــــــر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
📣 #اعلام_برنامه جلسه هفتگی سهشنبهها سـهشنبـه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ از سـاعـــت ۱۹ زیارت آلیس : حـاج حسـ
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۲
🗓 سهشنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۲
🔸مسجد حضرت امیر (ع)
🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی
🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖موضوع : #احیاء_فاطمیه / جلسه ۴
🔹مداحی : حاج ابوذر بیوکافی
@Fares_ir
👇👇👇
@Fares_ir4_6037085604116697108.mp3
زمان:
حجم:
12.45M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #زیارت_آل_یس
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۲
🎤 حاج حسین ارضی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
@Fares_ir4_6037085604116697109.mp3
زمان:
حجم:
23.89M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖موضوع : #احیاء_فاطمیه / جلسه ۴
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۲
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
@Fares_ir4_6037085604116697110.mp3
زمان:
حجم:
1.95M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #روضه
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۲
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
@Fares_ir4_6037085604116697112.mp3
زمان:
حجم:
8.86M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #روضه
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۲
🎤مداحی : حاج ابوذر بیوکافی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
@Fares_ir4_6037085604116697113.mp3
زمان:
حجم:
7.82M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سینه_زنی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۲
🎤مداحی : حاج ابوذر بیوکافی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #احیاء_فاطمیه / جلسه ۲ ✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى
.
⚫️ احیاء فاطمیه
📝 گزیده جلسه دوم
❇ در سقیفه دو اتفاق افتاد:
اول) غصب فدک یعنی بحث اقتصادی. چون ارزش مالی فدک بسیار بالا بود.
دوم) غصب خلافت یعنی بحث سیاسی.
🔘 در تاریخ شاهد هستیم که حضرت صدیقه به دنبال بازپس گیری فدک بودهاند.
باید روشن شود که ایشان به دنبال مال و ثروت نبودند بلکه فقط به دنبال آگاهی مردم بودند تا بدانند با چه کسانی در سقیفه بیعت کردند و بیعت با چه کسی در غدیر را شکستند.
از بهترین بسترها برای آگاهی مردم، جریان مالی قدرتمند فدک بود.
حضرت با تاکید بر همین موضوع است که تا روز قیامت حجت را بر همگان تمام کرده و روشنگری کردند.
مفصلا در جلسات بعد در این باره سخن خواهیم گفت.
💠 سند محکم بر ردّ مادیگرایی صدیقه طاهره س در جریان فدک
رسول خدا ص فرمودند: اگر خداوند، علی ع را برای فاطمه س خلق نمیکرد، برای فاطمه س کفو و برابری وجود نداشت.
سخن امیرالمومنین درباره دنیا را شنیدهایم که فرمودند: ارزش دنیا (نه یک قطعه از دنیا به نام فدک، بلکه تمام دنیا) برای من، از ارزش استخوان خوک در دست انسان جزامی پستتر است.
پس چگونه میتوان گفت که صدیقه طاهره که کفو امیرالمومنین ع است، بر خلاف ایشان، نگاه مادیگرایی نسبت به فدک داشتند؟ پس نگاه ایشان فقط افشاگرایی بوده است.
🔴 مقام و منزلت حضرت زهرا س
مقام و جلالت ایشان، تنها به فرزندداری خوب، شوهرداری خوب، حجاب و ... خلاصه نمیشود.
امام صادق ع فرمودند: هرکسی مقام حضرت زهرا س را درک کند، لیلة القدر را درک کرده است.
در لیلة القدر دو ویژگی وجود دارد:
۱. در سوره دخان آمده که لیلة القدر، بستر نزول قرآن است.
مقام لیلة القدری ایشان، اینست که محل نزول قرآن ناطق یعنی امام حسن ع و امام حسین ع هستند.
۲. تقدیرات آدمی در شب قدر نوشته میشود که از هزار سال عبادت بهتر است.
یعنی مقدرات به دست حضرت صدیقه طاهره س است.
✅ معرفی ۳ منبع در منزلت حضرت زهرا س
۱. تمام صفاتی که در زیارت جامعه کبیره آمده مربوط به تمامی معصومین از جمله حضرت صدیقه طاهره س است.
۲. در حدیث شریف کساء، معرفی پنج تن با محوریت حضرت صدیقه س است.
یعنی حضرت، حلقه وصل میان رسالت و امامت هستند و اگر این حلقه نباشد نه رسالتی هست و نه امامتی.
این جمله اشاره به حدیث قدسی خداوند متعال خطاب به رسول اکرم ص است که فرمود:
اگر علی ع نبود تو را خلق نمیکردم، و اگر فاطمه س نبود، تو و علی ع را خلق نمیکردم.
قسمت اول یعنی، امامت تداوم رسالت است و رسالت بدون امامت معنایی ندارد.
قسمت دوم یعنی وجود حضرت زهرا س، تداوم هر دو امر رسالت و امامت است.
۳. ابوهریره از رسول الله نقل کرده که آدم ابوالبشر زمانیکه خلق شد پنج جلوه نور الهی را دید که قبل از او خلق شدهاند.
خداوند به آدم فرمود که آنها پنج نفر از فرزندان تو هستند اما اگر آنها را خلق نمیکردم. تو را هم نمیآفریدم.
این پنج تن پنج جلوهی تامّ از اسماء من هستند که اگر نبودند من بهشت و جهنم، عرش و عالم را خلق نمیکردم ...
بعد آنان را معرفی میکند. محوریت پنج تن، با حضرت صدیقه س است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه دوم | ایام فاطمیه ۱۴۰۲
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: #احیاء_فاطمیه
@Fares_ir
🏴 #اعلام_برنامه | فاطمیه دوم
روز شهــادت حضـــــرت زهــرا (س)
یکـــشــنبــه ۲۶ آذر ۱۴۰۲
ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۲
زیارت عاشورا : حاج حسین ارضی
سـخنـرانی : استـاد عـلــوی تهـرانـی
مــداحـــی : حـــاج حســـن خـلــــج
خیـابـــان کـارگـــــر شـمـــالــی
بالاتر از ایستگاه مترو کارگر
مسجـد حضـرت امیــــــر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #احیاء_فاطمیه / جلسه ۳ ✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى
.
⚫️ احیاء فاطمیه
📝 گزیده جلسه سوم
❇️ غصب فدک مسئلهی مهمی بود که در ایام فاطمیه اتفاق افتاد.
دو پرسش اساسی مطرح است:
اول. سقیفهسازان چرا فدک را غصب کردند؟
دوم. صدیقهی طاهره چرا پیگیر فدک شدند؟
🔘 سابقه فدک
در سال هفتم هجری یهودیان خیبر، برخی یهودیان اخراجی از مدینه و برخی از قبائل عرب را به جنگ با مسلمین تشویق کردند.
مسلمانان بدست امیرالمؤمنین علی ع در این جنگ پیروز شدند.
بعد از این شکست، یهودیان خیبر کسانی را نزد رسول اکرم فرستادند تا مصالحه کنند.
در مجاورت یهودیان خیبر، منطقهای به نام فدک وجود داشت. آنها برای اثبات صداقت خود گفتند که تمام این منطقه را تسلیم پیامبر میکنیم.
در این مصالحه، جان یهودیها حفظ شد و دو پیامد در پی داشت:
اول. پیامبر پذیرفتند که یهودیان در آن منطقه باقی بمانند و بعنوان کارگزاران پیامبر در آنجا کار کنند و سالیانه اجاره بدهند.
دوم. هروقت رسول اکرم از آنها خواستند، آنجا را ترک کنند.
💠 به اموالی که بدون جنگ حاصل میشد، فیء میگفتند و مالکیت فیء مربوط به حضرت رسول اکرم بود.
خداوند در سورهی حشر آیهی ۶ فرمود فیء که بدون جنگ در دسترس پیامبر قرار میگیرد مالکیتش انحصاراً مربوط به پیامبر میشود و هیچکسی در آن نقش ندارد.
🔴 اسناد بخشش فدک در آیات و روایات
در سال هفتم هجرت، دو آیه نازل شد. اکثر مفسرین سنی و تمام مفسرین شیعه، این آیات را مربوط به فدک میدانند.
و آتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ ... ای پیامبر! پس حقّ خویشاوند را بده.
سورهی اسراء آیهی ۲۶
فآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ ... ای پیامبر! پس حقّ خویشاوند را بده.
سورهی روم آیهی ۳۸
۱. در کتاب عیون اخبار الرضا آمده است که وقتی آیه نازل شد، پیامبر فاطمه را خواستند و فرمودند: فاطمه! این فدک است که از اموال من است، چون بدون جنگ بدست من رسیده است. من این را برای تو قرار دادم زیرا خداوند به من دستور داده است.
فدک را در اختیار بگیر تا برای مال تو و فرزندان تو باشد.
اگر پیامبر این کار را نمیکردند، قطعاً فدک بعنوان ارث به حضرت صدیقه انتقال پیدا میکرد. اما خدا میخواهد این فضیلت صدیقه طاهره را برساند که ایشان تافتهی جدابافته هستند و با همه فرق دارند.
۲. در تفسیر عیاشی، عبدالرحمن از امام صادق ع روایت کرده است:
وقتی آیه نازل شد، پیامبر فرمودند: ... ای جبرئیل! مراد از ذوی القربی کیست؟
جبرئیل گفت: آنها خویشاوندان تو هستند. علی، فاطمه، حسن و حسین.
پیامبر به فاطمه فرمودند پرورگار به من امر کرده فدک را در اختیارت بگذارم.
۳. زرارة بن اعین به سند صحیح از امام باقر ع این مطلب را روایت کرده است.
۴. راوندی در کتاب الخوارج و الجوارح از امام صادق ع نقل میکند که پیامبر پوستی خواستند تا چیزی نوشته شود.
سپس امیرالمؤمنین علی ع را خواندند و فرمودند: مالکیت فدک را بعنوان بخشش من به فاطمه، مکتوب کن.
سپس برای این سند اعطاء، علی بن ابی طالب ع، امّایمن، و خادم خود را شاهد گرفتند و هر سه نفر آن را امضاء کردند و شهادت دادند که پیامبر فدک را بعنوان نحلة به فاطمه بخشیدند.
این شیطنت اهل سنت است که اموال رسول الله را تحت عنوان صدقه نام بردهاند.
✅ نقشه غصب فدک
در تاریخ، گفتگویی بین خلیفه اول و دوم با امیرالمؤمنین علی ع نقل شده است.
آنها خدمت حضرت عرض کردند حالا که پیامبر از دنیا رفته، اموال ایشان چه میشود؟
حضرت فرمودند: در اختیار ماست.
گفتند: خیبر و فدک چه میشود؟
حضرت فرمودند: حتی خیبر و فدک.
آنها میخواستند بدون ضرب و شتم سند فدک را بگیرند اما نشد.
خلیفه دوم گفت اینطور نمیشود و آن را خواهیم گرفت.
یعنی در لحظه به این نتیجه نرسیدند که فدک را بگیرند، آنها از اول طراحی داشتند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه سوم | ایام فاطمیه ۱۴۰۲
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: #احیاء_فاطمیه
@Fares_ir