eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.9هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
254 ویدیو
38 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌸 🌺 📣 جـلســه هـفتــگی ســــه‌شـنبـــه‌هــــا در شب ولادت حضرت زهــــرا (س) سـه‌شنبـه ۱۲ دی ۱۴۰۲ از ساعـــت ۱۹ تــا ۲۱ زیـارت آل‌یس : حـاج حســین ارضـی سخنــرانی : استـــاد عـلـــوی تهــرانـی شعـرخوانی : سیدحمیــدرضا برقــعی خیابان کـارگـــــر شـمـــالـی بالاتر از ایستگاه مترو کارگر مسجـد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #احیاء_فاطمیه / جلسه ۶ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى
. ⚫️ احیاء فاطمیه 📝 گزیده جلسه ششم (آخر) ❇️ نیت صدیقه طاهره از بازپس‌گیری فدک نیت ایشان این بود که نادانی و بی‌دینی دستگاه حاکمه را نشان بدهند. حضرت فاطمه‌ی زهرا سند فدک را که امیرالمؤمنین علی ع به دستور پیامبر اکرم نوشته بودند و خودشان و خادم رسول خدا و ام ایمن زیر آن را امضاء کرده بودند، به دستگاه حاکمه ارائه کردند. این واقعه در مسجد و در مقابل عموم مردم اتفاق افتاده است. خلیفه دوم نامه را گرفت، نگاه کرد، امضاء را دید، سپس آب دهان انداخت، نوشته‌ها را مبهم کرد و آن‌گاه آن را پاره کرد. در گام اول حضرت زهرا به مردم فهماندند که این جماعت، حتی حرمت پیامبر خدا را هم را نگه نمی‌دارند. ابوبکر به فاطمه زهرا س گفت: فدک ملک رسول خدا بوده که به من بخشیده است. در حقیقت خلیفه، آیه‌ی فَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ را انکار کرد و گفت اکنون من جانشین رسول خدا هستم، فدک دست من و برای مسلمین است. اگر برای این مطلب دلیلی داری که مالک فدک هستی، شاهد بیاور. شاهد از کسی خواست که ذو الید بوده است. یعنی ملک در تصرفش بوده است. حضرت فرمودند بی‌سواد هم هستید و کم‌ترین چیزی از قضاوت اسلامی نمی‌دانید. هر کس مدعی است باید دلیل بیاورد. نباید از فاطمه‌ی زهرا طلب شاهد می‌کردند. 💠 احتجاج امیرالمؤمنین علی ع با غاصبان حضرت امیر ع با یک مطالبه اثبات کردند که دستگاه حاکمه نه قرآن بلد است و نه به آن اعتقاد دارد. جهل‌ و کفر و بدعت‌ آنان را هم ثابت کردند. شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع از امام صادق ع نقل می‌کنند وقتی غاصبان از فاطمه‌ی زهرا دلیل خواستند، امیرالمؤمنین به مسجد رفتند. خلیفه نشسته بود، انصار و مهاجر هم دور او بودند. حضرت فرمودند: چه ‌شد که حق فاطمه را منع کردی در حالیکه وکیل فاطمه در آن حق است؟ (چندین سال است وکیلش آن‌جاست) ابوبکر جواب داد: فدک ملک مسلمین است. اگر فاطمه شاهد دارد بیاورد و الا هیچ حقی در فدک ندارد. حضرت نگاهش کردند و فرمودند: ابوبکر! آیا بر خلاف حکم قرآن نسبت به ما قضاوت می‌کنی؟ گفت: نه! علیه حکم قرآن نیست. حضرت فرمودند: ابابکر اگر مالی در دست مسلمانی باشد و من ادعای آن مال را بکنم، از چه کسی دلیل می‌خواهی؟ گفت: از تو. چون تو مدعی هستی. فرمودند: حالا اگه مالی دست من باشد و مسلمین ادعای آن مال را بکنند، باید از چه کسی بینه بخواهی؟ دیگر جواب نداد. حضرت فرمودند: تو از فاطمه بینه می‌خواهی در حالیکه مال او در دستش است؟ این مالکیت هم از زمان رسول خدا برقرار بوده است. ابوبکر گفت: ما حریف استدلال‌های تو نمی‌شویم اما حرف همانست که گفتم. امیرالمؤمنین در احتجاج خود با ابوبکر فرمودند: قرآن می‌خوانی؟ گفت: بله. فرمودند: به من خبر بده آیه‌ی تطهیر درباره‌ی ما نازل شده یا درباره غیر ما؟ گفت: در باب شما نازل شده. فرمودند: اگر شهودی پیدا شوند و شهادت بدهند که فاطمه کار خلافی کرده، تو چه می‌کنی؟ گفت: بدون تردید حد را بر فاطمه اجرا می‌کنم. فرمودند: اگر این کار را کرده بودی، جزء کفار بودی. گفت: برای چه؟ حد جاری می‌‌کنم. فرمودند: با اجرای حد، یعنی تو شهادت خداوند بر عصمت فاطمه را رد کردی و شهادت مردم را قبول کردی؟ 💠 اثبات بی‌دینی غاصبان خلافت صدیقه‌ی طاهره به ابوبکر فرمودند: قبلا اعلام کرده بودی هرکسی از پیامبر طلبی دارد پیش تو بیاید. شنیدم جابر بن عبدالله و جریر بن عبدالله آمدند؟ گفت: بله. فرمودند: طلب آنها را دادی؟ گفت: بله. فرمودند: از ایشان بینه خواستی؟ گفت: نه. فرمودند: مگر آنها مدعی نبودند؟ چرا از آنها دلیل نخواستی ولی از من می‌خواهی؟ گفت: آن‌ها چیز بی‌ارزشی را خواستند. حضرت فرمودند: بی‌دین هستی. مگر حق به باارزش یا بی‌ارزش بودن آن چیز است؟ 💢معرفی کتاب ما به عنوان شیعیان علی ع باید حقانیت اهل بیت ع را بدانیم و الا در ظلم ظالمان به حق آنان، شریک هستیم. امام ع می‌فرمایند تنها راهی که شما می‌توانید مسیرتان را از ظالمان جدا کنید، برائت از دشمنان ما اهل بیت ع است. این برائت باید با مطالعه محکم و استوار شود. به همین سبب ۴ کتاب در باب مسئله‌ی فدک را برای مطالعه بیشتر معرفی می‌کنم: ۱. فدک از غصب تا تخریب، غلامحسین مجلسی ۲. اسرار فدک؛ محمدباقر انصاری ۳. ذوالفقار فاطمه؛ سیدمحمد واحدی ۴. فدک فاطمه؛ سیداحمد فالی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ششم (آخر) | ایام فاطمیه ۱۴۰۲ مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: @Fares_ir برای دسترسی سریع به آرشیو "احیاء فاطمیه" اینجا کلیک کنید.
استاد علوی تهرانی
🌺🌸 🌺 📣 #اعلام_برنامه جـلســه هـفتــگی ســــه‌شـنبـــه‌هــــا در شب ولادت حضرت زهــــرا (س) سـه‌شن
🔊 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ در شب ولادت حضرت زهــــرا (س) 🗓 سه‌شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖موضوع : 🔹شعرخوانی : سید حمیدرضا برقعی @Fares_ir 👇👇👇
4_5812065953877332736.mp3
14.13M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ در شب ولادت حضرت زهــــرا (س) 🗓 سه‌شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج حسین ارضی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5812065953877332737.mp3
20.3M
🔊 📚 📖موضوع : ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ در شب ولادت حضرت زهــــرا (س) 🗓 سه‌شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5812065953877332741.mp3
27.8M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ در شب ولادت حضرت زهــــرا (س) 🗓 سه‌شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲ 🎤مداحی : سید حمیدرضا برقعی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
📣 جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها سـه‌شنبــه ۱۹ دی ۱۴۰۲ از سـاعـــت ۱۹ زیارت آل‌یس : سیدمحســن هاشــمی سـخنــرانی : استــاد عـلـــوی تهــرانی مــداحـــی : حــاج سـعیــــد خــــرازی خیـابـــان کـارگـــــر شـمــالـی بالاتر از ایستگاه متـرو کارگـر مسجـد حضـرت امیــــــر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
📣 #اعلام_برنامه جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها سـه‌شنبــه ۱۹ دی ۱۴۰۲ از سـاعـــت ۱۹ زیارت آل‌یس : سیدمحســ
🔊 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 سه‌شنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹زیارت آل یس : سید محسن هاشمی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖موضوع : | جلسه ۱ 🔹مداحی : حاج سعید خرازی @Fares_ir 👇👇👇
4_5830123959189770217.mp3
11.35M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🎤 سید محسن هاشمی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5830123959189770222.mp3
23.88M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۱ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5830123959189770224.mp3
1.51M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوی تهرانی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5830123959189770229.mp3
9.01M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🎤مداحی : حاج سعید خرازی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🏴 شب شهادت حضرت امام هـادی (ع) یکـشـنبـه ۲۴ دی ۱۴۰۲ از ســاعـــت ۱۹ تــا ۲۱ زیارت عاشورا : سیدمحسن هاشمی سـخنـرانی : استـاد عـلــوی تهـرانـی مــداحـــی : حـــاج علــی کــرمـــی خیـابـــان کـارگـــــر شـمـــالــی بالاتر از ایستگاه مترو کارگر مسجـد حضـرت امیــــــر (ع) @Fares_ir
⚫️ انالله و انا الیه راجعون رحلت عالم ربّانی مرحوم حضرت آیت الله آقای حاج سیدمحمدتقی محصل همدانی رحمت الله علیه، پدر همسر گرامی استاد علوی تهرانی را به حضور ایشان و سایر بستگان محترم تسلیت عرض می‌نماییم. از خداوند متعال علوّ درجات برای روح آن مرحوم، و صبر و اجر برای بازماندگان مسالت داریم. مجلس ترحیم تهران: دوشنبه ۲۵ دی، ساعت ۱۵ تا ۱۷ مسجد صاحب‌الزمان (عج)، خ آزادی، نبش خ بهبودی مجلس ترحیم قم: سه‌شنبه ۲۶ دی، بعد از نماز عشاء مسجد الغدیر، بلوار الغدیر @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🏴 #اعلام_برنامه شب شهادت حضرت امام هـادی (ع) یکـشـنبـه ۲۴ دی ۱۴۰۲ از ســاعـــت ۱۹ تــا ۲۱ زیارت ع
🔊 ✅ شب شهادت حضرت امام هادی (ع) | ۱۴۰۲ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹زیارت عاشورا : سید محسن هاشمی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖موضوع : 🔹مداحی :  حاج علی کرمی @Fares_ir 👇👇👇
4_5845799468833706265.mp3
9.67M
🔊 📚 ✅ شب شهادت حضرت امام هادی (ع) | ۱۴۰۲ 🎤 سید محسن هاشمی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5848051268647391630.mp3
21.18M
🔊 📚 ✅ شب شهادت حضرت امام هادی (ع) | ۱۴۰۲ 📖موضوع : 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5845799468833706269.mp3
5.37M
🔊 📚 ✅ شب شهادت حضرت امام هادی (ع) | ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5845799468833706274.mp3
14.86M
🔊 📚 ✅ شب شهادت حضرت امام هادی (ع) | ۱۴۰۲ 🎤 حاج علی کرمی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5845799468833706282.mp3
16.31M
🔊 📚 ✅ شب شهادت حضرت امام هادی (ع) | ۱۴۰۲ 🎤 حاج علی کرمی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
⚫️ #تسلیت انالله و انا الیه راجعون رحلت عالم ربّانی مرحوم حضرت آیت الله آقای حاج سیدمحمدتقی محصل ه
. 📣 به اطلاع همراهان گرامی می‌رساند جلسه هفتگی سه‎شنبه‌ها، استثناء این هفته برگزار نمی‌شود. به یاری خدا، از هفته آینده طبق روال برقرار خواهد بود. @Fares_ir
🔴 لیلة الرغائب ✅ لَیلَةُ الرَّغائِب اولین پنجشنبه و شب جمعه ماه رجب به معنای «شب عطا و بخشش بسیار» یا «شب میل و خواسته» است. در این روز همگان به بخشش‌های فراوان از سوی خداوند امید دارند. لیل به معنای شب است و کلمه «رَغَائِب» جمع «رَّغِيبَه» به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است. این کلمه به عطا و بخشش بسیار نیز معنا شده‌است. بنابراین «لیله الرغائب» یعنی شبی که به خاطر پاداش‌ها و فضیلت‌های فراوانی که دارد، مورد میل و رغبت فراوان است و یا به معنای «شب پاداش‌های فراوان» است. با توجه به روایتی که در فضیلت این شب نقل شده هر دو معنا درست است. ❇️ منشأ بحث لیلة الرغائب روایتی منقول از پیامبر اکرم (ص) است که در آن فرمودند: از اولين شب جمعه در ماه رجب غافل نشويد. زيرا شبى است كه فرشتگان آن را «ليلة الرغائب» می‌نامند. اين نامگذارى به اين جهت است كه زمانی که یک‌سوم از این شب بگذرد، فرشته‌ای در آسمان و زمین باقی نمی‌ماند، مگر اینکه در کعبه و حوالی آن جمع می‌شوند. آنگاه خداوند به طور غيرمنتظره‌اى بر آنان وارد شده و می‌فرمايد: اى فرشتگانم! هر چه می‌خواهيد از من درخواست كنيد. فرشتگان گویند درخواست ما بخششِ فرد روزه‌دارِ ماه رجب است. خدا پاسخ می‌دهد: آن را انجام دادم. 💢رسول خدا (ص) اعمالی را برای شب لیلة الرغائب با این کیفیت بیان فرمودند: روز پنجشنبه اول ماه رجب را روزه می‌گیری. چون شب جمعه فرا رسید، میان نماز مغرب و عشاء ۱۲ رکعت نماز می‌گزاری (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن، ۱ مرتبه سوره «حمد» و ۳ مرتبه «إِنَّا أَنْزَلْناهُ ...» و ۱۲ مرتبه «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را می‌خوانی. پس از اتمام نماز ۷۰ مرتبه می‌گویی: «أللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد النَّبِیِّ الاُمِّیِّ وَ عَلی آلِهِ» آنگاه به سجده می‌روی و ۷۰ بار می‌گویی: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ» سپس سر از سجده برمی‌داری و ۷۰ بار می‌گویی: «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ، إِنَّکَ أنْتَ العَلِیُّ الاْعْظَمُ» بار دیگر نیز به سجده می‌روی و ۷۰ مرتبه می‌گویی: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ» آن‌گاه حاجت خود را می‌طلبی که ان‌شاءالله برآورده خواهد شد. 👈🏿 رسول خدا (ص) در فضیلت این اعمال فرمودند: کسیکه چنین نمازی را بخواند، خداوند همه گناهانش را بیامرزد و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت می‌کند، و چون شب اوّل قبر فرا رسد، خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره، با رویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح و گویا، به سوی قبر او می‌فرستد، آن چهره نیکو به وی گوید: «ای حبیب من! بر تو بشارت باد! که از هر شدّت و سختی نجات یافتی» ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین @Fares_ir
📣 جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها سـه‌شنبــه ۳ بهمن ۱۴۰۲ از سـاعـــت ۱۹ تـــا ۲۱ زیـارت آل‌یس: حاج حسـین ارضـی سخنـرانی : استـــاد عـلــوی تهــرانی مــداحـــی : حــاج علــی قــرائیــــان خیـابـــان کـارگـــــر شـمــالـی بالاتر از ایستگاه متـرو کارگـر مسجـد حضـرت امیــــــر (ع) @Fares_ir
🔴 خردورزی در مناظره در سیره امام جواد (ع) مناظره یا بحث آزاد، یکی از روش‌های پیشوایان معصوم در برخورد با مخالفان بوده است. امام جواد (ع) نیز از این قاعده مستثنی نبودند. ایشان از جانب دو گروه به مناظره خوانده می‌شدند. گروه اول شیعیانی که به دلیل خردسالی امام (ع) به امامت ایشان شک داشتند و گروه دوم فقیهان دربار مأمون و معتصم بودند که ورود امام (ع) به دربار عباسی را برخلاف منافع خود می‌دانستند. بنا بر تصریح منابع، امام (ع) چهار مورد مناظره با یحیی بن اَکثم و یک مورد با احمد بن ابی‌داوود داشته است. همچنین گفتگوهایی با عبدالله بن موسی، ابوهاشم جعفری، عبدالعظیم حسنی و معتصم نیز گزارش شده است. موضوع این گفتگوها مباحث فقهی مربوط به حج، طلاق، حد سرقت و مباحثی دیگر همچون ویژگی یاران امام دوازدهم، فضائلی که برای ابوبکر و عُمر نقل شده و اسماء و صفات خدا بوده است. رعایت اخلاق، تعقل و خردورزی در مناظره باعث نرمی قلوب و افزایش تاثیرگذاری بر مخاطب می­‌شود و از عداوت و لجاجت آنها می‌کاهد؛ موردی که امام جواد (ع) در تمام مناظرات بدان پای‌بند بودند. ایشان با استفاده از روش‌های متفاوت به تبیین مسئله و هدایت مخاطب می‌پرداختند. در ادامه به نمونه­‌هایی از مناظرات ایشان که از هرکدام می‌توان درس‌های بدیعی همچون تدبیر پیش از پاسخ، درایت و بینش بر مباحث و نیز دوراندیشی در پاسخ و سنجش عاقبت حکم، آموخت، پرداخته می­‌شود. ✅ از مناظرات مهم امام محمد تقی (ع) در زمان مأمون عباسی، مناظره با یحیی بن اکثم بود. علت برگزاری این مناظره را بهانه­‌جویی سران عباسی نسبت به کودکی امام جواد (ع) و عدم تفقه ایشان در دین ذکر کرده­‌اند. مأمون برای ثابت کردن اشتباه آنان و نیز اثبات درستی تصمیم خویش، مجلسی به پا کرد و علمای عباسی و در رأس آنها یحیی بن اکثم، را به مناظره با امام (ع) فراخواند تا جوادالائمه (ع) را بیازمایند. یحیی در مناظره، نخست مسئله‌ای فقهی را مطرح ساخت و پرسید: کفاره گناه کسی که در لباس احرام حیوانی را شکار کند چیست؟ امام جواد (ع)، با مطرح کردن پرسش­‌های گوناگون برای مسئله (از قبیل اینکه آن شخص عالم به احکام بوده یا جاهل؟ آزاد بوده یا غلام؟ آیا شکار در خارج از منطقه احرام بوده یا در داخل آن؟ آن صید از پرندگان بوده یا نه؟ شب این عمل را انجام داده یا روز؟ و‌...)، از یحیی بن اکثم پرسیدند منظور وی کدام وجه است. یحیی پاسخی نداد. از این­‌رو امام جواد (ع)، مسئله را با صورت‌های مختلفِ آن پاسخ گفتند. حاضران در مجلس، پس از شنیدن جواب امام، بر تبحر ایشان اعتراف کردند. ✅ امام محمدتقی (ع) در مجلس دیگری با حضور مأمون و فقها و درباریان، با یحیی بن اَکْثَم درباره فضائلی که برای ابوبکر و عمر نقل شده مناظره کردند. یحیی در این باره گفت: جبرئیل از طرف خدا به رسولش گفت از ابوبکر سؤال کن آیا او از من راضی است؟ من که از او راضی هستم. امام (ع) پاسخ دادند: ... کسی‌که این روایت را نقل کرده باید به احادیث دیگری که از پیامبر (ص) وارد شده، توجه کند و آن اینکه پیامبر (ص) فرمودند هنگامی که حدیثی از طرف من به شما می‌رسد، آن را بر کتاب خدا و سنت من عرضه کنید. اگر موافق با آن بود، بپذیرید و اگر نبود، قبول نکنید؛ زیرا دروغ‌گویان و جعل‌کنندگان حدیث زیاد خواهند شد. سپس امام(ع) گفت این حدیث با قرآن موافقت ندارد؛ زیرا خداوند می‌فرماید «وَنَحْنُ أَقْرَ‌بُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِ‌يدِ؛ ما از رگِ گردن به شما نزدیکتریم. آیا خداوند از راضی بودن یا نبودن ابوبکر آگاهی نداشت که پرسید؟ ✅ احتمالا آخرین مناظره امام (ع)، در دربار معتصم صورت گرفته است. معتصم از امام (ع) درباره کیفیت قطعِ دستِ سارق سؤال می‌کند و امام (ع) برخلافِ حکمِ فقهای دربار، به قطعِ دستِ دزد از مفصل انگشتان حکم می‌دهد. با توضیحاتِ امام (ع)، معتصم، حکم ایشان را ترجیح می‌دهد. سه روز پس از این مناظره، ابن ابی داوود، فقیه و قاضی دربار، نزد معتصم رفت و به وی هشدار داد که رها کردن حکم فقهای دربار و پذیرفتن حکم امام (ع)، عواقب سختی را برای حکومت دربرخواهد داشت. گفته شده نتیجه این مناظره سبب شد تا معتصم به قتل امام (ع) راضی شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین @Fares_ir
🌺 شب ولادت حضرت امیرالمؤمنین (ع) چهارشـنبـه ۴ بهمن ۱۴۰۲ از ســاعـــت ۱۹ تــا ۲۱ زیارت امین‌الله : حاج حسین ارضـی سـخنـرانی : استـاد حسین انصـاریـان مــداحــی : حـاج سیدمهدی میرداماد خیـابـان کـارگـــر شـمـــالــی بالاتر از ایستگاه مترو کارگر مسجـد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir