eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.9هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
253 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #آداب_ورود_به_ماه_رمضان | جلسه ۱ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🎤
. 🔴 آداب ورود به ماه رمضان 📝 گزیده جلسه اول 🔘 سالها ماه رمضان بر ما گذشت اما آنچنان که شایسته بود از آن بهره نبردیم. خداوند فرموده من در این ماه دست و پای شیطان را بستم. حالا چرا این لطف و کرامت حضرت حق نادیده گرفته می‌شود و از این ماه بهره برده نمی‌شود؟ ❇️ شخصی از کوفه به محضر امام صادق (ع) در مدینه رسید. امام از او پرسیدند: پیروان ما در کوفه چند نفرند؟ گفت: در کوفه پنجاه هزار شیعه داریم. امام فرمودند: پنجاه هزار شیعه؟ گفت: اگر پنجاه هزار نباشد، چهل و نه هزار هست. راوی می‌گوید امام مرتباً از اعداد او تعجب کردند و سؤال کردند تا او به بیست و پنج نفر رسید. آنگاه امام فرمودند: به خدا آرزو دارم بیست و پنج نفر از شیعیان ما باشند بر آن امری که ما بر آن هستیم. 🔺راز و رمز‌های ورود به ماه مبارک رمضان از خودمان سؤال کنیم: یابن رسول الله! بر چه سلوکی هستید که ما هم بر آن باشیم؟ بیان امام صادق (ع) این است که ما انسان‌ها را در حد ایمان هم نمی‌شناسیم، مگر این‌که در جمیع اوامر ما، از ما اطاعت کنند و اراده‌ی انجام آن را داشته باشند. قرآن می‌فرماید: لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى؛ انسان تابع آن چیزی است که تلاش و اراده کرده است. از مصادیق تبعیت امر و اراده‌ی انجام آن، ورع است. ✅ انسان‌ در مواجهه با گناه، به پنج گروه تقسیم می‌شود: اول؛ کسانیکه گناه می‌کنند و به آن افتخار می‌کنند. دوم؛ کسانیکه گناه می‌کنند و آن را توجیه می‌کنند. سوم؛ کسانیکه گناه می‌کنند ولی توبه می‌کنند و مؤمن‌اند. چهارم؛ کسانیکه با گناه مواجه می‌شوند ولی گناه نمی‌کنند. آنها اهل تقوا هستند. پنجم؛ کسانیکه در زندگی گناهی مرتکب نمی‌شوند و اهل ورع هستند. من درد را گفتم حالا درمان را بگویم. درمان، خطبه متقین در نهج البلاغه است. حضرت می‌فرمایند: با ورع خودتان را زینت دهید، رحمت خدا بر شما باد. 💠 کارت دعوت برای ما می‌آید که شب سیزده رجب به مهمانی دعوتید. اولین کاری که می‌کنیم اینست که هیچ برنامه‌ای برای آن شب تنظیم نمی‌کنیم. نزدیک آن ایام اصلاح می‌کنیم، استحمام می‌کنیم، لباس تهیه می‌کنیم یا همان لباس‌هایی که داریم را مرتب می‌کنیم. کادو تهیه می‌کنیم. این رفتار ماست. سال‌ها برای ما دعوت‌نامه آمده که به مهمانی خدا دعوتید. آیا استحمام کردی؟ یعنی توبه کردی؟ اگر می‌خواهیم در ماه مبارک رمضان توبه کنیم، مثل اینست که شما به مهمانی می‌روید و وارد سالن پذیرایی می‌شوید و تازه می‌پرسید حمام کجاست؟ ما باید از قبل آماده شویم. یعنی در ماه رجب و شعبان. 💢 چند گروه را به مهمانی خدا دعوت نمی‌کنند: ۱. دائم الخمر ۲. عاق والدین یکی از مصادیق بارز والدین، پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) هستند. أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّةِ با این پدران معنوی خود چه کردیم؟ امروز فرزند این پدر معنوی، یعنی امام عصر (عج) از ما راضی هستند؟ ۳. قاطع الرحم از مهم‌ترین صله‌ی رحم، ارتباط و پیوند با محمد و آل محمد (ع) است. اگر کسی نسبت به ایشان بی‌معرفت باشد، از پیامبر و آل او بهره‌ای نمی‌برد. ممکن است ثواب کند اما بهره نمی‌برد و آدم نمی‌شود. 📌امام صادق (ع) می‌فرمایند که خداوند گشایش کار و سختی‌های شما را در شبهای قدر مقدّر می‌کند. ما که هر سال می‌رویم برای احیاء این شبها، اگر نتیجه نمی‌گیریم بخاطر اینست که غلط می‌رویم! ما گناهکاریم اما توبه‌ نکردیم. اگر هم توبه کردیم، توبه از عمل کردیم، اثر گناه چه می‌شود؟ اثر گناه باید با غفران خدا از بین برود. اینها را در جلسات بعد خواهم گفت. ✳️ نکته بعد؛ اصلا ما مقدرات خود را کِی می‌خواهیم؟ شب نوزدهم؟ آن شب که شب امضاء است. پیش‌نویس مقدرات خود را باید شب نیمه‌ی شعبان از خداوند بخواهیم. مقصر ما هستیم نه خدا. ما وظیفه‌ی خود را درست اداء نمی‌کنیم بعد با خدا قهر می‌کنیم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه اول | جلسات هفتگی ۱۴۰۲ مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: آداب ورود به ماه رمضان @Fares_ir
🏴 شب شهادت حضرت امام کاظم (ع) دوشــنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ از سـاعـــت ۱۹ تــــا ۲۱ زیارت عاشورا : حاج حسین ارضــی سـخنرانی : استـاد عـلــــوی تهـرانـی مــداحــی : حـاج سیدمحمود علــوی خیـابـان کـارگـــر شـمـــالــی بالاتر از ایستگاه مترو کارگر مسجـد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🏴 #اعلام_برنامه شب شهادت حضرت امام کاظم (ع) دوشــنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ از سـاعـــت ۱۹ تــــا ۲۱ زیارت عاش
🔊 🏴 شب شهادت حضرت امام کاظم (ع) | ۱۴۰۲ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹زیارت عاشورا : حاج حسین ارضی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖موضوع : | جلسه ۵ 🔹مداحی : حاج سیدمحمـود علـوی @Fares_ir 👇👇👇
4_5913461795204370606.mp3
17.01M
🔊 📚 🏴 شب شهادت حضرت امام کاظم (ع) | ۱۴۰۲ 🎤 حاج حسین ارضی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5913461795204370609.mp3
22.36M
🔊 📚 🏴 شب شهادت حضرت امام کاظم (ع) | ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوی تهرانی 📖موضوع : | جلسه ۵ 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5913461795204370610.mp3
10.88M
🔊 📚 🏴 شب شهادت حضرت امام کاظم (ع) | ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوی تهرانی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5913461795204370612.mp3
13.77M
🔊 📚 🏴 شب شهادت حضرت امام کاظم (ع) | ۱۴۰۲ 🎤 حاج سیدمحمـود علـوی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5913461795204370613.mp3
23.98M
🔊 📚 🏴 شب شهادت حضرت امام کاظم (ع) | ۱۴۰۲ 🎤 حاج سیدمحمـود علـوی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
📣 جـلسـه هفـتـــگی ســـه‌شنبـــه‌ها سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ از سـاعـــت ۱۹ تـــا ۲۱ زیارت آل‌یس: حاج حسین ارضی سخنرانی : استاد عـلــوی تهـرانی مـداحـــی : حــاج عـلــی تــرابــی خیـابـان کـارگــــر شـمـــالــی بالاتر از ایستگاه مترو کارگر مسجـد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
⚫️ امام موسی کاظم(ع) در اسارتِ خلفاء بنی‌عباس ✅ حضرت موسی بن جعفر(ع)، امام هفتم شیعیان دوازده امامی، ملقب به کاظم و باب الحوائج است. دوران زندگی و امامت ایشان با چهار تن از خلفای عباسی؛ منصور، مهدی، هادی و هارون معاصر است. عصر امام کاظم(ع) دوران سخت امامت و سخت­گیری‌های شدید نسبت به علویان بود. زندگی امام(ع) به دو دوره قابل تقسیم است؛ دوران ولادت ایشان در مدینه که معاصر با خلافت منصور عباسی بود و دوره حکومت مهدی عباسی که آغاز زندانی شدن ایشان است. 💠 اسارت امام(ع) توسط خلفای عباسی دلایل متعددی داشت: 🔹گسترش تشیع اصلی ترین عامل زندانی شدن امام(ع) را محبوبیت حضرت دانسته‌اند. از آنجایی که تعداد شیعیان در مناطق مختلف بسیار بود و اوضاع خفقان آمیزی بر جامعه حاکم شده بود، تشکیلات وکالت (شبکه ارتباطی بین امام و شیعیان)، در زمان امام موسی کاظم(ع) تأسیس شد. پیدایش این تشکیلات گویای سیاست سرکوب حاکمان عباسی نسب به ائمه(ع) و پیروانشان بود. وجه اشتراک تمام خلفایی که امام موسی کاظم(ع) را بمدت ۱۴ سال زندانی کردند، ترس و وحشت آنها از امام(ع) بود. آنان برای جلوگیری از خطر احتمالی تصمیم به زندانی کردن امام(ع) می‌گرفتند تا تحت نظر باشند و شیعیان نیز به امام دسترسی نداشته باشند. ارتباطات حضرت در زندان را به شدت کنترل می‌کردند و پاسخ نامه‌هایی که به امام(ع) می‌رسید چندین ماه طول می‌کشید تا به دست صاحبانش برسد.   🔹سعایت‌ و توطئه بنا به گفته برخی محققان سعایت گروهی از علویان و برخی از خویشاوندان امام(ع) که به ایشان حسادت می‌کردند یکی از دلایل زندانی شدن امام(ع) بود. این افراد به دروغ گزارشاتی به حکومت می‌دادند تا سبب تحریک دستگاه خلافت بر ضد امام(ع) شوند. برخی نیز علت اسارت امام(ع) در زمان هارون را نتیجه توطئه برمکیان می‌دانند که از نفوذ امام(ع) بیمناک بودند. هارون فرزند خود، امین را به یکی از نزدیکان خویش که مدتی والی خراسان بود، سپرده بود. برمکیان از اینکه خلافت به امین برسد و والی خراسان (که قائل به امامت امام موسی(ع) بود) همه کاره دستگاه خلافت شود، بیمناک بودند لذا پسر برادر امام(ع)، را از مدینه فراخواندند تا بوسیله او از امام(ع) و والی خراسان بدگویی کند. همین عامل سبب شد زمانیکه هارون به حج رفت، دستور زندانی شدن امام(ع) را بدهد.   🔹ترس‌ از‌ قیام امام(ع) در بین مردم جایگاهی والا داشتند و ایشان را شایسته مقام امامت و خلافت می‌دانستند، همین مسأله باعث نگرانی دستگاه خلافت شد و مهدی، خلیفه عباسی به حبس امام(ع) فرمان داد. اما چون در خواب دید که فردی آیه ۲۲ سوره محمد(ص) را تلاوت می‌کند [فَهَلْ عَسَیتُمْ إِنْ تَوَلَّیتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَکمْ‏؛ شما منافقان اگر از فرمان خدا و اطاعت قرآن روی بگردانید آیا جز این امید می‌برید که در زمین فساد و قطع رحم کنید؟] از آنجا که بنی‌عباس خود را پسرعموهای رسول خدا می‌دانستند و این آیه تهدیدی صریح نسبت به خلفای عباسی بود، دستور داد امام(ع) را آزاد کنند. برخی معتقد بودند که اگر امام(ع) به اسارت در نمی‌آمدند، قیام می‌کردند و اساس حکومت عباسی را برمی‌چیدند؛ از این جهت خلفای عباسی مهلت آزادی نمی‌دادند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
📣 #اعلام_برنامه جـلسـه هفـتـــگی ســـه‌شنبـــه‌ها سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ از سـاعـــت ۱۹ تـــا ۲۱ زیارت
🔊 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 سه‌شنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖موضوع : | جلسه ۶ 🔹مداحی : حاج علی ترابی @Fares_ir 👇👇👇
4_5913651813147481061.mp3
9.64M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 سه‌شنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج حسین ارضی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5913651813147481062.mp3
20.3M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۶ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 سه‌شنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5913651813147481063.mp3
1.59M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 سه‌شنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5913651813147481064.mp3
8.81M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 سه‌شنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🎤مداحی : حاج علی ترابی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🌺 روز بعثت حضرت رسول اکرم (ص) پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ حدیــث کســاء : حاج حسین ارضـی سـخنرانی : استـاد حسین انصـاریـان مـداحــی : حـاج سیدمهدی میرداماد خیـابـان کـارگـــر شـمـــالــی بالاتر از ایستگاه مترو کارگر مسجـد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
⚫️ حضرت ابوطالب؛ بزرگترین حامی پیامبر اسلام(ص) ✅عبدمناف بن عبدالمطلب، عموی پیامبر و از بزرگان مکه و بنی‌هاشم بود که با کنیه ابوطالب شناخته شده است. وی شاعری توانا و برجسته بود. ایشان پس از وفات پدرش، عبدالمطلب سرپرستی برادرزاده اش حضرت محمد(ص) را برعهده گرفت. روایت شده که جناب عبدالمطلب حجتی از حجج الهی و ابوطالب وصی او است. حضرت ابوطالب را جزء دائره اصطفائیه (برگزیده خداوند) دانسته‌اند که ناشناخته مانده است. سزاوار نیست که از ایشان جز به عنوان حامی پیامبر(ص) یاد شود چرا که با گفتار و رفتار خود، پیامبر(ص) را پشتیبانی کرد. 🔹برخورد اولیه‌ با‌ دعوت پیامبر (ص) نخستین آگاهی حضرت ابوطالب از دعوت، زمانی بود که پیامبر(ص) و علی(ع) را در حال نماز خواندن دید و از این مراسم جویا شد. با شنیدن اعتقادات پسرش علی(ع) گفت: «او (پیامبر) تو را جز به سوی خوبی راهنمایی نمی‌کند پس با او همراهی کن». نقل شده زمانی که پیامبر(ص) قصد داشتند تا دعوت را آشکار کنند؛ عباس عموی پیامبر(ص) گفت: «میدانی که قریش نسبت به تبار پدری تو حسودترین مردمان هستند ... به عمویت ابوطالب نزدیک شو که بزرگترین عموهایت است و اگر او تو را یاری ندهد تو را فرونخواهد گذاشت و به دست دشمن نخواهد سپرد» 🔹مقابله‌ با‌ تهدیدها با آشکار شدن دعوت، سختگیری ها بسیار شد. بزرگان قریش سه مرتبه نزد حضرت ابوطالب رفتند و از ایشان درخواست کردند تا مانع دعوت پیامبر(ص) شود. در مرتبه اول با گفتاری مسالمت آمیز، قریشیان را مجاب کرد. در مرتبه دوم که قریش خواهان تسلیم کردن پیامبر(ص) شدند، فرمود: به خدا سوگند او را تسلیم نخواهم کرد و در مرتبه آخر قریشیان پیشنهاد کردند تا پیامبر(ص) را با عماره بن ولید مخزومی، جوانی با ذکاوت و زیبا مبادله کند که با سرودن اشعاری برآشفتن خود را نشان داد. 🔹محبت به پیامبر (ص) ابوطالب محبت شدیدی نسبت به پیامبر(ص) داشت. هرگاه به سفر تجاری می‌رفت پیامبر(ص) را نیز همراه خود می‌برد. در خوراک و پوشاک پیامبر(ص) را بر همه خاندانش مقدم می‌داشت. هرگاه رسول خدا در رختخوابش می‌خوابید، حضرت ابوطالب پس از آنکه همه می‌خوابیدند، به آرامی پیامبر(ص) را بیدار می‌کرد و جای ایشان را تغییر می‌داد تا مشرکان نتوانند به جانشان آسیب برسانند. 🔹ترس‌ قریش از ایشان قریش از حضرت ابوطالب می‌ترسید و احترامش را نگه می‌داشتند و تا زمانیکه ایشان زنده بود، خطر جدی رسول خدا را تهدید نمی‌کرد. پس از وفات حضرت ابوطالب، آزار و اذیت‌های قریش نمایان شد و تا جایی پیش رفتند که پیامبر(ص) سال وفات ایشان را عام الحزن نامیدند. روایت شده جبرئیل هنگام درگذشت جناب ابوطالب بر پیامبر(ص) نازل شد و گفت: «از مکه خارج شو که یاوری در این شهر نداری» 🔹ایمان ابوطالب با وجود شواهد بسیار مبنی بر ایمان حضرت ابوطالب، هدف از طرح آن را باید در مسائلی دیگر جست و جو کرد. احتمالا هدف از طرح این بحث بدبین کردن مردم نسبت به حامی اول اسلام و منحرف کردن از مسیر اسلام و نیز تخریب چهره امام علی(ع) از سوی امویان است. 🔹شعب‌ ابی‌طالب حضرت ابوطالب از جمله افرادی بودند که با در اختیار گذاشتن سرمایه‌های مادی و معنوی، تاثیر مهمی در حفظ اسلام داشت. مسلمانان در سال هفتم به اجبار در منطقه ای که بعدها شعب ابی‌طالب نام گرفت، سکنی گزیدند چرا که سران قریش پیمانی مبنی بر پرهیز از رابطه تجاری، اقتصادی و اجتماعی بنی‌هاشم و بنی‌مطلب و عموم مسلمانان بستند. مسلمانان تا سال دهم که بواسطه خورده شدن عهدنامه توسط موریانه پیمان نقض شد، در محاصره باقی ماندند. سخت ترین دوران زندگی پیامبر(ص) همین محاصره کفار است که اگر حمایت ابوطالب نبود، اسلام در خطر می‌افتاد. 🔹آخرین سفارش ابوطالب هنگامی‌که زمان فوت حضرت ابوطالب رسید، بزرگان قریش نزد ایشان گرد آمدند. ایشان گفتند: «من شما را سفارش می‌کنم که با محمد(ص) نیکو رفتار کنید زیرا او امین قریش و راست­گوی عرب است؛ و حائز تمام کمالات است؛ آیینی آورد که دلها بدان ایمان آورد» ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین بمناسبت ۲۶ رجب، وفات حضرت ابوطالب @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🌺 #اعلام_برنامه روز بعثت حضرت رسول اکرم (ص) پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ حدیــث کســاء
🔊 ✅ روز بعثت رسول اکرم (ص) | ۱۴۰۲ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹حدیث کساء : حاج حسین ارضی 🔹سخنرانی : استاد حسین انصاریان 📖موضوع : 🔹مداحی : حاج سیدمهدی میرداماد @Fares_ir 👇👇👇
4_5919987830506919149.mp3
13.4M
🔊 📚 ✅ روز بعثت رسول اکرم (ص) | ۱۴۰۲ 🎤 حاج حسین ارضی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5919987830506919150.mp3
24.09M
🔊 📚 📖موضوع : ✅ روز بعثت رسول اکرم (ص) | ۱۴۰۲ 🎤 استاد حسین انصاریان 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5919987830506919151.mp3
26.16M
🔊 📚 ✅ روز بعثت رسول اکرم (ص) | ۱۴۰۲ 🎤 حاج سیدمهدی میرداماد 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 مصائب پیامبر(ص) در راه حفظ دین ✅ پیامبر(ص) ۱۳ سال دین اسلام را در مکه تبلیغ کردند و در راه حفظ دین با مشکلات عدیده‌ای همچون فشار و آزار مشرکان مواجه شدند؛ لذا با فراهم شدن زمینه، تصمیم به هجرت به یثرب (مدینه) گرفتند. دشواری‌های مسیر پیامبر(ص) شامل دو دوره دعوت نهانی و دعوت آشکار بود. 💠 رهبری و هدایت‌گری یک جامعه ویژگی‌هایی را می‌طلبد تا در موقعیت‌های گوناگون از آنها بهره ببرد. از آنجا که نبوت انبیاء مسیری سخت و دشوار است؛ خداوند پیامبر(ص) را با استعدادهای بسیار و مجموع کمالات آفرید و برای رهبری انتخاب کرد. در سوره توبه آیه ۱۲۸ علاقه بسیار پیامبر(ص) برای هدایت بشر به صراحت ذکر شده است. «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ؛ یقیناً پیامبری از جنس خودتان به سویتان آمد که به رنج و مشقت افتادنتان بر او دشوار است، اشتیاق شدیدی به [هدایتِ] شما دارد، و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است» ✅ در دوره دعوت نهان که ۳ سال به طول انجامید، پیامبر(ص) مخفیانه با افراد ارتباط برقرار می‌کردند و همین امر سبب شد تا بیش از ۴۰ نفر دین جدید را بپذیرند و هسته هدف اصلی برای ارتباطی وسیع‌تر ایجاد شود. کفار در این دوره اخبار مربوط به دعوت پیامبر(ص) را نادیده می‌گرفتند و انچنان احساس خطر نمی‌کردند چرا که دعوت غیرعلنی بود و تنها افراد لایق به دین جدید فراخوانده می‌شدند. البته امرِ دعوت به دین سابقه نیز داشت. گفته شده زمانی که ابوسفیان خبر دعوت پیامبر(ص) را شنید، گفت: «شعله ادعای او نیز مانند دعوت ورقه و امیه به زودی خاموش خواهد شد» ✅ در دوره دعوت آشکار و احساس مشرکان از خطرات احتمالی، مشکلات بسیاری برای پیامبر(ص) به وجود آمد: 🔹 فشارهای مشرکان عربستانِ پیش از اسلام به صورت قبیله‌ای اداره می‌شد و قبیله مهمترین رکن تصمیمات به حساب می‌آمد؛ از این رو اولین برخورد مشکران با پیامبر(ص)، فشار بر رئیس قبیله یعنی حضرت ابوطالب بود که در این امر ناکام ماندند و با حمایت همه جانبه حضرت ابوطالب از پیامبر(ص) مواجه شدند. 🔹 وسوسه و پیشنهاد دعوت پیامبر(ص) ارتباط مستقیمی با شخصیت ایشان دارد که بسیار صبور و بردبار بودند. مشرکان برای متوقف کردن دعوت از هر وسیله‌ای سود می‌جستند. آنان به پیامبر(ص) پیشنهاد منصب، ثروت و هدایا دادند تا از این راه بتوانند حضرت را از ادامه مسیر منحرف کنند اما پیامبر(ص) با بردباری جلوی آنها ایستادند و همه پیشنهادات را رد کردند و فرمودند تنها سخن من این است که به یگانگی خدا اعتراف کنید. مشرکان حتی به پیامبر(ص) پیشنهاد دادند که دین آنها را بپذیرد و متقابلا آنان نیز پذیرای دین پیامبر(ص) باشند. آنان گفتند: «تو یک سال خدایان ما را پرستش کن، یک سال هم ما خدای تو را عبادت می‌کنیم. در این صورت هر کدام بر حق باشیم دیگری هم نصیبی از حق برده است» هدفشان از این پیشنهاد، ایجاد شک در مسیر پیامبر(ص) بود. پیامبر(ص) بر یقین خود باقی ماندند و پیشنهاد آنان را رد کردند و نگذاشتند که در مسیر حق و درست که از وحی نشأت گرفته بود، تردیدی ایجاد شود. 🔹 سُخریات و ‌ناسزاگویی گام بعدی مشرکان استفاده از ابزار تمسخر و استهزاء بود تا بدین وسیله از تعداد پیروان پیامبر(ص) بکاهند. آنان در این راه به جهت وارد کردن فشار روانی از هیچ کوششی دریغ نکردند. اسامی استهزاءکنندگان در کتاب‌های تاریخی ثبت شده است. نحوه اجراء سخریات یا به صورت عملی بود مثل ماجرای ابولهب بود که بر روی پیامبر(ص) خاک ریخت، یا با زبان شعر بود مانند ابوسفیان بن حارث که با شعر پیامبر(ص) را هجو می‌کرد، یا به صورت کلامی بود هچون اسود بن عبدیغوث که می‌پرسید: «ای محمد امروز از آسمان با تو سخن گفته شده است؟» بنا به گزارش سیره‌نویسان، سخت‌ترین روز برای پیامبر(ص) روزی بود که از خانه بیرون آمدند و با افرادی از قریش مواجه شدند که برای مقابله با ایشان، حضرت را با نام "ساحر" خطاب می‌کردند. هرکسی ایشان را دید، گفت: ای ساحر! این رفتار، پیامبر(ص) را بسیار ناراحت کرد. در پی این رفتار قریش بود که سوره مدّثّر نازل شد. ❇️ دعوت به سوی حق و تبلیغ دین، امری بسیار دشوار است و در این مسیر سختی‌های متنوعی وجود دارد چرا که بشر همواره از اینکه خود را از خودخواهی برهاند تا به حق برسد، خودداری می‌ورزد. با مطالعه سیره پیامبر(ص) روشن می‌شود که پیامبر(ص) هیچ‌گاه از اصول و ارکان دین عقب‌نشینی نکردند و با پایداری در برابر سختی ها، دین را حفظ کردند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین بمناسبت سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص) @Fares_ir