eitaa logo
استاد علوی تهرانی
4.7هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
310 ویدیو
74 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 مظلومیت امام حسن عسکری (ع) ✳️ امام حسن عسکری به همراه پدرشان در سن ۴ سالگی به اجبار به منطقه سامرا تبعید شدند. علت نامگذاری لقب عسکری این بود که ایشان در سامرا و در منطقه‌ای بنام عسکر (که لزوما نظامی هم نبوده) مستقر بودند. 💠 شرایط ایشان طبق فرمایش حضرت، بسیار سخت بوده است. حضرت در مقام پاسخ به نامه‌ی عده‌ای از شیعیان، فرمودند: "شیعیان در مورد امامت هیچیک از پدرانم، مانند من در شک و تردید نبوده‌اند" ⭕️دوران امام هادی و امام عسکری در شدت اختناق حاکمان زمان خود بوده است. سه دلیل برای این خفقان ذکر شده است: ✅ دلیل اول: شرایط سخت ملاقات با امام برای ملاقات با امام هادی به سختی از شر نگهبانان خلاص می‌شد و خدمت حضرت می‌رسید. امام در یک اتاق زندانی بودند در حالیکه بر روی حصیری نشسته بودند و در مقابل ایشان قبری آماده بود. یعنی اگر حرفی می‌زدند، تکلیف معلوم بود. با این شرایط، نمی‌توانستد آشکارا امام بعد از خود را معرفی کنند. لذا معرفی امام عسکری در چند ماه آخر عمر ایشان اتفاق افتاده است. ✅ دلیل دوم: تضعیف امام عسکری امام عسکری برادری بنام سیدمحمد داشتند که اکنون در سامرا دارای بارگاه است. عده‌ای از شیعیان آن زمان، حتی در زمان امام هادی، به امامت سیدمحمد گرایش پیدا کردند. سیدمحمد مورد تأیید بود. او بسیار بزرگوار بود و پناه شیعیان به حساب می‌آمد اما به هیچ عنوان خود را امام نمی‌دانست. حاکمان وقت، در جهت انحراف افکار شیعیان روی امامت ایشان مانور می‌دادند. ✅ دلیل سوم: برخی از وکلاء ائمه از عصر امام کاظم شروع شد تا شرایط سخت ارتباط امام با مردم، تسهیل شود. اما برخی از وکلاء بعد از شهادت امام کاظم، مردم را به امامت حضرت رضا راهنمایی نکردند و گروه واقفیه را شکل دادند. شخصی از این گروه به امام رضا نامه نوشت که: "پدر شما زنده است، او همان است که خواهد آمد اما اکنون از نظرها پنهان است، او هرگز توصیه‌ای در مورد شما نکرده است" به این ترتیب، همه اموال مسلمین را بین خود تقسیم کرده و خیانت کردند. سایر امامان نیز از خیانت برخی وکلاء مصون نبودند. ✳️ جریانهای مخالف در عصر امام عسکری از این خفقان به نفع خود استفاده می‌کردند. تصوف یکی از آنها بود که از زمان امام صادق شکل گرفته بود و حضرت درباره آنها فرموده بودند: "آنها دشمن ما هستند، هرکسی به آنان تمایل داشته باشد از آنان است و با آنها محشور می‌شود" 💠 سُرّ مَن رَأی، محل دفن امام است. امام عسکری فرمودند: هرکسی می‌خواهد از غم، سرور و شادمانی پیدا کند، به من بیاید. ____________________ حجةالاسلام والمسلمین @Fares_ir
12.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📚 | حضرت امام عسکری (ع) 🗓 روز شهادت | ۸ ربیع الاول ۱۳۹۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
نگین نام تو بر خاتم رُسُل نقش است تو وعده‌ی همه خوبان، به مردمان هستی ✅ سالروز آغاز ولایت و امامت حضرت مهدی (عج) مبارک باد @Fares_ir
16.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📚 📖 عبادت بدون ولایت علی (ع) پذیرفته نیست ... 🗓 دهه اول محرم سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
@Fares_irمکارم اخلاق ، جلسه ٢٢.mp3
زمان: حجم: 21.35M
📚 | جلسه ۲۲ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۲ ✅ ، آن چیزی است که در بوده و انگیزه انجام است. 👈 هر نیتی موجب نمی‌شود که عمل دارای جزای الهی بشود. 💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: موجب جزای الهی است. 👈 یعنی اگر نیت هم داشت کفایت نمی‌کند؛ بلکه باید نیت به شکل نیکو باشد. 💠 در ما، و ، خلود در بهشت و جهنم دارند. [توبه / ۷۲ و ۶۸] 📌 در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که جاودانه و همیشه بودن در و در پی یک عمل کوتاه است؟ همین سؤال را از امام صادق(ع) پرسیدند، حضرت فرمودند: چون اهل جهنم نیتشان این است که اگر در جاودانه زندگی کنند همیشه گناه کنند و اهل بهشت نیتشان این است که اگر در دنیا جاودانه شوند همیشه خدا را داشته باشند. با نیت است که جاودانگی حاصل می‌شود، هم برای اهل بهشت و هم برای اهل جهنم. 🔅 عمل را به نیت می‌پسندند؛ ولی هر نیتی را هم نمی‌پسندند. نیت باید خالص باشد. ✳️ معاذ ابن جبل می‌گوید: روزی در خدمت پیامبر (ص) بودم. حضرت فرمودند: خداوند بر هر دری از درهای (هفتگانه) آسمان، یک فرشته دربان گمارده است. فرشتگان حافظ که عمل را ثبت می‌کنند و رقیب و عتید نام دارند، کارهای انسان را از صبح تا شب می‌نویسند. سپس آن را به طرف بالا می‌برند، این دربان‌ها می‌گویند بایست. این پرونده را به صورت صاحبش بزن. هر دربان مأمور یک چیز است که اگر مشکلی در پرونده فرد نباشد اجازه ورود به آسمان بعد را پیدا می‌کند. 🔆 ، ، ، ، ، ، ⭕️ این هفت چیزی است که باید از هفت آسمان عبور کند. شش دربان را هم که رد کنیم آخرین آن‌ها نیت است. اگر برای خدا نباشد می‌گوید برگردانید. 🔸 معاذ می‌گوید: به پیامبر (ص) عرض کردم: ما مشکل داریم. این مشکل را چگونه باید حل کنیم؟ ما که نمی‌توانیم تا اینجا بالا برویم. فرمود: در به پیامبرت اقتدا کن. 👈 یعنی اگر بخواهیم در عمل داشته باشیم، باید خدا را باور داشته باشیم. _____________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۲۲ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۱۶ 🔸 گفتیم در اثبات تداوم رهبری (ع) ۵ دسته روایت وجود دارد. 👈 در اینجا به بعضی از روایات این پنج دسته اشاره می‌کنیم: 💠 ابان‌بن‌تغلب از امام صادق (ع) نقل می‌کند که فرمودند: خدا پیش از مخلوقات بوده است، با مخلوقات است و بعد از مخلوقات هم خواهد بود. 💠 سعد اشعری می‌گوید بر امام عسکری (ع) وارد شدم و می‏‌خواستم از جانشین پس از ایشان سؤال کنم. فرمودند: خدای متعال از زمان آدم زمین را خالی از حجت نگذاشته است و تا روز نیز خالی از حجت نخواهد گذاشت، به خاطر اوست که را از اهل زمین دفع می‌‏کند و به خاطر اوست که باران می‏‌فرستد و زمین را بیرون می‌‏آورد. 💠 در کتاب نهج‌البلاغه آمده است: آری خدایا، زمین از کسی که با دلیل و حجت برای خدا کند تهی نمی‌ماند؛ آشکار و مشهور، یا ترسان و پنهان، تا دلایل الهی و بیّناتش باطل نشود. اینان چند نفرند، آنان کجایند؟ به خدا قسم عددشان اندک است، و نزد خداوند از نظر منزلت بسیار بزرگند، خداوند دلایل و بیّناتش را به وجود آنان محافظت می‌‏کند تا به افرادی شبیه خود بسپارند، و بذر آن را در دل‌هایشان کشت کنند. ⭕️ این سوال مطرح است که چرا رخ داد؟ 🔆 نظام خلقت بر اساس طراحی می شود و اجرای این حکمت الهی به خواست مردم است. هیچ‌گاه بر اساس زور نیست. یعنی اگر خدواند می خواست انسان را کند نمی توانست مثل مورچه آن‌ها را بیافریند که فقط حرف گوش دهند؟ 📌 اگر بخواهد یک وجود ارزشی باشد باید و کند. غیبت بر اساس یک حکمت است. بخشی از بحث غیبت این است که ما می‌خواهیم جامعه‌ای پیشه و بر محور عدالت خواهی ایجاد کنیم. این سه عنصر می‌خواهد: 🔸 رهبری که خودش باشد. 🔸 مواضع عدالت را داشته باشد و بداند. 🔸 این است که مردم آن عدالت را بپذیرند. 👈 در دوره امیرالمؤمنین (ع) دو عنصر از این سه وجود داشت ولی جامعه عدالت‌پذیر نبود. 💢 کسانی بودند که در جنگ‌ها در رکاب حضرت بودند اما در در مقابل ایشان ایستادند. ✅ برای اینکه انسان به لایق برسد، مقطعی وجود دارد که اراده کند و آن دوران غیبت است. 💠 امام زین‌العابدین (ع) فرمودند: از روزی که خداوند آدم را آفرید، زمین خالی از حجت نیست که آن حجت ظاهر و مشهود یا غایب و نهان است و تا روز قیامت از حجت خدا خالی نخواهد بود، و اگر چنین نبود خداوند پرستیده نمی‌شد. ✳️ با بررسی این پنج دسته روایات، نگرش ، تداوم در و استمرار است. استمرار می‌تواند به صورت غیب یا آشکار باشد. 💠 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: در هر گروه از امت من که پس از من می‏‌آیند، یک نفر از اهل بیت من در میان ایشان خواهد بود که تغییرات منحرفین و یاوه‌‏سرایی‌های گمراهان و تأویل و توجیه‏‌های نادانان را از میان می‌برد. همان ائمه و پیشوایان شما، راهبر و راهنمای شما هستند که با آنها به پیشگاه پروردگار خواهید رفت. پس بنگرید که برای و خویش چه کسی را به رهبری می‌گیرید. ⭕️ کسانی که را انکار می کنند می خواهند را انکار کنند که در ادامه را منکر شوند. ____ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۱۶، @Fares_ir
@Fares_ir4_5845912254674897484.mp3
زمان: حجم: 23.72M
📚 | جلسه ۲۳ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۲۳ 💠 حضرت رسول(ص) فرمودند: ، کارهای نیک انجام می‌دهد و فرشتگان آن را در نامه‌های مهر شده ضبط و به آسمان می برند و به پیشگاه خدای بزرگ عرضه می‌کنند. خداوند می‌فرماید این پرونده‌ها را دور بیندازید زیرا کارهایی را نوشته‌اید که برای من نبوده. در ادامه به فرشتگان ندا می‌کند فلان کار و فلان کار را برایش بنویسید فرشتگان عرض می‌کنند که این شخص این کارها را نکرده است خدا در پاسخ می‌گوید همانا این کار را کرده است. 💠 امام سجاد(ع) فرموده‌اند: برای عرض اعمالم به خدا می‌کنم. 💠 حضرت رسول(ص) فرموده است: هر کاری می‌خواهید بکنید، اما آن که را محک می‌زند، خیلی آگاه و بینا است. 📌 عمل باید داشته باشد. 💠 سوره مؤمنون آیات ۹۹ و ۱۰۰ می‌فرماید: (آنها همچنان به راه غلط خود ادامه می‌دهند) تا زمانی که مرگ یکی از آنان فرارسد، می‌گوید: «پروردگار من! مرا بازگردانید! شاید در آنچه ترک کردم (و کوتاهی نمودم) عمل صالحی انجام دهم!» (ولی به او می‌گویند:) چنین نیست! این سخنی است که او به زبان می‌گوید (و اگر بازگردد، کارش همچون گذشته است)! و پشت سر آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند. 👈 خداوند در این آیه تعیین کرده است که اگر نیت یک نیت جهنمی باشد او را به می‌فرستد. هر چقدر هم می‌خواهد التماس کند. بر نمی‌گردانند. می‌گویند اگر برگردی با این نیتی که تو داری همان کارها را می‌کنی. 💠 سوره هود آیات ۱۱۱ و ۱۱٢ می‌فرماید: و پروردگارت اعمال هر یک را بی‌کم و کاست به آنها خواهد داد؛ او به آنچه عمل می‌کنند آگاه است! پس همان‌گونه که فرمان یافته‌ای، استقامت کن. 👈 یعنی پروردگار تو به سختی عمل نگاه نمی‌کند که مثلاً خوانده است یا خوابیده است. نگاه می‌کند که شب به چه نیتی بوده است و خواب به چه نیتی بوده است. 🔆 ابن عباس می‌گوید: هیچ آیه‌ای به اندازه این آیه برای پیامبر مشقت‌آور و سخت‌ نبود. به همین دلیل بود که وقتی مردم به پیامبر می‌گفتند: چرا موهای شما اینقدر زود سفید شد، می‌فرمودند: سوره هود و واقعه مرا پیر کرد. ⭕️ نامه عمل برخی، هفت آسمان را طی می‌کند. به محضر حضرت حق می‌رسد. پیامبر (ص) می‌فرمایند: ملائكه نگهبان، با حالت سرور و شادمانی عمل بنده را بالا می‌‏برند تا اينكه در پيشگاه خداوند ايستاده و به و دعای او گواهی می‌‏دهند ولى خداوند می‌‏فرمايد: هر چند شما نگاهبانان عمل بنده من هستيد، ولى من مراقب اموری كه در او می‌‏گذرد نيز هستم، مقصود وى از انجام اين عمل، من نبودم، من بر او باد! آنگاه ملائكه می‌‏گويند: لعنت تو و لعنت ما بر او باد! 👈 یعنی: این آدم با این عملی که انجام داده است مرا اراده نکرده است. او در عمل ندارد. _____________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۲۳ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۱۷ ✅ آیت الله صافی گلپایگانی کتابی با عنوان «امامت و مهدویت» دارند. ایشان در بخشی از کتاب می‌نویسند: «علاوه بر آنکه عموم علمای و تاریخ نگاران و صاحبان کتاب‌های تراجم اثنی‌عشری، واقعه ولادت آن حضرت را بر اساس مدارک و مصادر صحیح ثبت و ضبط کرده‌اند و در عصر پدر بزرگوارش و عصر و کبری، صدها اشخاص مورد وثوق و اعتماد را می‌شناسیم که به سعادت دیدار آن ولی اعظم خدا نائل شده و معجزات و خوارق عادات کثیری از آن رهبر جهانیان دیده‌اند. گروه بسیاری از مشاهیر علمای نیز ولادت آن حضرت و شرح و تفصیلات آن را در کتب، ذکر نموده و بعضی به و مهدویت آن سرور اقرار و اشعار بلند به زبان عربی و فارسی در مدح او سروده‌اند و حتی مدعی شرفیابی به آن حضور اقدس و استماع حدیث از حضرتش شده‌اند که ما عین عبارات و کلمات عده‌ای از آنان را در کتاب منتخب الاثر نگاشته‌ایم و با رعایت اختصار در اینجا فقط به ذکر نام آنها قناعت می نمائیم». 👈 سپس نام ۷۷ نفر از عالمان اهل سنت را بیان می‌کنند که به نوعی ولادت امام عصر (ع) را پذیرفته‌اند. 🔸 مخفی بودن ولادت امام عصر (ع) به خاطر حفظ جان مبارکشان است. 🔆 چه اتفاقی باید بیفتد تا حضرت کنند و ما باید چه تغییری کنیم که این اتفاق رخ بدهد. ✳️ ما نسبت به دوره تکلیف داریم. یک بخش از وظایف‌مان نسبت به امام عصر (ع) است. یک بخش نسبت به خودمان و یک بخش نسبت به تکلیف داریم. ما باید در این سه زمینه تلاش کنیم. اگر تلاش کنیم انشاءالله زمینه ظهور شکل می‌گیرد. 🔸 قسمت شخصی آن، است. 🔸 قسمت اجتماعی آن بحث است. در اسلام اجتماعی بحث‌هایی مانند ، ، و... مطرح است. 💢 آنچه باعث شهادت امیرالمؤمنین (ع) شد این بود که جامعه پذیرش حضرت و ظرفیت عدالتشان را نداشت. 📎 ما باید به جایی برسیم که ظرفیت عدالت امام زمان (ع) را داشته باشیم چون آن حضرت می‌آیند تا و قسط را اجرا کنند. اگر ما آن ظرفیت را نداشته باشیم با حضرت جنگ خواهیم کرد. 🖌 ما در دوران کبری خود را نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم همان تکالیف فردی مثل و و... کافی است. ✳️ اولویت الآن، اجتماعی است که تعامل ما با چگونه باید باشد و این زمینه ظهور را فراهم می‌کند. ____ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۱۷، @Fares_ir