eitaa logo
استاد علوی تهرانی
4.1هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
257 ویدیو
59 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 پاداش در عید فطر ! 📖 پاداش کسی‌که شب قدر را درک کرده، در غروب عید فطر معلوم می‌شود ... 🗓 شب جمعه ماه رمضان ١٣٩٧ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۴۳ ✅ یکی از مسائل عمومی در دوره این است که آیا امام عصر (ع) همسر و فرزند دارند یا ندارند. عرض کردیم که چهار در این مسئله وجود دارد. یکی از آن‌ها را در جلسه قبل گفته شد. 📌 قول دوم این بود که امام همسر دارند ولی فرزند ندارد. ادله این قول در دل ادله گروه اول قرار دارد. 📌 قول سوم این بود که حضرت نه همسر دارند و نه فرزند. این گروه به شش شاهد استناد کرده‌اند: 🔸 ازدواج و اولاددار شدن امام (ع) با مهم‌ترین فلسفه‌های که شناخته نشدن است، سازگای ندارد. کسی که ازدواج می‌کند و فرزنددار می‌شود، خانواده‌اش او را می‌شناسند در حالی که غیبت امام زمان (ع) از همگان است. 🔸 سفرا و وکلای امام در دوران خدمت امام می‌رسیدند ولی هیچ یک به ازدواج و همسر و فرزند حضرت مهدی (عج) اشاره‌ای نکرده است. 🔸 ما روایاتی داریم که صراحتاً به این مطلب اشاره می‌کند که حضرت اولاد ندارند. 🔸 حضرت خضر ملازم امام زمان (ع) است و تنهایی امام در دوره غیبت را رفع می‌کند. اگر حضرت زن و فرزند داشتند، نباید تنها باشند. 🔸 اصبغ بن نباتة می‌گوید: از امیرالمؤمنین (ع) شنیدم که فرمودند: «صاحب این امر، آواره، رانده‌شده، تک و تنهاست» 👈 تک و تنها به این نکته اشاره می‌کند که امام زن و فرزند ندارند. 🔸 امام عصر (ع) همواره حلقه‌ای متشکل از سی نفر دارند. 💠 امام صادق (ع) می‌فرمایند: صاحب امر باید غیبتی داشته باشد. در این غیبت ناگزیز است که در عزلت به سر ببرد. بهترین خانه برای او طیبه است که با همراهی سی نفر وحشتی نخواهد بود که تنهایی او را پر می‌کنند. ⭕️ این دلایل شش‌گانه‌ای که این گروه آورده‌اند، حکایت از این معنا دارد که ایشان زن و فرزند ندارند اما هیچ‌کدام از این امور متقن نیست و اثبات‌کننده هیچ معنایی نیستند. 📌 نظریه چهارم، یا در مسئله است. قائلین به این نظریه می‌گویند پرداختن به این مسئله هیچ لطمه‌ای به ما به امامت نمی‌زند و هر چقدر هم کنکاش کنیم، نمی‌توانیم به نتیجه نهایی برسیم. آن‌ها نیز چند دلیل می‌آورند: 🔸 این مسئله، حاشیه‌ای است و اظهار نظر در این مورد لزومی ندارد. چرا که تاریخی است و مسائلی از این دست داریم که کسی به آن نمی‌پردازد چون اثری ندارد. 🔸 در منابع قدیمی از این مسئله بحث نشده است. 🔸 ادله‌ای که اقوال قبل به آن استناد کرده‌اند اعتبارشان در آن حد نیست که بتوان با آن‌ها تکلیف این مسئله را روشن کرد. 🔸 روایات با هم معارض هستند. برخی روایات می‌گوید ایشان همسر و فرزند دارد و برخی روایات می‌گوید ایشان همسر و فرزند ندارد. هیچ‌کدام بر دیگری رجحان پیدا نمی‌کند. ادله موافقین بیشتر هست ولی تعداد بیشتر، اطمینان‌آور نیست. _______________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۴۳، @Fares_ir
4_5843438542490962157.mp3
24.16M
📚 | جلسه ۵۶ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۵۶ ✅ در توضیح این فقره از دعای امام زین‌العابدین (ع) بودیم که از خداوند درخواست می‌کنند: «وَ اسْتَفْرِغْ‏ أَيَّامِي‏ فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ» 🔸 گفته شد، اهدافی که برای انسان بیان کرده‌اند به دو دسته تقسیم می‌شود: مقدماتی و نهایی. 👈 باید این اهداف مقدماتی را محقق ساخت و در آن‌ها توقف نکرد. بلکه زمینه‌ای برای اهداف نهایی شود. 📌 اهداف مقدماتی سه مورد بودند: و ، و ، و . 👈 عرض شد که مسئله آزمون و ابتلا برای همه موجودات بوده است. ✳️ چرا خداوند می‌گیرد؟ 🔸 امتحان برای این است که بر خود شخص اتمام شود و نیز برای برطرف شدن است. 💠 در سوره تغابن آیه ۱۵ می‌فرماید: دارایی و فرزندانتان، وسیله‌ای برای آزمون شما هستند. 💠 حضرت امیر (ع) تفسیر آیه را اینطور بیان فرموده‌اند: «معنای آزمون بودنِ دارایی و فرزند این است که خداوند بندگانش را با اولاد و مالشان امتحان می‌کند تا برای شخص معلوم شود که راضی به قسمت الهی هست یا بر آن خشمگین است. خداوند این فرصت را می‌دهد تا تو رفتاری را از خودت ظاهر کنی که اگر راضی بودی مستحق می‌شوی و اگر ناراضی بودی مستحق شوی.» 👈 خداوند بستری را مهیا کرده تا ما خودمان را نشان بدهیم. 🔆 یکی از دلائلی که برای امام زمان (ع) بیان شده همین مسئله امتحان و ابتلا است یعنی غیبت حضرت ولی عصر (ع) وسیله‌ای برای آزمون بندگان خداست که مدعی معصومین هستند، چون هیچ ادعایی را بدون دلیل نمی‌پذیرند. 💠 امام صادق (ع) در روایتی درباره آزمون بودن امام زمان (ع) می‌فرمایند: «بسیاری از منادیان ولایت از خارج می‌شوند و طوق را از گردنشان باز می‌کنند، آن طوقی که خداوند در سوره مبارکه اسراء آیه ۱۳ به آن اشاره کرده است: (و ما طائر هر انسانی را به گردنش وصل کردیم.) مراد از طائر، است.» 👈 ، سخت است. فقط خواندن نیست. این نیست که صاد و ضاد را درست بگوییم، اینکه گام اول است. در نماز داریم؟ ⭕️ بزرگترین مسئله‌ای است که در متدینین، مفقود است و از آن کرده‌اند، بحث است. جامعه ما تربیت ندارد. همه ما باید تغییر کنیم و در مسیر درست باشیم. هنوز دیر نشده است، یک روز هم که به دین کنیم خداوند ارحم الراحمین، بقیه را درست می‌کند. می‌گوید تو دو رکعت نماز برای من بخوان تا من همه نمازهایت را قبول کنم. 🔆 واقعاً ما عرضه نداریم که یک کار برای خدا انجام بدهیم؟ ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۵۶ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۴۴ ✅ مسئله دوم از مباحث عمومی غیبت، محل زندگی امام زمان است. 🔹 امام زمان (ع) در دوره اول زندگی‌شان یعنی از سال ۲۵۵ تا ۲۶۰ قمری در سامراء بودند. عموم روایات این مطلب را تأیید می‌کنند. 🔹 دوره دوم از سال ۲۶۰ هجری پس از شهادت امام عسکری (ع) شروع می‌شود و تا سال ۳۲٩ قمری به مدت ۶۹ سال ادامه دارد. 🔸 روایاتی که به محل زندگی امام در این دوره می‌پردازد، دو دسته است. دسته اول هیچ جایی را نام نمی‌برد. دسته دوم، مکانی را برای زندگی امام در دوره مشخص می‌کند. 👈 به استناد این دسته از روایات، ایشان در دوره غیبت صغری به مدینه رفت و آمد دارند ولی عموماً در عراق بوده‌اند. مشخص نیست در کدام منطقه از عراق بوده‌اند. چون در عراق هستند. بنابراین باید نتیجه بگیریم که محل زندگی امام در عراق است. 🔹 دوره سوم، دوره است. چند مکان را برای زندگی امام (ع) در این دوره ذکر کرده‌اند: 👈 نخستین مکانی که نام برده‌اند، شهر مدینه است. 👈 دومین مکان، کوهی است به نام ذی‌طُوی که در یک فرسخی مکه است. یعنی در محدوده حرم قرار داد. 👈 سومین منطقه‌ای که نام می‌برند، رَضْوی است. رضوی، نام کوهی در بیرون مدینه است. در دعای ندبه به ذی‌طوی و رضوی اشاره شده است. 👈 چهارمین دیدگاه این است که به دلیل اینکه امام زمان (ع) دائماً در حال نقل مکان هستند، جای ثابتی ندارند و می‌توانند هر جایی از این کره خاکی باشند. 👈 پنجمین مکانی را که برای سکونت امام (ع) در دوره غیبت کبری ذکر می‌کنند، است. ⭕️ بحث جزیره خضراء، ما نیست. حتی عقیده علامه مجلسی هم نیست. بلکه فقط یک نقل قول است. جزیره خضراء، منطقه‌ای است در جنوب اسپانیا نزدیک تنگۀ جبل الطارق. در کتاب‌های تاریخی که درباره منطقه آندلس و مغرب نوشته شده، از جزیرة الخضراء به عنوان باب الآندلس نام برده شده است و اینکه جزیره خضراء محل سکونت امام عصر (ع) است. 📎 این نقل از دوره مطرح شد و به ادبیات راه پیدا کرد. 📚 این داستان را محدث نوری در کتاب جنة‌المأوی و مرحوم علامه مجلسی در بحارالأنوار در جلد ۱۳ باب نوادر ذکر می‌کند. 🔆 شیوه علامه مجلسی در کتاب بحارالأنوار این است که مطلب را فقط نقل کرده و اظهار نظر نمی‌کند. ایشان هر آنچه را که هست، نوشته‌اند. ایشان با دربار ارتباط داشت و این ارتباطات، موجب باز شدن راه علامه به کتابخانه‌های مختلف می‌شد. ایشان این فرصت طلایی را مغتنم شمرده و هر چه را در کتاب‌ها بوده، نوشته است. داعیه‌ای هم ندارد که بگوید آنها صحیح است یا غلط. 📍شیوه ایشان در بحارالانوار صرفاً نقل است. بنابراین اگر ما در مورد جزیره خضراء بحثی را از علامه مجلسی می‌آوریم، به این معنا نیست که ایشان می‌گوید درست است، بلکه ایشان در صدد نقل است. 👌توان علمی ایشان را باید در کتاب مرآةالعقول دید که ۲۶ جلد در شرح است. 🔹 مقطع چهارم زندگی امام که إن‌شاءالله خداوند به همه ما توفیق درک آن را بدهد، مقطع است. محل زندگی حضرت در دوره ظهور (در شهر کوفه) است. 💠 حضرت صادق (ع) می‌فرمایند: مسجد سهله محل زندگی صاحب ماست وقتی با اهلش کند. _______________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۴۴، @Fares_ir
4_5859735817370470447.mp3
31.22M
📚 | جلسه ۵۷ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۵۷ ✅ در اهداف مقدماتی آفرینش امتحان و و است که علما یکی از دلایل امام زمان (ع) را امتحان می‌دانند. گفتیم که در ، کار بسیار سختی است. ⭕️ در آخرالزمان، جنبه فردی پیدا می‌کند. یعنی ممکن است شخصی، اهل و عیال داشته باشد و خودش داشته باشد و بقیه نداشته باشند. روزی هم که ازدواج کرده، همسرش بوده ولی عوض شده است. 💠 امام صادق (ع) در حدیثی می‌فرمایند: صاحب این امرِ و ، غیبتی دارد. کسی که در این زمان، خودش را حفظ کند مثل این است که با دستش بخواهد خارهای درخت قتاد را قطع کند. کدام یک از شما می‌تواند با دستش این خارها را بتراشد؟ تقوای الهی پیشه کنید و به دین خودتان باقی بمانید. 👈 درخت قتاد، خارهای درشتی دارد. 📌 یکی از ویژگی‌های آخرالزمان، بی‌دین شدنِ ناخودآگاه است. ناخودآگاه به این معنا که به آن توجه ندارید. چون تغییرات، تدریجی است. تغییرات بی‌دینی هم در کشور ما تدریجی است. تدریجی که باشد افراد متوجه نمی‌شوند ولی تغییر کرده‌اند. به همین دلیل است که می‌گویند وقتی امام زمان(ع) می‌آیند تصور می‌کنند که امام دین جدیدی را آورده است. 💠 امام باقر (ع) فرمودند: ای آل رسول، قطعاً برای پاک شدن مورد امتحان قرار می‌گیرید، نظیر پاک شدن سورمه در چشم. کسانی که سورمه می‌کشند می‌فهمند چه زمانی سورمه را کشیده‌اند؛ ولی پاک شدن سورمه از چشم را نمی‌فهمند. همینطور شخص بر حکمی از دستورهای ما صبح می‌کند و همان روز را به شب می‌رساند در حالی که همان حکم را نمی‌کند و در یک مقطع زمانی روز را به شب می‌رساند در حالی که طرفدار حکم ما هست ولی وقتی به صبح می‌رسد از آن حکم خارج شده است. 💠 وقتی حضرت ختمی‌مرتبت (ص) از امام زمان (ع) یاد می‌کنند، اینطور می‌فرمایند: خوشا به حال کسانی که در دوره ، صبر‌کننده هستند. خوشا به حال کسانی که در دلشان ریشه کرده. این‌ها همان کسانی هستند که خداوند در آن‌ها را توصیف کرده و فرموده: این‌ها کسانی هستند که به ایمان دارند. 💠 امام کاظم (ع) فرموده‌اند: زمانی که پنجمین فرزند از نسل هفتمین امام غایب شد، خدا را در دین‌داریتان لحاظ کنید. از خدا بخواهید دینتان را حفظ کند. نشود که مردم شما را از دین برگردانند. پسرم، برای امام دوازدهم غیبتی وجود دارد که حتمی است. این غیبت آن قدر طولانی می‌شود که کسانی که قائل به امامت او بودند از امامت او بر می‌گردند؛ چون این غیبت، یک امتحان است. یک ابتلا است از سوی خداوند که با این موضوع، آفریده‌ها را امتحان می‌کند. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۵۷ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
4_5866391973002218769.mp3
27.07M
📚 | جلسه ۵۸ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۵۸ ✅ یکی از اهداف مقدماتی است. ما را کرده‌اند تا امتحان کنند. 📌 گفتیم که حضرت مهدی (عج) امتحان است و درباره غیبت، سه دسته روایت وجود دارد. دسته اول، روایاتی است که می‌گویند در سخت است. دسته دوم به این نکته اشاره دارد که غیبت، امتحان است. 🔸 دسته سوم روایات می‌گوید نتیجه این امتحان چیست و چرا امتحان را می‌گیرند. 💠 حمیری نقل می‌کند که حضرت صادق (ع) فرمودند: به خدا آن چیزی که شما منتظرش هستید ایجاد نمی‌شود مگر اینکه از هم جدا شوید و مورد قرار بگیرید که از هم جدا شوید. خوب‌ها یک طرف باشند و بدها در طرف دیگر. از هر ده نفر، هفت نفر خارج می‌شوند و سه نفر می‌مانند. سپس حضرت آیه ۱۴۲ سوره آل‌عمران را تلاوت نمودند که می‌فرماید: کردید وارد می‌شوید؟ تا خدا آزمون نکند و نتیجه حاصل نشود که کدام‌یک از شما اهل و هستید وارد بهشت نمی‌شوید. 🔆 به دو دلیل را این همه امتحان می‌کنند: 💠 امام صادق (ع) فرمودند: خداوند دوست دارد شیعه را امتحان کند. 👈 قانون الهی تغییر و تبدیل ندارد. خدا اینطور خواسته است. گر تو نمی‌پسندی تغییر ده قضا را. 🔸غیر شیعه قبل از اینکه به غیبت امام زمان (ع) برسند، مردود شده‌اند، چه و چه از ادیان دیگر. کسی که مردود شده را دوباره امتحان نمی‌کنند. 💠 سوره عنکبوت آیه ۲ می‌فرماید: آیا مردم تصور کردند که گفتند آوردیم و ما رهایشان می‌کنیم و آزمایششان نمی‌کنیم؟ ⭕️ امتحان امت آخرالزمان به امیرالمؤمنین (ع) بوده است. 💠 حضرت امیر (ع) از پیامبر (ص) پرسیدند: آزمایشی که در آیه مطرح شده، چیست؟ حضرت فرمودند: علی جان، تو امتحان می‌شوی و مردم با تو امتحان می‌شوند. تو مورد خصومت و دشمنی قرار می‌گیری. آماده دشمنی مردم با خودت باش. 👈 پس دیگران امتحان داشتند. ولایت را نپذیرفتند و مردود شدند. امتحان غیبت ندارند. این فضائل را سنی‌ها هم گفته‌اند. ما باید از آنها یک پله بالاتر باشیم. 📚 نسائی در خصائص می‌گوید: پیامبر فرمود: من شما را به برادر و پسرعمویم علی ابن ابی طالب توصیه می‌کنم؛ چراکه علی را دوست ندارد مگر انسان و او را نمی‌دارد مگر انسان . 💢 ولایت و و محبت علی امتحان است. غالب در محبت برنده هستند ولی در اطاعت، برنده نیستند. 👈 باید سطح خود را بالا ببریم. اگر کسی را دوست داشته باشد خود را شبیه او می‌کند. 💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: امت پیامبر (ص) به ۷۳ فرقه تقسیم می‌شود. ۷۲ فرقه به می‌رود و یک فرقه به بهشت. ۱۳ فرقه از آن ۷۲ فرقه، محب من هستند. 🔆 تا از عبور نکنیم نمی‌دانیم نمره ما چند است. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۵۸ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir