🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴۳
✅ یکی از مسائل عمومی در دوره #غیبت_کبری این است که آیا امام عصر (ع) همسر و فرزند دارند یا ندارند. عرض کردیم که چهار #عقیده در این مسئله وجود دارد. یکی از آنها را در جلسه قبل گفته شد.
📌 قول دوم این بود که امام همسر دارند ولی فرزند ندارد. ادله این قول در دل ادله گروه اول قرار دارد.
📌 قول سوم این بود که حضرت نه همسر دارند و نه فرزند. این گروه به شش شاهد استناد کردهاند:
🔸 ازدواج و اولاددار شدن امام (ع) با مهمترین فلسفههای #غیبت که شناخته نشدن #امام است، سازگای ندارد. کسی که ازدواج میکند و فرزنددار میشود، خانوادهاش او را میشناسند در حالی که غیبت امام زمان (ع) از همگان است.
🔸 سفرا و وکلای امام در دوران #غیبت_صغری خدمت امام میرسیدند ولی هیچ یک به ازدواج و همسر و فرزند حضرت مهدی (عج) اشارهای نکرده است.
🔸 ما روایاتی داریم که صراحتاً به این مطلب اشاره میکند که حضرت اولاد ندارند.
🔸 حضرت خضر ملازم امام زمان (ع) است و تنهایی امام در دوره غیبت را رفع میکند. اگر حضرت زن و فرزند داشتند، نباید تنها باشند.
🔸 اصبغ بن نباتة میگوید: از امیرالمؤمنین (ع) شنیدم که فرمودند: «صاحب این امر، آواره، راندهشده، تک و تنهاست»
👈 تک و تنها به این نکته اشاره میکند که امام زن و فرزند ندارند.
🔸 امام عصر (ع) همواره حلقهای متشکل از سی نفر دارند.
💠 امام صادق (ع) میفرمایند: صاحب امر #امامت باید غیبتی داشته باشد. در این غیبت ناگزیز است که در عزلت به سر ببرد. بهترین خانه برای او طیبه است که با همراهی سی نفر وحشتی نخواهد بود که تنهایی او را پر میکنند.
⭕️ این دلایل ششگانهای که این گروه آوردهاند، حکایت از این معنا دارد که ایشان زن و فرزند ندارند اما هیچکدام از این امور متقن نیست و اثباتکننده هیچ معنایی نیستند.
📌 نظریه چهارم، #سکوت یا #تردید در مسئله است. قائلین به این نظریه میگویند پرداختن به این مسئله هیچ لطمهای به #اعتقاد ما به امامت نمیزند و هر چقدر هم کنکاش کنیم، نمیتوانیم به نتیجه نهایی برسیم. آنها نیز چند دلیل میآورند:
🔸 این مسئله، حاشیهای است و اظهار نظر در این مورد لزومی ندارد. چرا که تاریخی است و مسائلی از این دست داریم که کسی به آن نمیپردازد چون اثری ندارد.
🔸 در منابع قدیمی از این مسئله بحث نشده است.
🔸 ادلهای که اقوال قبل به آن استناد کردهاند اعتبارشان در آن حد نیست که بتوان با آنها تکلیف این مسئله را روشن کرد.
🔸 روایات با هم معارض هستند. برخی روایات میگوید ایشان همسر و فرزند دارد و برخی روایات میگوید ایشان همسر و فرزند ندارد. هیچکدام بر دیگری رجحان پیدا نمیکند. ادله موافقین بیشتر هست ولی تعداد بیشتر، اطمینانآور نیست.
_______________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴۳، #مهدویت
@Fares_ir
4_5843438542490962157.mp3
24.16M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۵۶
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۵۶
✅ در توضیح این فقره از دعای #مکارم_الاخلاق امام زینالعابدین (ع) بودیم که از خداوند درخواست میکنند: «وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ»
🔸 گفته شد، اهدافی که برای #آفرینش انسان بیان کردهاند به دو دسته تقسیم میشود: مقدماتی و نهایی.
👈 باید این اهداف مقدماتی را محقق ساخت و در آنها توقف نکرد. بلکه زمینهای برای اهداف نهایی شود.
📌 اهداف مقدماتی سه مورد بودند: #آزمون و #بلا، #معرفت و #شناخت، #عبادت و #عبودیت.
👈 عرض شد که مسئله آزمون و ابتلا برای همه موجودات بوده است.
✳️ چرا خداوند #امتحان میگیرد؟
🔸 امتحان برای این است که بر خود شخص اتمام #حجت شود و نیز برای برطرف شدن #جهل #انسان است.
💠 در سوره تغابن آیه ۱۵ میفرماید: دارایی و فرزندانتان، وسیلهای برای آزمون شما هستند.
💠 حضرت امیر (ع) تفسیر آیه را اینطور بیان فرمودهاند: «معنای آزمون بودنِ دارایی و فرزند این است که خداوند بندگانش را با اولاد و مالشان امتحان میکند تا برای شخص معلوم شود که راضی به قسمت الهی هست یا بر آن خشمگین است. خداوند این فرصت را میدهد تا تو رفتاری را از خودت ظاهر کنی که اگر راضی بودی مستحق #بهشت میشوی و اگر ناراضی بودی مستحق #جهنم شوی.»
👈 خداوند بستری را مهیا کرده تا ما خودمان را نشان بدهیم.
🔆 یکی از دلائلی که برای #غیبت امام زمان (ع) بیان شده همین مسئله امتحان و ابتلا است یعنی غیبت حضرت ولی عصر (ع) وسیلهای برای آزمون بندگان خداست که مدعی #ولایت معصومین هستند، چون هیچ ادعایی را بدون دلیل نمیپذیرند.
💠 امام صادق (ع) در روایتی درباره آزمون بودن امام زمان (ع) میفرمایند: «بسیاری از منادیان ولایت از #دین خارج میشوند و طوق #اسلام را از گردنشان باز میکنند، آن طوقی که خداوند در سوره مبارکه اسراء آیه ۱۳ به آن اشاره کرده است: (و ما طائر هر انسانی را به گردنش وصل کردیم.) مراد از طائر، #ولایت است.»
👈 #دینداری، سخت است. فقط #نماز خواندن نیست. #دین_داری این نیست که صاد و ضاد را درست بگوییم، اینکه گام اول است. در نماز #حضور_قلب داریم؟
⭕️ بزرگترین مسئلهای است که در #جامعه متدینین، مفقود است و از آن #غفلت کردهاند، بحث #تربیت است. جامعه ما تربیت ندارد. همه ما باید تغییر کنیم و در مسیر درست باشیم. هنوز دیر نشده است، یک روز هم که به دین #عمل کنیم خداوند ارحم الراحمین، بقیه را درست میکند. میگوید تو دو رکعت نماز برای من بخوان تا من همه نمازهایت را قبول کنم.
🔆 واقعاً ما عرضه نداریم که یک کار برای خدا انجام بدهیم؟
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۵۶
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴۴
✅ مسئله دوم از مباحث عمومی غیبت، محل زندگی امام زمان است.
🔹 امام زمان (ع) در دوره اول زندگیشان یعنی از سال ۲۵۵ تا ۲۶۰ قمری در سامراء بودند. عموم روایات این مطلب را تأیید میکنند.
🔹 دوره دوم از سال ۲۶۰ هجری پس از شهادت امام عسکری (ع) شروع میشود و تا سال ۳۲٩ قمری به مدت ۶۹ سال ادامه دارد.
🔸 روایاتی که به محل زندگی امام در این دوره میپردازد، دو دسته است. دسته اول هیچ جایی را نام نمیبرد. دسته دوم، مکانی را برای زندگی امام در دوره #غیبت_صغری مشخص میکند.
👈 به استناد این دسته از روایات، ایشان در دوره غیبت صغری به مدینه رفت و آمد دارند ولی عموماً در عراق بودهاند. مشخص نیست در کدام منطقه از عراق بودهاند. چون #نواب_اربعه در عراق هستند. بنابراین باید نتیجه بگیریم که محل زندگی امام در عراق است.
🔹 دوره سوم، دوره #غیبت_کبری است. چند مکان را برای زندگی امام (ع) در این دوره ذکر کردهاند:
👈 نخستین مکانی که نام بردهاند، شهر مدینه است.
👈 دومین مکان، کوهی است به نام ذیطُوی که در یک فرسخی مکه است. یعنی در محدوده حرم قرار داد.
👈 سومین منطقهای که نام میبرند، رَضْوی است. رضوی، نام کوهی در بیرون مدینه است. در دعای ندبه به ذیطوی و رضوی اشاره شده است.
👈 چهارمین دیدگاه این است که به دلیل اینکه امام زمان (ع) دائماً در حال نقل مکان هستند، جای ثابتی ندارند و میتوانند هر جایی از این کره خاکی باشند.
👈 پنجمین مکانی را که برای سکونت امام (ع) در دوره غیبت کبری ذکر میکنند، #جزیره_خضراء است.
⭕️ بحث جزیره خضراء، #عقیده ما نیست. حتی عقیده علامه مجلسی هم نیست. بلکه فقط یک نقل قول است. جزیره خضراء، منطقهای است در جنوب اسپانیا نزدیک تنگۀ جبل الطارق. در کتابهای تاریخی که درباره منطقه آندلس و مغرب نوشته شده، از جزیرة الخضراء به عنوان باب الآندلس نام برده شده است و اینکه جزیره خضراء محل سکونت امام عصر (ع) است.
📎 این نقل از دوره #صفویه مطرح شد و به ادبیات #شیعه راه پیدا کرد.
📚 این داستان را محدث نوری در کتاب جنةالمأوی و مرحوم علامه مجلسی در بحارالأنوار در جلد ۱۳ باب نوادر ذکر میکند.
🔆 شیوه علامه مجلسی در کتاب بحارالأنوار این است که مطلب را فقط نقل کرده و اظهار نظر نمیکند. ایشان هر آنچه را که هست، نوشتهاند. ایشان با دربار ارتباط داشت و این ارتباطات، موجب باز شدن راه علامه به کتابخانههای مختلف میشد. ایشان این فرصت طلایی را مغتنم شمرده و هر چه را در کتابها بوده، نوشته است. داعیهای هم ندارد که بگوید آنها صحیح است یا غلط.
📍شیوه ایشان در بحارالانوار صرفاً نقل است. بنابراین اگر ما در مورد جزیره خضراء بحثی را از علامه مجلسی میآوریم، به این معنا نیست که ایشان میگوید درست است، بلکه ایشان در صدد نقل است.
👌توان علمی ایشان را باید در کتاب مرآةالعقول دید که ۲۶ جلد در شرح #اصول_کافی است.
🔹 مقطع چهارم زندگی امام که إنشاءالله خداوند به همه ما توفیق درک آن را بدهد، مقطع #ظهور است. محل زندگی حضرت در دوره ظهور #مسجد_سهله (در شهر کوفه) است.
💠 حضرت صادق (ع) میفرمایند: مسجد سهله محل زندگی صاحب ماست وقتی با اهلش #قیام کند.
_______________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴۴، #مهدویت
@Fares_ir
4_5859735817370470447.mp3
31.22M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۵۷
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۵۷
✅ در اهداف مقدماتی آفرینش امتحان و #ابتلاء و #آزمون است که علما یکی از دلایل #غیبت امام زمان (ع) را امتحان میدانند. گفتیم که #دینداری در #آخر_الزمان، کار بسیار سختی است.
⭕️ #دین_داری در آخرالزمان، جنبه فردی پیدا میکند. یعنی ممکن است شخصی، اهل و عیال داشته باشد و خودش #ایمان داشته باشد و بقیه نداشته باشند. روزی هم که ازدواج کرده، همسرش #مؤمن بوده ولی عوض شده است.
💠 امام صادق (ع) در حدیثی میفرمایند: صاحب این امرِ #ولایت و #امامت، غیبتی دارد. کسی که در این زمان، #دین خودش را حفظ کند مثل این است که با دستش بخواهد خارهای درخت قتاد را قطع کند. کدام یک از شما میتواند با دستش این خارها را بتراشد؟ تقوای الهی پیشه کنید و به دین خودتان باقی بمانید.
👈 درخت قتاد، خارهای درشتی دارد.
📌 یکی از ویژگیهای آخرالزمان، بیدین شدنِ ناخودآگاه است. ناخودآگاه به این معنا که به آن توجه ندارید. چون تغییرات، تدریجی است. تغییرات بیدینی هم در کشور ما تدریجی است. تدریجی که باشد افراد متوجه نمیشوند ولی تغییر کردهاند. به همین دلیل است که میگویند وقتی امام زمان(ع) میآیند #مردم تصور میکنند که امام دین جدیدی را آورده است.
💠 امام باقر (ع) فرمودند: ای #پیروان آل رسول، قطعاً برای پاک شدن مورد امتحان قرار میگیرید، نظیر پاک شدن سورمه در چشم. کسانی که سورمه میکشند میفهمند چه زمانی سورمه را کشیدهاند؛ ولی پاک شدن سورمه از چشم را نمیفهمند. همینطور شخص بر حکمی از دستورهای ما صبح میکند و همان روز را به شب میرساند در حالی که همان حکم را #عمل نمیکند و در یک مقطع زمانی روز را به شب میرساند در حالی که طرفدار حکم ما هست ولی وقتی به صبح میرسد از آن حکم خارج شده است.
💠 وقتی حضرت ختمیمرتبت (ص) از امام زمان (ع) یاد میکنند، اینطور میفرمایند: خوشا به حال کسانی که در دوره #غیبت، صبرکننده هستند. خوشا به حال کسانی که #محبت #اهل_بیت در دلشان ریشه کرده. اینها همان کسانی هستند که خداوند در #قرآن آنها را توصیف کرده و فرموده: اینها کسانی هستند که به #غیب ایمان دارند.
💠 امام کاظم (ع) فرمودهاند: زمانی که پنجمین فرزند از نسل هفتمین امام غایب شد، خدا را در دینداریتان لحاظ کنید. از خدا بخواهید دینتان را حفظ کند. نشود که مردم شما را از دین برگردانند. پسرم، برای امام دوازدهم غیبتی وجود دارد که حتمی است. این غیبت آن قدر طولانی میشود که کسانی که قائل به امامت او بودند از امامت او بر میگردند؛ چون این غیبت، یک امتحان است. یک ابتلا است از سوی خداوند که با این موضوع، آفریدهها را امتحان میکند.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۵۷
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
4_5866391973002218769.mp3
27.07M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۵۸
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۵۸
✅ #امتحان یکی از اهداف مقدماتی #آفرینش است. ما را #خلق کردهاند تا امتحان کنند.
📌 گفتیم که #غیبت حضرت مهدی (عج) امتحان است و درباره غیبت، سه دسته روایت وجود دارد. دسته اول، روایاتی است که میگویند #دینداری در #آخر_الزمان سخت است. دسته دوم به این نکته اشاره دارد که غیبت، امتحان است.
🔸 دسته سوم روایات میگوید نتیجه این امتحان چیست و چرا امتحان را میگیرند.
💠 حمیری نقل میکند که حضرت صادق (ع) فرمودند: به خدا آن چیزی که شما منتظرش هستید ایجاد نمیشود مگر اینکه از هم جدا شوید و مورد #آزمون قرار بگیرید که از هم جدا شوید. خوبها یک طرف باشند و بدها در طرف دیگر. از هر ده نفر، هفت نفر خارج میشوند و سه نفر میمانند.
سپس حضرت آیه ۱۴۲ سوره آلعمران را تلاوت نمودند که میفرماید: #فکر کردید وارد #بهشت میشوید؟ تا خدا آزمون نکند و نتیجه حاصل نشود که کدامیک از شما اهل #مجاهدت و #صبر هستید وارد بهشت نمیشوید.
🔆 به دو دلیل #شیعه را این همه امتحان میکنند:
💠 امام صادق (ع) فرمودند: خداوند دوست دارد شیعه را امتحان کند.
👈 قانون الهی تغییر و تبدیل ندارد. خدا اینطور خواسته است. گر تو نمیپسندی تغییر ده قضا را.
🔸غیر شیعه قبل از اینکه به غیبت امام زمان (ع) برسند، مردود شدهاند، چه #اهل_سنت و چه از ادیان دیگر. کسی که مردود شده را دوباره امتحان نمیکنند.
💠 سوره عنکبوت آیه ۲ میفرماید: آیا مردم تصور کردند که گفتند #ایمان آوردیم و ما رهایشان میکنیم و آزمایششان نمیکنیم؟
⭕️ امتحان امت آخرالزمان به امیرالمؤمنین (ع) بوده است.
💠 حضرت امیر (ع) از پیامبر (ص) پرسیدند: آزمایشی که در آیه مطرح شده، چیست؟ حضرت فرمودند: علی جان، تو امتحان میشوی و مردم با تو امتحان میشوند. تو مورد خصومت و دشمنی قرار میگیری. آماده دشمنی مردم با خودت باش.
👈 پس دیگران امتحان #ولایت داشتند. ولایت را نپذیرفتند و مردود شدند. امتحان غیبت ندارند. این فضائل را سنیها هم گفتهاند. ما باید از آنها یک پله بالاتر باشیم.
📚 نسائی در خصائص میگوید: پیامبر فرمود: من شما را به #محبت برادر و پسرعمویم علی ابن ابی طالب توصیه میکنم؛ چراکه علی را دوست ندارد مگر انسان #مؤمن و او را #دشمن نمیدارد مگر انسان #منافق.
💢 ولایت و #اطاعت و محبت علی امتحان است. غالب #مردم در محبت برنده هستند ولی در اطاعت، برنده نیستند.
👈 باید سطح خود را بالا ببریم. اگر #انسان کسی را دوست داشته باشد خود را شبیه او میکند.
💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: امت پیامبر (ص) به ۷۳ فرقه تقسیم میشود. ۷۲ فرقه به #جهنم میرود و یک فرقه به بهشت. ۱۳ فرقه از آن ۷۲ فرقه، محب من هستند.
🔆 تا از #صراط عبور نکنیم نمیدانیم نمره ما چند است.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۵۸
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴۵
✅ دومین مسئله از دوره #غیبت_کبری، محل سکونت حضرت بود که بعضی از روایات مدینه و ذیطوی و رَضْوی را به عنوان محل سکونت ایشان معرفی نمودند و در برخی روایات هم مکانی را معلوم نکردهاند.
👈 در اینجا بحث #جزیره_خضراء مطرح شده است و آن را به عنوان مکانی برای سکونت امام عصر (ع) در دوره غیبت کبری مطرح میکنند.
📌 جزیره خضراء در منابع تاریخی آندلس، با عنوان باب الآندلس مطرح است و در تنگه جبل الطارق قرار دارد. دو واقعه تاریخی در مورد آن وجود دارد که علامه مجلسی در کتاب بحارالأنوار و محدث نوری در جنةالمأوی نقل میکنند.
🔆 این جزیره کجاست؟ آیا بر #مثلث_برمودا انطباق پیدا میکند؟ آیا واقعیت دارد؟
‼️ ما اصراری نداریم که بخواهیم در این موارد اظهار نظر کنیم. #وظیفه ما این است که #منتظر حضرت باشیم و از ایشان پیروی کنیم. جواب این سؤالها دردی را دوا نمیکند. ولی چون مطرح شده است، دو کتاب را معرفی میکنیم که بدانید به تمام این سؤالات جواب داده شده است.
📚 کتاب «جزیره خضراء افسانه یا واقعیت» ترجمه و تحقیق جناب آقای ابوالفضل طریقهدار.
در این کتاب نظر بزرگانی مثل علامه مجلسی و حضرات آیات شیخ محمدتقی شوشتری، حسن زاده آملی، ابراهیم امینی و علامه بزرگوار جناب سیدجعفر مرتضی را بیان میکند.
📚 کتاب «جزیره خضراء در ترازوی نقد» تألیف مورخ شریف و ارزنده علامه سید جعفر مرتضی با ترجمه جناب آقای محمد سپهری.
✅ مسئله سومی که در دوران غیبت کبری مطرح میشود این است که آیا ما میتوانیم در این دوران به صورت اختیاری و دائمی خدمت امام برسیم؟
🔸 ملاقات با حضرت مهدی (عج) در دوره اول زندگی ایشان به صلاحدید امام عسکری (ع) برای عدهای اتفاق افتاده است.
🔸 در دوره #غیبت_صغری نواب اربعه قطعاً و یقیناً ایشان را ملاقات کردهاند.
🔸 دوره دوره #ظهور نیز همگان امام را خواهند دید و تردیدی در آن نیست.
👈 تنها بخشی که مورد سؤال است، دوره #غیبت کبری است. قبل از اینکه به این مسئله پاسخ بدهیم، باید نکاتی را بگوییم:
🔹 وظیفه ما در دوره غیبت کبری چیست؟ آیا واقعاً باید دستور العملها و ریاضتهایی را پشت سر بگذاریم تا بتوانیم به ساحت مقدس امام عصر (عج) #تشرف پیدا کنیم یا وظیفه ما #تشبه است؟
📎 بر اساس قرآن ما سه وظیفه نسبت به #اهل_بیت (ع) داریم:
📍#مودت به ذوات مقدسه معصومین بر اساس آیه ۲۳ سوره شورا.
📍#اطاعت از آنها بر اساس آیه ۵٩ سوره نساء.
📍#شباهت به آنها بر اساس آیه ۲۱ سوره احزاب.
👈 این سه مورد بر ما #واجب بوده و وظیفه ماست. باید آنها را اسوه و #الگو قرار بدهیم. باید خودمان را شبیه الگو کنیم.
⭕️ ما دنبال #شفاعت و #عنایت آنها هستیم و میخواهیم حاجات ما را بدهند. ولی من کمتر شنیدهام که کسی بگوید من میخواهم شبیه پیامبر شوم.
⭕️ ما هیچ شباهتی نداریم ولی دنبال جریانات دیگری چون چلّهنشینی و دستور العمل هستیم. آیا به ما دستور دادهاند که دنبال شرفیابی باشیم؟ اگر ما مطابق قاعده زندگی کنیم، اهل بیت (ع) به ما سر میزنند.
💠 پیامبر (ص) شبیهترین فرد به خودشان را معرفی کرده و میفرمایند: «شبیهترین شما به من کسی است که خوشاخلاقتر باشد»
🔹 ما دنبال پاسخ به این هستیم که آیا ارتباط با امام زمان (ع) از سمت ما امکانپذیر هست یا خیر؟ نه اینکه آیا امام با کسی ارتباط برقرار میکنند یا نه؟
_______
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴۵، #مهدویت
@Fares_ir
4_5879829783210101512.mp3
25.7M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۵٩
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۵٩
✅ گفتیم یکی از حکمتهای #غیبت، #آزمون و #امتحان و ابتلاست. هیچکس خبر ندارد امتحان ما چه زمانی پایان میپذیرد.
👈 سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که چرا #شیعه را امتحان میکنند و بقیه را امتحان نمیکنند؟ این سؤال دو جواب دارد:
🔆 بقیه در سایر امتحانهایشان مردود شدهاند. کسی که اهل جماعت یعنی طرفدار #سقیفه است در امتحانش مردود شده است. امتحان او #تعهد به #غدیر بود که مردود شد. حتی کسانی که طرفدار ادیان دیگر هستند هم مردود شدهاند.
📍در سوره مبارکه آل عمران آیه ۶۱ که معروف به #آیه_مباهله است به همین اشاره دارد. وقتی برای #مباهله زمان تعیین شد، مسیحیان نجران خودشان میدانستند که #باطل هستند و از ترس #عذاب نیامدند. اگر آنها باطل نبودند، پیامبر (ص) با آنان مباهله نمیکرد بلکه تاییدشان هم میکرد.
🔆 از امام صادق (ع) روایت است که فرمودند: غیبت قائم ما طول میکشد تا حق محض آشکار شود. ناخالصی از #ایمان خالص با بازگشتن هر کسی از #شیعیان که ذاتش خراب است جدا شود.
📍 حضرت از #نفاق صحبت میکنند. در دوره غیبت امام زمان (ع) کسانی که ذاتشان خراب است، ذاتشان را نشان میدهند.
🔸 مهمترین بحث قرآن کریم در دوره #غیبت_کبری، بحث نفاق است. ما باید بدانیم #منافق چند خصوصیت دارد. باید #سبک_زندگی منافقان را بشناسیم. منظور از منافق، مسعود رجوی نیست چون او قاتل است. نفاق یعنی #انسان آن چیزی که در #قلب هست را عیان نمیکند.
✅ در قرآن ۲۲ بیماری برای قلب ذکر شده که به آنها اشاره میکنیم تا زمانی که امام زمان (ع) تشریف بیاورند، هیچیک از ما این بیماریها را نداشته باشد. اگر این بیماریها وجود داشته باشد در مقابل ایشان میایستیم.
🔸#غفلت
⭕️ غفلت، بیماری قلب است. باعث نفاق است. یکی از عوامل از بین بردن غفلت، ورود به مسجد است. ما از مسجد خوشمان نمیآید. میگویند #نماز را زود بخوان که برویم.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۵٩
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
4_5886567349946944455.mp3
29.25M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۶۰
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶۰
✅ وقتی #قلب مریض شود از ادراک #حقیقت بازمیماند. علتهای متعددی برای مریض شدن قلب وجود دارد که اسمهای مختلفی در #قرآن برای آن بیان شده است. لازم است که این آیات را بدانیم؛ چون ما در #امتحان هستیم و مردود شدنمان با یکی از این علتهاست.
🔸 یکی از بیماریهای قلب، #غفلت است. [کهف / ۲۸]
📌 مهم است که بدانیم که قلب #انسان در چه شرایطی دچار غفلت میشود؟ و چطور میشود غفلت را از بین برد؟
👈غفلت قلب، انحراف از #پذیرش_حقیقت است که در اثر غرق شدن در #دنیا و پیروی کردن از #هوای_نفس به وجود میآید.
🔸 بیماری دوم #مجادله در آیات الهی است بدون اینکه برهان و دلیلی داشته باشند. [غافر / ۳۵]
🔸 بیماری دیگر، #ختم_قلب است. [جاثیه / ۲۳]
📍 قلب، بیماری دیگری دارد و آن را در روایات بیان کردهاند که برخی دچار #موت_القلب میشوند.
🔸 بیماری بعدی #زیغ_القلب است که #انحراف از #پذیرش_حق به خاطر ابتلا به رفاهطلبی است. [توبه / ۱۱۷]
🔸 یکی دیگر از بیماریها #عمی_القلب است یعنی کوردلی و بیبصیرتی که در اثر #ظلم به وجود میآید. [حج / ۴۶]
⭕️ کوردلی، زمانی است که انسان #عبرت نگیرد. یکی از عوامل عبرت قبرستان است. #مردم عزیز ما از قبرستان هیچ عبرتی نمیگیرند چون قبرستانها را گلستان کردهاند.
🔸 بیماری بعدی، #قفل_القلب است. این بیماری در اثر #فساد در روی زمین یعنی #گناه ایجاد میشود. [محمد / ۲۲ و ۲۴]
👈 برخی میپرسند قرآن را چطور بفهمیم؟ اگر میخواهید قرآن را بفهمید راهش این است که #صله_رحم کرده و گناه نکنید.
🔸 بیماری دیگر #صغی_القلب است که در اثر افشای اسرار اتفاق میافتد. [تحریم / ۳ و ۴]
🔸 بیماری بعدی، #عمد_القلب است. یعنی انسان در انحرافش تعمد دارد. [احزاب / ۵]
🔸 بیماری دیگر #غلف_القلب است. [نساء / ۱۵۵]
🔸 بیماری بعدی، #ریب_القلب یعنی #تردید در #رسالت انبیاست. [توبه / ۴۵]
🔸 بیماری بعدی، #إشداد_القلب است. [یونس / ۸۸]
🔸 بیماری بعدی، #لاهیة_القلب یعنی خوشگذرانی است. [انبیاء / ۲]
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۶۰
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴۶
✅ آیا در دوران #غیبت_کبری ملاقات اختیاری با امام عصر (ع) امکان دارد؟
🔆 پیش از پاسخ به این مسئله باید چند نکته مطرح شود:
🔹 #وظیفه ما #تشرف نیست، بلکه #تشبه است.
📚 مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی میگویند: «نباید این مطلب را در #جامعه گسترش دهیم که باید بیابانها و کوه و دشت را طی کنیم تا حضرت را ببینیم. خود حضرت نیز فرمودهاند هر کس را که ادعای مشاهده کرد، #تکذیب کنید. اصلاً ما نیاز به این حرفها نداریم. آنچه وظیفه ما و همه #شیعیان و دوستداران آن حضرت است، اشاعه #فرهنگ صحیح مهدویت و مهدیزیستی و ترویج افکار ائمه است»
🔹 ممکن است عدهای در دوره غیبت کبری مورد عنایت امام عصر (ع) قرار بگیرند.
📚 مرحوم سید مرتضی میگوید: «ممتنع نیست که #امام برای برخی دوستانش آشکار شود یعنی افرادی که از سوی آنها ترسی وجود ندارد»
👈 مثل سید بحر العلوم و علامه حلی و سید ابوالحسن اصفهانی که شخصیت اینها معلوم است. از آنها ترسی نیست.
🔸ابتدا باید ببینیم ارتباط به چه معنایی است. چون بعضی از معانی ارتباط از بحث ما خارج است.
📌 ارتباط پنج معنا دارد:
🖌 نخست: رؤیت امام بدون شناخت ایشان.
👈 این حالت از بحث ما خارج است.
🖌 ملاقات حضوری.
🔸 یعنی #انسان امام را ببیند و در حین ملاقات ایشان را بشناسد و #اعتقاد و #اطمینان داشته باشد که امام است و این ملاقات از طرف خود انسان اتفاق بیفتد، نه از سوی امام.
👈 این معنا در بحث ما هست.
🖌 فیض حضور؛ یعنی شخص در محضر امام است. حین دیدار حضرت را میشناسد. با امام مکالمه دارد و امام (ع) در این مکالمه به او رهنمودهایی میدهد. یعنی با حضرت به گفتگو میپردازد.
👈 این معنا نیز جزء محل بحث ماست.
🖌 #شهود؛ یعنی انسان #سالک به سوی حضرت حق باشد. همواره در حال #مجاهده با #نفس است. این افراد میتوانند مدعی ملاقات با حضرت حق شوند.
⭕️ منظور از سالک إلی الحق، #متصوفه و ابنعربی و جناب صدرالمتألهین نیست.
🔆 ملاک سالک بودن را باید #اهل_بیت (ع) بدهند. سالک إلی الحق، #سلمان_فارسی است که پیامبر (ص) فرمودند او از ما اهل بیت (ع) است. منظور جناب #عبدالعظیم_حسنی (ع) و ابوخالد کابلی است. این اولیاء خدا میتوانند خدمت امام برسند ولی از آن حرفی نمیزنند.
✳️ وهببنعمرو از بزرگان اصحاب امام صادق (ع) است. در میان #اصحاب امام به جایی رسید که هارونالرشید او را به عنوان مفتی انتخاب کرد. او را به بغداد بردند تا بر کرسی #فتوا بنشیند. روزی فتوای قتل امام کاظم (ع) را از او خواستند. شرفیاب محضر موسی بن جعفر (ع) شد و از ایشان #تکلیف خواست. حضرت به او فرمودند: خودت را به دیوانگی بزن. این شخص پس از آن تبدیل به #بهلول شد. او ولی خداست که برای حفظ دینش خودش را به دیوانگی زد. او برای اینکه جان امام را حفظ کند، خودش را به دیوانگی زد.
📌 اینها میتوانند امام عصر (ع) را ببینند.
👈 این حالت نیز جزء بحث ما نیست.
🖌 ارتباط با امام در عالم رؤیا و خواب.
👈 این حالت هم از بحث ما خارج است.
✅ بنابراین بحث ما در مورد معنای دوم و سوم است. در این مسئله دو مبنا وجود دارد. یکی از آن دو مبنا، نظریه و دیدگاه از شیخ مفید، نعمانی، کاشف الغطاء و جناب فیض کاشانی است. این بزرگواران میگویند چنین نوعی از ملاقات امکان ندارد و به برخی از روایات استناد کردهاند.
___________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴۶، #مهدویت
@Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #فایل_تصویری
📚 #روضه
🗓 شهادت حضرت امام صادق (ع) | ١٣٩٧
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
🔴 بیست گنج در کلام رئیس مذهب
✳️ حضرت امام جعفر صادق (ع) ارزشهای والای مؤمن را چنین بیان فرمودند:
🔹سنگینی ترازوی اعمال (نیک) را جستجو نمودم، آن را در گواهی به یگانگی خدای متعال و رسالت حضرت محمد (ص) یافتم.
🔹ثواب و فضیلت جهاد را در به دست آوردن روزی برای اهل و عیال یافتم.
🔹روشنی رخسار را در نماز شب یافتم.
🔹دوستی خدای تعالی را در دشمنی با گنهكاران یافتم.
🔹آسایش قلب را در كمی ثروت یافتم.
🔹(آسانی) عبور از صراط را در صدقه دادن یافتم.
🔹آسایش را در پارسایی و زهد یافتم.
🔹برتری و بزرگواری را در فروتنی یافتم.
🔹عزت (و ارجمندی) را در راستی و درستی یافتم.
🔹خشنودی خدای متعال را در خشنودی پدر و مادر یافتم.
🔹همراهی و گفتگوی با مردم را در خوشاخلاقی یافتم.
🔹توانگری و بینیازی را در قناعت پیدا نمودم.
🔹انس (با خدا) را در تلاوت قرآن یافتم.
🔹روشنی دل را در تفکر و اشک یافتم.
🔹 بهشت را در بخشندگی پیدا کردم.
🔹شیرینی عبادت را در ترک گناه یافتم.
🔹سرعت در ورود به بهشت را در كار خالصانه برای خدا یافتم.
🔹رقّت قلب را در گرسنگی و تشنگی (روزه) یافتم.
🔹سروری و بزرگی را در خیرخواهی برای بندگان خدا یافتم.
🔹عبادت را در پرهیزكاری (ورع) یافتم.
____________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
@Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📚 سرگردانی شیعیان در دوران غیبت امام عصر (عج)
📖 فرمایش امام صادق (ع) برای نجات از فتنه و حیرت در دوران غیبت
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
🔴 #دعای_غریق
نجات از شبهه و ثبات ایمان در دوران غیبت
✅ حضرت امام صادق (ع) به یاران خود فرمودند: بزودی با شبهاتی مواجه میشويد و سرگردان میمانید. در حالیکه علم برای دیدن حقیقت و امام حاضر برای کسب هدایت ندارید. از اين شبهات نجات پيدا نمیکند مگر کسیکه دعای غريق را بخواند:
🔹" يَا الله يَا رَحمَانُ يَا رَحِيمُ، يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبّت قَلبِی عَلَى دِينِكَ "
🔹خداوندا! ای بخشنده! ای مهربان! ای کسیکه گردش قلبها در دست توست! قلبم را بر دين خودت، ثابتقدم بدار
⬅️ مداومت بر این دعا، بعد از نمازهای واجب توصیه شده است.
@Fares_ir
4_5904227448014244337.mp3
28.4M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۶۱
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶۱
✅ چرا خداوند ما را #آزمایش میکند؟ انسانها دو دسته هستند:
👈 برخی در باب #کمال و #معرفت، از وضع موجود زندگیشان راضی هستند. اینها از خود #نماز و #روزه لذت میبرند، نه از آثار و نتایج نماز و روزه. این گروه دچار #غفلت میشوند.
👈 برخی متمرد و در مسیر عصیان هستند. خداوند آنها را در زندگی، پیشرفت داده است و زندگیشان رنگ و لعاب پیدا دارد و باورشان میشود که توانستهاند خواسته خودشان را بر خواسته خدا تفوق بدهند و بر خدا پیروز شدهاند. اینها دچار #مکر الهی هستند.
📌 انسانها در مسیر مکر و غفلت دچار #ابتلاء و #آزمون میشوند. ابزار این ابتلاء و آزمون از دیدگاه #قرآن و منابع دینی چیست؟
🔹 یکی از ابزارهای آزمون، #نعمت است. در کنار هر نعمت و بلایی که میآید یک مسئولیتی هم هست. کسانی که دچار غفلت میشوند این مسئولیت را نمیفهمند. به همین دلیل از پس هیچکدام از مسئولیتها برنمیآیند.
✅ آسانترین و رایجترین نعمتی که خدا در اختیار عموم موجودات قرار داده است، خوردن است. همین خوردن، مسئولیتهایی را در کنار خود دارد که عبارتند از:
🔸 #اسراف نکردن
💠 در سوره اعراف آیه ۳۱ میفرماید: بخورید؛ ولی اسراف نکنید.
🔸 رعایت #تقوا
💠 از آنچه به دست آوردهاید به شرط اینکه حلال باشد و طیب بخورید. سپس تقوای الهی پیشه کنید. [انفال / ۶٩]
🔸 #شکرگزاری
💠 از آنچه خداوند به صورت #حلال و طیب به شما عنایت کرده است بخورید و #شاکر نعمتهای الهی باشید. [نحل / ۱۱۴]
🔸 تجاوز نکردن از #حدود_الهی
💠 از بهترینها و پاکیزههایی که به شما دادهایم بخورید ولی طغیان نکنید. [طه / ۸۱]
🔸 کمک به تهیدست
💠 از آن رزقی که به شما دادیم بخورید و تهیدست را نیز اطعام کنید. [حج / ۲۸]
🔸 #عمل_صالح
💠 ای پیامبران، از خوردنیهای طیب و پاکیزه بخورید و عمل صالح انجام بدهید که من به آنچه انجام میدهید آگاه هستم. [مؤمنون / ۵۱]
🔸 #تبعیت نکردن از #شیطان
💠 از آنچه در زمین حلال و طیب است بخورید و از گامهای شیطان پیروی نکنید که او #دشمن آشکار برای شماست. [بقره / ۱۶۸]
🔸 فساد نکردن
💠 از روزیهای خدا بخورید و بیاشامید اما تبهکارانه در روی زمین #فساد نکنید. [بقره / ۶۰]
🔸 خوردن از چیزی که نام خدا بر آن برده شده
💠 از آنچه [از گوشت حیوان حلال گوشتی] که [وقت ذبح شدن] نام خدا بر او برده شده بخورید [نه از ذبیحه گمراهان]. [انعام / ۱۱۸]
⭕️ ٩ مسئولیت برای خوردن بیان شد، چند موردش را انجام دادهایم؟ آزمون ما همین است. هر روز ما را سه وعده امتحان میکنند. این آسانترین نعمتی است که در اختیار ما هست. برای اینکه بتوانیم آزمون الهی از نعمت را پشت سر بگذاریم، باید نعمتشناس باشیم.
✅ یکی از سختترین نعمتهایی که به دست هر کسی هم نمیرسد، #حکومت و #پست و #مقام است.
💠 حضرت امیرالمؤمنین (ع) به اشعث بن قیس حاکم آذربایجان در نامه اینطور نوشتند: «این پستی که به تو دادهام راهی برای به دست آوردن نان و آب نیست. این پست، #امانت است. تو نسبت به مافوق خودت مسئول هستی. تو حق نداری در مقابل رعیت #استبداد داشته باشی. این پولهایی که در اختیار توست برای خداست. وثیقه و امانت است. آن را به مخاطره نینداز. تو نگهبان هستی تا آن را به من تحویل بدهی. درست عمل کن تا من که مافوق تو هستم، بدترین زمامدار برای تو نباشم»
👈 به ما دستور دادهاند که در حکومت باید دو چیز را رعایت کرد. اگر به کسی گفتند تو از فردا مسئول فلان جا هستی باید دو چیز را رعایت کند، البته اگر #هوای_نفس به او اجازه داد:
1️⃣ باید ببیند شایسته آن کار هست یا نه.
💠 حضرت رسول (ص) فرمودند: «کسی که خودش را در پذیرش پست و مقام جلوتر از بقیه قرار بدهد در حالی که میداند در میان مسلمانان بهتر از او وجود دارد، به خدا و پیامبر و مسلمانان #خیانت کرده است»
2️⃣ ببیند میتواند #اقامه_حق و #دفع_باطل بکند یا نه.
💠 ابن عباس میگوید حضرت امیر (ع) کفششان را وصله میکردند. از من پرسیدند: این کفش چقدر میارزد؟ گفتم: هیچ. حضرت فرمودند: «به خدا قسم این کفش بیارزش از حکومت بر شما برایم محبوبتر است مگر اینکه دو کار بکنم؛ حقی را اقامه بکنم یا باطلی را دفع کنم»
✅ بالاترین نعمت، نعمت وجود امام زمان (ع) است.
⭕️ از پس این نعمت چطور برمیآییم؟ ما در آزمون هستیم و مرتباً شکست میخوریم و میگوییم چرا به قرب خدا نمیرسیم!
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۶۱
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴۷
✅ بحث در این بود: آیا امکان دارد که برنامهای داشته باشیم تا به اراده خودمان در #غیبت_کبری به محضر امام (ع) برسیم؟ و در حین ملاقات، ایشان را بشناسیم؟
🔆 در این مسئله دو نظر وجود دارد.
نظر نخست را عالمانی چون شیخ مفید، نعمانی، کاشف الغطاء و فیض کاشانی انتخاب کردهاند. آنها میگویند: اصلاً نمیشود با امام ارتباط برقرار کرد و بههیچوجه این اتفاق نمیافتد. به چند دلیل نیز استناد کردهاند:
🔹 مضمون برخی روایات است که امام دیده نمیشود.
مثلاً در #دعای_ندبه آمده است: « ... أنْ أَرَی الخَلْقَ وَ لَا تُرَی؛ مردمان را میبینی ولی دیده نمیشوی»
🔹 ملاقات با امام (ع) با #حکمت_غیبت منافات دارد. مصالح و حکمت #غیبت امام عصر (ع) را بعداً خواهیم گفت.
👈 یکی از اهداف و مأموریتهای امام عصر (عج) این است که #نفاق را از بین ببرند. نفاق با طولانی شدن غیبت امام (ع) از بین میرود. طول غیبت، #امتحان است.
🔹 فرمایش حضرت حجت (ع) به محمدبنعلی سمری چهارمین نایب ایشان است که فرمودند: هر کس پیش از خروج سفیانی و صحیه ادعای ملاقات مرا داشت، #دروغگو و #تهمتزننده است.
📌 سفیانی و صیحه از علامات حتمی #ظهور هستند.
🔸 نظر دوم این است که امکان ملاقات وجود دارد. طرفداران این نظریه هم شخصیتهای بزرگواری مثل سید مرتضی، شیخ طوسی و سیدبنطاووس هستند.
👈 میگویند: امام بهسان خورشید پشتِ ابر است. درست است که خورشید پشتِ ابر، نورافشانی ندارد ولی با اینسوی ابر بیارتباط نیست.
💠 جابر از پیامبر (ص) سؤال کرد: آیا #شیعیان در دوره غیبت قائم از وجود او بهرهمند میشوند؟ حضرت فرمودند: آری؛ سوگند به خدایی که مرا به #نبوت برانگیخت، آنها در غیبت او از نورش روشنی میگیرند و از #ولایت او بهرهمند میشوند همانند بهرهبردن مردم از خورشید، اگرچه با ابر پوشیده شده باشد. این مطلب از اسرار نهفتۀ الهی و از علوم ذخیرهشده اوست. آن را جز از اهلش کتمان کن.
⚡️ دلایل این دسته از علماء عبارتند از:
🔹 عقلاً دلیلی برای منع ارتباط نیست. ارتباط با امام نه محال است و نه مستلزم محال. بنابراین امتناعی ندارد و محال نخواهد بود.
🔹 محمدبنعثمان که #نایب_خاص امام بود، میگوید: به خدا سوگند، امام زمان (ع) هر ساله در مراسم #حج حاضر میشود. #مردم را میبیند و آنها را میشناسد. مردم هم ایشان را میبینند ولی #شناخت وجود ندارد.
📚 جناب سید مرتضی میفرماید: «محال نیست که امام برای برخی دوستانش آشکار شود یعنی افرادی که ترسی از سوی آنها وجود ندارد»
📚 شیخ طوسی میگوید: «ما با جزم و #یقین نمیدانیم که آن محبوب دلها از دیده همه دوستدارانش نهان و غایب است. بلکه امکان دارد برای بیشتر آنها ظاهر شود»
📚 سیدبنطاووس میفرماید: «امام اکنون از جمیع شیعیان غایب است ولی ممتنع نیست که گروهی از آنها به ملاقات او مشرف شوند»
🔹 عدهای از عالمان دینی ما که شخصیتهای وارسته و اهل #ورع و #تقوا هستند، ادعای تشرف خدمت حضرت را داشتند مانند سید بحرالعلوم که به حرم امیرالمؤمنین (ع) رفت و حضرت را دید.
👈 ما این معنا را انکار نمیکنیم. چون سید این ملاقات را اراده نکرده بود، بلکه حضرت به او #لطف کردند.
⭕️ این ادعا را از هرکسی نمیتوان پذیرفت. مدعی باید حقیقتا وارسته و اهل ورع و تقوا باشد، نه اینکه دنبال منفعت یا جایگاهی برای خودش باشد.
البته تشخیص این مساله مخصوصا در زمان حال بسیار سخت است.
_______
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴۷، #مهدویت
@Fares_ir