🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۳۱
✅ #عمل ما، #آخرت را میسازد.
🔸 #عمل_صالح امتیازاتی دارد:
🔹 پاداشش نزد پروردگار است. [بقره / ۶۲]
🔹 صاحب آن در روز #قیامت در امان حضرت حق هستند و هیچ وحشتی ندارد. [مائده / ۶۹]
🔹 پاداش محسنین را به صاحب آن میدهند. [کهف / ۸۸]
🔹 کسی که عمل صالح انجام دهد وارد #بهشت میشود. [مریم / ۶۰]
🔹 انجام دهنده آن #رستگار است. [قصص / ۶۷]
🔆 عمل صالح همان #عمل_نیک است.
✅ بر اساس آیات و روایات عمل صالح باید سه ویژگی داشته باشد که اگر این سه ویژگی نباشد، همان عمل نیک را هم قبول نمیکنند:
1️⃣ باید مبتنی بر #ایمان باشد. [غافر / ۴۰] و [طه / ۷۵]
2️⃣ باید منطبق بر دستور #شرع باشد.
💠 امام صادق (ع) فرمودهاند: ابلیس به خداوند عرض کرد: خدایا، تو سجده بر آدم را از من نخواه تا من تو را به شکلی بپرستم که لذت ببری. خداوند فرمود: من میخواهم آنطوری که اراده کردهام پرستیده شوم.
⭕️ عدهای #نماز میخوانند؛ ولی نمازشان فارسی است. این عمل، مطابق بر دستور شرع نیست.
💠 حضرت رسول (ص) میفرمایند: گفتار پذیرفته نمیشود مگر در سایه عمل. گفتار و عمل هم فایده ندارد مگر در سایه #نیت. گفتار و عمل و نیت نیز پذیرفته نمیشود مگر اینکه آن مسئله، منطبق بر #سنت باشد.
📌 منظور از سنت، سنت الهی یا سنت نبوی یا سنت علوی است. غیر از این اگر باشد هر چه که باشد فایدهای ندارد.
3️⃣ باید #اخلاص در عمل وجود داشته باشد.
💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: خداوند از تو نمیپذیرد مگر آن میزان از اعمال را که در آن خالص بوده باشی.
📌 حضرت زینالعابدین (ع) که به خداوند عرض میکنند: «وَ بِعَمَلِي إِلَى أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ» صحبت از عمل صالح نیست بلکه صحبت از احسن العمل است.
_________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۳۱
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲۲
💠 محمدبنعثمان نایب دوم امام عصر (عج) میگوید: ما چهل نفر در خدمت امام حسن عسکری (ع) بودیم، #امام فرزندشان را به ما نشان داده و فرمودند: این بعد از من بر شما امام است، از وی #تبعیت کنید و اگر مفارقت نمایید، در #دین هلاک خواهید گردید. بدانید که بعد از امروز او را نخواهید دید. (راوی) میگوید: ما از منزل بیرون شدیم و پس از چند روز حضرت درگذشتند.
💠 عبداللّه بن جعفر حمیری میگوید از محمدبنعثمان عمری پرسیدم که آیا صاحب این امر را دیدهای؟ گفت: آری، آخرین بار که او را دیدار کردم، کنار بیت اللّه الحرام بود، در حالی که میگفت: خدایا به آنچه مرا #وعده دادی وفا کن.
✅ در کتابهای روایی برای امام عصر (ع) ۴ یا ۵ اسم بیان کردهاند.
💠 امام صادق(ع) میفرمایند: رسول خدا (ص) فرمودند: مهدی از فرزندان من است. اسم او اسم من و کنیۀ او کنیۀ من است. از نظر خَلق و خُلق شبیهترین #مردم به من است، برای او #غیبت و حیرتی است تا زمانی که مردم از ادیانشان گمراه شوند. آنگاه مانند شهاب ثاقب پیش آمده و زمین را پر از #عدل و داد میکند همان گونه که پر از #ظلم و جور شده باشد.
🔸 روایاتی در کتاب های #اهل_سنت مانند المعجم الکبیر طبرانی، صحیح ابن حبان، مسند احمد ابن حنبل نیز است.
💠 عبدالله ابن مسعود میگوید پیامبر (ص) فرمودند: شب و روز نمیگذرد مگر اینکه مردی از #اهل_بیت من که هم نام من است زمین را پر از عدل میکند همانگونه که پر از ظلم شده است.
🔸 از روایات مشخص است که نام امام زمان (ع) هم نام با پیامبر (ص) است.
📌 امام عسکری (ع) نام فرزندشان را «م ح م د» فرمودهاند. آیا این مطلب الآن هم باید مورد توجه قرار گیرد و به صورت مقطعه ذکر کنیم؟ چهار دسته روایت در جواز نام بردن از امام زمان (ع) داریم.
🔆 دسته اول این است که به طور مطلق هیچ کس در هیچ زمانی نباید این اسم را ببرد.
🔆 دسته دوم از روایات نام بردن از حضرت تا هنگام #ظهور جایز نیست.
💠 از امام کاظم (ع) در مورد امام زمان (ع) سؤال شد، حضرت فرمودند: کسی که ولادتش بر مردمان پوشیده و ذکر نامش بر آنان روا نیست تا آن گاه که خدای تعالی او را ظاهر ساخته و زمین را پر از عدل و داد کند، همان گونه که از ظلم و جور پرشده باشد.
🔹 دو دسته دیگر از روایات باقی میماند که در جلسه بعد ذکر خواهیم کرد.
____
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۲۲، #مهدویت
@Fares_ir
4_5963249056099600054.mp3
21.77M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۳۲
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۳۲
✅ زندگی در #دنیا محدود است و #آخرت، ابدی است و آن را #عمل_صالح میسازد.
🔸 #سنت الهی بر مبنای ابتلا و امتحان است.
💠 سوره ملک آیه ۲ میفرماید: آن خدایی که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما عمل احسن انجام میدهد.
🔹 چند تفسیر در باب عمل احسن بیان کردهاند:
1️⃣ #عمل بر اساس سه مبنا انجام شود.
💠 رسول گرامی (ص) میفرمایند: عملی، احسن العمل است که بر مبنای #عقل کامل و ترس از خدا و آگاهی از اوامر و نواهی اتفاق بیفتد.
👈 امام زین العابدین (ع) از خداوند میخواهند که چنین عملی داشته باشند.
2️⃣ عمل، صحیح انجام شود.
💠 حضرت صادق (ع) فرمودهاند: احسن العمل بیشترین عمل در نامه اعمال نیست؛ بلکه مراد این است که صحیحترین عمل را به جای بیاورید. #عمل_صحیح، آن است که توأم با خشیت الهی باشد و همراه با #نیت_صادق و نیکو باشد.
👈 #نیت صادق یعنی چیزی غیر از الله وجود نداشته باشد.
3️⃣ استقامت در عمل
💠 خداوند در سوره مبارکه هود آیه ۱۱۲ به پیامبرش فرموده است: «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ؛ همان گونه که فرمان یافتهای (در تکالیفت) ایستادگی کن.»
🔸 استقامت در تکالیف برای عموم مکلفین در سه مرحله است:
۱. استقامت پیش از عمل. این مرحله موجب میشود که نیت شما، نیت صادقه باشد.
۲. استقامت همراه عمل. این مرحله موجب میشود که عمل درست انجام شده و جامع آداب و شرائط باشد.
۳. استقامت پس از عمل. این مرحله، از همه سختتر است و باعث میشود عملمان را از آلودگیِ #ریا حفظ شود.
⭕️ بعضی از ما طوری هستیم که وقتی عمل را انجام میدهیم دلمان میخواهد دیگران خبردار شوند در حالی که امام صادق (ع) میفرمایند: باقی ماندن بر عمل، سختتر از خود عمل است.
👈 احسن العمل یعنی عملی که بیشترین مقاومت و استقامت از سوی صاحبش در هر سه مرحله را دارد.
4️⃣ احسن العمل، این است که هیچ کس اطلاع پیدا نکند و هیچ یک از علایق شخصی در انجامش دخیل نباشد.
_________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۳۲
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
4_5969682616461297957.mp3
25.76M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۳۳
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۳۳
✅ در #عمل مداومت لازم است نه کثرت در عمل.
💠 حضرت زین العابدین (ع) میفرمایند: من دوست دارم در کار مداومت داشته باشم اگر چه کم باشد.
💠 حضرت امیر (ع) فرمودهاند: کار خیرِ اندک که بر آن مداومت باشد، امیدوارکنندهتر است از کار زیاد که منشأ خستگی بشود.
👈 پس باید عمل زیاد داشته باشیم؛ ولی گفتهاند عمل زیاد نمیخواهد. کثرت را در مداومت بر عمل داشته باش.
✳️ مداومت بر عمل یعنی چقدر انجام دهیم؟
💠 امام صادق (ع) فرمودند: کسی که عمل خیری را انجام میدهد باید یک سال بر آن مداومت داشته باشد.
🔆 نه ویژگی برای یک عمل وجود دارد که این ویژگیها در اثر مداومت بر عمل به ما داده میشود. مثلاً فرض کنید اگر میگویند #زیارت_عاشورا فلان ویژگی را دارد، برای چند روز نیست بلکه باید یک سال انجام شود تا آن خصوصیت، ظهور پیدا کند.
💠 حضرت رسول (ص) فرمودهاند: از مداومت بر #عمل_خیر، چند چیز حاصل میشود: ترک زشتیها، دوری از سبکسری، خروج از #گناه، حصول #یقین، عشق به #رستگاری، #اطاعت از خداوند، بزرگداشت دلیل، کنارهگیری از #شیطان و آماده شدن و بسترسازی برای پذیرش #عدل و گفتار حق. اینها چیزهایی است که از مداومت در کار خیر به دست میآید.
💠 امام صادق (ع) به شخصی فرمودند: به چشم ما نمیآیی. پرسید: چه کنم که به چشم شما بیایم؟ حضرت فرمودند: در مجالس جدم سیدالشهداء (ع) شرکت کن.
📌 کسی که در مجلس سیدالشهداء (ع) باشد به چشم امام زمان (عج) میآید. گاهی هست که ما ورود به #محرم پیدا میکنیم همچنان که مسیحیها ورود به آن پیدا میکنند. چه بخواهیم و چه نخواهیم محرم میآید. یک وقتی هست که محرم را درک میکنیم.
✅ اگر بخواهند عمل ما را بپذیرند چند شرط دارد:
1️⃣ عمل را از #عاقل میپذیرند.
💠 امام کاظم (ع) فرمودند: عمل کم از #انسان عاقل قبول میشود.
2️⃣ عمل را در سایه #تقوا قبول میکنند.
💠 پیامبر (ص) به جناب ابوذر غفاری فرمودند: در به کار بستن تقوا اهتمام بیشتری داشته باش تا انجام عمل. چون هیچ عملی با وجود تقوا کم نیست. چگونه کم است عملی که قبول شده است؟
3️⃣ عمل از روی #اخلاص باشد.
💠 حضرت امیر (ع) میفرمایند: فقط اعمالی که در آن اخلاص داشتی قبول میشود.
4️⃣ #نیت خداپسندانه داشته باشد.
👈 نیت، #روح عمل است. عمل بدون نیت مانند انسان بدون روح است. مرده چقدر ارزش دارد؟ هیچ.
5️⃣ باید عمل با #یاد_خدا باشد. [بقره / ۱۳۸]
6️⃣ عمل از آفت اقتصادی در امان باشد. یعنی وقتی کاری را انجام میدهید #کافر و #مشرک و #منافق نباشید. اولین خصیصه #نفاق، #ریا است.
7️⃣ از #منت گذاشتن دور باشید. «لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى».
8️⃣ منیت و رذایل اخلاقی در کار نباشد.
🔆 همه این خصائصی که گفتم باید در یک عمل قلیل ولی مداوم باشد. آنگاه که این کارها را انجام دادی به احسن العمل میرسی.
_________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۳۳
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲۳
✅ بحث ما پیرامون نامهای امام عصر (ع) بود. نام اول «محمد» است. درباره نام بردن #امام، چهار دسته روایت وجود دارد. یک دسته از روایات دلالت بر #حرمت میکرد که مطلقاً نام نبرید. دسته دیگری از روایات میگوید تا زمان #ظهور از ایشان نام نبرید.
👈 این روایات را در جلسه قبل خواندیم و به آن اشاره کردیم.
🔆 دسته سوم از روایات میفرماید که نام را نبرید مادامی که #خوف وجود داشته و در #تقیه باشیم.
🔆 دسته چهارم از روایات میگوید که جایز است اسم امام زمان (ع) یعنی همان نام «محمد» را ببریم.
✳️ این نام بردن به پنج شکل در متون ما دیده شده است:
۱. قبل از ولادت امام عصر (ع)
۲. در زمان ولادت امام زمان (ع) به آن اشاره شده که طبیعتاً از امام عسکری (ع) است
۳. در کلام دانشمندان #شیعه مانند: شیخ صدوق، مرحوم اربلی و دیگر بزرگان که به مناسبت گاهی به نام محمد اشاره کردهاند.
۴. در کتب شیعه مانند: شیخ مفید در الرسالة فی غیبة، سید مرتضی در #اعتقادات شیعه، جناب اربلی در کتاب کشف الغمة، مصباح کفعمی، بلد الأمین، علامه مجلسی در نقل زیارت آل یس، و ...
۵. در گفتار دانشمندان اهل سنت مانند: ابن کثیر در البدایة و النهایة، ذهبی در سیر اعلام النبلاء، سنن ابی داوود، اسم مبارک حضرت مهدی (ع) را به نام محمد آوردهاند.
📌 برخی از این روایات تأکید داشت که نباید اسم برده شود، بعضی از روایات قائل به این بودند که تا ظهور نباید اسم برده شود، برخی دیگر میگفتند که باید تقیه کرد، دسته دیگر هم به جواز اسم بردن اشاره میکردند.
🖌 جمع چهار دسته روایات مذکور این است که مجاز نبودن نام بردن از حضرت مربوط به آن تقیه است. یعنی اگر ترسی وجود داشته باشد، نباید نام بُرد و اگر ترسی وجود نداشته باشد مثل دوره ما، به راحتی میشود اسم حضرت را به زبان جاری کرد.
✅ #شناخت امام سطح بندی دارد.
🔸 گام اول شناخت امام، اسمی است.
🔸 گام بعدی، #معرفت به اوصاف و ویژگیهای امام است که بدانیم امام چه کسی است و جایگاهش چیست.
📎 در #زیارت_جامعه_کبیره و #زیارت غدیریه این اوصاف و ویژگیها آمده است.
🔖 اگر بحثی را در مورد اسم امام و نحوه خاص در نام بردن ایشان داریم به این خاطر است که اولین مرتبه #شناخت_امام، معرفت اسمی امام است.
_
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۲۳، #مهدویت
@Fares_ir
🔴 #زینت_پدر / بخش اول
🌺 به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س)
✅ زینت #اهل_بیت (ع)
💠 امام صادق (ع) خطاب به #شیعیان فرمودهاند: «زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما.»
👈 در حقیقت #شیعه یک نوع التزام عملی وجود دارد و در طول تاریخ به کسانی شیعه میگفتند که در گفتار و کردار و اخلاق، از پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) و ائمه اطهار (ع) پیروی میکردند.
💠 خداوند در سوره مبارکه عصرمیفرماید: بی تردید #انسان در زیان کاری بزرگی است؛ مگر کسانی که #ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند و یکدیگر را به حق توصیه نموده و به شکیبایی سفارش کردهاند.
📌 #عمل، لازمه ایمان حقیقی است و اگر عمل نباشد، ایمان فرد نیز صوری و مستودع خواهد بود.
👈 اساساً حریص بودن در اعمال نیک مطالبه رهبران آسمانی شیعه است.
🔸 یکی از شیعیان امام صادق (ع) از تقسیم #بیتالمال زمان منصور دوانیقی محروم ماند. در کنار خانه منصور منتظر فرصت بود تا با شفاعت و وساطت کسی حق خود را بگیرد. حضرت سهم او را گرفته و به وی دادند. آنگاه فرمودند: اعمال نیک از همه نیکوست، ولی از تو نیکوتر است و کارهای زشت از همه زشت است ولی از تو زشتتر است (چون به ما نسبت داری).
✅ انتظار اهل بیت (ع) از شیعیان
انتظار امامان معصوم (ع) از شیعیان این است که از هر نظر دارای اوصاف نیک و پسندیده باشند.
💠 جابر بن یزید جعفى از حضرت امام باقر (ع) نقل میکند که حضرت به من فرمودند:
«اى جابر، آیا براى #تشیع همین بس است که کسى ادعای #محبت ما اهل بیت را داشته باشد؟ سوگند به خدا که شیعیان ما فقط افرادى هستند که تقواى خدا پیشه کرده و او را اطاعت کنند.
شیعیان ما با این اوصاف شناخته مىشوند:
#تواضع و #خشوع دل، #امانتداری، زیاد یاد خدا کردن، زیاد #روزه گرفتن و #نماز خواندن، احسان به پدر و مادر نمودن، مراعات همسایگان فقیر را نمودن و از حال آنها با خبر بودن، اطلاع داشتن و رسیدگی کردن به حال مسکینان و قرض داران و یتیمان، در راستى گفتار، تلاوت #قرآن کردن، کمحرفی با مردم مگر به خیر آنها باشد، در همه چیز امین و معتمد اقوام خود بودن.»
عرض کردم: ما امروز کسى را به این صفتها که فرمودید، نمیشناسیم. حضرت فرمودند: «آراء و مذاهب، #فکر تو را خراب نکند و تو را در شک نیاندازد. آیا براى انسان همین قدر کافى است که بگوید: من على (ع) را دوست دارم و #ولایت او را قبول دارم و عمل به دستورات او نکند؟ و اگر کسى بگوید: من رسول خدا (ص) را دوست دارم (با آنکه رسول خدا از على بهتر است) در صورتى که عمل به #سنت رسول خدا (ص) نکند این محبت و دوستى براى او فائدهاى ندارد.
پس تقواى خدا را پیشه سازید، و به آنچه خدا فرموده عمل نمایید. بین خدا و کسى قرابت و خویشاوندى نیست، محبوبترین بندگان در نزد خدا پرهیزکارترین آنهاست، و عاملترین آنها به دستورات خدا.
اى جابر، سوگند به خدا بندهاى نمىتواند به خدا نزدیک گردد مگر با فرمانبُردارى از اوامر او، و ما چنین قدرت و اختیارى نداریم که کسى را از آتش نجات دهیم، و هیچ بندهاى بر خدا نمىتواند حجتى اقامه کند. کسى که مطیع خدا باشد دوست ماست، و کسى که #گناه کند #دشمن ماست، و تنها راه رسیدن به ولایت ما #عمل_صالح و اجتناب از افعال ناپسند است.»
✅ مصداق بارز شیعه
🔸 با توجه به این حدیث شریف مصادیق شیعه بسیار کم است. مصداق بارز و مسلّم شیعه، حضرت زینب کبری (س) هستند که از هر جهت زینت امامان معصوم و مایه مباهات ایشان هستند.
🌸 حضرت زینب کبری (س) در روز ۵ جمادی الاول سال پنجم هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشودند.
✅ نامگذاری
پس از ولادت ایشان، حضرت فاطمه (س) از امیرالمؤمنین (ع) خواستند که نامی برای وی انتخاب نمایند، حضرت فرمودند: از پیامبر (ص) در این امر پیشی نمیگیرم. در آن هنگام پیامبر (ص) در مسافرت بودند. بعد از سه روز رسول خدا (ص) از سفر مراجعت نموده و به رسم و سیره همیشگی خود پیش از هرکاری به منزل حضرت زهرا (س) رفتند. امیرالمؤمنین (ع) از ایشان درخواست کردند که برای دخترشان نامی انتخاب کنند. رسول خدا (ص) فرمودند: من هم از پروردگارم پیشی نمیگیرم. در این هنگام جبرئیل نازل شد، سلام پروردگار را ابلاغ نمود و گفت: خداوند میفرماید: نام این مولود را «زینب» بگذار چرا که این را در #لوح_محفوظ نوشتهایم.
💠 سپس پیامبر اسلام (ص) قنداقه وی را طلبیده و او را بوسیدند و فرمودند: «به حاضران و غایبان امتم #وصیت میکنم که #حرمت این دختر را پاس بدارند. همانا وی مانند خدیجه کبری (س) است.
📌 زینب به معنای «زینت پدر» است.
_____________
📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
⚡️بخش اول
📖 متن کامل را بخوانید در: 👇
http://www.fares.ir/post/1194
@Fares_ir
🔴 #زینت_پدر / بخش دوم
🌺 به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س)
✅ حضرت زینب کبری (س) به معنای واقعی زینت پدر و #اهل_بیت (ع) بودند و معنای حدیث شریف «کونُوا لَنا زَیْناً؛ زینت ما باشید.» بر ایشان صادق است و تمامی خواستهها و انتظارات حضرت رسول (ص) و امامان معصوم (ع) را در حد کامل و تمام به منصۀ ظهور رساندند. این مطلب از القابی که به ایشان داده شده است به وضوح معلوم است.
✅ القاب
🔸 القاب بسیاری برای حضرت زینب کبری (س) ذکر شده است، از جمله: #عقیله_بنیهاشم، #عالمه_غیرمعلمه، #عابده_آل_علی و ...
📌 حضرت زینب کبری (س) در وقار و شخصیت مانند جدهاش حضرت خدیجه (س)، در #حیا و #عفت همچون مادرش حضرت فاطمۀ زهرا (س)، در رسایی و شیوایی بیان، مانند پدرش امیرالمؤمنین (ع)، در #حلم و بردباری چون امام حسن (ع) و در #شجاعت و قوّت #قلب، مانند امام حسین (ع) بودند.
✅ عقیلۀ بنیهاشم
🖌 آیت الله جوادی آملی در توصیف عقیله میفرماید: برخی #عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند؛ برخی عاقلند و #عقل برای آنها به صورت حال است، یعنی وصفِ دیرپا نیست بلکه گاهی هست و گاهی نیست؛ برخی عاقلند و عقل برای آنها به منزلۀ یک وصف مَلکه است؛ و برخی عاقلند و عقل برای آنها به منزلۀ فصل مقوّم است.
🔸 اگر عقل برای کسی، فصل مقوّم باشد، #کمالات از او نشأت میگیرد و کمالات است که مقهور اوست و نه مسلّط بر او. عقیلۀ بنیهاشم مسلّط بر عقل است و عقل در اختیار آنهاست. ایشان آن قدر قویاند که #علم و عقل به معنای «ما عُبد به الرحمن»، مقهور آنها است.
✅ #علم_لدنی (علمی از جانب خداوند)
💠 حضرت زینب کبری (س) به شهادت امام سجاد (ع) داری علم لدنی بودند، آنجا که بعد از خواندن خطبه در شهر کوفه به عمۀ بزرگوارشان خطاب کرده و فرمودند: «أنتِ عالمةٌ غیرَ مُعلَّمة وَ فَهِمَةٌ غیرَ مُفَهَّمَة؛ تو بی آنکه آموزگاری داشته باشی، #عالم و دانشمند هستی.»
📌 اعطای علم از جانب خداوند، امری ویژه است و به جز انبیاء (ع) و معصومین (ع) به کسی اعطاء نمیشود و تنها در صورتی که خداوند #اراده آن را کرده باشد به او میرسد. حضرت از این #علم_الهی در کوفه برای #هدایت و تبلیغ #اسلام ناب استفاده میکردند. به همین سبب #شیعه و #سنی از ایشان با احترام یاد کرده است.
✅ #مفسر_قرآن
زمانی که اميرالمؤمنين (ع) به عنوان حاكم جهان اسلام در كوفه بودند، مردان شهر خدمت ایشان رسيدند و عرض كردند: يا علی، اجازه بده دخترت زينب برای زنان ما از معارف #دين بگويد. با اصرار آنان و به اجازه حضرت امیر(ع)، علیا مخدّره حضرت زينب کبری (س) چهار سال در كوفه به بيان #معارف دين پرداختند.
درس و بحث در کوفه و در سایهی باب مدینة العلم امیرالمؤمنین (ع) و حسنين (ع)، نشانهی عظمت علمی اين بانوست.
✅ عابده آل علی (ع)
🔸 یکی از القاب حضرت زینب (س) عابده آل علی (ع) است. ایشان در سایه #عبادت و مجاهده به مقامی رسیدند که حضرت سیدالشهدا (ع) در وداع آخر در روز #عاشورا به او فرمودند: «خواهرم مرا در #نماز_شب خود فراموش مکن.»
📚 در کتاب مثیر الأحزان از فاطمه دختر امام حسین (ع) نقل شده است: «عمهام زینب، در آن شب در جایگاه عبادت خود ایستاده بود و به درگاه خدای تعالی استغاثه میکرد و در آن شب چشم هیچیک از ما به خواب نرفت و صدای ناله ما قطع نشد.»
👈 این عبادات چون از روی #ایمان کامل نشأت گرفته است ایشان را به تمام #ولایت رساند.
✅ #ولایت_تکوینی و خدایی شدن
💠 عبادت و اطاعت خدا، حضرت زینب (س) را از مصادیق روشن و بارز این حدیث قدسی قرار داده بود که میفرماید: «اى فرزند آدم، من غنى هستم و احساس نياز نمىكنم، تو در فرمانهايم مرا #اطاعت كن تا تو را غنى گردانم و نيازمند نشوى. من زندهاى هستم كه نمىميرم، در فرمانهايم اطاعتم نما تا تو را زندهاى گردانم كه نميرى. من به هر چيزى بگويم باش، موجود مىشود، تو در فرمانهايم اطاعتم كن تا تو را به مقامى برسانم كه به هر چه گفتى باش، موجود شود.»
🔸 حضرت زینب (س) بر اثر عبادت و اطاعت خدا به مقامی رسیده بودند که ولایت تکوینی داشتند.
در روایت نقل شده است که آن حضرت پیش از سخنرانی خود در کوفه به مردم اشاره کرده و فرمودند: «ساکت شوید.» ناگهان نفسها در سینهها حبس شد و زنگ شتران هم از صدا افتاد.
🔆 در یک کلام علیا مخدّره بانوی دوسرا حضرت زینب کبری (س) به حق، زینت پدر بودند همچنان که خداوند این نام را برای وی برگزید.
📚 #معرفی_کتاب
برای آشنایی بیشتر دو کتاب به حضورتان معرفی میشود:
۱. تندیس شکیبایی، ترجمه کتاب زینب الکبری من المهد الی اللحد تألیف مرحوم علامه سید محمدکاظم قزوینی، چاپ شرکت چاپ و نشر بینالملل.
۲. عقیله بنیهاشم زینب (س)، تألیف آیتالله کریمی جهرمی، انتشارات بوستان کتاب قم.
_________
📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
⚡️بخش دوم
📖 متن کامل را بخوانید در: 👇
http://www.fares.ir/post/1194
@Fares_ir
4_5983208529333323967.mp3
24.26M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۳۴
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir