💠 حضرت امام جعفر صادق (عليهالسلام):
👈 مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ
❎ چه زشت است براي مومن به چيزي دلبستگي پيدا كند كه مايه خواري اوست.
📙 کافی، ج ٢، ص ٣٢٠
#حدیث
🆔 @farhang_puya
✴️ امیرالمؤمنین (ع) چه حقی را بزرگترین حقها میدانند؟
🎙 امیرالمومنین (ع) در بیان خطبه می فرماید: «و أعظم ما افترض - سبحانه - من تلک الحقوق حقّ الوالی علی الرّعیه، و حقّ الرّعیه علی الوالی، فریضه فرضها اللّه - سبحانه - لکّل علی کلّ؛¹
🔘 از میان حقوقی که خداوند واجب ساخته، بزرگترین آنها حق والی و زمامدار بر رعیت و حق رعیت بر والی است و فریضهای است که خداوند سبحان آن را بر هر کدام در مقابل دیگری مقرّر فرموده است.»
🔀 بنابراین حضرت با بیان این خطبه به این امر اشاره دارد که صلاح و فساد رعیت و زمامداران به هم گره خورده است و هر دو در یکدیگر اثر متقابل دارند.
🗃 هادی مجیدی؛ نهجالبلاغه، خطبه ۲۱۶
#جامعه
#حکومت_علوی
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
‼️برای شناخت جامعه، ببینید چه چیزی بر آن حاکم است
⭕️ زمامداران فاسد، رعایا را به فساد میکشانند و روعایای صالح، حکومت را مجبور به پذیرش حق و عدالت میکنند و اگر هر دو صالح باشند بهترین شرایط برای پیروزی و پیشرفت جامعه فراهم میگردد.
📉 بنابراین اگر انسان با مطالعه دریابد که اصول ارزشی در جامعه، تضییع شده و نیرنگ، غرور و فریب جای آن را گرفته و پستهای حساس جامعه در اختیار فرومایگان و ستمگران قرار گرفته و انسانهای فاضل و عالم از تصدی آن مشاغل محرومند، می تواند استدلال کند که آن جامعه بهسوی سقوط و انحطاط پیش میرود
📈 و در مقابل، اگر اصول ارزشی تقوا، استغفار، شکر، وفای به عهد، تلاش، کوشش و عدالت در ارکان جامعه حاکم بود و انسانهای شریف و فاضل مسئولیتهای گوناگون را به عهده داشتند آن جامعه پیشرفت خواهد کرد.
📝 هادی مجیدی
#جامعه
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
⭕️ علم غرب، هویت برانداز است!
☢ علم نافع، دانشی هویتساز است و علم غیرنافع، دانش هویت برانداز. علمی که برای ساختن سلاحهای شیمیایی و کشتار جمعی و فتنه و آشوب باشد، هویت برانداز است.
❌ دانش در عالم کم نبوده و نیست؛ قبل و پس از اسلام علوم فراوانی بوده و هست. دانش هویت برانداز نه عامل صعود است و نه سزاوار فراگیری. علم غیرنافع، تعلیم و تعلّم آن نیز شایسته نیست.
💠 در تعقیبات و دعاهای نماز آموختهاند که از علم غیرسودمند به خدا پناه میبریم: «اعوذ بک من علم لا ینفع.» علم اگر به مرحله عمل نرسد و در حد کلیات بماند، نظیر عالم بیعمل، بیثمر و منفعت است و هویتبخش نیست.
📑 دیدگاههای آیتالله جوادی آملی درباره پالایش علوم انسانی؛ تهیه و تنظیم: محمّد رضا فلاح
#علوم_انسانی
#علم_لاینفع
#شماره_16
🆔 @farhang_puya
💠 جامعهای که چنین مادران و فرزندانی پرورده است برای آمریکا جای خالی ندارد!
#عکس_نگاشت
#مادر_علمدار
🆔 @farhang_puya
13.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #ببینید | محبت خدا، با دوستی دشمنان خدا جمع نمیشود!
🔻 قسمت سی و سوم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت علامه مصباحیزدی (قدس سره) با موضوع «#محبت_خدا»
#علامه_مصباح
#عمار_انقلاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت اميرالمؤمنين علی (عليهالسلام):
👈 عَجِبتُ لِمَن يَرى أنَّهُ يَنقُصُ كُلَّ يَومٍ فِي نَفسِهِ وَ عُمُرِهِ وَ هُوَ لا يَتَأَهَّبُ لِلمَوتِ
❗️در شگفتم از كسى كه مىبيند هر روز از جان و عمر او كاسته مىشود، امّا براى مرگ آماده نمىشود.
📙 غررالحکم؛ ۶٢۵٣
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💢 روحیه انقلابی امام خمینی(ره) در دوران پیش از انقلاب
🔰 روحیه انقلابی و سازش ناپذیری امام در دوران پیش از انقلاب و در دوران نهضت به جلوهها و ابعاد مختلفی دارد، از گرفتن تفنگ در دوران نوجوانی تا بار هشدار به مراجع عظام و تلاش برای محوریت دادن به افرادی مقتدر حوزه علمیه و مقابله با انحراف و لوایح و رفراندومهای نظام ستمشاهی. ایشان از همان دوران کودکی، با فرهنگ مبارزه با ستم آشنا شده بود.
✍ رضا محمدی فیروزجایی
#امامین_انقلاب
#روحیه_انقلابی
#شماره_33
🆔 @farhang_puya
⭕️ بیان خاطرهای از روحیه انقلابی امام خمینی (ره) در نوجوانی
🔸 امام خمینی در بیان خاطرههای دوران نوجوانی خود میگوید: «ما در همان محلی که بودیم، یعنی خمین که بودیم، سنگربندی میکردیم. من هم تفنگ داشتم. منتها من بچه بودم، به اندازه بچگیام - بچه شانزده ساله - تفنگ دستمان بود و تعلیم و تعلّم تفنگ هم میکردیم ، سنگر میرفتیم و با این اشراری که بودند و حمله میکردند و میخواستند بگیرند و چه بکنند مقابله میکردیم.
🔺 دیگر دولت مرکزی قدرت نداشت وهرج و مرج بود. یکدفعه هم یک محله خمین را گرفتند و مردم با آنها معارضه کردند و تفنگ دست گرفتند. ما هم جزو آنها بودیم.» موضع انقلابی امام در دوران رضاخان نیز ادامه یافت.
✍ رضا محمدی فیروزجایی
#امامین_انقلاب
#روحیه_انقلابی
#شماره_33
🆔 @farhang_puya
⚠️ برملا شدن نقشه رضاخان برای حوزه علمیه توسط اقدام انقلابی امام
🔏 رضاخان برای مقابله با حوزههای علمیه، به پیریزی نقشهای همت گماشت. او بدین منظور به برگزاری امتحانات دولتی برای روحانیون مبادرت ورزید، اما امام خمینی به افشای اهداف پشت پرده و مخالفت با آن برخاست و به برخی از علمای صاحب نام که سادهاندیشانه این اقدام را گامی اصلاحی ارزیابی میکردند،
هشدار داد.
✍ رضا محمدی فیروزجایی
#امامین_انقلاب
#رضاخان
#روحیه_انقلابی
#شماره_33
🆔 @farhang_puya
💠 شهید سیدمجتبی نوابصفوی (ره):
✅ آرزو دارم که #حکومت_اسلامی تشکیل شود، و آن زمان بزرگترین افتخارم این است که #رفتگر خیابانهایش باشم.
#انقلاب_اسلامی
#شهید_نواب
🆔 @farhang_puya