eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.7هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
19 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حضرت امام جعفر صادق (عليه‌السلام): 👈 مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ ❎ چه زشت است براي مومن به چيزي دلبستگي پيدا كند كه مايه خواري اوست. 📙 کافی، ج ٢، ص ٣٢٠ 🆔 @farhang_puya
✴️ امیرالمؤمنین (ع) چه حقی را بزرگ‌ترین حق‌ها می‌دانند؟ 🎙 امیرالمومنین (ع) در بیان خطبه می فرماید: «و أعظم ما افترض - سبحانه - من تلک الحقوق حقّ الوالی علی الرّعیه، و حقّ الرّعیه علی الوالی، فریضه فرضها اللّه - سبحانه - لکّل علی کلّ؛¹ 🔘 از میان حقوقی که خداوند واجب ساخته، بزرگ‌ترین آن‌ها حق والی و زمامدار بر رعیت و حق رعیت بر والی است و فریضه‌ای است که خداوند سبحان آن را بر هر کدام در مقابل دیگری مقرّر فرموده است.» 🔀 بنابراین حضرت با بیان این خطبه به این امر اشاره دارد که صلاح و فساد رعیت و زمامداران به هم گره خورده است و هر دو در یکدیگر اثر متقابل دارند. 🗃 هادی مجیدی؛ نهج‌البلاغه، خطبه ۲۱۶ 🆔 @farhang_puya
‼️برای شناخت جامعه، ببینید چه چیزی بر آن حاکم است ⭕️ زمامداران فاسد، رعایا را به فساد می‌کشانند و روعایای صالح، حکومت را مجبور به پذیرش حق و عدالت می‌کنند و اگر هر دو صالح باشند بهترین شرایط برای پیروزی و پیشرفت جامعه فراهم می‌گردد. 📉 بنابراین اگر انسان با مطالعه دریابد که اصول ارزشی در جامعه، تضییع شده و نیرنگ، غرور و فریب جای آن را گرفته و پست‌های حساس جامعه در اختیار فرومایگان و ستمگران قرار گرفته و انسان‌های فاضل و عالم از تصدی آن مشاغل محرومند، می تواند استدلال کند که آن جامعه به‌سوی سقوط و انحطاط پیش می‌رود 📈 و در مقابل، اگر اصول ارزشی تقوا، استغفار، شکر، وفای به عهد، تلاش، کوشش و عدالت در ارکان جامعه حاکم بود و انسان‌های شریف و فاضل مسئولیت‌های گوناگون را به عهده داشتند آن جامعه پیشرفت خواهد کرد. 📝 هادی مجیدی 🆔 @farhang_puya
⭕️ علم غرب، هویت برانداز است! ☢ علم نافع، دانشی هویت‌ساز است و علم غیرنافع، دانش هویت برانداز. علمی که برای ساختن سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی و فتنه و آشوب باشد، هویت برانداز است. ❌ دانش در عالم کم نبوده و نیست؛ قبل و پس از اسلام علوم فراوانی بوده و هست. دانش هویت برانداز نه عامل صعود است و نه سزاوار فراگیری. علم غیرنافع، تعلیم و تعلّم آن نیز شایسته نیست. 💠 در تعقیبات و دعاهای نماز آموخته‌اند که از علم غیرسودمند به خدا پناه می‌بریم: «اعوذ بک من علم لا ینفع.» علم اگر به مرحله عمل نرسد و در حد کلیات بماند، نظیر عالم بی‌عمل، بی‌ثمر و منفعت است و هویت‌بخش نیست. 📑 دیدگاه‌های آیت‌الله جوادی آملی درباره پالایش علوم انسانی؛ تهیه و تنظیم: محمّد رضا فلاح 🆔 @farhang_puya
💠 جامعه‌ای که چنین مادران و فرزندانی پرورده است برای آمریکا جای خالی ندارد! 🆔 @farhang_puya
13.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 | محبت خدا، با دوستی دشمنان خدا جمع نمی‌شود! 🔻 قسمت سی‌ و سوم از سلسله جلسات حضرت علامه مصباح‌یزدی (قدس سره) با موضوع «» 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت اميرالمؤمنين علی (عليه‌السلام): 👈 عَجِبتُ لِمَن يَرى أنَّهُ يَنقُصُ كُلَّ يَومٍ فِي نَفسِهِ وَ عُمُرِهِ وَ هُوَ لا يَتَأَهَّبُ لِلمَوتِ ❗️در شگفتم از كسى كه مى‌بيند هر روز از جان و عمر او كاسته مى‌شود، امّا براى مرگ آماده نمى‌شود. 📙 غررالحکم؛ ۶٢۵٣ 🆔 @farhang_puya
💢 روحیه انقلابی امام خمینی(ره) در دوران پیش از انقلاب 🔰 روحیه انقلابی و سازش‌ ناپذیری امام در دوران پیش از انقلاب و در دوران نهضت به جلوه‌ها و ابعاد مختلفی دارد، از گرفتن تفنگ در دوران نوجوانی تا بار هشدار به مراجع عظام و تلاش برای محوریت دادن به افرادی مقتدر حوزه علمیه و مقابله با انحراف و لوایح و رفراندوم‌های نظام ستمشاهی. ایشان از همان دوران کودکی، با فرهنگ مبارزه با ستم آشنا شده بود. ✍ رضا محمدی فیروزجایی 🆔 @farhang_puya
⭕️ بیان خاطره‌ای از روحیه انقلابی امام خمینی (ره) در نوجوانی 🔸 امام خمینی در بیان خاطره‌های دوران نوجوانی خود می‌گوید: «ما در همان محلی که بودیم، یعنی خمین که بودیم، سنگربندی می‌کردیم. من هم تفنگ داشتم. منتها من بچه بودم، به اندازه بچگی‌ام - بچه شانزده ساله - تفنگ دستمان بود و تعلیم و تعلّم تفنگ هم می‌کردیم ، سنگر می‌رفتیم و با این اشراری که بودند و حمله می‌کردند و می‌خواستند بگیرند و چه بکنند مقابله می‌کردیم. 🔺 دیگر دولت مرکزی قدرت نداشت وهرج و مرج بود. یک‌دفعه هم یک محله خمین را گرفتند و مردم با آنها معارضه کردند و تفنگ دست گرفتند. ما هم جزو آنها بودیم.» موضع انقلابی امام در دوران رضاخان نیز ادامه یافت. ✍ رضا محمدی فیروزجایی 🆔 @farhang_puya
⚠️ برملا شدن نقشه رضاخان برای حوزه علمیه توسط اقدام انقلابی امام 🔏 رضاخان برای مقابله با حوزه‌های علمیه، به پی‌ریزی نقشه‌ای همت گماشت. او بدین منظور به برگزاری امتحانات دولتی برای روحانیون مبادرت ورزید، اما امام خمینی به افشای اهداف پشت پرده و مخالفت با آن برخاست و به برخی از علمای صاحب نام که ساده‌اندیشانه این اقدام را گامی اصلاحی ارزیابی می‌کردند، هشدار داد. ✍ رضا محمدی فیروزجایی 🆔 @farhang_puya
🔆 نقش نواب در تشکیلات 🆔 @farhang_puya
💠 شهید سیدمجتبی نواب‌صفوی (ره): ✅ آرزو دارم که تشکیل شود، و آن زمان بزرگ‌ترین افتخارم این است که خیابان‌هایش باشم. 🆔 @farhang_puya