eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
931 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 مروری بر سند ننگین توسعه پایا و 2030 🗂 سند توسعه پایدار یا توسعه پایا یک سند راهبردی است که توسط سازمان ملل متحد تنظیم و جایگزین اهداف توسعه هزاره شده و در سپتامبر ۲۰۱۵ (مهر۹۴) توسط نمایندگان دولت‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده است. 🔶 این سند که مشتمل بر اهداف متعدد آموزشی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی متعددی تحت عناوین عامی همچون دفاع از حقوق بشر، گسترش عدالت و مبارزه با فقر می‌باشد، نقشهٔ راه جامعهٔ بین الملل را برای پانزده سال آینده بیان و آنان را ملزم به اجرای آن می‌کند. 🔸 برنامهٔ آموزشی (۲۰۳۰) که یکی از اسناد سند توسعهٔ پایدار به عنوان سند بالادستی آن است، توسط کمیسیون ملی یونسکو در سایر کشورها بومی سازی شده و به اجرا در آمده است. ✍ محسن هامانه 🆔 @farhang_puya
💢 سند 2030 در ایران (قسمت اول) 🔻 سند 2030 بومی‌سازی شده در ایران به عنوان «سند ملی آموزش» مطرح است که مشتمل بر هفت بخش به شرح ذیل می‌باشد: 🔳 1. پیش گفتار ۲. مروری بر شاخص‌های اقتصادی - اجتماعی و جمعیت شناختی ایران و ارتباط آن با آموزش ◼️ ٣. معرفی ساختار آموزشی ایران (از پایه تا عالی) ۴. ساختار و راهبردهای کلان ملی برنامه آموزش (2030) در جمهوری اسلامی ایران. ✍ محسن هامانه 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 سند 2030 در ایران (قسمت اول) 🔻 سند 2030 بومی‌سازی شده در ایران به عنوان «سند ملی آموزش» مطرح است
💢 سند 2030 در ایران (قسمت دوم) 🔘 5_ اهداف هفت گانه‌ی آموزش ۶_ عوامل مؤثر در تحقق اهداف آموزش (۲۰۳۰) ۷. نظام نظارت و ارزیابی برنامه آموزش (۲۰۳۰). ⚠️ کمیسیون ملی یونسکو در ایران پس از تشکیل کارگروه ملی آموزش (۲۰۳۰) با پیگیری مدام در نهایت موفق شد تا این سند را در هیأت دولت نیز به تصویب برساند و در تاریخ ۲۵ شهریور ۹۵ از سوی دولت به سایر نهادها و سازمان‌ها ابلاغ شود. ✍ محسن هامانه 🆔 @farhang_puya
⁉️ چرا در مقابل فرهنگ غربی منفعل هستیم؟ (قسمت اول) ⚠️ ما چگونه می‌خواهیم با این فرهنگ‌های غربی گفتگو داشته باشیم و در آن‌ها اثر بگذاریم درحالی که دائما در قبال آن‌ها منفعلانه عمل می‌کنیم؟! 🔲 چرا ما فعالیت هجومی و مثبت در قبال این اباطیل نداریم و هر روز به شکلی آن‌ها را می‌پذیریم و آنگاه دین‌مان را طوری تأویل می‌کنیم که با این نظریه‌های باطلی که با اصول دینی و فکری ما متعارض است توافق داشته باشد؟! ✔️ ما تعارض صریح یقین و شک را می‌بینیم و با این وجود با کمال میل آن را قبول می‌کنیم. اگر از ما سؤال شود که با دین‌تان چگونه رفتار کردید و از فرهنگ، تمدن و میراث و دینتان که مملو از معارف و حقایق بوده است، وَقِفُوهُمْ ۖ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ. فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ. 🎙 بیانات علامه مصباح (ره) 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ چرا در مقابل فرهنگ غربی منفعل هستیم؟ (قسمت اول) ⚠️ ما چگونه می‌خواهیم با این فرهنگ‌های غربی گفت
⁉️ چرا در مقابل فرهنگ غربی منفعل هستیم؟ (قسمت دوم) ✅ جواب قاطع به این سؤال ( که با دین‌تان چگونه رفتار کردید و از فرهنگ، تمدن و میراث و دینتان که مملو از معارف و حقایق بوده است)، به احساس وظیفه و درک وظایف دینی در این زمان باز می‌گردد. 🌄 عصری که از جهتی در ظلمات است و از جهت دیگر نورانی است. این عصر به خاطر غلبه اوهام و تشکیک‌ها و وسوسه‌های شیطانی در ظلمات است و از جهت وجود امکانات و وسایلی که زمینه را برای تبلیغ دین فراهم می‌کند، نورانی است. 💻 متأسفانه دشمنان ما بیشتر از ما از وسایل و امکانات بهره برداری می‌کنند. 🎙 بیانات علامه مصباح (ره) 🆔 @farhang_puya
💠جزء لاینفک فطرت انسان 🆔 @farhang_puya
💠حضرت محمد (صل الله علیه و آله): ای علی! خداوند رحمت کند پدر و مادری را که فرزند خویش را بر نیکی کردن به خودشان یاری کنند. 🆔 @farhang_puya
🔴 وظیفه مسلمانان آگاه و علما در مقابل فرهنگ غربی (قسمت اول) ▫️ وقت آن رسیده است که در اعمال و برنامه‌هایمان تجدید نظر کنیم. امروزه ادامه کارهای تکراری و تقلیدی کافی نیست و ما باید به فکر تجدید نظر در برنامه هایمان باشیم. ▫️اولین چیزی که بر ما مسلمانانِ با فرهنگ و بر علما لازم است، این است که پایه‌های معارف دینی‌مان را به کمک کتاب، سنت و عقل، محکم کنیم. 🎙 بیانات علامه مصباح (ره) 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔴 وظیفه مسلمانان آگاه و علما در مقابل فرهنگ غربی (قسمت اول) ▫️ وقت آن رسیده است که در اعمال و برنا
🔴 وظیفه مسلمانان آگاه و علما در مقابل فرهنگ غربی (قسمت دوم) ❌ دوم این‌که فرهنگ‌های بیگانه را خوب بشناسیم و نظریه‌هایشان را اگر چه غلط باشد بفهمیم؛ زیرا تا وقتی که کنه این نظریه‌ها را درک نکنیم، نمی‌توانیم آن‌ها را به صورت منطقی و محکم رد کنیم. 🔰 سوم این‌که مقدار زیادی از امکانات و نیروهایمان را به امور فرهنگی اختصاص دهیم. متأسفانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، امور فرهنگی مورد غفلت قرار گرفت و چنان که باید و شاید به فرهنگ عمومی توجه نشد. 🎙 بیانات علامه مصباح (ره) 🆔 @farhang_puya
🔆 تمدن چیست؟ (قسمت اول) 🔰 در جهت شناختن فرهنگ، تعاریف متعددی ارائه گردیده که برخی از آن عبارتند از: 1⃣ نگرش تمدن، نگرشی فراگیر و جامع است. در این رویکرد، تحولات اجتماعی در مقیاسی کلان و در نسبتی با دیگر حوزه‌ها مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته و از تحلیل‌های تک عاملی پرهیز می‌شود. 🖇 از سوی دیگر نگاه تمدنی، نگاهی است که کارآمدی نظام‌های اندیشه‌ای از آن رهگذر رخ می‌دهد. ۲. تمدن به معنای کننده آن، یعنی نه فقط رفاه در زمینه ضرورت‌های روزانه، بلکه همچنین پالایش معرفت و پرورش فضیلت به نحوی که زندگی بشری را به مرتبه بالاتر بکشد. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 تمدن چیست؟ (قسمت اول) 🔰 در جهت شناختن فرهنگ، تعاریف متعددی ارائه گردیده که برخی از آن عبارتند از
🔆 تمدن چیست؟ (قسمت دوم) 🔝 اگر دانشمندان چنین تمایزی بین دو معنای تمدن قائل می‌شدند، می‌توانستند مقدار زیادی از بحث‌های بی‌ثمر را کنار نهند. 3⃣ تمدن عبارت است از مجموعه دانش‌ها، هنرهاژ فنون، آداب، سنن، تأسیسات و نمادهای اجتماعی که در پرتو ابداعات و اختراعات و فعالیت‌های افراد و گروه‌های انسانی، طی قرون و اعصار گذشته توسعه و تکامل یافته و در تمام قسمت‌های یک جامعه و یا چند جامعه که با هم ارتباط دارند، رایج است. 🔚 مثل تمدن مصر، تمدن یونان، تمدن ایران و هر کدام دارای ویژگی‌هایی است که به عوامل جغرافیایی و تاریخی و تکنیکی خاص خود بستگی دارد. 🆔 @farhang_puya
◾️تعریف عرفان و تفاوت‌های آن با معرفت ▫️عرفان و معرفت یک معنا داشته و در عربی هم‌ریشه هستند و به معنای شناخت می‌باشند ولی عرفان، شناخت شهودی خاصی است که در اصطلاح دینی، شناخت شهودی و دریافت قلبی خدای متعال و صفات و افعال او می‌باشد؛ در حالی که معرفت شامل شناخت با روش شهودی، حسی، عقلی و وحیانی می‌شود. ▫️چندین واژه نزدیک به کلمه عرفان هستند که دلالتی به نسبت عموم و خصوص من وجه با هم دارند: «میستیسیزم»، «گنوستیسیزم»، «اسپیر چوالیتی»، «صوفیسم»، «تصوف»، «معرفت معرفت شهودی» و «معرفت عمیق معنوی»، معادل‌هایی هستند که برای عرفان به کار رفته‌اند که ذیلا تمایزات دقیقی برای آن‌ها ذکر شده است. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۳۵ و ۳۶، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya