eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
933 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️فمنیسم در ایران بعد از انقلاب (قسمت اول) ◽قبل از پیروزی انقلاب، این تفکر {فمینیسم} در کشور مورد استقبال قرار گرفته بود، اما بعد از پیروزی انقلاب، این استقبال به دوره‌های مختلفی تقسیم می‌شود؛ در دهه‌ی اول انقلاب که این تفکر اصلا نمی.تواند جایگاهی در جامعه ‌باز کند؛ چرا که اندیشه‌های حضرت امام و اسلام بسیار زیاد در روح جامعه جاری است و همه تنها به دنبال اسلام هستند و به دنبال هیچ تفکر دیگری نمی‌روند. 🔚اما متأسفانه در بعد از دهه دوم انقلاب، شما نشریات‌ و کتبی را می‌بینید و البته شاهد غفلت‌هایی در وزارت ارشاد و در نشر و به نمایش گذاشتن فیلم‌هایی هستید که در این ترویج و تبلیغ فرهنگ غرب به وفور دیده می‌شود، نه فقط در مسئله زن؛ بلکه در دیگر مسائل هم. 🎙مصاحبه با سرکار خانم نیره قوی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران 🆔️@farhang_puya
💠 حضرت امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) : نیکی به پدر و مادر واجب است، هرچند مشرک باشند؛ ولی در راه معصیت آفریدگار اطاعتی از آن دو نیست. 📚 بحارالانوار، ج۷۱، صفحه۷۲ 🆔 @farhang_puya
Mehdi Rasouli - Yekami Harf Bezan.mp3
3.67M
💠 پاشو اینجوری منو نده عذاب 🎙 کربلایی حاج مهدی رسولی 🆔 @farhang_puya
💠پیامبر اکرم صل الله علیه و آله به حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمودند: خداوند با خشم تو به خشم می‌آید و با خشنودی تو خشنود می‌شود. 📚کنزالعمال، ج۱۳، ص۶۷۴، حدیث۳۷۷۲۵ 🆔 @farhang_puya
8.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠ارزش چادر حضرت زهرا سلام الله علیها از تمام کهکشان‌ها بالاتر است 🎙 بخشی از سخنان علامه مصباح به همراه مداحی کربلایی محمدحسین پویانفر 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) : سه چیز از دنیای شما محبوب من است: 1⃣ تلاوت قرآن 2⃣ نگاه کردن به چهره‌ی رسول خدا صل الله علیه و آله 3⃣ و انفاق در راه خدا 📚نهج‌الحیاة، صفحه۲۷۱ 🆔 @farhang_puya
▪️تعریف علوم دینی ◽علوم دینی علومی است که به پشتوانه معارف اسلامی از جمله قرآن و روایات اهل‌بیت علیهم السلام تنظیم می‌شود و ساختارش را از آنجا می‌گیرد. در عین حال با برخورداری از این ساختار و محتوای دینی، یک نگرش دینی بر آن حاکم می‌شود و دلیلش این است که می‌خواهیم از آن دسته علومی که احیاناً ما به صرف مراجعه به یک روایت یا آیه می‌خواهیم رنگ دینی به آن بدهیم، متمایزش‌ کنیم. ◽بعضی از دانشگاهی‌ها در روان‌شناسی و در فلسفه تربیت، اجمالاً همان مطالب غربی را با حفظ ساختار و محتوای غربی‌اش آورده‌اند و هرزگاهی هم که به ذهنشان رسیده این جاها را قرآن و روایات تایید می‌کند، مؤیّدی از روایات آورده‌اند و اسم آن را روان‌شناسی اسلامی یا فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی گذاشته‌اند. این نمی‌تواند اسلامی باشد؛ بلکه نگرش حاکم بر کتاب و علم کاملا عوض و نگرش، اسلامی بشود. حتی در بسیاری از موارد شیوه‌ها اسلامی بشود، محتوا که جای خود دارد‌. 🎙مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی روز‌ بهانی 🆔️@farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
▪️فمنیسم در ایران بعد از انقلاب (قسمت اول) ◽قبل از پیروزی انقلاب، این تفکر {فمینیسم} در کشور مورد ا
▪️فمنیسم در ایران بعد از انقلاب(قسمت دوم) ◽در این بین افرادی هم هستند که به شدت دنباله‌رو فرهنگ غرب هستند، چرا که آن‌ها آزادی را با تعاریف و تعابیر غربی ترجمه می‌کنند. مثلا در بحث حجاب، چون آن‌‌ها حجاب را محدودیت می‌دانند، پس شروع می‌کنند به مقابله با حجاب و به این ترتیب شبهاتی وارد می‌کنند . 🔚 و از آن‌جا که جرئت ندارند در کشور اسلامی به طور کامل اسلام را نهی کنند، آمده‌اند آن تفکرات غربی را بومی کرده و یک پسوند اسلامی را هم به آن اضافه می‌کنند تا بدین ترتیب توجیهی برای فعالیت‌های‌شان هم داشته باشند، غافل از این‌که مبانی اسلام در کل با تفکرات اومانیسم و لیبرالیسم و... غرب به هیچ عنوان هم‌خوانی نداشته و ندارد. 🎙مصاحبه با سرکار خانم نیره قوی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران 🆔️ @farhang_puya
💠حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) : ❌هرکس به تو بی‌احترامی کرد، خودت را در مرتبه او قرار مده. 📚 میزان‌الحکمة، ج۱۰، ص۱۶۴ 🆔 @farhang_puya
▪️رویکرد به جوانان ◽ آیت‌الله صدوقی که در ۴۵ سالگی به یزد بازگشت، نسبت به جوانان رویکرد مثبتی داشت، به‌گونه‌ای که در اندک زمانی پس از ورود، مسجد حظیره برخوردار از نمازهای جماعت با صف‌های مملو از جوانان شد. گاهی جوانان در ایام امتحانات برای درس خواندن به مسجد می‌آمدند و به اقتضای شور جوانی، سر و صدا می‌کردند و این بر برخی نمازگزاران گران آمد. ◽از این رونامه‌ای به آیت‌الله صدوقی نوشتند که: «مسجد، خانه خداست نه جای بی‌ادبی، فکری به حال این جوان‌ها بکنید که به مسجد نیایند.» آیت‌الله صدوقی به شدت از این طرز فکر ناراحت شدند و گفتند: «بگذارید جوان‌ها با مسجد انس بگیرند و آشنا شوند. مسجد که فقط برای کهنسالان و بازنشستگان نیست. این‌ها امید کشورند. روزی می‌آید که این‌ها چرخ عظیم اجتماع را به حرکت در می‌آورند.« ◽طولی نکشید که الفت او با جوانان بیش‌تر شد و سه شنبه شب.ها جلساتی با حضور ۵۰ تا ۶۰ جوان درباره مسائل دینی و اجتماعی شکل گرفت. طبق گزارش‌های ساواک معمولا مبارزان اطراف وی از جوانان بودند. ✍حجت الاسلام محسن مومنی 🆔️@farhang_puya
▪️ضرورت نگاه انقلابی در فقه ◽بی‌گمان، برای بروز آرمان‌‌های فطری بشر، بایستی در همه جنبه‌ها به‌ویژه در حوزه فقه و فقاهت، نگاهی انقلابی داشت؛ چه این‌که بدون داشتن این نگاه، فقیه نمی‌تواند سراغ مسائل حکومتی بر زمین مانده برود. از این نگاه به فقه حداکثری تعبیر می‌شود که بایستی از حداکثر فقه شیعه در جهت حل و فصل مشکلات جهان اسلام و حتی غیر اسلام مدد گرفت. 🔚همچنان که امام خمینی در همان منشور روحانیت فرمودند : «از ویژگی‌های یک مجتهد جامع است. یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیر اسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در خور شأن مجتهد است، واقعا مدیر و مدبّر باشد. حکومت در نظر مجتهد واقعی، فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است. حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است. فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است.» ✍محمدحسین علی‌جان‌زاده‌‌روشن 🆔️ @farhang_puya
▪️قرض و نگرانی از پاسخ گویی در قیامت ◽زندگی مرحوم محدث قمی به لحاظ استفاده از امکانات رفاهی و خوراکی‌ها، از حد زندگی یک طلبه عادی هم پایین‌تر بود. لباس قبای کرباس او بسیار تمیز بود و زمستان و تابستان را با آن می‌گذرانید. هیچ‌گاه در فکر لباس و تجملات نبود. فرش خانه‌اش گلیم بود. از سهم امام استفاده نمی‌کرد و می‌گفت اهلیت ندارم از آن استفاده کنم. ◽از نظر خوراکی و تناول غذا هم بسیار با ملاحظه و با احتیاط بود. به تنگی نفس و اختلال‌های ریوی مبتلا بود و باید از بعضی غذاها پرهیز می‌کرد ولی به این محدودیت‌ها اهمیتی نمی‌داد و از هر غذا، مقداری که تهیه‌اش برایش میسر بود، استفاده می‌کرد. دونفری که در بمبئی ساکن بودند، می‌گویند هر ماه حاضرند مبلغی به ایشان تقدیم کنند تا در رفاه باشند. حاج شیخ عباس از پذیرفتن این پول خودداری می‌کند. ◽فرزند به پدر می‌گوید: «من هم دیگر از کسبه بازار برای مخارج روزانه قرض نمی‌کنم!» محدث قمی می‌گوید: «همین مقدار هم که الان برای گذران زندگی هزینه می‌کنم، نمی‌دانم فردای قیامت جواب امام زمان(ع) و خدا را چگونه بدهم: نظر آنان که نکردند بدین مشتی خاک الحق انصاف توان داد که صاحب نظرند ✍غلامرضا گلی زواره 🆔️@farhang_puya