✍ امام صادق عليه السلام :
مؤمن هرگاه خشمگين شود، خشمش او را از جاده حق بيرون نمىبرد و هرگاه [از كسى] خشنود شود، خشنوديش او را به باطل نمىكشاند و كسى است كه چون قدرت پيدا كند، بيشتر از آنچه حق اوست بر نمىدارد.
📚بحار الأنوار : ۷۸/۲۰۹/۸۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💢 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با آیت الله اراکی پیرامون موضوع پیشرفت عدالت محور
📌 فرهنگ پویا: با توجه به موضوع نشریه که پیشرفت عدالت محور است، ابتدا پیرامون پیشرفت و عدالت از منظر فقه شیعه، نکات خود را بفرمایید:
🖇 آیت الله اراکی: برای تبیین میدان بحث، اشاره به این نکته را که فرق بین قسط و عدل در واژگان قرآنی و منابع دینی
چیست، لازم میدانم.
به نظر میرسد براساس تتبع و قرائن، عدل اعم از قسط است. قسط در خصوص عدل اجتماعی است. قسط به معنای برابرسازی است؛ البته برابری به معنای عدل است؛ برابری به معنای تساوی و سلب تفاوت نیست.
🔹 اساسا خدای متعال خود را قائم بالقسط معرفی میکند؛ یعنی فرمان خدا فرمان قیام به قسط است: «شَهدَ الله أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأَوْلُوا العِلْم قَائِمَا بِالْقِسْط»؛ یعنی این شهادت و گواهی، شهادت در حال قیام به قسط است. اصولا واژهی قیام همین معنا را میرساند که هر جا قیام هست، منظور برپایی یک شیئی على الأرض است.
🔹 قیام به قسط یا قیام به عدل در جامعه، یعنی یک عدلی را در خارج برپا و ایجاد شود و این در جایی است که جامعهای وجود داشته باشد که در آن عدلی برپا شود؛ لذا خداوند خود را به قائم بالقسط وصف فرمود و این را همراه با شهادت اولوا العلم بیان فرمود.
#معارف
#شماره۳۸
🆔 @farhang_puya
📌 عدالت یعنی یعنی چه؟
🔹 گرچه در نگاه نخست، مفهوم عدالت امری بدیهی و روان جلوه میکند؛ ولی وقتی به تعریف واژهی عدالت در ادبیات دانشمندان مراجعه میشود، تمایزهای فراوانی بین دیدگاههای آنها مشاهده میشود.
🔸 برخی عدالت را به معنای قواعدی که برتر از قرارداد اجتماعی و یا اداره حاکم باشد میدانند؛ برخی دیگر عدالت را به دریافتهای عقلی تفسیر کردهاند؛ برخی دیگر عدالت را به معنای مشیت الهی دانسته و عقل را کاشف مشیت الهی دانستهاند.
🔹 بعضی از دانشمندان عدالت را به توسعهی حق محور با مبنای عدم تبعیض دانستهاند. در حقیقت از منظر این نظریه تحقق عدالت در گروی تحقق توسعه است؛ چه این که توزیع عادلانهی فقر، عدالت نیست؛ ولی هر توسعهای عدالت محسوب نمیشود، توسعهای مصداق عدالت است که از هر گونه تبعیضی در حوزههای اقتصاد، سیاست، حقوق و فرهنگ عاری باشد.
🔚 اما از منظر دین و اندیشمندان اسلامی، عدالت به معنای بهرهمندی براساس استحقاقها است؛ یعنی افراد در شرایط یکسان از حقوق مساوی برخوردار باشند. طبق این دیدگاه تفاوت حقوق در شرایط متفاوت میتواند مصداق عدالت باشد.
🖊 جواد سلیمانی امیری
#معارف
#شماره۳۸
🆔 @farhang_puya
13.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مثل مصطفی
🔸رهبر معظم انقلاب: از یک روستایی در اطراف شهریار، یک شخصیتِ فداکار و نورانی مثل مصطفی صدرزاده بوجود میآید،... همه شما باید مثل این شهیدان باشید، نمیگویم شهید بشوید، اما مثل شهیدان زندگی کنید.
🆔 @farhang_puya
⭕️ امپراتوری جهانی
🔸 آنتونیونگری و مایکل هارت با توجه به فرایند جهانی شدن و صورتبندیهای نوین اقتصادی و اجتماعی جهانی، نظم نوین جهانی را «امپراتوری» مینامند. بر خلاف عصر امپریالیسم که به روشنی معلوم بود کشورهایی مسلط وجود دارند؛ در عصر امپراتوری هیچ قدرت مرکزی و هیچ کشور مسلط و نیروی اجتماعی کنترل کنندهای وجود ندارد.
🔹 امپراتوری به شبکه جهانی اینترنت متصل است و از طریق شبکههای کنترل کننده هویتهای تلفیقی، سلسله مراتب انعطافپذیر و مبادلات متکثر را مدیریت کند. نگری و هارت، چرخش از عصر امپریالیسم به امپراتوری را بخشی از تغییر گستردهتر از جامعه مدرن به پست مدرن ارزیابی میکنند.
✍ حفیظه مهدیان
#غرب_شناسی
#شماره۲۹
🆔 @farhang_puya
🌸 ولایت یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را خدمت بقیةالله الاعظم عجل الله تعالی فرجه و تمام شیعیان و پیروان حقیقی ایشان، تبریک عرض میکنیم 💐
🆔 @farhang_puya
✍ امام على عليه السلام:
ترسو را از زندگى، هيچ بهرهاى نيست.
📚 غررالحكم، حدیث۱۰۱۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🖇 توحید، اساس تفکر و اندیشه حضرت امام
🔹 امام موحد ما، حضرت روح الله، توحید را اساس و محور تمام اندیشهها میدانند. هنگامی که در نوفل لوشاتو در تاریخ ۵۷/۱۰/۱۸، خبرنگار تایمز لندن از عقاید و اندیشههای امام میپرسد، در پاسخ چنین میشنود:
🔸 «ریشه و اصل همه عقاید که در قرآن کریم آمده و یا پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و پیشوایان بحق بعد از آن حضرت بیان فرمودهاند و مهمترین و با ارزشترین اعتقادات ماست، اصل توحید است.
🔹مطابق این اصل، ما معتقدیم که خالق و آفریننده جهان و همه عوالم وجود و انسان تنها ذات مقدس خدای تعالی است که از همه حقایق مطلع است و قادر بر همه چیز است و مالک همه چیز.»
🔹 حضرت امام در این گفتگو پس از آنکه اساس و مبنای تمامی اندیشههای خود را بر محور توحید استوار میکند، به آموزه های فراوانی که در پرتو توحید میتوان فرا گرفت، اشاره میکند.
✍ محمد علی روزبهانی
#امامین_انقلاب
#شماره۱۲
🆔 @farhang_puya
📌 تکیه بر چنین ستونهایی استوار، ما را از انحراف بازداشته است
🔹 مطهری و بهشتی و سبزپوشانی چون آیت الله مصباح و آیت الله جوادی جلودار سپاه انقلاب بودهاند و جان و مال و آبرویشان را به میان آوردهاند و قلم و زبانشان را در بازنمایی آن اصول اساسی وقف کردهاند. در جغرافیای اندیشه اسلام ناب محمدی، مطهری همان است که حضرت روح الله تمام آثارش را بلااستثناء تأیید فرمود.
🔸 آیت الله مصباح [ از جمله ] پرچمدارانی هستند که به فرموده رهبر فرزانه انقلاب، عقبههای تئوریک نظام میباشند. پایداری بر اندیشه این ستونهای استوار، همواره توانسته است ملت سلحشور ایران را از گردنههای پر فراز و نشیب انحراف حفظ کند و با تکیه بر اصول و اساس دین، راه سعادت را برای سایر ملل مسلمان و آزاده جهان نمایشگر شود.
🔸اصولی که سالهاست با آن تربیت یافتهایم و شاید هنوز عظمت آنها را در نیافتهایم؛ همان توحید و عدل و نبوت و امامت و معاد که چون اصل و اساس دینند، از کودکی ما که نه از مبعث رسول خاتم صلى الله علیه و آله و سلم تا قیام حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف، ستون خیمه اسلام هستند وبی تغییر باقی ماندهاند.
✍ محمد علی روزبهانی
#معارف
#شماره۱۲
🆔 @farhang_puya
10.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تدابیر امام عسکری (ع) که باعث گسترش دایرهی نفوذ ائمه و وسعت دایرهی شیعه در زمان ایشان شد
◽️ گوشهای از زندگی سیاسی-مبارزاتی امام حسن عسکری علیه السلام در کلام رهبر انقلاب اسلامی
📚 برگرفته از کتاب انسان ۲۵۰ ساله
#میلاد_امام_حسن_عسکری (ع)
🆔 @farhang_puya
⭕️ منشأه
هنر اسلامی را باید در حقایق درونی قرآن جست وجو کرد( بخش اول )
🔸 قرآن اصل توحید را بازگو میکند و حضرت محمد (ص) نیز بر این توحید شهادت میدهد. هر کجا برکت محمدی جاری بوده و هست، در آنجا باید سرچشمه کنشی خلاقانه را یافت که به هنر قدسی اسلام مجال بروز میدهد، چون فقط به یمن این برکت است که موجب تبلور حقایقی میشود که در بطن قرآن مستتر است.
🔹 هنر اسلامی بدون این دو سرچشمه و منشأ؛ یکی قرآن و دیگری برکت نبوی، به عرصه وجود پای نمینهاد. هنر اسلام فقط از آن رو اسلامی نیست که مسلمین موجد آن بودند، بلکه این هنر، از الهام اسلامی نشأت میگیرد. این هنر، حقایق درونی الهام اسلامی را متبلور میکند و چون از وجه باطنی اسلام ناشی میشود، انسان را به خلوت درونی الهام الهی رهنمون میگردد.
✍ علی اکبر عالمیان
#هنر
#شماره۱۹
🆔 @farhang_puya
⭕️ منشأه
هنر اسلامی را باید در حقایق درونی قرآن جست وجو کرد( بخش دوم )
🔺 هنر اسلامی از نظر پیدایش، ثمره روحانیت اسلامي و از نظر شناخت مبدأ یا بازگشت به آن نوعی یاور، مکمل و حامی حیات معنوی است. هنر اسلامی نتیجه تجلی وحدت در ساحت کثرت است.
این هنر به شیوهای خیره کننده، وحدت اصلی الهی، وابستگی همه چیز به خدای یگانه، فناپذیری جهان و کیفیات مثبت وجود عالم هستی یا آفرینش را نشان میدهد.
🔺 این هنر مبتنی بر معرفتی است که خود سرشت روحانی دارد؛ معرفتی که استادان سنتی هنر اسلامی آن را «حکمت» نام نهادهاند. با این تفصیل، میتوان تاریخ شکل گیری هنر اسلامی را نیز از همان پیروزی ندای الله اکبر و تلاشهای پیامبر اعظم (ص) جهت استقرار نظام الهی در عرب عصر جاهلیت دانست.
✍ علی اکبر عالمیان
#هنر
#شماره۱۹
🆔 @farhang_puya