eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.7هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
18 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
2.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 اگه یه اتفاقی افتاد، بدونید که ما لیاقت شهادت رو نداشتیم؛ ماه رجب بود، در رحمت خدا خیلی باز بود 🗣 شهید مصطفی صدرزاده 🆔 @farhang_puya
🌷 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: 🖌 رجب ، ماه استغفار برای امت من است، پس در این ماه بسیار از خداوند آمرزش بطلبید که همانا او بسیار آمرزنده و مهربان است. 📚 وسایل الشیعه، ج۱۰ 🆔 @farhang_puya
6.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جایگاه مردم در اندیشه آیت الله مصباح(ره) حجت الاسلام الهی‌راد: 🔹آیت الله مصباح رای مردم را از نظر اعتقادی قبول داشتند، رای مردم را تزیینی نمی‌دانند. 🔹ایشان نزدیک انتخابات برای مشارکت مردم سخنرانی می‌کردند، معتقد بودند مردم هرچیزی می‌خواهند همان باید اتفاق بیافتد. 🆔 @farhang_puya
📌 ثمرات اعتدال‌گرایی 🔹از منظر قرآن، اعتدال دارای ثمرات مهم و فراوانی است. یکی از این ثمرات دوری از هرگونه انحراف می‌باشد. مثلا در آیه ۱۲۵ نساء، برترین آیین را پیروی از دین ابراهیم (ع) که انسانی متعادل بود معرفی می‌کند و نیز بهترین الگو را حضرت ابراهیم (ع) اعلام می‌دارد؛ چون او را برای خود برگزیده است و چون ابراهیم از باطل رویگردان است و به مقام خلیل اللهی می‌رسد. 🔸 ثمره دوم نیز پرهیز از شرک است. قرآن کریم در این باره می‌فرماید یکی از آنها که از همه عاقل تر بود بود گفت: «آیا به شما نگفتم چرا تسبیح خدا نمی‌گویید؟» تعبیر به «اوسط» در آیه به معنی کسی است که در سرحد اعتدال از نظر عقل و خرد و دانش باشد (تعبیر به لولا) (تسبحون). از این جهت است که ریشه همه اعمال نیک، ایمان و معرفت الله و تسبیح و تنزیه خدا است. 🔹ثمره سوم نیز اعطای حکمت و دانش است. در آیات قرآنی اشاره به این مطلب شده است که خداوند به حضرت موسی(ع) بعد از رسیدن ایشان به رشد و اعتدال به او حکمت و دانش عنایت فرمود. در قرآن کریم می‌خوانیم: «چون به رشد رسید و کامل شد، حکمت و دانش به او دادیم و اینگونه نیکوکاران را جزا می‌دهیم». ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
1.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 تیپیکال بازیگران در خارج از کشور / ویروس خود تحقیری! 🔹 ‌یسنا میرطهماست بازیگر جوان ایرانی در جشنواره فیلم توکیو صدایش را دورگه می‌کند و می‌گوید: «احترامی که در ژاپن دیدم در ایران وجود ندارد و ما مردم ایران هم را دوست نداریم!» 👈 اصل اینکه در تریبون بین‌المللی خودتحقیری انجام بشه و از نبود فرهنگ درست در کشور، از فرهنگ کشور دیگر تعریف بشه، به معنای عدم سرپرستی فرهنگی است و این موضوع، یعنی افرادی که فرهنگ مستقل دارند، سرپرستی فرهنگی این جامعه را به عهده گیرند. 🖇 اصل این صحبت غلط بود ولی بهتر بود اگر هم می‌خواست این چنین صحبت کند، از یک چیز دیگر به نام «بی‌غیرتی» هم صحبت می‌کرد. اگر غیرت داشت به جای اینکه آبروی ملت را ببرد، سعی می‌کرد این خلاء فرهنگی را ترمیم کند... 🆔 @farhang_puya
⭕️ ترس استکبار، از اسلام انقلابی است 🎙 امام خمینی رحمةالله علیه: 🔸 همه ترس استکبار از همین مساله است که فقه و اجتهاد جنبۀ عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد. راستی به چه علت است که در پی اعلام حکم شرعی و اسلامی مورد اتفاق همۀ علما در مورد یک مزدور بیگانه اینقدر جهانخواران برافروخته شدند و سران کفر و بازار مشترک و امثال آنان به تکاپو و تلاش مذبوحانه افتاده‌اند؟ 🔹 غیر از این نیست که سران استکبار از قدرت برخورد عملی مسلمانان در شناخت و مبارزه با توطئه‌های شوم آنان به هراس افتاده‌اند و اسلام امروز مسلمانان را یک مکتب بالنده و متحرک و پرحماسه می‌دانند و از این که فضای شرارت آنان محدود شده است و مزدبگیران آنان چون گذشته با اطمینان نمی توانند علیه مقدسات قلم فرسایی کنند مضطرب شده‌اند؟» ▫️دو سفارش می کند: «حوزه‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آیندهٔ جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث مهیای عکس العمل مناسب باشند. چه بسا شیوه‌های رایج‌ترین اداره امور مردم در سال‌های آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کند. علمای بزرگوار اسلام از هم اکنون باید برای این موضوع فکری کنند.» ✍ تهیه و تنظیم: مرتضی رضائیان 🆔 @farhang_puya
🛑 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: از نشانه‌هاى شقاوت‌اند: خشكى چشم، قساوت قلب، آزمندى شديد در طلب دنيا و ادامه دادن به گناه  📚 الكافی، جلد ۲، صفحه ۲۹۰ 🆔 @farhang_puya
📌 روحانی مجاهد باید تاثیر‌گذار در مسائل اجتماعی باشد ▫️ روحانیون و علما و طلاب باید کارهای قضایی و اجرایی را برای خود یک امر مقدس و یک ارزش الهی بدانند و برای خود شخصیت و امتیازی قائل بشوند که در حوزه ننشسته‌اند؛ بلکه برای اجرای حکم خدا راحتی حوزه را رها کرده و مشغول به کارهای حکومت اسلامی شده‌اند. 🔹 اگر طلبه‌ای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت در امور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث، مسؤولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقینا مؤاخذه می‌شود و هرگز عذر او موجه نیست. ✍ مرتضی رضائیان 🆔 @farhang_puya
🖇 روشنگری در انتخابات؛ وظیفه‌ای شرعی 📎 یکی دیگر از وظایف افراد در جامعه اسلامی، علاوه بر شناسایی فرد اصلح و رأی دادن به او، معرفی او به سایر افراد جامعه می‌باشد؛ زیرا سرنوشت جامعه به رأی همگان است. بنابراین باید دیگران را به سمت اصلح هدایت کرد. هر چند در فصل‌ انتخابات، بازار تبلیغات گرم است و هر فردی سعی دارد خود را به عنوان اصلح معرفی کند و برنده انتخابات شود. 📎 لذا افراد در جامعه نه تنها باید فرد اصلح را شناسایی کنند، بلکه باید در مقابل تبلیغات منفی اولاً مردم را نسبت به تبلیغات فریبنده آگاه و ثانیاً فرد اصلح را معرفی کنند. ✍ علیرضا دهشیری 🆔 @farhang_puya
13920728_7563_192k.mp3
زمان: حجم: 5.42M
| کتاب انسان ۲۵۰ ساله، بخش امام هادی علیه السلام 🎙 رهبر انقلاب 🏴 شهادت جانسوز دهمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام هادی علیه السلام را تسلیت عرض می‌نماییم. 🆔 @farhang_puya
💢 احساس مسئولیت در جامعه توحیدی (بخش اول) 🔹 در بینش توحیدی اسلام، اساسا یک جامعه‌ی مترقی، از آن جهت پیشرفته است که در آن احساس مسئولیت برای آحاد جامعه و به تبع آن کل جامعه یک تکلیف الهی است. به گونه‌ای که بر اساس آن همگان در برابر همدیگر احساس زیست برادرانه و وظیفه‌مدارانه کنند. این اصل از فرایض مهم در اسلام همیشه بوده است. ✍ محمد حسین علیجان‌زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 احساس مسئولیت در جامعه توحیدی (بخش اول) 🔹 در بینش توحیدی اسلام، اساسا یک جامعه‌ی مترقی، از آن جهت
💢 احساس مسئولیت در جامعه توحیدی (بخش دوم) 🔹 از آنچه که در نظریات قرآنی و روایی آمده و در سیره‌ی اهل بیت بالاخص نبی مکرم اسلام وجود دارد، حقوق همسایه‌مداری، رعایت بیت المال، حقوق عامه‌ی مسلمین از این موارد است. 🔸 این مسئولیت‌پذیری سبب زمینه‌سازی برای ولی الهی و پیاده کردن احکام اسلامی در جامعه، نفی و اجتناب از طاغوت بر مبنای قاعده‌ی نفی سبیل و نفی حاکمیت طاغوت خواهد شد. 🔹 بنابراین می‌توان گفت که نقش مردم از منظر فقه سیاسی در اسلام، نقشی اصلی و محوری است که در صورت نبود آن نمی‌توان احکام اسلامی را به بسط و ظهور رساند. ✍ محمد حسین علیجان‌زاده 🆔 @farhang_puya