eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
944 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
8.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖نسخه| سرّی برای شب‌های قدر 🔸 دستورالعمل ویژه آیت الله فاطمی نیا(ره) برای شب‌های قدر 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🖇 عوامل جامعه‌پذیری 🔹 عوامل جامعه‌پذیری گروه‌ها یا زمینه‌های اجتماعی هستند که فرایندهای مهم جامعه پ
💠 عوامل جامعه‌پذیری (بخش دوم) 3⃣ رسانه‌های ارتباط جمعی: رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون، فیلم، کتاب و ... نقش بسیار مهمی در القای ارزش‌های جامعه به افراد دارند. نگرش‌ها و الگوهای رفتاری ما از اطلاعات داده شده و شیوه‌های ارائه شده توسط این رسانه‌ها تاثیر می‌پذیرد. 4⃣ مدرسه: مدرسه عاملی است که به طور رسمی توسط جامعه موظف به اجتماعی کردن نوجوانان در زمینه مهارت‌ها و ارزش‌های خاصی گردیده است. 🖊 محمدرضا انواری 🆔 @farhang_puya
🌙 السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه 📡 دفتر ارتباطات فرهنگی برگزار می‌کند: 🗂 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان 👇 🔶 راهی به رضوان 📣 موضوع: امیرالمؤمنین ع و بدعت‌ستیزی ۲ 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا جباری استاد حوزه و دانشگا و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره ⏰ شنبه ۱۴۰۳/۱/۱۱ساعت ۱۷:۰۰ 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه مجازی👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 📢 همچنین می‌توانید ما را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگی» با گوشی‌های تلفن همراه، نیز دنبال کنید. 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
💠 تکلیف و نتیجه، دو روی یک سکه 🔹 تحقق اهداف اسلامی در ابعاد فردی و اجتماعی، به عنوان نتیجه همه تکالیف دینی است که عالمان بزرگ، با نظر به اهداف بلند اسلامی و البته با توجه به اهداف متوسط و میانی، در دایره مقدورات و امکانات زمانه خود در پی آن بوده‌اند. 🔸با این توضیح، تفکیک میان «تکلیف‌گرایی یا نتیجه محوری» در واقع یک دوگانه اعتباری و به تعبیر دیگر، بیان دوروی یک سکه است. این همسویی و همراهی در «تکلیف و نتیجه» با توجه به آیات قرآن و احادیث اهل بیت قابل مشاهده است. 🖊 جواد بهمنی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | مراقب باش گُم نشی! ▫️ طرح کلی اندیشه اسلامی 🔸اگر مطمئن نباشید که کار شما اثربخش است، سست می‌شوید! باید بدانید هر حرکت شما گامی است به سمت مقصدی مشخص و در حصول نتیجه ثمر بخش است... 🎙 شما صدای امام سید علی حسینی خامنه‌ای را می‌شنوید... 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: آگاه باشید که بخشیدن نابه جای مال، ریخت و پاش و اسراف است. این کار، صاحب مال را در دنیا بالا می برد؛ امّا... 📚 تحف العقول، صفحه۱۸۵ 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اذان صبح روز نوزدهم ماه رمضان حرم نجف اشرف 🏴 سالروز ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام را خدمت ولی عصر ارواحنالفداه و عموم شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت عرض می‌نماییم. 🆔 @farhang_puya
💠 تکلیف‌مداری، ریشه در عدم توانایی قوای شناختی است 🔹 اصولا این متون دینی و وحیانی برای این آمده‌اند که انسان به وسیله قوای شناختی خویش، توانایی تشخیص مصالح و مفاسد بسیاری از امور را در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی، مادی و معنوی، دنیوی و اخروی را ندارد. 🔸 این متون می‌خواهند به انسان بگویند که باید فلان کار را انجام دهی تا مصلحتی به تو برسد یا فلان کار را ترک کنی تا از مفسده‌ای در امان بمانی. 🔹 حال ممکن است برخی از مصالح و مفاسدی که مورد نظر احکام دینی است، توسط عقل شناخته یا از سوی خود متون دینی به آنها اشاره شود، ولی نه عقل علت تامه حکم شرعی را می‌داند و نه در متون دینی به علت تامه اشاره شده است؛ بلکه در مواردی به برخی از حکمت‌های حکم اشاره شده است. 📝 سید مصطفی میرباباپور 🆔 @farhang_puya
💠 مبانی نظریه تکلیف‌مداری 🔹 تکلیف‌محوری اندیشه‌ای است که بر اساس تکالیف الهی و آموزه‌های دینی که چگونگی رفتار انسان را مشخص می‌کند. چنین انسانی در برابر خداوند یکتا مسؤول و پاسخگوی اعمال خود است. در نتیجه برای رسیدن به رشد و سعادت، در برابر آزمون الهی قرار می‌گیرد. 🔸 انسان تکلیف‌مدار همواره در پی شناخت وظایف و مسؤولیت‌های خود است تا با عمل به آن، نه تنها خودش خوش‌بخت شود، بلکه به انسان‌های دیگر نیز در این راه کمک کند. 🔹 کسب رضایت الهی و نزدیکی به خداوند یکتا، بالاترین هدف انسان تکلیف‌مدار است و پیوسته خواستار اجرای گسترده فرمان‌های دینی در جامعه است. توحید، نبوت و معاد جزو مهمترین مبانی این اندیشه به شمار می‌آید. 🖊 محمدرضا انواری 🆔 @farhang_puya
💠 حضور دین در سیاست برای حفظ ولایت اصیل 🔹 یکی دیگر از مصادیق حضور بزرگان و مراجع شیعه در مناصب اجرایی و حاکمیتی، با وجود نامساعد بودن شرایط و در نتیجه قبول مشقت‌های فراوان در این زمینه، نقش بی‌بدیل و تأثیر‌گذار خواجه نصیرالدین طوسی ابتدا در اقامت اجباری اسماعیلیان در الموت و سپس در دربار ایلخان مغول است. 🔸 خواجه نصیر با حضور در دستگاه حکومت مغولی و تحمل سختی‌های چنین تصمیمی برای یک مرجع و عالم دین، جریان فرهنگی و اعتقادی و حتی سیاسی دو سده پس از خود را مدیریت کرد. 🔹 خواجه نصیر با حضور در دستگاه مغولی، ایجاد رصدخانه مراغه، تعدیل سیاست‌ها و تصمیمات خان مغول، جلوگیری از قتل عالمان دینی از مذاهب مختلف در سخت‌ترین شرایط سیاسی و اجتماعی، به افزایش توان مدیریت جریان اصیل ولایت و حاکمیت همت گماشت. 🖊 جواد بهمنی 🆔 @farhang_puya
⭕️ آدم عاقل یعنی عابد 🔹 تعبد نیز نوعی تعقل است؛ چون عقل حکم می‌کند به دین که دنبال مصالح دنیوی و اخروی ماست، متعبد باشیم؛ چنان که امام صادق در پاسخ به پرسشی درباره چیستی عقل می‌فرمایند: «ما عُبِدَ بِهِ الرَّحْمنُ وَ اكتُسِبَ بِهِ الجِنانُ» عقل آن چیزی است که به وسیله آن خدای رحمان عبادت شود و بهشت به دست آید. 🔸 از این رو اگر دین تکلیفی به گردن ما نهاد، نباید با مقیاس‌ها و سنجه‌های محدود بشری، مصالح آن را به یک یا چند نتیجه مشخص که عقل به آن رسیده است محصور کنیم. 🖊 سید مصطفی میرباباپور 🆔 @farhang_puya