eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
848 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 وابستگی به دشمن، ام‌ُّ‌الفساد ❇️ مسئولین ما یک وظیفه‌ای دارند که حتما باید جامعه را به خوبی اداره کنند، مردم هم اگر اعتراضی دارند عاقلانه و عالمانه بیان کنند، اما آن ضلع سومی که خدای ناکرده فساد را راه می‌اندازد، کشور را ناامن می‌کند و آشوب ایجاد می‌کند این وابسته به بیگانه است. ‼️ قرآن در خصوص برخورد با دشمنان فرمود «و ليجدوا فيكم غلظه»؛ یعنی حتما دشمنان باید در شما غلظت و ستبری را احساس کنند. این امر حاضر به ما است. این که فرمود «و ليجدوا» یعنی حتما بر شما واجب است که دشمنان در شما قدرت احساس کنند، یعنی مقتدر باشید، طرزی باشید که نتوانند در شما نفوذ کنند، حالا چه جنگ نرم و چه جنگ سخت؛ این امر الهی است. 📣 آیت‌الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
📌 در خط مقدم رسانه - بخش اول - ⬅️ برای این‌که بدانیم وظیفه ما در استفاده از فضای مجازی چیست، ابتدا به برخی مبانی دینی اشاره می‌کنیم که می‌تواند در این جهت راه گشا باشد 1⃣ استفاد از چیزهایی که سودمند است، مجاز و استفاده از چیزهای زیان‌بار ممنوع است. اما برخی چیزها هم سودمند هستند و هم زیان بار؛ یعنی برخی نتایج سودمند دارند و برخی نتایج زیان‌بار. در این موارد تنها وجود برخی سودها یا زیان‌های قطعی یا احتمالی موجب جواز یا عدم جواز استفاده از آن‌ها نیست؛ بلکه ملاک برای جواز و عدم جواز استفاده از یک چیز برآیند سودها و زیان‌های آن است. برای مثال، با این که در شراب فوایدی نیز هست، استفاده از آن مجاز نیست؛ چون در مجموع زیانش بیشتر است. 2⃣ تشخیص برخی سودها و زیان‌های یک چیز با تجربه و تعقل ممکن است. اما برخی سودها و زیان‌ها یا درجه سود و زیان برخی چیزها با دانش عادی قابل تشخیص نیست و قواعد و احکام شرعی معیار نهایی برآیند سود و زیان یک چیز هستند. برای مثال ممکن است دانشمندان خواص مفید برخی نوشابه‌های الکلی را کشف کنند، اما این مقدار برای تجویز استفاده از آن‌ها کافی نیست. ⏺ دلیل شرعی بر حرمت نوشابه‌های مست‌کننده یا حاوی مواد مست‌کننده نشان می‌دهد که زیان آن‌ها در مجموع بیشتر است، تا حدی که پرهیز قطعی از آن‌ها لازم است. شریعت بر مبنای سود و زیان‌های مادی و معنوی و دنیوی و اخروی فرد و جامعه چیزی را تجویز یا تحریم می‌کند. در شریعت ملاک‌های کلی برای درجه اهمیت امور مختلف وجود دارد؛ مثل این‌که حفظ دین مهم‌تر است از حفظ جان و مال. ✍ مجتبی مصباح 🆔 @farhang_puya
📝 | چرا دکتر اسماعیل هنیه در ایران ترور شد؟ 🖇 طبق اخبار رسیده ایرانیان ساکن در برخی از کشور‌های جبهه مقاومت مورد بی‌لطفی برخی از برادران عرب قرار گرفتند. علت این مسئله آن است که اعراب متعصب گمان کردند ترور شهید هنیه به دست ایرانیان انجام شده است. 🔚 در حقیقت این یکی از استراتژی‌های یهودیان صهیونیست است. آنها شهید اسماعیل هنیه که فردی عرب است را در مرکز ایران ترور کردند تا از این طریق، اعراب متعصب و محدود به مفاهیم ناسونالیسم، ترور انجام شده را بر گردن ایرانیان بیاندازند. ⭕️ جبهه مقاومت که اکنون پشت دیوار‌های قدس در حال شهید دادن است، شمارش معکوس مرگ حیات یهود را به راه انداخته است؛ طبیعی است که دشمن صهیونی در این باتلاق دست و پا بزند و به اختلافات قومی درون جبهه مقاومت دامن زند. 🆔 @farhang_puya
🔴 جنبش بابیه و شروع کشف حجاب در ایران 🔰 مصاف این جریانات انحرافی با اعتقادات مسلمانان بخصوص مسئله حجاب را باید از همان آغازین روزهای پیدایش بابیت جستجو کرد. هنگامی که علی محمد باب، رهبر این فرقه در قلعهٔ چهریق در زندان به سر می‌برد، پیروان و طرفداران او در دشت بدشت، نزدیک شاهرود اجتماع کرده و به قول نبیل زرندی مورّخ بهائیت که درباره قره العین می‌نویسد: «ناگهان حضرت طاهره بدون حجاب و با آرایش و زینت به مجلس ورود نمود.» ◀️ وی با این شگرد که در تاریخ انبیاء الهی بی سابقه بود، با لغو دیانت اسلام، فسخ احکام آن را اعلام کرد. در دوره‌های بعد به ویژه در عصر مشروطه این فعالیت حجاب‌زدایی ازلی‌ها و بهایی‌ها شدت بیشتری گرفت از میان آنها می‌توان به صدیقه دولت آبادی خواهر یحیی دولت آبادی ازلی مشهور اشاره کرد. 🔘 وی در سال ۱۲۹۶ش اولین مدرسه دخترانه را در شهر اصفهان دایر کرد و یک سال بعد برای زمینه‌سازی بی‌حجابی شرکت خواتین اصفهان و دو سال بعد شرکت آزمایش بانوان را تشکیل و در سال ۱۲۹۸ نیز مجله زبان زنان را تأسیس کرد. در کنار جریان ازلی بهائی‌ها نیز در ترویج بی‌حجابی نقش مهمی داشتند. ✏️ سید عبدالمجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصاویر که حزب الله از فؤاد شکر، فرمانده‌ای که توسط اسرائیل ترور شد، منتشر کرد 🆔 @farhang_puya
🛑 امیرالمؤمنین عليه السلام: حريص فقير است، حتّى اگر كران تا كرانِ دنيا را مالک شود. 📚 غررالحكم حدیث۱۷۵۳ 🆔 @farhang_puya
💢 مردم ستون دین هستند ◀️ حضرت امیر در نامه‌ای که به مالک اشتر نوشتند فرمودند، ای مالک بدان مردم ستون دین هستند. در دوران حکومت سقیفه هم نماز و حج و زکات بود اما آنها در اسارت بودند و از حج و نماز اسیر، کاری ساخته نیست، این غدیر است که می‌تواند دین را آزاد کند. ما این افتخار را داریم که با جان و دل منتظر ظهور حضرت حجت باشیم. 🔰 امیرالمومنین نقش مردم در جامعه اسلامی را به خوبی بیان می‌کنند و می‌فرمایند مهم‌ترین ستون دین، مردم‌اند، داشتن رهبر معصوم نیمی از قضیه است؛ نیم دیگری از وظیفه به عهده مردم است. مانند حکومت حضرت امیر که هر چند رهبر، معصوم بود اما چون مردم همراه حضرت نبودند، به شهادت حضرت منتهی شد. این جمله حضرت که «مردم ستون دین هستند» یک جمله خبری است که صبغه تربیتی دارد، این جمله خبری به داعیه انشاء القاء شده است؛ یعنی مردم بکوشید تا ستون دین باشید؛ جامعه مهدوی، جامعه‌ای است که ستون دین باشد. 📝 آیت‌الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👿 نزدیک شدن شیاطین جنی به زمین 🔚 ضرورت دعا در چنین شرایط 👤 حجت الاسلام و المسلمین شجاعی 🆔 @farhang_puya
⭕️ بیعتی از روی عشق و علاقه 🔗 شرکت در فرصت‌های انتخاباتی نظام جمهوری اسلامی، رسالت خطیری است که همواره در هر دوره‌ای با شعور سیاسی مردم در شهرها و روستاها از هر صنف و گروه و زبان و قومیت و فرهنگی که هستند گره خورده است. نمونه بارز ایـن شـعور سیاسی و انقلابی را مردم ما با حضور گسترده و فوق‌العاده چشمگیر خود در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن هر ساله به منصه ظهور می‌رسانند. 🔻 بر حسب اطلاع آمایشی امسال، شرکت مردم از عموم اقشار و طبقات در این حماسه جاویدان نسبت بــه سال‌های گذشته ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است. 🔰 این در حالی است که کسی مردم را برای شرکت در راهپیمایی وادار و يا تطمیع و یا تهدید نکرده است. لیکن این خود مردم هستند که با حضور بصیرت‌افزای انقلابی و هشیاری ایمانی و روحیه ولایی و عشق و ارادت به امام و رهبری و وطن شهیدپرور اسلامی سرشار از اشتیاق کامل همراه فرزندان و عزیزان خود امسال نیز همچون ۴۴ سال گذشته بهتر از سال‌های پیش ارادت و بیعت خویش را با امام راحل و مقام معظم رهبری و شهیدان با کمال اخلاص ابراز داشتند. مردم ما با تمام وجود بار دیگر همین موضع و موقعیت را برای حضور در میدان رأی و انتخابات هم تکرار کردند. ✏️ مدیر مسئول 🆔 @farhang_puya
👆📣 سلسله نشست‌های تبیینی-بصیرتی دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت محرم الحرام ۱۴۴۵ 🟢 مکتب عاشورا 🟢 تبیین ویژگی‌های مکتب عاشورا همراه با نقد کتاب «عاشورا؛ فساد و اصلاح» اثر حجت‌الاسلام دکتر فیرحی 🗂 موضوع: 🔴 تحلیل عاشورا و مسئله بیعت جلسه ۱ 🎙 کارشناس: حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین رضازاده مدرس حوزه علمیه قم، پژوهشگر فقه سیاسی ⏰ زمان: دوشنبه 1403/5/15 ساعت 18:00 📡 آدرس مجازی: 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856👈 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe https://www.aparat.com/dpfqom/live 🌐 https://web.rubika.ir/#c=c0B2xs30daaa5d0480cc739eb3cec3e3 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
💠 امام علی عليه ‏السلام: كينه، كارهاى نيک را از بين مى ‌برد. 📚غررالحكم حدیث۶۴ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 در خط مقدم رسانه - بخش اول - ⬅️ برای این‌که بدانیم وظیفه ما در استفاده از فضای مجازی چیست، ابتدا
📌 در خط مقدم رسانه - بخش دوم - 3⃣ ممکن است برآیند سود و زیان یک چیز در موارد مختلف متفاوت باشد؛ یعنی در برخی موارد، در مجموع سودمند باشد و در برخی موارد در مجموع زیان‌بار. روشن است که استفاده از این امور در همان مواردی که برآیندش سودمند است مجاز و در موارد دیگر غیر مجاز است. این موارد خودشان چند صورت دارند: ◀️ گاه آن چیز در صورتی که در اختیار برخی افراد باشد سودمند است اما همان چیز اگر در اختیار افرادی دیگر باشد، زیان‌بار است. در این حالت استفاده از آن برای دسته اول مجاز و برای دسته دوم غیر مجاز است و نباید در اختیار آن‌ها قرار گیرد. ◀️ گاه برخی اقسام یک چیز سودمند است و برخی اقسام آن زیان‌بار. در این صورت استفاده از قسم سودمند آن مجاز است و بایستی از آن بهره جست. اما از قسم زیان‌بار باید پرهیز و ممانعت شود. برای مثال عرضه خوراکی‌های مفید مجاز و عرضه خوراکی‌هایی که احتمالا زیان‌بار هستند ماننـد خوراکی‌هایی که تاریخ مصرف آن‌ها گذشته غیر مجاز است. ✍ مجتبی مصباح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 در خط مقدم رسانه - بخش دوم - 3⃣ ممکن است برآیند سود و زیان یک چیز در موارد مختلف متفاوت باشد؛ ی
📌 در خط مقدم رسانه - بخش سوم - 4⃣ گاه تشخیص سود و زیان یک چیز یا تشخیص این که از اقسام مفید است یا از اقسام زیان‌بار، به کارشناسی نیاز دارد. در این موارد نظارت و تأیید کارشناسان نیز لازم است. از این رو، مؤسسه استاندارد کالاهای قابل اعتماد را مشخص می‌کند و نشریات هم به همین دلیل نیازمند نظارت و ارزیابی هستند. 5⃣ درباره استفاده یا عدم استفاده از چیزهای سودمند یا زیان‌بار هر یک از فرد خانواده، جامعه و حکومت وظایفی دارد. هر فرد باید وظیفه خود را تشخیص داده و بدان عمل کند. افراد خانواده نیز وظایفی نسبت به یکدیگر دارند و باید به یکدیگر در تشخیص وظیفه و عمل به آن کمک کنند. والدین باید برای کمک به رشد و تعالی فرزندان وسایل لازم را در حد مقدور فراهم کنند و جلوی استفاده آن‌ها از امور زیان بار را بگیرند. ✍ مجتبی مصباح ٢٩ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 در خط مقدم رسانه - بخش سوم - 4⃣ گاه تشخیص سود و زیان یک چیز یا تشخیص این که از اقسام مفید است ی
🔚 در خط مقدم رسانه _بخش چهارم_ 🔻 جامعه هم در قبال یکدیگر مسؤولیت دارند و نمی‌توانند نسبت به خوشبختی و بدبختی دیگران و هدایت و گمراهی آن‌ها بی‌اعتنا باشند. حکومت نیز باید راه رشد و تعالی را برای افراد جامعه فراهم کند، از فساد و کج‌روی جلوگیری کند. طبیعی است که مسؤولیت هر یک از آن‌ها برحسب شرایط و نیز امکاناتی که در اختیار دارند متفاوت است. 🔻اگر درباره یک موضوع افراد یا نهادهای گوناگون مسؤولیت داشته باشند، چنانچه برخی از آن‌ها مسؤولیت خود را انجام ندهند، وظیفه از دوش دیگران برداشته نمی‌شود و دیگران باید وظیفه خود را در حد توان انجام دهند. فضای مجازی از قواعدی که گفتیم مستثنا نیست. بنابراین، برای آن که بدانیم وظیفه ما در برابر فضای مجازی چیست، باید از همین مبانی استفاده کنیم. 📝 مجتبی مصباح 🆔 @farhang_puya
📝 | آقای احمدی‌نژاد نسبت به ترور ترامپ موضع صریح می‌گیرد و آن را «زشت‌ترین اقدام انسانی» تلقی می‌کند. اما او در برابر ترور اسماعیل هنیه هیچ موضعی نمی‌گیرد و این مسئله، سوژه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. ❌ خداوند در قرآن کریم، شدیدترین دشمنان نسبت به مسلمانان را «یهود» می‌داند. با توجه به حمایت‌های صریح و واضح دولت آمریکا از این دشمنان اسلام، جای هیچ شبهه‌ای نیست که آمریکا نیز کم از یهود ندارد. چطور ترور کسانی که به تروریست‌های تاریخی کمک می‌کنند، ضد انسانی است اما ترور افرادی که در برابر نسلِ فرماندهانِ اردوگاهِ جبهه باطل ایستادند، مستحق سکوت و بی‌طرفی است؟ 🖇 پ.ن: حمایت از حامیِ نسل تروریست‌های انبیا، بالاخص رسول الله(ص)، چه مفهومی را می‌رساند؟ 🆔 @farhang_puya
🛑 امام على عليه السلام: استمرار در عبادت، نشانه دستيابى به خوشبختى است. 📚 غررالحكم حدیث۵۱۴۷ 🆔 @farhang_puya
🖇 نظر‌گاه‌های تمدنی امام خامنه‌ای 📌 برشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر امیرحسین عرفان 🔹 نظرگاه تمدنی مقام معظم رهبری شاخصه‌های ممتازی دارد. اول اینکه ایشان نگرش «فرصت‌آفرین» به حوادث دارند و درصدد تبدیل «تهدیدها» به «فرصت‌ها» هستند. تأکید ویژه ی ایشان بر مقوله ی وحدت نیز از این مهم نشأت می‌گیرد. 🔸 «انسجام درون منطقی» در اندیشه‌ مقام معظم رهبری نیز از دیگر شاخصه‌های نظرگاه تمدنی ایشان است‌؛ به عبارت دیگر ایشان دارای یک منظومه ی فکری است و «مرزگذاری هویتی با جریان‌های دیگر» دارند، اندیشه‌ی ایشان یک دال مرکزی دارد که در حقیقت مرزبندی مشخصی با جریان‌های دیگر دارد و دارای هویت خاص است. 🔚 مهمترین بازتاب نظری اندیشه‌ای ایشان را باید تضعیف و تزلزل گفتمان سکولاریزم قلمداد کرد؛ زیرا مبانی فکری ایشان، اصول، مبانی و مفروضات گفتمان سکولاریزم را که بر روابط بین‌الملل حاکم و غالب بوده به چالش می‌کشد. 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 کارشناس صداوسیما: حسن روحانی در هتل پاریزین پاریس با نماینده اسرائیل مذاکره کرده است! 🔹آمیرام نیر» مشاور ضد تروریسم شیمون پرز بوده است. 🔹حسن روحانی طوری با این مشاور اسرائیلی همدلی کرده که آمریکایی ها نکردند. 🆔 @farhang_puya
🖇 تشکیل نظام دو بلوکی جدید 🔹 پس از جنگ جهانی دوم، نظام سلطه‌گرانه‌ی دو قطبی به رهبری دو ابرقدرت آمریکا و شوروی شکل گرفت و کشورهای دیگر بر اساس نزدیکی به یکی از این دو قطب به حیات سیاسی خود ادامه می‌دادند. نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی نظریه تقابل با نظام سلطه را مطرح کرد و همین امر سبب همراهی دو ابر قدرت علیه انقلاب اسلامی گردید. 🔸فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان نظام دوقطبی به دوران جنگ سرد خاتمه داد و دوران گذار آغاز گردید. در این دوره نظریات متعددی؛ مثل نظم نوین جهانی، نظام تک قطبی، برخورد تمدن‌ها، پایان تاریخ و نظریه‌ی برخورد با سلطه مطرح شد. 🔹 تدریجا نظام برخورد با سلطه سبب شکل‌گیری نظام دو بلوکی جدیدی میان قدرت در حال عروج شرق شامل روسیه، چین و ایران و قدرت در حال افول غرب شامل آمریکا و اروپا شده است. 📝 دکتر منوچهر محمدی 🆔 @farhang_puya
⭕️ رابطه زیرساخت فضای مجازی با محتوای آن 📝 برشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با حجت الاسلام کرباسی 🔹 ما می‌گوییم اگر که شما زیرساخت کشور را در اختیار اینستاگرام قرار دادی و اجازه دادی یک سکوی خارجی به راحتی خلاف قوانین کشور بیاید اینجا فعالیت بکند، از طریق ارائه زیر ساخت فنی به او، شما در واقع داری محتوای او را وارد کشور می‌کنی. مثل این است که تو رفتی با مدیر اینستاگرام توافق کردی گفتی روزانه مثلا هزاران فیلم وارد کشور کن. 🔸 شما وقتی زیر ساخت اینترنتی کشور را در اختیار یک پیام‌رسان یک شبکه اجتماعی قرار دادی در واقع داری محتوای او را وارد کشور می‌کنی و اینها قابل تفکیک نیست و اگر آن زیرساخت را در اختیار یک سکوی داخلی قرار دهید می‌تواند با محتوایش مخاطب خود را جذب کند و این امکان در حال حاضر موجود است. 🔹 اینطور نیست بگویی من زیرساخت می‌آورم، حالا وزارت ارشاد، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، دستگاه‌های محتوای فرهنگی بروند محتوا را درست کنند! خیر شما وقتی داری زیر ساخت می‌دهی در واقع داری محتوا را هم می‌آوری. 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: هرکس درمقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع کند، دو سوم دینش از بین برود. 📚نهج البلاغه، حکمت ۲۲۸ 🆔 @farhang_puya
💠 عناصر تشکیل تمدن نوین اسلامی 🔹 انقلاب ما یک انقلاب تمدنی است. برای تحقق تمدن نوین اسلامی حداقل چند عنصر لازم است؛ عنصر اول نظریه تمدنی؛ عنصر دوم رهبر تمدنی؛ عنصر سوم نخبگان تمدن‌ساز؛ عنصر چهارم ملت آماده و دارای عقبه تمدنی؛ عنصر پنجم تلاش و کوشش و حرکت به سمت پیشرفت و عدالت؛ عنصر ششم حضور ملت در صحنه؛ عنصر هفتم صبر و مقاومت؛ عنصر هشتم تولید مداوم اقتدار (اقتدار دفاعی، امنیتی، نظامی و امثال اینها). 🔸 از لحاظ نظامی ما قبل از انقلاب اقتداری نداشتیم. ایران مستعمره و استبدادزده بود. بعد از پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس اقتدار دفاعی پیدا کردیم. اقتدار دفاعی به این معنا که اگر دشمن هجوم کند می‌توانیم از خودمان دفاع کنیم. بعد از هشت سال دفاع مقدس این اقتدار دفاعی تبدیل شد به اقتدار بازدارنده. اقتدار بازدارنده یعنی دشمن نمی‌تواند هجوم و حمله نظامی به ما کند. 🖊 آیت الله کعبی 🆔 @farhang_puya
👆📣 سلسله نشست‌های تبیینی-بصیرتی دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت محرم الحرام ۱۴۴۵ 🟢 مکتب عاشورا 🟢 تبیین ویژگی‌های مکتب عاشورا همراه با نقد کتاب «عاشورا؛ فساد و اصلاح» اثر حجت‌الاسلام دکتر فیرحی 🗂 موضوع: 🔴 نقد «روش شناسی فقه سیاسی» کتاب «عاشورا، فساد و اصلاح» جلسه اول 🎙 کارشناس: حجت الاسلام و المسلمین محمد متقیان تبریزی عضو گروه پژوهشی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار ⏰ زمان: چهارشنبه 1403/5/17 ساعت 18:00 📡 آدرس مجازی: 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856👈 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe https://www.aparat.com/dpfqom/live 🌐 https://web.rubika.ir/#c=c0B2xs30daaa5d0480cc739eb3cec3e3 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom